Är UMC'n Tesla-specifik?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av Daniel_S »

Har en 3-fas UMC (norsk, gen1) och undrar om dessa bara funkar med Tesla-bilar eller om de även är kompatibla med bilar av andra fabrikat?
Jag blir "nedgraderad" till i3-chaufför i helgen och behöver ladda den med 3-fas.

//Daniel
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Verdi

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av Verdi »

Daniel_S skrev:
Har en 3-fas UMC (norsk, gen1) och undrar om dessa bara funkar med Tesla-bilar eller om de även är kompatibla med bilar av andra fabrikat?
Jag blir "nedgraderad" till i3-chaufför i helgen och behöver ladda den med 3-fas.

//Daniel

Jag köpte en norsk UMC med trefasadapter men den fungerade inte på i3:an. Har visserligen bara provat på ett uttag men det fungerade på Teslan vid samma tillfälle.

Jag kanske bara hade otur? Någon som VET?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av Leo »

Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av Svenssons »

De enda bilar som den fungerat med är där Tesla haft samarbete med och levererat delar biltillverkaren. Toyota Rav4 Hybrid kan laddas med UMC tror jag, har för mig sett TeslaBjörn testa detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av e5m1r »

Funkar på Kia Nioro Plugin bör funka på BEV kan man tycka också
Iofs ej norsk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av Daniel_S »

Tack för svaren, låter som lite spridda skurar.
Jag skall försöka hitta ett 3-fas idag och testa :)
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av Willerud »

3-fas UMC funkar på Leaf 40kWh.

Fick det aldrig till att funka på Zoe, men den är känd för att ha märklig jordning.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av thorenj »

Jag kan meddela att den gamla UMCn (3-fas) fungerar även på Leaf e+ 62 kWh, laddar just nu.
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av topgun12 »

Nej, den är inte Tesla specifik. Köpt en teslaladdare, läst monteringsanvisningen.
Tesla kan laddas med 3 faser utan nolla indragen, men för att ladda bilar som bara laddar på en fas som tex KIA e-niro så måste även nollan kopplas in. Är det gjort påverkas inte teslas laddning det är som förut, men även andra bilar kan laddas.
Jag är ingen yrkeselektriker, men tror jag fattar det här. Ska dock inte installera själv då det inte är tillåtet utan rätt utbildning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av Svenssons »

topgun12 skrev:
Nej, den är inte Tesla specifik. Köpt en teslaladdare, läst monteringsanvisningen.
Tesla kan laddas med 3 faser utan nolla indragen, men för att ladda bilar som bara laddar på en fas som tex KIA e-niro så måste även nollan kopplas in. Är det gjort påverkas inte teslas laddning det är som förut, men även andra bilar kan laddas.
Jag är ingen yrkeselektriker, men tror jag fattar det här. Ska dock inte installera själv då det inte är tillåtet utan rätt utbildning.
Stämmer verkligen detta? Tesla laddar ju inte mellan faserna i 400V utan just mellan respektive fas och nollan i 230V. Det går även bra att ladda på en eller två faser om tex säkring gått på en eller två så länge fasen för styrelektroniken i boxen är aktiv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av peken »

Lånar tråden då jag tycker att min fråga passar in. Jag vet att tesla WC kan ladda andra elbilar än tesla som har typ2.
Nu har jag skaffat en model 3 och min fru har en e-golf. Vi har en typ2 laddbox på 3*16A så jag kan ladda med 11kW och min fru med 7,4kW då egolfen bara laddar på två faser.

Nu funderar jag på att sätta upp ett sånt där blått uttag inne i garaget och säkra upp med 16A (laddboxen är ute), då kan jag köra med UMC 1*13A när jag har bilen inne i garaget. Men nu till frågan, kan min fru använda min tesla UMC (1-fas som följer med model 3) och ladda sin egolf?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av thorenj »

Nya laborationer - för kännedom: Tesla 3-fas UMC fungerar utmärkt med Volvo C30 Electric gen2.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av MarkusL »

Någon som testat med id3?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.
Min Tesla-UMC som jag behöll när jag sålde Teslan funkar på vår eGolf. Ska ner och testa om den funkar på PS2 också.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av HelectriC »

HelectriC skrev:
Leo skrev:
Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.
Min Tesla-UMC som jag behöll när jag sålde Teslan funkar på vår eGolf. Ska ner och testa om den funkar på PS2 också.
Provade nu och Tesla UMC funkar även till PS2. Dock så går den bara upp till 10A men Teslan klarade 13A.
75E6ABFC-2E68-4790-A576-7B55DAA08160.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av Matthiaz »

HelectriC skrev:
HelectriC skrev:
Leo skrev:
Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.
Min Tesla-UMC som jag behöll när jag sålde Teslan funkar på vår eGolf. Ska ner och testa om den funkar på PS2 också.
Provade nu och Tesla UMC funkar även till PS2. Dock så går den bara upp till 10A men Teslan klarade 13A.
Jag provade med min 1-fas UMC (från min M3) och ladda en PS2. Det funkade att ladda med 13A.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av HerrNilsson »

Har skaffat en BMW i3 94Ah 2016 som extrabil. Vill ladda den från ett 3-fasuttag (CEE).
Ombordladdaren är 1-fas vad jag förstår.

Teslas UMC fungerar ej.
Men kommer det funka att köpa en 3-fasladdkabel för CEE-uttag och att bilen sen bara laddar på 1 av faserna? Typ denna?
Skärmavbild 2021-08-25 kl. 13.07.15.png
Varför funkar det isf inte med UMC:n kan man ju undra då?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av Daniel_S »

HerrNilsson skrev:
Ombordladdaren är 1-fas vad jag förstår.
Nja, det beror på. Har du CCS/DC-snabbladdning i bilen så har jag förstått att det sitter 3-fas ombordladdare också.
Saknar du CCS/DC-laddning så är det förmodligen 1-fas ja.

Jag har testat min norska UMC och den funkar inte med BMW'n men har däremot laddat mycket med en sådan här och det funkar kalas:
https://evconnect.se/products/typ-2-tre ... 6-16a-11kw
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av HerrNilsson »

Ah okej! Tack för input. Jag har CSS på den så kanske är 3-fas ombord iaf då. Går liksom inte att utröna riktigt från instruktionsboken heller...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av Gustafsson »

Nu blandas det väl ihop UMC och WC?
Min roadster kan inte ladda enfas från UMC för MS, men väl från WC ( bägge via typ2adapter) så WC är mer förlåtande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av martinot »

HerrNilsson skrev:
Har skaffat en BMW i3 94Ah 2016 som extrabil. Vill ladda den från ett 3-fasuttag (CEE).
Ombordladdaren är 1-fas vad jag förstår.

Teslas UMC fungerar ej.
Men kommer det funka att köpa en 3-fasladdkabel för CEE-uttag och att bilen sen bara laddar på 1 av faserna? Typ denna?
Skärmavbild 2021-08-25 kl. 13.07.15.png

Jag hade hellre gått på en sådan här portabel EVSE, som inte har någon "klump" eller låda mitt på kabeln.

Finns dessutom varianter med en Tesla-knapp inbyggd i handtaget (precis som Teslas UMC, fast bättre). Vilket kan vara fint om ni vill använda till både er BMW och er Tesla (men är inte nödvändigt, och bara till nytta för Tesla).

Man kan på alla dessa Metron EVSE även ställa ner laddeffekten med en knapp på handtaget. Normalt enklare för Tesla att sätta detta i bilens skärm, men kanske bra för BMW (och andra elbilar) om den inte har funktion för detta. Är inte på alla ställen som man kan blåsa på med full effekt, och hemma vill man inte alltid riskera att blåsa huvudsäkringarna när man laddar andra bilar, eller har ett högt effektuttag i fastighetens övriga förbrukare.

https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/


Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av HerrNilsson »

Alltid bra tips och kunskap här på forumet. Man tackar. Då vet jag hur jag ska göra.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av andersd »

martinot skrev:

Jag hade hellre gått på en sådan här portabel EVSE, som inte har någon "klump" eller låda mitt på kabeln.

Finns dessutom varianter med en Tesla-knapp inbyggd i handtaget (precis som Teslas UMC, fast bättre). Vilket kan vara fint om ni vill använda till både er BMW och er Tesla (men är inte nödvändigt, och bara till nytta för Tesla).

Man kan på alla dessa Metron EVSE även ställa ner laddeffekten med en knapp på handtaget. Normalt enklare för Tesla att sätta detta i bilens skärm, men kanske bra för BMW (och andra elbilar) om den inte har funktion för detta. Är inte på alla ställen som man kan blåsa på med full effekt, och hemma vill man inte alltid riskera att blåsa huvudsäkringarna när man laddar andra bilar, eller har ett högt effektuttag i fastighetens övriga förbrukare.

https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
OT för denna tråd...

Förstår att en sådan Mode2-kabel är smidigare, men tvivlar på att det kommer speciellt många fler sådana.
Tvivlar nämligen på att den skulle passare LVD-tester idag, mao den skulle inte kunna CE-märkas idag. Att de satte CE-märkning på den 2015 beror på att de kunde hänvisa till laddstandarden ifrån 2001 (och inte behövde använda den ifrån 2011). IEC61851-1:2011 och 2019 har krav på att styrelektroniken inte får vara för långt ifrån CE/Schuko-donet, detta fanns inte i 2001 års version.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av martinot »

andersd skrev:
OT för denna tråd...

Förstår att en sådan Mode2-kabel är smidigare, men tvivlar på att det kommer speciellt många fler sådana.
Tvivlar nämligen på att den skulle passare LVD-tester idag, mao den skulle inte kunna CE-märkas idag. Att de satte CE-märkning på den 2015 beror på att de kunde hänvisa till laddstandarden ifrån 2001 (och inte behövde använda den ifrån 2011). IEC61851-1:2011 och 2019 har krav på att styrelektroniken inte får vara för långt ifrån CE/Schuko-donet, detta fanns inte i 2001 års version.
Nej, bra info!

Då kanske jag skall passa på att köpa en till innan de riskerar att sluta tillverkas. Är så grymt nöjd med min, men den som jag köpte tidigt 2019 har tyvärr inte någon Tesla-knapp, och beställde en på endast 7-8 meter.

Skönt att ha en i reserv om dessa skulle försvinna i framtiden. Vill verkligen inte ha en EVSE-kabel med klump på mitten (tynger ner kablar och kan orsaka stress på kabelinfästningen med påföljande slitage/glapp, eller alternativt riskerar att hamna i vattenpölar på marken när det regnar). Är verkligen supernöjd med denna Metron EVSE. Inte hittat någon i närheten lika bra på marknaden.

Kommer nog då under hösten passa på att beställa en ny med Tesla-knapp och kanske 11-12 meter kabel (har råkat ut för att den nuvarande på 7-8 meter ibland är lite för kort).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Inlägg av andersd »

Alternativet är om någon lyckas bygga in allt i CEE-donet, men med tanke på att varje ny version ställer högre krav på säkerhet, så är det osäkert när/om det går.
Skriv svar