FSD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.
Ah, pudelns kärna!
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Jo vissa bilar bromsar utan anledning och sedan kör i parkerade bilar på vägarna.
Kan garanterat hitta 10 liknade olyckor med mänskliga förare samma dag som varje olycka för Tesla.
Säger inte emot där utan säger emot på den övertron på dagens teknik i Tesla.
Alla nya bilar har ju autobroms så det är ingen skillnad där utan bara att vissa autobromsar även när det inte är nödvändigt .
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Säger inte emot där utan säger emot på den övertron på dagens teknik i Tesla.
Alla nya bilar har ju autobroms så det är ingen skillnad där utan bara att vissa autobromsar även när det inte är nödvändigt .
Vet inte hur mycket du åkt Tesla AP men spökbromsningar är verkligen ett minimalt problem. Kanske har hänt mig 10-20 gånger under 4 månader och då 3-6 gånger utan bra förklaring som jag upptäckte, så riktiga spökbromsningar var alltså Max 6st på 900 mil. Och det är alltså en duett på bromsen och sedan iväg igen, inte tvärstopp.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.
Ah, pudelns kärna!
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Jo vissa bilar bromsar utan anledning och sedan kör i parkerade bilar på vägarna.
Kan garanterat hitta 10 liknade olyckor med mänskliga förare samma dag som varje olycka för Tesla.
Säger inte emot där utan säger emot på den övertron på dagens teknik i Tesla.
Alla nya bilar har ju autobroms så det är ingen skillnad där utan bara att vissa autobromsar även när det inte är nödvändigt .
Nu är du sådär trångsynt igen.
Det är ENORM skillnad på tillverkarnas olika autobroms-system.
Vissa klarar bara stora objekt som andra bilar eller lastbilar.
Andra klarar bara det vid en viss hastighet. Etc.

Du verkar hängt upp dig på något du tror är "i onödan".
Det låter som du tycker det är sämre med ett system som tex kan detektera barn på vägen och bromsa för dem, än ett system som inte kan det och kör över dem?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.

Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
Ser inte motsats förhållandet. Maskiner har en hög lägstanivå. I kombination med den mänskliga hjärnan blir det oslagbart.

Du har säkert sett dom där auktoriseringssidorna på nätet där man säkerställer att det inte är en bot som loggar på. För en människa är det enkelt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD

Inlägg av BrooklynS »

Tesla ligger längts framme i detta race av flera anledningar, inte minst pga att de ständigt samlar in data och förbättrar redan befintlig bilpark. Bara sedan september så har AP förbättrats märkbart i flera steg.

Spökbromsningar förekommer även i andra bilar OM de upptäcker hinder. Grejen är ju att de ofta inte upptäcker hindren förrän de är alldeles inpå - de "ser" inte bilen som står parkerad invid vägen i en vinkel som skulle kunna innebära att den är på väg ut osv.

Jag har råkat ut för några riktigt läskiga spökbromsningar i andra bilar, där BOSCH-systemets autobroms fick för sig att jag skulle köra in i lastbilen jag just skulle köra om och drog på en pallnit så det rök om hjulen... snacka om vansinne. Så blir det aldrig i Teslan, men visst känns det att den är lite "på tå" i situationer den uppenbarligen har problem med att tolka.

Men då är det ju inte bättre att bara blåsa på, eller hur?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD

Inlägg av Gustafsson »

taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Om man i körskolan bara skulle lära ut det som AP kan eller förväntas kunna inom ett par år, skulle det gå mycket fort att ta körkort. Outtröttligt, visst, men alldeles oerhört korkat.

Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.

Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt

Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.

