FSD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FSD

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev:
Banane skrev:
Innan det är level 5 så hoppas jag att du inte sitter och tittar på film? Fredrik skrev faktiskt "... innan dom är på level 5".
Klart jag kommer göra det innan nivå 5, det är vad nivå 3 och uppåt öppnar upp för. Så fort vi får laglig nivå 3 kommer det vara lugnt.
Ok, jag är inte så insatt i de olika nivåerna. Så länge jag är juridiskt ansvarig för fordonet i trafiken så kommer jag hålla koll.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: FSD

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.

Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.
Ifall jag kan jobba en kvart i bilen så är det en kvart jag slipper jobba senare. Mer fritid än om jag hade spenderat kvarten med att köra till jobbet, det är väl så anti ekorrhjul det kan bli tänker jag.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD

Inlägg av Hertsh »

FSD Beta




Skickat från min iPad med Tapatalk
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev:

Ok, jag är inte så insatt i de olika nivåerna. Så länge jag är juridiskt ansvarig för fordonet i trafiken så kommer jag hålla koll.
Ja så länge jag enligt lagen skall ha koll så kommer jag såklart göra det, men när lagarna kring nivå 3 kommer så flyttas övervakandet från mig till systemet under de förhållandena (motorväg upp till 130 km/h är det som diskuteras nu). När det sker släpper jag fokus direkt och litar på systemet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: FSD

Inlägg av Jerker »

Curik skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.

Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.
Ifall jag kan jobba en kvart i bilen så är det en kvart jag slipper jobba senare. Mer fritid än om jag hade spenderat kvarten med att köra till jobbet, det är väl så anti ekorrhjul det kan bli tänker jag.
Javisst, fast om jag ska ha råd att kunna sitta i bilen och jobba en kvart så måste jag, för att ha råd med en sån bil, jobba - låt säga som ett exempel - 2 timmar längre varje dag totalt. Då är den vinsten, att kunna sitta och jobba i bilen, i praktiken en förlust.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FSD

Inlägg av Banane »

Curik skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...
Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.

Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.
Ifall jag kan jobba en kvart i bilen så är det en kvart jag slipper jobba senare. Mer fritid än om jag hade spenderat kvarten med att köra till jobbet, det är väl så anti ekorrhjul det kan bli tänker jag.

Jag ser det inte så. Fritid för mig är lika mycket att sitta i bilen och lyssna på musik eller en podd och låta tankarna vandra fritt som att, ja vadå? Om man betraktar pendlingstiden som arbete eller fritid är mest en inställningsfråga. Konsten att slappna av och vara nöjd i stunden är värdefull. Att inte kunna snegla på mobilen i tid och otid är för mig värdefullt också. Hur många andra situationer i era liv tillåter kontemplation och fria tankar förutom just bilkörning? Stressa av och njut! Man kan även dra en parallell till frukosten. Många skryter närmast över hur kort tid de tar på sig från sängen till jobbet. Som att en lugn och harmonisk morgon är mindre värd än en extra halvtimme efter jobbet? Varför i så fall? Jag tycker man ska sträva efter balans och harmoni under HELA livet. Ursäkta om jag låter lite flummig.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev:
OfarligTesla skrev:
Banane skrev:
Innan det är level 5 så hoppas jag att du inte sitter och tittar på film? Fredrik skrev faktiskt "... innan dom är på level 5".
Klart jag kommer göra det innan nivå 5, det är vad nivå 3 och uppåt öppnar upp för. Så fort vi får laglig nivå 3 kommer det vara lugnt.
Ok, jag är inte så insatt i de olika nivåerna. Så länge jag är juridiskt ansvarig för fordonet i trafiken så kommer jag hålla koll.
Nivå3 är hands off. Man behöver inte hålla i ratten men behöver ha koll på trafiken. Nivå 4 är mind off. Man kan göra annat.
Dock är det biltillverkaren som blir ansvarig för att bilen kan påkalla din uppmärksamhet i tid för att du ska kunna ta över. Som förare blir man ansvarig för att hålla sig uppmärksammad på bilens sätt att kommunicera.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Nivå3 är hands off. Man behöver inte hålla i ratten men behöver ha koll på trafiken. Nivå 4 är mind off. Man kan göra annat.
Dock är det biltillverkaren som blir ansvarig för att bilen kan påkalla din uppmärksamhet i tid för att du ska kunna ta över. Som förare blir man ansvarig för att hålla sig uppmärksammad på bilens sätt att kommunicera.
Nej, det är inte rätt. Nivå 3 är ”eyes off”, dvs du behöver inte hålla koll på trafiken och kan göra annat men behöver fortfarande sitta i förarsätet och vara vaken så man kan ta över. Nivå 4 är som du säger ”mind off” vilket innebär att man t.ex. kan sova.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Nivå3 är hands off. Man behöver inte hålla i ratten men behöver ha koll på trafiken. Nivå 4 är mind off. Man kan göra annat.
Dock är det biltillverkaren som blir ansvarig för att bilen kan påkalla din uppmärksamhet i tid för att du ska kunna ta över. Som förare blir man ansvarig för att hålla sig uppmärksammad på bilens sätt att kommunicera.
Nej, det är inte rätt. Nivå 3 är ”eyes off”, dvs du behöver inte hålla koll på trafiken och kan göra annat men behöver fortfarande sitta i förarsätet och vara vaken så man kan ta över. Nivå 4 är som du säger ”mind off” vilket innebär att man t.ex. kan sova.
På nivå3 behöver du vara så beredd som biltillverkaren instruerar dig att vara. Du behöver vara uppmärksam på bilens signal på att du behöver ta över relativt snabbt.
Du behöver dock inte hålla i ratten om inte just det är vad tillverkaren vill att du ska göra (som det är idag).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

