Första bilderna på FSD beta från tidiga användare i USA. Det är sjukt coolt! Känns som om funktionaliteten kommer ta ett stort kliv i och med släpp av 4D-rewriten.
Någon som vet hur Tesla kan komma runt patentet med skyltläsning? Känns som ett problem om man inte betalar för detta.
Är det själva tolkningen av skyltinfon som är patenterad? Någon som undersökt?
Som jag förstår det gäller patentet att anpassa hastigheten baserat på skyltavläsning.
Tesla använder skyltavläsning för att uppdatera kartdata som är till underlag för hastighetsanpassning.
Som jag förstod det så sa patentet att en "stillbild" av skylten processas separat. Dåtidens hårdvara klarade inte att processa sånt i realtid, men det går nu. Tesla kommer alltså runt det genom att processa videoflödet direkt.
Det kommer med största sannolikhet dröja evigheter tills EU godkänner en typ av självkörning värd namnet, själv har jag intalat mig själv tre gånger hittills att det varit värt de extra pengarna när ny Tesla inhandlas... Men nästa gång funderar jag starkt på om jag ska lägga så mycket pengar på så lite mervärde... Blir gärna glatt överraskad om motsatsen dock
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Funderar man på Cybertruck kan det vara ide att lägga en förbeställning. För 1000:- kan man få FSD för 77 700:- idag. Skulle man ångra sig får man tillbaka pengarna så det är bara kapitalkostnaden för 1 000:- under tiden man har reservationen som man förlorar, dvs typ ingetting med nollränta. Tyvärr står inte FSD-priset som gällde vid förbeställningen med i bekräftelsen men som det ser ut på förbeställningssidan så ser det ut som man låser priset vilket även Elon har sagt var jag minns.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det kommer med största sannolikhet dröja evigheter tills EU godkänner en typ av självkörning värd namnet, själv har jag intalat mig själv tre gånger hittills att det varit värt de extra pengarna när ny Tesla inhandlas... Men nästa gång funderar jag starkt på om jag ska lägga så mycket pengar på så lite mervärde... Blir gärna glatt överraskad om motsatsen dock
Det tror jag inte, tyskarna driver på nu och Mercedes vill ju lansera nästa år. Tror nog vi ser första steget enligt det förslag som ligger redan nästa år faktiskt.
100.000 spänn för att få fler färger på linjerna i instrumentet? Nope.
Tesla värderar bara FSD högt vid försäljningen. Vid inbyte får man inte något extra för att bilen har FSD. Vid privat försäljning har det förstås ett värde, men för egen del blir det ingen FSD nästa gång. Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är väl helt självklart nu att total självkörning är bara månader borta. Elon Musk har jag kört denna mjukvaran ett halvår nu och de kommer väl bara förbättra hela tiden. Hade jag inte redan köpt fsd så hade jag gått in ikväll och köpt! Man ska vara glad att det kostade 66 kanske
Det är väl helt självklart nu att total självkörning är bara månader borta. Elon Musk har jag kört denna mjukvaran ett halvår nu och de kommer väl bara förbättra hela tiden. Hade jag inte redan köpt fsd så hade jag gått in ikväll och köpt! Man ska vara glad att det kostade 66 kanske
Fast vad ska du med det till innan det blir lagligt att faktiskt släppa blicken från vägen? Laglig nivå 3 för motorväg kommer förhoppningsvis inom 1-2 år men det är ju inte säkert. Och även om det kommer är det ju stor del av nuvarande ägare som kommer byta bil innan dess ifall det är mot slutet av perioden.
100.000 spänn för att få fler färger på linjerna i instrumentet? Nope.
Tesla värderar bara FSD högt vid försäljningen. Vid inbyte får man inte något extra för att bilen har FSD. Vid privat försäljning har det förstås ett värde, men för egen del blir det ingen FSD nästa gång. Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...
Tror man får en betalt för fsd, annars är det väldigt bra betalt i inbyte på denna.
Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...
Hähähä, att rendera soptunnor är bara för show-off men det antar jag du visste. Bilen har ingen nytta av det, snarare tvärtom. Men jag skriver under på körskoleeleven.. Vissa av dom iaf!
Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...
