FSD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6063
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
Någon som vet hur Tesla kan komma runt patentet med skyltläsning? Känns som ett problem om man inte betalar för detta.

Är det själva tolkningen av skyltinfon som är patenterad? Någon som undersökt?
Som jag förstår det gäller patentet att anpassa hastigheten baserat på skyltavläsning.

Tesla använder skyltavläsning för att uppdatera kartdata som är till underlag för hastighetsanpassning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

Alfred skrev:
Kapar den här tråden.

Första bilderna på FSD beta från tidiga användare i USA. Det är sjukt coolt! Känns som om funktionaliteten kommer ta ett stort kliv i och med släpp av 4D-rewriten.

https://electrek.co/2020/10/22/tesla-fu ... ok-insane/
Tycker också det är vansinnigt coolt. Bara visualiseringen är ju otroligt fascinerande. Den verkar väldigt duktig på att tolka det mesta nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
RagWal skrev:
Någon som vet hur Tesla kan komma runt patentet med skyltläsning? Känns som ett problem om man inte betalar för detta.

Är det själva tolkningen av skyltinfon som är patenterad? Någon som undersökt?
Som jag förstår det gäller patentet att anpassa hastigheten baserat på skyltavläsning.

Tesla använder skyltavläsning för att uppdatera kartdata som är till underlag för hastighetsanpassning.
Som jag förstod det så sa patentet att en "stillbild" av skylten processas separat. Dåtidens hårdvara klarade inte att processa sånt i realtid, men det går nu. Tesla kommer alltså runt det genom att processa videoflödet direkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

Priset på FSD höjs tydligen till 10k USD på måndag. :shock:
Vad blir det här tro? Typ 95 eller nått?

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: FSD

Inlägg av wcarlsson »

Hoppas FSD roaming kommer innan det är dags att byta bil
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: FSD

Inlägg av Johnalm »

Det kommer med största sannolikhet dröja evigheter tills EU godkänner en typ av självkörning värd namnet, själv har jag intalat mig själv tre gånger hittills att det varit värt de extra pengarna när ny Tesla inhandlas... Men nästa gång funderar jag starkt på om jag ska lägga så mycket pengar på så lite mervärde... Blir gärna glatt överraskad om motsatsen dock :)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD

Inlägg av Svenssons »

Funderar man på Cybertruck kan det vara ide att lägga en förbeställning. För 1000:- kan man få FSD för 77 700:- idag. Skulle man ångra sig får man tillbaka pengarna så det är bara kapitalkostnaden för 1 000:- under tiden man har reservationen som man förlorar, dvs typ ingetting med nollränta. Tyvärr står inte FSD-priset som gällde vid förbeställningen med i bekräftelsen men som det ser ut på förbeställningssidan så ser det ut som man låser priset vilket även Elon har sagt var jag minns.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD

Inlägg av OfarligTesla »

Johnalm skrev:
Det kommer med största sannolikhet dröja evigheter tills EU godkänner en typ av självkörning värd namnet, själv har jag intalat mig själv tre gånger hittills att det varit värt de extra pengarna när ny Tesla inhandlas... Men nästa gång funderar jag starkt på om jag ska lägga så mycket pengar på så lite mervärde... Blir gärna glatt överraskad om motsatsen dock :)
Det tror jag inte, tyskarna driver på nu och Mercedes vill ju lansera nästa år. Tror nog vi ser första steget enligt det förslag som ligger redan nästa år faktiskt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD

Inlägg av BrooklynS »

100.000 spänn för att få fler färger på linjerna i instrumentet? Nope.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD

Inlägg av Gustafsson »

BrooklynS skrev:
100.000 spänn för att få fler färger på linjerna i instrumentet? Nope.
Tesla värderar bara FSD högt vid försäljningen. Vid inbyte får man inte något extra för att bilen har FSD. Vid privat försäljning har det förstås ett värde, men för egen del blir det ingen FSD nästa gång. Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mysnisse
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 feb 2017 18:18
Ort: Göteborg

Re: FSD

Inlägg av mysnisse »

Det är väl helt självklart nu att total självkörning är bara månader borta. Elon Musk har jag kört denna mjukvaran ett halvår nu och de kommer väl bara förbättra hela tiden. Hade jag inte redan köpt fsd så hade jag gått in ikväll och köpt! Man ska vara glad att det kostade 66 kanske
Tesla Model 3 SR+ Grå
Mitsubishi I-Miev 2011
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD

Inlägg av OfarligTesla »

mysnisse skrev:
Det är väl helt självklart nu att total självkörning är bara månader borta. Elon Musk har jag kört denna mjukvaran ett halvår nu och de kommer väl bara förbättra hela tiden. Hade jag inte redan köpt fsd så hade jag gått in ikväll och köpt! Man ska vara glad att det kostade 66 kanske
Fast vad ska du med det till innan det blir lagligt att faktiskt släppa blicken från vägen? Laglig nivå 3 för motorväg kommer förhoppningsvis inom 1-2 år men det är ju inte säkert. Och även om det kommer är det ju stor del av nuvarande ägare som kommer byta bil innan dess ifall det är mot slutet av perioden.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: FSD

Inlägg av deffe »

FSD är nu "verklighet"


https://twitter.com/teslaownersSV
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD

Inlägg av frippan »

Gustafsson skrev:
BrooklynS skrev:
100.000 spänn för att få fler färger på linjerna i instrumentet? Nope.
Tesla värderar bara FSD högt vid försäljningen. Vid inbyte får man inte något extra för att bilen har FSD. Vid privat försäljning har det förstås ett värde, men för egen del blir det ingen FSD nästa gång. Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...
Tror man får en betalt för fsd, annars är det väldigt bra betalt i inbyte på denna.

Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD

Inlägg av Curik »

Gustafsson skrev:
Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...
Hähähä, att rendera soptunnor är bara för show-off men det antar jag du visste. Bilen har ingen nytta av det, snarare tvärtom. Men jag skriver under på körskoleeleven.. Vissa av dom iaf! :D
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: FSD

Inlägg av NEO »

Curik skrev:
Gustafsson skrev:
Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...
Hähähä, att rendera soptunnor är bara för show-off men det antar jag du visste. Bilen har ingen nytta av det, snarare tvärtom. Men jag skriver under på körskoleeleven.. Vissa av dom iaf! :D
Soptunnor är inte allt i pipelinen, du glömmer: stoppskyltar, trafikljus, vägpinnar, pilar i marken, snart kommer även lösa objekt: fotbollar, tennisracket samt keps på gående personer :lol:
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: FSD

Inlägg av kalle_sala »

Ja det kommer nog att gå fort nu.

Tror väldigt få av de som såg bröderna Wrights första flygning trodde att man skulle flyga över atlanten 15 år senare.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

kalle_sala skrev:
Ja det kommer nog att gå fort nu.

Tror väldigt få av de som såg bröderna Wrights första flygning trodde att man skulle flyga över atlanten 15 år senare.
Att kunna flyga mellan kontinenter och att kunna sitta och peta näsan när man kör bil är kanske inte helt jämförbara....
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD

Inlägg av Gustafsson »

frippan skrev:
Gustafsson skrev:
BrooklynS skrev:
100.000 spänn för att få fler färger på linjerna i instrumentet? Nope.
Tesla värderar bara FSD högt vid försäljningen. Vid inbyte får man inte något extra för att bilen har FSD. Vid privat försäljning har det förstås ett värde, men för egen del blir det ingen FSD nästa gång. Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...
Tror man får en betalt för fsd, annars är det väldigt bra betalt i inbyte på denna.

Bild
Tror M3 har bättre andrahandsvärde.
Nypriset på en MS har ju gått ner med 33% i mitt fall, Så inbytespriset ligger precis på garanterat återköpsvärde ca. Mellanskillnaden mot en ny blir ändå acceptabel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: FSD

Inlägg av kalle_sala »

Fredrik j skrev:
kalle_sala skrev:
Ja det kommer nog att gå fort nu.

Tror väldigt få av de som såg bröderna Wrights första flygning trodde att man skulle flyga över atlanten 15 år senare.
Att kunna flyga mellan kontinenter och att kunna sitta och peta näsan när man kör bil är kanske inte helt jämförbara....
Precis den analogi jag menade! Nu kan du ha två fingrar i varsin näsborre... :roll:
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

kalle_sala skrev:
Fredrik j skrev:
kalle_sala skrev:
Ja det kommer nog att gå fort nu.

Tror väldigt få av de som såg bröderna Wrights första flygning trodde att man skulle flyga över atlanten 15 år senare.
Att kunna flyga mellan kontinenter och att kunna sitta och peta näsan när man kör bil är kanske inte helt jämförbara....
Precis den analogi jag menade! Nu kan du ha två fingrar i varsin näsborre... :roll:
Som jag har längtat....

Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Som jag har längtat....

Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
Jag vet inte vad du gör för skoj men jag brukar t.ex. inte köra i 15-16 timmar bara för att det är roligt. Om jag kan slippa det när jag vill hälsa på vänner nere i Europa så vore det toppen. Då kan jag sköta lite jobb och kolla på film och resedagen är som vilken dag som helst, dvs ger det en frihet eftersom man kan åka lite när som helst och längre sträckor än man annars skulle göra. Pengar är bara pengar och lätta att skaffa mer av, frihet däremot är värt mycket.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD

Inlägg av RagWal »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Som jag har längtat....

Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
Jag vet inte vad du gör för skoj men jag brukar t.ex. inte köra i 15-16 timmar bara för att det är roligt. Om jag kan slippa det när jag vill hälsa på vänner nere i Europa så vore det toppen. Då kan jag sköta lite jobb och kolla på film och resedagen är som vilken dag som helst, dvs ger det en frihet eftersom man kan åka lite när som helst och längre sträckor än man annars skulle göra. Pengar är bara pengar och lätta att skaffa mer av, frihet däremot är värt mycket.
Absolut på långresor, men även den kvarten man kanske har till jobbet dagligen skulle ju göra skillnad om man kan åka bil istället för att köra bil. Göra sånt man gör när man sitter i passagerarsätet idag.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Som jag har längtat....

Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
Jag vet inte vad du gör för skoj men jag brukar t.ex. inte köra i 15-16 timmar bara för att det är roligt. Om jag kan slippa det när jag vill hälsa på vänner nere i Europa så vore det toppen. Då kan jag sköta lite jobb och kolla på film och resedagen är som vilken dag som helst, dvs ger det en frihet eftersom man kan åka lite när som helst och längre sträckor än man annars skulle göra. Pengar är bara pengar och lätta att skaffa mer av, frihet däremot är värt mycket.
Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...

Det händer inte så ofta att jag reser 15-16 timmar i bil men när jag gör det så sitter jag inte ensam i bilen. Man turas om att köra. Jag har dessutom ganska lätt för att bli åksjuk så kör jag inte själv behöver jag titta på trafiken.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: FSD

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.

Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.
Skriv svar