FSD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

Över tid är det självklart att en maskin är bättre än en lätt distraherad människa. En robot kan hålla avstånd och hastighet i det oändliga utan att bli uttråkad och somna eller slarv med sin körning.
Att köra bil är i grunden väldigt enkelt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

FSD

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Det går ju knappt att konstruera självkörande tåg, ett problem som skulle vara mycket simpelt att lösa jämförelsevis.
Finns gott om självkörande tåg:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... in_systems

Jag tror inte heller på Elons tidplan. Men alla borde väl ha lärt sig nu att han siktar mot mars....
Precis som med alla stora omställningar är det svårt/omöjligt att inse omfattningen och hur fort det faktiskt går när man är mitt uppe i det.
Man ser inte skogen för alla träd.
En självkörande bil behöver inte vara perfekt, den behöver bara vara minst lika säker som en människa. Det ligger några år bort. Men aldrig eller ens flera decennier tror jag är att ta i.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: FSD

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Över tid är det självklart att en maskin är bättre än en lätt distraherad människa. En robot kan hålla avstånd och hastighet i det oändliga utan att bli uttråkad och somna eller slarv med sin körning.
Att köra bil är i grunden väldigt enkelt.
Vi får väl se. Såg en tråd här om en helt ny Model X som kört in i mitträcket på motorväg med AP aktiverat. Borde ju verkligen vara enkelt att hålla sig i rätt fil på motorväg...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Det går ju knappt att konstruera självkörande tåg, ett problem som skulle vara mycket simpelt att lösa jämförelsevis.
Finns gott om självkörande tåg:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... in_systems

Jag tror inte heller på Elons tidplan. Men alla borde väl ha lärt sig nu att han siktar mot mars....
Precis som med alla stora omställningar är det svårt/omöjligt att inse omfattningen och hur fort det faktiskt går när man är mitt uppe i det.
Man ser inte skogen för alla träd.
En självkörande bil behöver inte vara perfekt, den behöver bara vara minst lika säker som en människa. Det ligger några år bort. Men aldrig eller ens flera decennier tror jag är att ta i.
Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FSD

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
...
Att köra bil är i grunden väldigt enkelt.
Ja, att köra bil är enkelt. Om man begränsar sig till själva körandet. Men att framföra en bil i trafiken bland andra trafikanter, med allt oförutsägbart som kan hända, det är jättesvårt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.

Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.

Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD

Inlägg av Zalman3 »

Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag 
Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.

Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.

Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.

För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.

Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.

Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.

Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.

Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.

Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.

Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.

Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.

Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.

Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.

Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

FSD

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.

Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag 
Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.

Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.

Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.

För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.

Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.

Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.

Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.

Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.

Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.

Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.

Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.

Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.

Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.

Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag 
Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.

Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.

Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.

För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.

Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.

Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.

Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.

Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.

Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.

Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.

Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.

Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.

Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.

Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.
Det är precis det dom gjort. Bilarna spökbromsar väldigt sällan numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD

Inlägg av Gustafsson »

Om man i körskolan bara skulle lära ut det som AP kan eller förväntas kunna inom ett par år, skulle det gå mycket fort att ta körkort. Outtröttligt, visst, men alldeles oerhört korkat.

Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.

Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt

Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.

FSD ? - Not so much...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.
Ah, pudelns kärna!
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag 
Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.

Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.

Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.

För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.

Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.

Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.

Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.

Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.

Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.

Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.

Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.

Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.

Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.

Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.
Det är precis det dom gjort. Bilarna spökbromsar väldigt sällan numera.
Ok men kan du förklara då varför andra bilar som inte har mamma Tesla och filmer att skicka till mamman inte bromsar utan anledning? Min bil har inte gjort det en ända gång på 2 år och jag kör hela tiden med laneassist och adaptiv farthållare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Om man i körskolan bara skulle lära ut det som AP kan eller förväntas kunna inom ett par år, skulle det gå mycket fort att ta körkort. Outtröttligt, visst, men alldeles oerhört korkat.

Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.

Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt

Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.

FSD ? - Not so much...
Kan inte se att något av dina exempel skulle vara särskilt svåra att lösa maskinellt.
Det senaste decenniet har maskiner gått från att överhuvudtaget inte kunna identifiera om en bild är en katt eller ett rymdskepp, till att kunna se vad det är för ras, hur gammal den är etc.
Dvs att tex identifiera ett vildsvin(och sen agera baserat på det...) vid vägen är inte raketkirurgi längre.
Det är neurala nätverk som nyckeln till detta. De kräver enorma mängder data för att kunna få upp träffsäkerheten, vilket just Tesla råkar ha tillgång till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.
Ah, pudelns kärna!
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Jo vissa bilar bromsar utan anledning och sedan kör i parkerade bilar på vägarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag :)
Level 4 är per definition inte överallt. Skulle det vara level 4 överallt är det level 5.