Hähähä, att rendera soptunnor är bara för show-off men det antar jag du visste. Bilen har ingen nytta av det, snarare tvärtom. Men jag skriver under på körskoleeleven.. Vissa av dom iaf!
Soptunnor är inte allt i pipelinen, du glömmer: stoppskyltar, trafikljus, vägpinnar, pilar i marken, snart kommer även lösa objekt: fotbollar, tennisracket samt keps på gående personer
100.000 spänn för att få fler färger på linjerna i instrumentet? Nope.
Tesla värderar bara FSD högt vid försäljningen. Vid inbyte får man inte något extra för att bilen har FSD. Vid privat försäljning har det förstås ett värde, men för egen del blir det ingen FSD nästa gång. Även med de förhandsversioner som visas nu så kör ju en nybliven körskoleelev bättre. Och ser skillnad på en soptunna och en brevlåda...
Tror man får en betalt för fsd, annars är det väldigt bra betalt i inbyte på denna.
Tror M3 har bättre andrahandsvärde.
Nypriset på en MS har ju gått ner med 33% i mitt fall, Så inbytespriset ligger precis på garanterat återköpsvärde ca. Mellanskillnaden mot en ny blir ändå acceptabel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tror väldigt få av de som såg bröderna Wrights första flygning trodde att man skulle flyga över atlanten 15 år senare.
Att kunna flyga mellan kontinenter och att kunna sitta och peta näsan när man kör bil är kanske inte helt jämförbara....
Precis den analogi jag menade! Nu kan du ha två fingrar i varsin näsborre...
Som jag har längtat....
Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
Jag vet inte vad du gör för skoj men jag brukar t.ex. inte köra i 15-16 timmar bara för att det är roligt. Om jag kan slippa det när jag vill hälsa på vänner nere i Europa så vore det toppen. Då kan jag sköta lite jobb och kolla på film och resedagen är som vilken dag som helst, dvs ger det en frihet eftersom man kan åka lite när som helst och längre sträckor än man annars skulle göra. Pengar är bara pengar och lätta att skaffa mer av, frihet däremot är värt mycket.
Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
Jag vet inte vad du gör för skoj men jag brukar t.ex. inte köra i 15-16 timmar bara för att det är roligt. Om jag kan slippa det när jag vill hälsa på vänner nere i Europa så vore det toppen. Då kan jag sköta lite jobb och kolla på film och resedagen är som vilken dag som helst, dvs ger det en frihet eftersom man kan åka lite när som helst och längre sträckor än man annars skulle göra. Pengar är bara pengar och lätta att skaffa mer av, frihet däremot är värt mycket.
Absolut på långresor, men även den kvarten man kanske har till jobbet dagligen skulle ju göra skillnad om man kan åka bil istället för att köra bil. Göra sånt man gör när man sitter i passagerarsätet idag.
Ärligt talat har jag inga problem att föreställa mig självkörande funktioner i bilen. Tror jag har en helt annan möjlighet att göra det en vad en 1800-talsmänniska kunde föreställa sig flygning över atlanten.
Jag ser helt enkelt inte den stora fördelen med självkörande bilar innan dom är på level5 och man varken behöver vara nykter eller ha körkort och kollektivtrafiken får en svår konkurrent.
Finns funktionerna som standard i bilen är det väl ok. Men betala 100'kr för att slippa styra sin bil är ju sjukt. Det där snacket om att bilarna med dagens hårdvara ska kunna köra in inkomst till sina ägare i närtid är ju bara häpnadsväckande fånigt.
Jag vet inte vad du gör för skoj men jag brukar t.ex. inte köra i 15-16 timmar bara för att det är roligt. Om jag kan slippa det när jag vill hälsa på vänner nere i Europa så vore det toppen. Då kan jag sköta lite jobb och kolla på film och resedagen är som vilken dag som helst, dvs ger det en frihet eftersom man kan åka lite när som helst och längre sträckor än man annars skulle göra. Pengar är bara pengar och lätta att skaffa mer av, frihet däremot är värt mycket.
Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Det händer inte så ofta att jag reser 15-16 timmar i bil men när jag gör det så sitter jag inte ensam i bilen. Man turas om att köra. Jag har dessutom ganska lätt för att bli åksjuk så kör jag inte själv behöver jag titta på trafiken.
Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.
Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.