FSD
Moderator: Redaktion
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: FSD
Man kunde ju börja med fungerande torkare och helljusautomatikdefault skrev:Nej mest troligt stämmer inga av mina gissningar. Men utvecklingen står inte still, nåt måste hända under 2020(!) tycker jag, och då menar jag inte ett ytterligare ett portat atarispel
Gjorde nyligen en längre nattkörning med en sprillans Citroen C5 genom regn och snörusk och kan säga att på de dryga 40 mil som jag avverkade så behövde jag inte en enda gång blända av/på manuellt och på sin höjd kanske ett par gånger kanske dra igång torkaren själv för att den inte han med.
Re: FSD
När jag beställde min S75D den 15 september 2016 så kunde jag välja EAP och FSD.Walker skrev:Är det någon som på allvar tror att fsd kommer att fungera i närmare framtid?
Om jag tänker på min bil generellt och efter senaste uppdateringen speciellt.
Den hittar inte ut ur mitt singelgarage själv med fjärrstyrningen.
Minsta lilla smuts eller imma på någon kamera talar den om att den är blind.
Även under perfekta förhållanden kopplar den i och ut NoA på E18 med informationen ”inte tillgänglig”
Röststyrningen ber mig prata med den men är stendöv.
Deep rain.... ja, vad säger man?
Ljusautomatik som slår PÅ helljuset när den möter bilar.
AP som tvärbromsar när jag vill köra om en lastbil.
Jag ÄLSKAR min bil och den är underbar att köra, och det är ju tur för alla ”hjälpsystem” är en katastrof.
Tanken på att låta bilen köra själv gör mig åksjuk och illamående. Jag skulle hellre låta min funktionshindrade tonåring utan omdöme köra.
Att påstå att självkörande bilar SNART är en verklighet är nog århundradets överdrift.
Eftersom Tesla ligger i framkant så är det myyyyyyycket arbete kvar.
Valde EAP och använder den nästan hela tiden när jag åker exempelvis Umeå-Sundsvall.
Tycker att den fungerar bra under förutsättningen att vita linjer syns bra.
Använder Summon också hemma eftersom jag har en väldigt trång skärmtakplats. Fungerar bra.
Det som jag tycker Tesla gjort fel är att använda namnen EAP och FSD.
Man borde kalla den Drive assist eller något liknande, och förklarat noga för kunden vad systemet klarar och inte klarar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD
Och så borde man (läs Elon) kanske inte basunerat ut alla våta fantasier om en självkörande bil som "snart" kommer att köra från kust till kust. Det var för tre år sedan. Detta har ju skapat skyhöga förväntningar hos många, inklusive mig själv får jag erkänna. Och så tog man rejält betalt för kalaset också. När man sedan märkte att det inte var nåt annat än just fantasier utan verklighetsförankring så uppstod bara en massa frustration.Zalman3 skrev:Det som jag tycker Tesla gjort fel är att använda namnen EAP och FSD.
Man borde kalla den Drive assist eller något liknande, och förklarat noga för kunden vad systemet klarar och inte klarar.
AP är ett fantastiskt assistanssystem, men inte mer. Och så länge man tar det för vad det är så blir man säkert lycklig och nöjd.
När man jämför med andra tillverkare så har de förpackat sina lösningar lite smartare genom att aldrig påstå nånting annat än att det är just ett assistanssystem. Tesla säger visserligen också att bilarna inte är självkörande, men innerst inne tror folk ändå på nåt sätt att AP kan mer än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: FSD
Tycker också att Tesla inte varit tydlig till kunden med att det finns nivåerna 0 till 5 av självkörning.
Och att dagens Tesla ligger på nivå 2.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Mig veterligen är det bara Audi som har bilar idag som klarar nivå 3 i Sverige. Och då bara i hastigheter upp till 60km/h på motorväg.