FSD ? - Not so much...
Kan inte se att något av dina exempel skulle vara särskilt svåra att lösa maskinellt.
Det senaste decenniet har maskiner gått från att överhuvudtaget inte kunna identifiera om en bild är en katt eller ett rymdskepp, till att kunna se vad det är för ras, hur gammal den är etc.
Dvs att tex identifiera ett vildsvin(och sen agera baserat på det...) vid vägen är inte raketkirurgi längre.
Det är neurala nätverk som nyckeln till detta. De kräver enorma mängder data för att kunna få upp träffsäkerheten, vilket just Tesla råkar ha tillgång till.
Jag tror faktiskt att det just är "raketkirurgi", dvs ett hittills olöst problem. Jag sysslade en hel del med bildbehandling på 1980-90 talet och redan då kunde man känna igen en bil i en bild. Det gick att räkna objekt och korrekt klassificera dessa utifrån givna mönster. Det är 35 år sedan. Nu gör man samma sak i rörliga bilder och mycket snabbare.
Man försökte även hitta cancer i röntgenbilder och liknande. Även där har man idag gjort framsteg, men det är inte svårare för en röntgenläkare att se en cancer i en röntgenbild än det är för en chaufför att se ett vildsvin i terräng. Ändå har man kvar både röntgenläkare och chaufförer. Tror inte detta kommer att ändras öht pga Teslas FSD. Tekniken måste upp rätt många pinnhål innan maskinen kan ta över körandet. Tesla hävdar att deras FSD kommer att kunna det, det tror jag är fel.
Jag tror också att man måste blanda in fler modaliteter i bilarnas sensorer. En radar som ser rakt fram med dålig spatial upplösning, kameror som knappt ser något förutom brus vid mörkerkörning och som lätt bländas och blir skitiga, ultraljudsgivare som har för kort räckvidd för att vara användbara i fart räcker inte. Till god hjälp ? Ja, men FSD - Nope.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD

Inlägg av BrooklynS »

Kamerorna ser vad de ser givet optisk kvalitet, det är bildbehandling och -sensorer som förbättras. Dvs ffa mjukvaran. Därför ser jag det som fullt realistiskt att man kommer att ha ganska bra koll på detta inom en hyfsat nära framtid. Men det bygger på styrd miljö där ingående faktorer är beräkningsbara.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Spökbromsningar förekommer även i andra bilar OM de upptäcker hinder. Grejen är ju att de ofta inte upptäcker hindren förrän de är alldeles inpå - de "ser" inte bilen som står parkerad invid vägen i en vinkel som skulle kunna innebära att den är på väg ut osv.
Just det är hände den enda gången min volvo s90 har "spökbromsat" hittills.
Volvo kallar funktionen Collision avoidance assistance vilket går ut på att hjälpa föraren att undvika en frontalkrock alternativt mildra kollisionen.
Jag körde på 70-väg med mötande trafik. En bil skulle göra en vänstersväng över min vägbana och stod still vid mittlinjen. På håll såg jag att bilen stod ovanligt snett.
När jag var ca 30m från bilen fick min bil för sig att den andra var på kollisionskurs och nödbromsade. Höll på ock skita på mig.
När det gäller uppdateringar har även volvos system uppdaterats sedan jag köpte bilen. Skillnaden är att tesla gör det OTA medans Volvo gör det i större paket i samband med service.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: FSD

Inlägg av dd88 »

Är ju bara att spendera en kvart på youtube för att inse att inget system är helt hundra.

Skulle snarare påstå att alla system är lika dåliga, för även om vissa bilar gör bra ifrån sig i vissa tester så kan de fallera helt i andra, och är det inte konsekvent så är det lägsta betyg som sätter standarden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.

Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
Ser inte motsats förhållandet. Maskiner har en hög lägstanivå. I kombination med den mänskliga hjärnan blir det oslagbart.

Du har säkert sett dom där auktoriseringssidorna på nätet där man säkerställer att det inte är en bot som loggar på. För en människa är det enkelt.
Problemet är att "mänskliga hjärnan" är opålitlig och konstant begår slumpmässiga misstag.
Dvs så länge människan styr över maskinen är det stor risk att det blir fel.
En stor del av alla allvarliga olyckor beror tex på alkohol, narkotika, trötthet eller sjukdom. När vi väl har FSD kommer det bli ett betydligt mindre problem. AP/filhållare är ett bra steg på vägen, men det är först med FSD vi kommer få riktigt säkra vägar.

Det är allt svårare att bygga välfungerande CAPTCHA-system numera. Så svårt att många inte längre använder det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FSD

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Om man i körskolan bara skulle lära ut det som AP kan eller förväntas kunna inom ett par år, skulle det gå mycket fort att ta körkort. Outtröttligt, visst, men alldeles oerhört korkat.

Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.

Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt

Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.

FSD ? - Not so much...
Ett bra exempel på detta är vad som hände mig sist. Jag körde hem på en väg som jag kan in och utantill. Plötsligt larmade bilen för korsande vilt. Grejen var bara att det inte alls var ett vilt djur utan en häst som hade fått lite fnatt och som galopperade emot mig i halvmörkret. Då är det ju superbra att bilen varnar och tvärnitar kan man tycka. Man kan till och med bli impad att bilen fattade det. Men hästen var i sin hage och det var ett elstängsel mellan hästen och vägen, ingen som helst fara att hästen skulle korsa vägen. Jag visste det, hästen visste det (de brukar busa lite ibland), men bilen reagerade bara på det den såg. Den kunde inte göra samma bedömning som jag gjorde, nämligen att det var okej att ignorera hästen. Bilen vet inte vad ett elstängsel är och den kunde förmodligen inte ens se skillnaden mellan häst och älg. Hade det däremot varit en älg hade jag varit superglad om bilen hade reagerat som den gjorde. För älgen hade nog skitit i elstängslet också. Men nu var det så att bilen på grund av sitt agerande lika väl hade kunnat orsaka en krock om någon hade kört bakom mig. Nu var jag tack och lov ensam och körde dessutom inte särkilt fort.
Sådana här situationer är svåra att lösa, de är otroligt komplexa för en dator och kräver massor med data och kunskap om omgivningen som inte har så mycket med själva bilkörandet att göra och som inte går att inhämta via sensorer. Men för en människa är sånt här en no-brainer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Problemet är att "mänskliga hjärnan" är opålitlig och konstant begår slumpmässiga misstag.
Dvs så länge människan styr över maskinen är det stor risk att det blir fel.
En stor del av alla allvarliga olyckor beror tex på alkohol, narkotika, trötthet eller sjukdom. När vi väl har FSD kommer det bli ett betydligt mindre problem. AP/filhållare är ett bra steg på vägen, men det är först med FSD vi kommer få riktigt säkra vägar.
Det är mänskliga hjärnor som programmerar systemen. Hjärnor som drivs av vinstintresse och aktiekurser.
Ser du ingen risk när människor påverkade av alkohol, trötthet eller sjukdom förlitar sig på system vars begränsningar dom inte har full insikt i?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Problemet är att "mänskliga hjärnan" är opålitlig och konstant begår slumpmässiga misstag.
Dvs så länge människan styr över maskinen är det stor risk att det blir fel.
En stor del av alla allvarliga olyckor beror tex på alkohol, narkotika, trötthet eller sjukdom. När vi väl har FSD kommer det bli ett betydligt mindre problem. AP/filhållare är ett bra steg på vägen, men det är först med FSD vi kommer få riktigt säkra vägar.
Det är mänskliga hjärnor som programmerar systemen. Hjärnor som drivs av vinstintresse och aktiekurser.
Ser du ingen risk när människor påverkade av alkohol, trötthet eller sjukdom förlitar sig på system vars begränsningar dom inte har full insikt i?
Det kan alltid bli fel, inget system är ofelbart som sagt.
Men som du argumenterar borde du ju vara emot antisladd, autobroms, ABS, filhållare etc.
Hur försvarar du dem?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: FSD

Inlägg av BjornS »

mati skrev:
Men nu var det så att bilen på grund av sitt agerande lika väl hade kunnat orsaka en krock om någon hade kört bakom mig.
Nej, det är föraren av bilen bakom som håller för kort avstånd som orsakar krocken.

Jag vet vad du menar, men jag tycker det är en poäng att inte skylla avsiktliga mänskliga felhandlingar på robotar som följer trafikreglerna.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

FSD

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Gustafsson skrev:
Om man i körskolan bara skulle lära ut det som AP kan eller förväntas kunna inom ett par år, skulle det gå mycket fort att ta körkort. Outtröttligt, visst, men alldeles oerhört korkat.

Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.

Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt

Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.

FSD ? - Not so much...
Ett bra exempel på detta är vad som hände mig sist. Jag körde hem på en väg som jag kan in och utantill. Plötsligt larmade bilen för korsande vilt. Grejen var bara att det inte alls var ett vilt djur utan en häst som hade fått lite fnatt och som galopperade emot mig i halvmörkret. Då är det ju superbra att bilen varnar och tvärnitar kan man tycka. Man kan till och med bli impad att bilen fattade det. Men hästen var i sin hage och det var ett elstängsel mellan hästen och vägen, ingen som helst fara att hästen skulle korsa vägen. Jag visste det, hästen visste det (de brukar busa lite ibland), men bilen reagerade bara på det den såg. Den kunde inte göra samma bedömning som jag gjorde, nämligen att det var okej att ignorera hästen. Bilen vet inte vad ett elstängsel är och den kunde förmodligen inte ens se skillnaden mellan häst och älg. Hade det däremot varit en älg hade jag varit superglad om bilen hade reagerat som den gjorde. För älgen hade nog skitit i elstängslet också. Men nu var det så att bilen på grund av sitt agerande lika väl hade kunnat orsaka en krock om någon hade kört bakom mig. Nu var jag tack och lov ensam och körde dessutom inte särkilt fort.
Sådana här situationer är svåra att lösa, de är otroligt komplexa för en dator och kräver massor med data och kunskap om omgivningen som inte har så mycket med själva bilkörandet att göra och som inte går att inhämta via sensorer. Men för en människa är sånt här en no-brainer.
Låt säga att ett mindre djur hoppat ut på vägen, hade du då undvikit att bromsa om någon låg nära bakom? Hur stort djur krävs för att du skulle ta risken att bli påkörd?
Ärligt talat, skulle du ens titta i backspegeln innan du instinktivt stampar på bromsen?

Det säkraste är rent statistiskt alltid att bromsa om det finns en risk för kollision, vilket är precis varför dessa system gör just det.
Det finns såklart en risk för whiplash etc, men den är mikroskopisk i jämförelse.
Som Björn skriver ovan är det då heller inte systemet, eller du, som då orsakar olyckan utan den bakomvarande.
Ju fler bilar som får autobroms desto mer minskar dessutom denna risk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FSD

Inlägg av mati »

BjornS skrev:
mati skrev:
Men nu var det så att bilen på grund av sitt agerande lika väl hade kunnat orsaka en krock om någon hade kört bakom mig.
Nej, det är föraren av bilen bakom som håller för kort avstånd som orsakar krocken.

Jag vet vad du menar, men jag tycker det är en poäng att inte skylla avsiktliga mänskliga felhandlingar på robotar som följer trafikreglerna.
Men det är ju precis det som är poängen. Människor är inga robotar. Jag kan (eftersom jag är människa själv) göra en bedömning huruvida en plötslig inbromsning till exempel kan leda till en olycka eller inte. Jag har ju hela tiden i åtanke att det är människor som kör och människor kan göra misstag. Ligger det en höjdrädd 18 åring med bakochframvänd kemps i en 740 utan framstolar bakom mig så vet jag att den snubben är en fara för sig själv och sin omgivning. Det är kanske inte pk att göra den bedömningen, men min självbevarelsedrift säger att jag måste vara försiktig. Okej kan man säga, men om alla bilar blir självkörande så är den risken eliminerad, då finns inga sänkta Volvobilar som inte följer trafikreglerna. Om nu detta blir verklighet någon gång. Men då har vi ju fortfarande alla andra medtrafikanter som inte är robotar. Och då räknar jag även in djur och barn som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med trafiken och som garanterat inte har trafikvett. Alla följer inte reglerna och det är därför det är så svårt att skapa ett autonomt system som är rustat för alla tänkbara eventualiteter. Jag säger inte att det inte går. I teorin är det såklart möjligt. Men det är otroligt mycket svårare än att hålla en bil mellan de vita linjerna på en motorväg med stängsel på varje sida.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

mati skrev:
BjornS skrev:
mati skrev:
Men nu var det så att bilen på grund av sitt agerande lika väl hade kunnat orsaka en krock om någon hade kört bakom mig.
Nej, det är föraren av bilen bakom som håller för kort avstånd som orsakar krocken.