På nivå3 behöver du vara så beredd som biltillverkaren instruerar dig att vara. Du behöver vara uppmärksam på bilens signal på att du behöver ta över relativt snabbt.
Du behöver dock inte hålla i ratten om inte just det är vad tillverkaren vill att du ska göra (som det är idag).
Ja och det styrs av vad regelverket kommer kräva, men det förändrar inte det faktumet att nivå 3 definieras som ”eyes-off” och att man då inte behöver kolla på trafiken som du hävdade. Man är då fri att kolla på film eller läsa en bok. Det förslag som ligger hos UNECE täcker ju precis det, de säger att när systemet säger åt föraren att göra sig redo att ta över skall skärmar i bilen gå tillbaka till de begränsningar som finns under körning men att när systemet kör så kan de tas bort.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

På nivå3 behöver du vara så beredd som biltillverkaren instruerar dig att vara. Du behöver vara uppmärksam på bilens signal på att du behöver ta över relativt snabbt.
Du behöver dock inte hålla i ratten om inte just det är vad tillverkaren vill att du ska göra (som det är idag).
Ja och det styrs av vad regelverket kommer kräva, men det förändrar inte det faktumet att nivå 3 definieras som ”eyes-off” och att man då inte behöver kolla på trafiken som du hävdade. Man är då fri att kolla på film eller läsa en bok. Det förslag som ligger hos UNECE täcker ju precis det, de säger att när systemet säger åt föraren att göra sig redo att ta över skall skärmar i bilen gå tillbaka till de begränsningar som finns under körning men att när systemet kör så kan de tas bort.
Det handlar om hur lång tid du får på dig att ta över. Om det är t.ex. 3-5 sekunder så skulle jag säga att läsa en bok eller kolla på film är att beteckna som mind off.

Det är ju sånt här som är knivigt att först lagstifta om och sen få kunderna att ta till sig. Det kommer ju inte ta många dagar innan någon tror att bilen är fullt självkörande. Framförallt om tillbehöret man köpt heter just så.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Det handlar om hur lång tid du får på dig att ta över. Om det är t.ex. 3-5 sekunder så skulle jag säga att läsa en bok eller kolla på film är att beteckna som mind off.

Det är ju sånt här som är knivigt att först lagstifta om och sen få kunderna att ta till sig. Det kommer ju inte ta många dagar innan någon tror att bilen är fullt självkörande. Framförallt om tillbehöret man köpt heter just så.

Får jag gissa så skulle jag tro att man kommer ställa krav på att den skall varna åtminstone 10-15 sekunder innan man måste ta över. Sen vet jag inte om jag håller med dig, om man skall kunna anses vara duglig att framföra ett fordon alls bör man kunna switcha från en bok till att köra på 5 sekunder. I de allra flesta fall kommer övergångarna inte vara speciellt akuta alls utan där handlar det om övergång när man svänger av motorvägen och det kan ju varnas om flera minuter i förväg.

Att folk är idioter och inte förstår lagar och regler kommer man dock aldrig ifrån. Det ser vi ju redan idag när det är folk som sover bakom ratten när vi är på nivå 2 osv. Men det finns ju folk som kör fulla (eller dagen efter innan alkoholen gått ur kroppen) trots att det varit olagligt rätt länge också, så idioterna kan missbruka allt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

Vet inte vad jag skulle behöva för att släppa boken jag läser, förstå vad som håller på att hända. Kanske 5 räcker. 10-15sekunder är ju väldigt lång tid. Det är ju bortom siktfältet.

Visst finns det dyka upp idioter i alla sammanhang. Vad jag menar är att man inte behöver uppmuntra dom att ställa till det för sig.

Jag tror den svåraste frågan blir att kommunicera med kunden både före köpet och under körning. Särskilt om man ska dela upp ansvaret för körningen mellan föraren och bilen.
Det behövs ju bara en olycka när biltillverkaren har tagit på sig ansvaret att kontrollera bilen och entledigat föraren.
Riskfyllda saker det här. Biltillverkare kan drabbas hårt.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: FSD

Inlägg av McFace »

Går det att betala FSD på kort om man köper det efter leverans?

Frågar åt en kompis som samlar Eurobonuspoäng.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: FSD

Inlägg av LasseTM »

McFace skrev:
Går det att betala FSD på kort om man köper det efter leverans?

Frågar åt en kompis som samlar Eurobonuspoäng.
Ja det går att betala på kort
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD

Inlägg av TiborBlomhall »


Mass-inlärning.

Tänk nu istället en miljon Teslor där urvalet sker efter hur ofta mänskliga föraren behöver ta tag i ratten och ta över styrningen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD

Inlägg av spacecoin »

Köp en sån här och prova själv istället ;)
Den har LiDAR så alltså kommer den att kunna köra själv innan din Tesla ;)

https://aws.amazon.com/deepracer/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD

Inlägg av TiborBlomhall »

Där har du just skillnaden mellan en enda testbil och hundratals!

Hur lång tid behöver en enda testbil innan den lär sig ta sig ett varv runt banan? För 650 bilar tog det endast 4 generationer.

Skillnaden mellan Tesla och "de andra" i ett nötskal.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD

Inlägg av spacecoin »

Jo, håller med:
Kolla in denna på samma tema:
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: FSD

Inlägg av Banane »

TiborBlomhall skrev:

Mass-inlärning.

Tänk nu istället en miljon Teslor där urvalet sker efter hur ofta mänskliga föraren behöver ta tag i ratten och ta över styrningen?
Därför är det obegripligt att FSD inte är bättre än vad det är.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD

Inlägg av Mickep »

hehe nr 705 blir omkörd och rundad. verkar köra som den första orginalet. stackars den teslabil som hamnar där i den lotten.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

Det skulle ju vara lite spännande att arrangera så mjukvaruutvecklaren fick en elektrisk stöt om en bil kör mot sargen. Hur många generationer skulle man vilja se innan man vågar sätta klämman på fingret?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Det skulle ju vara lite spännande att arrangera så mjukvaruutvecklaren fick en elektrisk stöt om en bil kör mot sargen. Hur många generationer skulle man vilja se innan man vågar sätta klämman på fingret?
Det låter som en position som gjuten för dig. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det skulle ju vara lite spännande att arrangera så mjukvaruutvecklaren fick en elektrisk stöt om en bil kör mot sargen. Hur många generationer skulle man vilja se innan man vågar sätta klämman på fingret?
Det låter som en position som gjuten för dig. :lol:
Nej jag litar inte på tekniken där. Någon annan får prova först. Är du frivillig?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: FSD

Inlägg av Jerker »

Banane skrev:
Därför är det obegripligt att FSD inte är bättre än vad det är.
Kanske därför att verkligen är betydligt mer komplicerad än den där banan. Jag vet inte vad det kan innebära, men vi pratar nog om en faktor räknad i miljoner.
Skriv svar