Och att dagens Tesla ligger på nivå 2.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Mig veterligen är det bara Audi som har bilar idag som klarar nivå 3 i Sverige. Och då bara i hastigheter upp till 60km/h på motorväg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD
Att man den 15 september 2016 kunde köpa FSD för dyra pengar tycker jag är direkt vilseledande av Tesla.mati skrev:Och så borde man (läs Elon) kanske inte basunerat ut alla våta fantasier om en självkörande bil som "snart" kommer att köra från kust till kust. Det var för tre år sedan. Detta har ju skapat skyhöga förväntningar hos många, inklusive mig själv får jag erkänna. Och så tog man rejält betalt för kalaset också. När man sedan märkte att det inte var nåt annat än just fantasier utan verklighetsförankring så uppstod bara en massa frustration.Zalman3 skrev:Det som jag tycker Tesla gjort fel är att använda namnen EAP och FSD.
Man borde kalla den Drive assist eller något liknande, och förklarat noga för kunden vad systemet klarar och inte klarar.
AP är ett fantastiskt assistanssystem, men inte mer. Och så länge man tar det för vad det är så blir man säkert lycklig och nöjd.
När man jämför med andra tillverkare så har de förpackat sina lösningar lite smartare genom att aldrig påstå nånting annat än att det är just ett assistanssystem. Tesla säger visserligen också att bilarna inte är självkörande, men innerst inne tror folk ändå på nåt sätt att AP kan mer än så.
Det man kunde ha gjort är att man kan förboka FSD.
När man fått den levererad och att det fungerar.
DÅ betalar man.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD
Tesla är ju väldigt tydliga i bilen men mindre tydliga i kommunikationen i övrigt. Det FSD som just nu finns hamnar ju på level 2, föraren har ansvaret. Målet med FSD, kust till kust, är ju level 4. Den nivån är ju också fullt tillräcklig för att inleda den revolution som det snackas om i samband med detta. Det spelar ju ingen roll om den inte klarar en snöstorm eller att köra på skogsvägar, resten räcker liksom.
Re: FSD
Precis, men den ger intrycket av att vara på nivå 3. Framförallt när AP1 introducerades så trodde ju folk att bilarna hade blivit självkörande över natt. Och så dök det upp massor med klipp på yt på folk som satt i baksätet eller gjorde annat olämpligt medan bilen körde. Och då var AP vid den tidpunkten säkert inte lika bra som den är idag. Hursomhelst så har ju AP "kastrerats" allt mer sedan dess, i början behövde man ju knappt röra vid ratten överhuvudtaget, numera går det i princip inte att ha AP aktiverad utan att ha en hand vid ratten hela tiden, vilket är bra. Men det kom för sent. Det mest naturliga hade ju varit om utvecklingen hade varit precis tvärtom. I början när systemet är nytt och outvecklat så tvingas man alltid att hålla i ratten och allt eftersom det blir bättre och mer avancerat så kan man släppa ratten allt oftare. Det hade varit mycket bättre att göra så. Men så blev det inte.Zalman3 skrev:Och att dagens Tesla ligger på nivå 2.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: FSD
Internt så funkar det ju så. Pengar de får in för FSD är fonderade och får inte användas som vinst förrän de levererat funktionen. Hade så klart varit ärligare att ta tex 10000kr i reservation och sedan när de visat vad de kan leverera begära in de resterande 60000krZalman3 skrev:Att man den 15 september 2016 kunde köpa FSD för dyra pengar tycker jag är direkt vilseledande av Tesla.
Det man kunde ha gjort är att man kan förboka FSD.
När man fått den levererad och att det fungerar.
DÅ betalar man.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD
Inte på vanliga vägar bland fordon som framförs av människor i annat än optimala förhållanden.LarsL skrev:Självklart kommer en dator kunna köra bättre än en människa... det är ju bara en fråga om tid och intresse.
Att olycksfrekvensen med AP kanske minskar beror nog mer på att den används på just optimala platser och tidpunkter. Den är väldigt bra på att hindra dikeskörning när man ska öppna chipspåsen t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD
Över tid är det självklart att en maskin är bättre än en lätt distraherad människa. En robot kan hålla avstånd och hastighet i det oändliga utan att bli uttråkad och somna eller slarv med sin körning.
Att köra bil är i grunden väldigt enkelt.
Att köra bil är i grunden väldigt enkelt.
FSD
Finns gott om självkörande tåg:Gustafsson skrev:Det går ju knappt att konstruera självkörande tåg, ett problem som skulle vara mycket simpelt att lösa jämförelsevis.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... in_systems
Jag tror inte heller på Elons tidplan. Men alla borde väl ha lärt sig nu att han siktar mot mars....
Precis som med alla stora omställningar är det svårt/omöjligt att inse omfattningen och hur fort det faktiskt går när man är mitt uppe i det.
Man ser inte skogen för alla träd.
En självkörande bil behöver inte vara perfekt, den behöver bara vara minst lika säker som en människa. Det ligger några år bort. Men aldrig eller ens flera decennier tror jag är att ta i.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD
Vi får väl se. Såg en tråd här om en helt ny Model X som kört in i mitträcket på motorväg med AP aktiverat. Borde ju verkligen vara enkelt att hålla sig i rätt fil på motorväg...LarsL skrev:Över tid är det självklart att en maskin är bättre än en lätt distraherad människa. En robot kan hålla avstånd och hastighet i det oändliga utan att bli uttråkad och somna eller slarv med sin körning.
Att köra bil är i grunden väldigt enkelt.
Re: FSD
Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idagtaliz skrev:Finns gott om självkörande tåg:Gustafsson skrev:Det går ju knappt att konstruera självkörande tåg, ett problem som skulle vara mycket simpelt att lösa jämförelsevis.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... in_systems
Jag tror inte heller på Elons tidplan. Men alla borde väl ha lärt sig nu att han siktar mot mars....
Precis som med alla stora omställningar är det svårt/omöjligt att inse omfattningen och hur fort det faktiskt går när man är mitt uppe i det.
Man ser inte skogen för alla träd.
En självkörande bil behöver inte vara perfekt, den behöver bara vara minst lika säker som en människa. Det ligger några år bort. Men aldrig eller ens flera decennier tror jag är att ta i.
Re: FSD
Ja, att köra bil är enkelt. Om man begränsar sig till själva körandet. Men att framföra en bil i trafiken bland andra trafikanter, med allt oförutsägbart som kan hända, det är jättesvårt.LarsL skrev:...
Att köra bil är i grunden väldigt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: FSD
Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Re: FSD
Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.Fredrik j skrev:Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.
Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD
Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.taliz skrev:Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.Fredrik j skrev:Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.
Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
Re: FSD
Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag
Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.
Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.
För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.
Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.
Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.
Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.
Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.
Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.
Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.
Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.
Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.
Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.
Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
FSD
Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.nek0 skrev:Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.taliz skrev:Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.Fredrik j skrev:Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.
Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD
"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.Zalman3 skrev:Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag
Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.
Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.
För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.
Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.
Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.
Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.
Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.
Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.
Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.
Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.
Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.
Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.
Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.
Re: FSD
Det är precis det dom gjort. Bilarna spökbromsar väldigt sällan numera.nek0 skrev:"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.Zalman3 skrev:Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag
Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.
Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.
För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.
Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.
Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.
Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.
Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.
Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.
Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.
Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.
Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.
Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.
Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD
Om man i körskolan bara skulle lära ut det som AP kan eller förväntas kunna inom ett par år, skulle det gå mycket fort att ta körkort. Outtröttligt, visst, men alldeles oerhört korkat.
Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.
Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt
Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.
FSD ? - Not so much...
Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.
Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt
Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.
FSD ? - Not so much...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD
Ah, pudelns kärna!taliz skrev:Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.nek0 skrev:Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Re: FSD
Ok men kan du förklara då varför andra bilar som inte har mamma Tesla och filmer att skicka till mamman inte bromsar utan anledning? Min bil har inte gjort det en ända gång på 2 år och jag kör hela tiden med laneassist och adaptiv farthållare.taliz skrev:Det är precis det dom gjort. Bilarna spökbromsar väldigt sällan numera.nek0 skrev:"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.Zalman3 skrev:Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag
Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.
Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.
För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.
Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.
Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.
Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.
Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.
Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.
Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.
Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.
Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.
Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.
Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.