Jag vet vad du menar, men jag tycker det är en poäng att inte skylla avsiktliga mänskliga felhandlingar på robotar som följer trafikreglerna.
Men det är ju precis det som är poängen. Människor är inga robotar. Jag kan (eftersom jag är människa själv) göra en bedömning huruvida en plötslig inbromsning till exempel kan leda till en olycka eller inte. Jag har ju hela tiden i åtanke att det är människor som kör och människor kan göra misstag. Ligger det en höjdrädd 18 åring med bakochframvänd kemps i en 740 utan framstolar bakom mig så vet jag att den snubben är en fara för sig själv och sin omgivning. Det är kanske inte pk att göra den bedömningen, men min självbevarelsedrift säger att jag måste vara försiktig. Okej kan man säga, men om alla bilar blir självkörande så är den risken eliminerad, då finns inga sänkta Volvobilar som inte följer trafikreglerna. Om nu detta blir verklighet någon gång. Men då har vi ju fortfarande alla andra medtrafikanter som inte är robotar. Och då räknar jag även in djur och barn som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med trafiken och som garanterat inte har trafikvett. Alla följer inte reglerna och det är därför det är så svårt att skapa ett autonomt system som är rustat för alla tänkbara eventualiteter. Jag säger inte att det inte går. I teorin är det såklart möjligt. Men det är otroligt mycket svårare än att hålla en bil mellan de vita linjerna på en motorväg med stängsel på varje sida.
Det går väl att stänga av autobroms även i étron?
Varför har du inte gjort det om du tror du är bättre än automatiken?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FSD

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Låt säga att ett mindre djur hoppat ut på vägen, hade du då undvikit att bromsa om någon låg nära bakom?
Djuret hoppade som sagt aldrig ut på vägen. Och det visste jag, i motsats till min bil. Jag skiter ärligt talat i vems fel det är om jag blir påkörd bakifrån. Det gör precis lika ont, oavsett om det är mitt fel eller någon annans. Och om det hände på grund av en onödig inbromsning som bilen gjorde eftersom den var oförmögen att göra en korrekt bedömning av en ganska enkel trafiksituation, något som till och med ett barn hade kunnat göra med en axelryckning, då är det en lång väg kvar innan vi har helt autonoma bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

FSD

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Låt säga att ett mindre djur hoppat ut på vägen, hade du då undvikit att bromsa om någon låg nära bakom?
Djuret hoppade som sagt aldrig ut på vägen. Och det visste jag, i motsats till min bil. Jag skiter ärligt talat i vems fel det är om jag blir påkörd bakifrån. Det gör precis lika ont, oavsett om det är mitt fel eller någon annans. Och om det hände på grund av en onödig inbromsning som bilen gjorde eftersom den var oförmögen att göra en korrekt bedömning av en ganska enkel trafiksituation, något som till och med ett barn hade kunnat göra med en axelryckning, då är det en lång väg kvar innan vi har helt autonoma bilar.
Den gången ja. Men nästa gång kanske det är "på riktigt".
Då lär du nog uppskatta att systemet finns.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FSD

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Det går väl att stänga av autobroms även i étron?
Varför har du inte gjort det om du tror du är bättre än automatiken?
Vad är det för skitsnack nu igen? Jag ifrågasätter inte nyttan med hjälpsystem i moderna bilar. Bara en dåre kan tycka att de är osäkra. Den här tråden handlar om total autonomi. Det finns en milsvidd skillnad mellan en autobroms och en autonom bil, och det är precis det jag försökte förklara. Jag satt ju i bilen och kunde ingripa. I en autonom bil hade jag inte haft den möjligheten. Och så länge bilarna inte är smarta än idag så kommer de inte bli autonoma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Det går väl att stänga av autobroms även i étron?
Varför har du inte gjort det om du tror du är bättre än automatiken?
Vad är det för skitsnack nu igen? Jag ifrågasätter inte nyttan med hjälpsystem i moderna bilar. Bara en dåre kan tycka att de är osäkra. Den här tråden handlar om total autonomi. Det finns en milsvidd skillnad mellan en autobroms och en autonom bil, och det är precis det jag försökte förklara. Jag satt ju i bilen och kunde ingripa. I en autonom bil hade jag inte haft den möjligheten. Och så länge bilarna inte är smarta än idag så kommer de inte bli autonoma.
Ok bra.
Jag förstår dock inte poängen i att sitta och argumentera om att bilarna är för dåliga idag för FSD. No shit liksom, annars hade vi ju just haft FSD.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: FSD

Inlägg av default »

Japp jag tror vi pratar om olika saker som sagt, blir därför rätt förvirrat. För att återgå lite till trådens ämne "Är det någon som på allvar tror att fsd kommer att fungera i närmare framtid?"

Jag hör gärna lite fler spekulationer kring det. Noterar att vissa inte tror på FSD alls. Jag vet inte om man menar just i Sverige då eller om man helt enkelt inte tror det någonsin är tekniskt möjligt? Finns det någon i andra ändan av spektret som tror på det som Elon säger på autonomy day, dvs att de kommer ha en miljon robotaxis på vägarna 2020? Det är ju ändå anmärkningsvärt att Teslas VD står och säger detta på en informationsdag riktad till investerare :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

Människor måste lära sig hålla avstånd till framförvarande! Bilen är jättebra på det men folk är värdelösa på det. Ett sätt att lära människor är att höja straffet och se till att de åker fast. Idag hade jag en dåre som låg så nära bakom mig på 80-vägen att jag inte såg hen i någon av backspeglarna utan fick använda backkameran.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: FSD

Inlägg av HelectriC »

default skrev:
Japp jag tror vi pratar om olika saker som sagt, blir därför rätt förvirrat. För att återgå lite till trådens ämne "Är det någon som på allvar tror att fsd kommer att fungera i närmare framtid?"

Jag hör gärna lite fler spekulationer kring det. Noterar att vissa inte tror på FSD alls. Jag vet inte om man menar just i Sverige då eller om man helt enkelt inte tror det någonsin är tekniskt möjligt? Finns det någon i andra ändan av spektret som tror på det som Elon säger på autonomy day, dvs att de kommer ha en miljon robotaxis på vägarna 2020? Det är ju ändå anmärkningsvärt att Teslas VD står och säger detta på en informationsdag riktad till investerare :D
Jag tror att vi alla med ganska säkra kort kan konstatera att det INTE kommer att finns några robotaxi på vägarna under 2020. Bilarna har ju stora problem att köra summon i 2km/h på privata parkeringsplatser utan övrig trafik!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
default skrev:
Japp jag tror vi pratar om olika saker som sagt, blir därför rätt förvirrat. För att återgå lite till trådens ämne "Är det någon som på allvar tror att fsd kommer att fungera i närmare framtid?"

Jag hör gärna lite fler spekulationer kring det. Noterar att vissa inte tror på FSD alls. Jag vet inte om man menar just i Sverige då eller om man helt enkelt inte tror det någonsin är tekniskt möjligt? Finns det någon i andra ändan av spektret som tror på det som Elon säger på autonomy day, dvs att de kommer ha en miljon robotaxis på vägarna 2020? Det är ju ändå anmärkningsvärt att Teslas VD står och säger detta på en informationsdag riktad till investerare :D
Jag tror att vi alla med ganska säkra kort kan konstatera att det INTE kommer att finns några robotaxi på vägarna under 2020. Bilarna har ju stora problem att köra summon i 2km/h på privata parkeringsplatser utan övrig trafik!
Jag sticker ut hakan och säger att FSD kommer visst att komma 2020, inom ett begränsat geografiskt område.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar