FSD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD

Inlägg av BrooklynS »

Gustafsson skrev:
Så vad ska morgondagens mjukvara titta efter ?
Det en vanlig förare tittar efter... AI-bildanalys är ett av de områden som går fortast framåt. Det krävs data, och det samlas ju in precis hela tiden.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

Som de sa på FSD dagen, bilen ska titta efter kör bar yta. Ett sätt som jag och bilen kan avgöra det är linjer i vägen men redan nu använder den mycket mer än så. Har ju en bit grusväg, helt utan linjer, och bilen hittar fortfarande kanterna och vet vart den skulle köra om den ”fick”.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD

Inlägg av BrooklynS »

Vanliga AP fixar ju nästan vinterväg. Åtminstone kortare stunder, och där syns då inga vägmarkeringar.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: FSD

Inlägg av GreenMachine »

Det finns ett antal fundamentala utmaningar som man idag inte har några lösningar för. Ett sådant problem är exempelvis att även om man nu skulle utveckla en bil som med 100% säkerhet kan upptäcka och undvika att krocka med andra fordon (vilket det ju är en rätt bra bit kvar till) så betyder det inte att man löst hela problemet efter som andra trafikanter och fotgängare som nu också lärt sig att bilen, bussen, lastbilen automatiskt stannar om man kör eller kliver ut framför dom och på så sätt styr dessa fordon.

Detta har visat sig vara ett problem för de självkörande bussarna i Barkarbystaden och i Shanghai samt på andra platser där man testat den här typen av teknik i fordon och det är bara ett av flera extremt komplexa problem som man måste hitta lösningar på. Kommer vi dit? Säkert! Och jag tror även att man inom en ganska snar framtid även kan se bilar som själva kör i ett extremt avgränsat och kontrollerat område.

Kommer min egen eller någon av de bilar som idag rullar på gatorna att köra robottaxi eller kunna skickas för att själva hämta ungarna efter fotbollsträningen? Inte en chans!

Det lär ta väldigt mycket längre än vad man idag kanske försöker ge intrycket av innan detta är något som vi vanliga här i forumet kommer att kunna använda men det betyder såklart inte att olika typer av driver-assist funktioner kommer att bli bättre och användbara
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

Om bilen kan ta mig till jobbet utan att jag behöver köra mer än första och sista 50 metern så är jag nöjd. Jag behöver inte kunna ligga dyngrak i baksätet och köra hem från krogen, för det finns taxi. Att klara resan till och från jobbet gör ju bilen nästan redan, för mig. Det finns fem korsningar och två rondeller som den inte klarar än och som kanske kommer ta ett tag att fixa. Sen funkar inte AP på småvägarna men det tror jag bara är en låsning och inte en teknisk begränsning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Sen funkar inte AP på småvägarna men det tror jag bara är en låsning och inte en teknisk begränsning.
Jag har fritidshus som ligger på en ö med en smal 70-väg utan mittlinje. AP visar rätt vägbana när jag ligger mot vägkanten och kan slås på. MEN trots att bilen sett mötande trafik vill den efter ca 5-10 sek ligga i mitten av vägbanan. Man tycker den borde vara smart nog att baserat på att det är 70 och/eller sett mötande trafik ligga till höger.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
LarsL skrev:
Sen funkar inte AP på småvägarna men det tror jag bara är en låsning och inte en teknisk begränsning.
Jag har fritidshus som ligger på en ö med en smal 70-väg utan mittlinje. AP visar rätt vägbana när jag ligger mot vägkanten och kan slås på. MEN trots att bilen sett mötande trafik vill den efter ca 5-10 sek ligga i mitten av vägbanan. Man tycker den borde vara smart nog att baserat på att det är 70 och/eller sett mötande trafik ligga till höger.
Hur hanterar en självkörande bil möte på väg med mötesplats?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
spacecoin skrev:
LarsL skrev:
Sen funkar inte AP på småvägarna men det tror jag bara är en låsning och inte en teknisk begränsning.
Jag har fritidshus som ligger på en ö med en smal 70-väg utan mittlinje. AP visar rätt vägbana när jag ligger mot vägkanten och kan slås på. MEN trots att bilen sett mötande trafik vill den efter ca 5-10 sek ligga i mitten av vägbanan. Man tycker den borde vara smart nog att baserat på att det är 70 och/eller sett mötande trafik ligga till höger.
Hur hanterar en självkörande bil möte på väg med mötesplats?
Det vet vi inte än, men man måste ju utgå ifrån att den gör det på samma sätt som oss :)
(Jag hör dock också till dom som inte tror att vi får se något som äkta fsd på annat än väldigt få platser inom en mycket lång tid)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: FSD

Inlägg av Pontus »

När jag tittar på beställningssidan på Tesla står följande under FSD: "Automatiskt körfältsbyte: automatiska körfältsbyten vid körning på motorväg." Men inte har väl det kommit ännu (skulle komma efter att FSD hade kört ett antal miljoner miles om jag inte kommer ihåg fel), man måste väl fortfarande starta körfältsbytet själv med blinkersspaken eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD

Inlägg av spacecoin »

Den är på grund av EU-regler. I USA funkar NoA utan confirmation (om man ställer in det)
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: FSD

Inlägg av hooked »

Vissa har inte alla hästar hemma :shock:
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: FSD

Inlägg av Xmag »

hooked skrev:
Vissa har inte alla hästar hemma :shock:
Väldigt tragiskt att vissa tycker sånt här idiotiskt beteende är roligt.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Jonsson3
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 dec 2019 21:02

Re: FSD

Inlägg av Jonsson3 »

Tränar den på att köra utan linjer?
För ett par månader sen, vid en uppdatering jag inte minns version på, märkte jag snabbt att den började vingla mellan linjer på AP. Detta skrev många fler om i bloggen.
Samtidigt blev den mkt bättre på landsväg utan mittlinje.
Jag har en teori, kan det vara så att "enkel line keep assist" togs bort och att den nu tränar att se vägen. FSD behöver ju inte line assist, den måste ju kunna klara sig även utan linjer, tex vid snö.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: FSD

Inlägg av RagWal »

Jonsson3 skrev:
Tränar den på att köra utan linjer?
För ett par månader sen, vid en uppdatering jag inte minns version på, märkte jag snabbt att den började vingla mellan linjer på AP. Detta skrev många fler om i bloggen.
Samtidigt blev den mkt bättre på landsväg utan mittlinje.
Jag har en teori, kan det vara så att "enkel line keep assist" togs bort och att den nu tränar att se vägen. FSD behöver ju inte line assist, den måste ju kunna klara sig även utan linjer, tex vid snö.
Det vore så jäkla coolt och fullt rimligt att de fixar. Linjer är ju bara en av sanningarna när man kör själv. Hjulspår, gropar skräp osv är minst lina viktigt. Framförallt i vinterväglag, men även anera vägar utan bra linjer.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: FSD

Inlägg av HelectriC »

Xmag skrev:
hooked skrev:
Vissa har inte alla hästar hemma :shock:
Väldigt tragiskt att vissa tycker sånt här idiotiskt beteende är roligt.
de flesta kommentarer är iaf mot det. Läskigt att det finns folk som han i trafiken. Men det står hans referalkod, så det borde gå att spåra vem han är.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: FSD

Inlägg av Xmag »

HelectriC skrev:
Xmag skrev:
hooked skrev:
Vissa har inte alla hästar hemma :shock:
Väldigt tragiskt att vissa tycker sånt här idiotiskt beteende är roligt.
de flesta kommentarer är iaf mot det. Läskigt att det finns folk som han i trafiken. Men det står hans referalkod, så det borde gå att spåra vem han är.
Jag menade i första han inte kommentarerna. Utan tänkte på att det är galet att det finns folk som gör sånt här och filmar det.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: FSD

Inlägg av HelectriC »

Xmag skrev:
HelectriC skrev:
Xmag skrev:
hooked skrev:
Vissa har inte alla hästar hemma :shock:
Väldigt tragiskt att vissa tycker sånt här idiotiskt beteende är roligt.
de flesta kommentarer är iaf mot det. Läskigt att det finns folk som han i trafiken. Men det står hans referalkod, så det borde gå att spåra vem han är.
Jag menade i första han inte kommentarerna. Utan tänkte på att det är galet att det finns folk som gör sånt här och filmar det.
vi menar samma sak :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Xmag skrev:
hooked skrev:
Vissa har inte alla hästar hemma :shock:
Väldigt tragiskt att vissa tycker sånt här idiotiskt beteende är roligt.
de flesta kommentarer är iaf mot det. Läskigt att det finns folk som han i trafiken. Men det står hans referalkod, så det borde gå att spåra vem han är.
Det vore ju så bra om tesla skickade en uppdatering till hans bil där FSD saknades samtidigt som 66000 sattes in på hans konto...
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: FSD

Inlägg av Spfere »

hooked skrev:
Vissa har inte alla hästar hemma :shock:
Det är sån här skit som kommer försvåra självkörande bilar att bli verklighet, hoppas verkligen de hittar vem detta var och stoppar han.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD

Inlägg av frippan »

Om någon vill grotta ner sig i förslagen som skall gås igenom snart.

https://www.unece.org/trans/main/wp29/w ... a2020.html
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD

Inlägg av spacecoin »

TLDR?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD

Inlägg av frippan »

spacecoin skrev:
TLDR?
Jo, är väldigt mycket text som inte är särskilt lätt att förstå. Men alla nya förslag om kommande ändringar står där.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: FSD

Inlägg av GreenMachine »

BrooklynS skrev:
Kamerorna ser vad de ser givet optisk kvalitet, det är bildbehandling och -sensorer som förbättras. Dvs ffa mjukvaran. Därför ser jag det som fullt realistiskt att man kommer att ha ganska bra koll på detta inom en hyfsat nära framtid. Men det bygger på styrd miljö där ingående faktorer är beräkningsbara.
För att ens komma i närheten av ett mänskligt öga så måste du först komma upp över 50 megapixel.

Sensorerna är alldeles för primitiva i de bilar som vi har idag.

Givetvis kommer man att lösa detta, men det lär ta minst ett decennium, troligtvis flera, innan du kan sätt dig i bilen och be den köra till Åre i vintermörkret.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: FSD

Inlägg av kalle_sala »

frippan skrev:
spacecoin skrev:
TLDR?
Jo, är väldigt mycket text som inte är särskilt lätt att förstå. Men alla nya förslag om kommande ändringar står där.
Har du ens öppnat ett dokument? Är ju inga nya signifikanta ändringar whatsoever presenterade.

Det enda jag kunde skönja genom att skumläst igenom några av dom var väl att det skulle räcka med haptic feedback av ratten istället för plingljud vid dödavinkelvarning om föraren försöker påbörja en omkörning/filbyte.

Fortfarande 30 sekunder varning när man släpper ratten osv.
Det där känns inte som all dokumentation måste finnas mer.
Skriv svar