Vet inte hur din hälsa är men jag är övertygad om att du kommer få åka level 4 bil innan du åker sista gången. Det kan kännas som att saker går trögt och att inget händer men utvecklingen sker enligt S-kurvan. Vi är just nu i den flacka delen av kurvan och det är svårt att veta när vi kommer in i den vertikala delen fast när vi gör det så är vi plötsligt där och allt funkar. Detta förutsätter så klart att någon jobbar med problemet och det gör ju Tesla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.
Ah, pudelns kärna!
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Jo vissa bilar bromsar utan anledning och sedan kör i parkerade bilar på vägarna.
Kan garanterat hitta 10 liknade olyckor med mänskliga förare samma dag som varje olycka för Tesla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag 
Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.

Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.

Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.

För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.

Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.

Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.

Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.

Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.

Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.

Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.

Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.

Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.

Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.

Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.
Det är precis det dom gjort. Bilarna spökbromsar väldigt sällan numera.
Ok men kan du förklara då varför andra bilar som inte har mamma Tesla och filmer att skicka till mamman inte bromsar utan anledning? Min bil har inte gjort det en ända gång på 2 år och jag kör hela tiden med laneassist och adaptiv farthållare.
1) AP bromsar inte "utan anledning". Den bromsar för att den detekterar ett potentiellt hinder.
2) Andra system är extremt mycket enklare och kan helt enkelt inte detektera hinder i den grad som AP klarar. De kör i blindo så att säga.

Dvs att tro att andra system är "bättre" för att de blåser på som om inget hänt är väldigt trångsynt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.
Ah, pudelns kärna!
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Jo vissa bilar bromsar utan anledning och sedan kör i parkerade bilar på vägarna.
Kan garanterat hitta 10 liknade olyckor med mänskliga förare samma dag som varje olycka för Tesla.
Säger inte emot där utan säger emot på den övertron på dagens teknik i Tesla.
Alla nya bilar har ju autobroms så det är ingen skillnad där utan bara att vissa autobromsar även när det inte är nödvändigt .
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Säger inte emot där utan säger emot på den övertron på dagens teknik i Tesla.
Alla nya bilar har ju autobroms så det är ingen skillnad där utan bara att vissa autobromsar även när det inte är nödvändigt .
Vet inte hur mycket du åkt Tesla AP men spökbromsningar är verkligen ett minimalt problem. Kanske har hänt mig 10-20 gånger under 4 månader och då 3-6 gånger utan bra förklaring som jag upptäckte, så riktiga spökbromsningar var alltså Max 6st på 900 mil. Och det är alltså en duett på bromsen och sedan iväg igen, inte tvärstopp.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.
Ah, pudelns kärna!
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Jo vissa bilar bromsar utan anledning och sedan kör i parkerade bilar på vägarna.
Kan garanterat hitta 10 liknade olyckor med mänskliga förare samma dag som varje olycka för Tesla.
Säger inte emot där utan säger emot på den övertron på dagens teknik i Tesla.
Alla nya bilar har ju autobroms så det är ingen skillnad där utan bara att vissa autobromsar även när det inte är nödvändigt .
Nu är du sådär trångsynt igen.
Det är ENORM skillnad på tillverkarnas olika autobroms-system.
Vissa klarar bara stora objekt som andra bilar eller lastbilar.
Andra klarar bara det vid en viss hastighet. Etc.

Du verkar hängt upp dig på något du tror är "i onödan".
Det låter som du tycker det är sämre med ett system som tex kan detektera barn på vägen och bromsa för dem, än ett system som inte kan det och kör över dem?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.

Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
Ser inte motsats förhållandet. Maskiner har en hög lägstanivå. I kombination med den mänskliga hjärnan blir det oslagbart.

Du har säkert sett dom där auktoriseringssidorna på nätet där man säkerställer att det inte är en bot som loggar på. För en människa är det enkelt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD

Inlägg av BrooklynS »

Tesla ligger längts framme i detta race av flera anledningar, inte minst pga att de ständigt samlar in data och förbättrar redan befintlig bilpark. Bara sedan september så har AP förbättrats märkbart i flera steg.

Spökbromsningar förekommer även i andra bilar OM de upptäcker hinder. Grejen är ju att de ofta inte upptäcker hindren förrän de är alldeles inpå - de "ser" inte bilen som står parkerad invid vägen i en vinkel som skulle kunna innebära att den är på väg ut osv.

Jag har råkat ut för några riktigt läskiga spökbromsningar i andra bilar, där BOSCH-systemets autobroms fick för sig att jag skulle köra in i lastbilen jag just skulle köra om och drog på en pallnit så det rök om hjulen... snacka om vansinne. Så blir det aldrig i Teslan, men visst känns det att den är lite "på tå" i situationer den uppenbarligen har problem med att tolka.

Men då är det ju inte bättre att bara blåsa på, eller hur?
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar