"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.Zalman3 skrev:Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag
Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.
Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.
För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.
Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.
Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.
Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.
Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.
Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.
Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.
Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.
Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.
Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.
Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.