Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Varning för Tibber!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Varning för Tibber!

Inläggav Teslaägare Vidio » 23 dec 2019 01:33

Jag har nu haft Tibber i ett par månader. Sämsta upplevelsen jag varit med om!
Jag står nu med en bil jag inte kan ladda, och därmed inte använda, alls. Den kommer inom kort stå med 0% och skada batterier.

Det funkade fint först, men snart så hittade inte boxen min bil, ”ingen bil ansluten”, trots att bilen givetvis är inpluggad.
Det finns inget sätt att ”tvinga” igång laddningen, varken via Tibber-appen eller Tesla-appen.

Tibber svarar inte på sin chat mer än ca en gång vartannat dygn och verkar inte intresserade av att ta emot en reklamation. Det enda de ber om är att ”stänga av strömmen och sätta på igen”. Detta har gjorts flertalet gånger utan resultat.

En julhelg utan bil, med stor sannolikhet med skadat batteri, är resultatet av Tibber.

Riktigt uselt företag!
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Re: Varning för Tibber!

Inläggav Teslaägare peza » 23 dec 2019 01:51

Vet inte vad du har för problem, kan inte gissa på det.
Men min personliga syn på Tibber är typ tvärt om, har ställt massa (7-8 st) frågor via chatten och alltid fått snabba svar.
Även då jag i början inte förstått hur Tibbers system fungerar, så har dom guidat mig rätt snabbt och smidigt.
Har haft Tibber sedan mars detta år. Gillar hur dom enkelt hjälper mig att ladda på den billiga tiden på natten och ge mig halva priset på den kostnaden. Funkar kanon för mig.
Tror inte du kan lägga dig platt och skylla på Tibber för att du inte kan ladda och batteriet blir urladdat, bara sätta in den medföljande laddaren medans ni dividerar om vems fel det är att laddningen inte fungerar.

Ge dig inte, ni har bägge ett ansvar att reda ut detta

Lycka till.

/peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare

Referralkod: peter11026

Inläggav Teslaägare Xeik » 23 dec 2019 08:30

Ja även om nu Tibber strular, så känns det väldigt onödigt att riskera batteriet. Ladda med UMC:n så länge , som föregående talare också påpekar.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare strejf » 23 dec 2019 08:32

Jag förstår inte riktigt vad detta har med Tibber att göra? De tillverkar väl inga laddboxar?
Tesla Investerare
Förbokat Tesla Model 3
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Referralkod: johannes21846

Inläggav Teslaägare LarsL » 23 dec 2019 08:47

strejf skrev:Jag förstår inte riktigt vad detta har med Tibber att göra? De tillverkar väl inga laddboxar?

De säljer en laddbox på deras webbshop. Men bästa sättet att få kontakt med någon på Easee, om det är boxen som trasslar.

Ett test är ju att ladda med UMC från ett vanligt eluttag. Funkar det?
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2021.4.11
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 23 dec 2019 10:09

LarsL skrev:
strejf skrev:Jag förstår inte riktigt vad detta har med Tibber att göra? De tillverkar väl inga laddboxar?

De säljer en laddbox på deras webbshop. Men bästa sättet att få kontakt med någon på Easee, om det är boxen som trasslar.

Ett test är ju att ladda med UMC från ett vanligt eluttag. Funkar det?

Och fungerar det inte då, fungerar det om du byter lösenord på ditt Teslakonto först?
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare LarsL » 23 dec 2019 10:47

Stänga av schemaläggning i Teslan och avaktiver smart laddning i Tibber appen.

Lyser lampan grön på Teslan? Har du alltså kontakt med laddaren eller felar det direkt där?
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2021.4.11
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare martinot » 27 dec 2019 12:46

Vidio skrev:Jag har nu haft Tibber i ett par månader. Sämsta upplevelsen jag varit med om!
Jag står nu med en bil jag inte kan ladda, och därmed inte använda, alls. Den kommer inom kort stå med 0% och skada batterier.

Det funkade fint först, men snart så hittade inte boxen min bil, ”ingen bil ansluten”, trots att bilen givetvis är inpluggad.
Det finns inget sätt att ”tvinga” igång laddningen, varken via Tibber-appen eller Tesla-appen.

Tibber svarar inte på sin chat mer än ca en gång vartannat dygn och verkar inte intresserade av att ta emot en reklamation. Det enda de ber om är att ”stänga av strömmen och sätta på igen”. Detta har gjorts flertalet gånger utan resultat.

En julhelg utan bil, med stor sannolikhet med skadat batteri, är resultatet av Tibber.

Riktigt uselt företag!

Nu har jag inte tibber själv, men låter som läge att ta dit en elektriker som kan checka installationen av din laddbox.

Jag har själv Teslas originalladdbox, men precis alla laddboxar jag sett med "smarta kopplingar" kan alltid enkelt startas upp i helt manuellt läge med direkt laddning. Så är det garanterat även för dig.

Vilken laddbox har du, och vem installerade den för dig (om du inte är elektriker så antar jag att du inte gjort det själv)?

Får jag bara reda på vilken laddbox du har så kan jag garanterat hjälpa dig att googla fram hur du startar manuell direktladdning.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare Vidio » 27 dec 2019 13:18

martinot skrev:
Vidio skrev:Jag har nu haft Tibber i ett par månader. Sämsta upplevelsen jag varit med om!

Riktigt uselt företag!

Nu har jag inte tibber själv, men låter som läge att ta dit en elektriker som kan checka installationen av din laddbox.

Jag har själv Teslas originalladdbox, men precis alla laddboxar jag sett med "smarta kopplingar" kan alltid enkelt startas upp i helt manuellt läge med direkt laddning. Så är det garanterat även för dig.

Vilken laddbox har du, och vem installerade den för dig (om du inte är elektriker så antar jag att du inte gjort det själv)?

Får jag bara reda på vilken laddbox du har så kan jag garanterat hjälpa dig att googla fram hur du startar manuell direktladdning.

Tack!
Det var en auktoriserad elektriker som utförde installationen. Efter diskussion med Tibber (Easee) så misstänker de ett fel i elektroniken och har skickat en ny elektronikbox till mig. Lustigt nog har den då givetvis fungerat problemfritt nu i några dagar... :lol:

Jo, jag upptäckte att det går att ”forcera” fram manuell laddning. Tror man håller inne knappen på boxen ett år sekunder eller så...
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inläggav Teslaägare TeslaM3 » 27 dec 2019 14:24

Vidio skrev:
martinot skrev:

Riktigt uselt företag!

Tack!
Det var en auktoriserad elektriker som utförde installationen. Efter diskussion med Tibber (Easee) så misstänker de ett fel i elektroniken och har skickat en ny elektronikbox till mig. Lustigt nog har den då givetvis fungerat problemfritt nu i några dagar... :lol:

Jo, jag upptäckte att det går att ”forcera” fram manuell laddning. Tror man håller inne knappen på boxen ett år sekunder eller så...

Kanske läge att uppdatera rubriken?
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Referralkod: emma22721

Nästa

Återgå till Generellt