Det en vanlig förare tittar efter... AI-bildanalys är ett av de områden som går fortast framåt. Det krävs data, och det samlas ju in precis hela tiden.Gustafsson skrev:Så vad ska morgondagens mjukvara titta efter ?
FSD
Moderator: Redaktion
Re: FSD
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD
Som de sa på FSD dagen, bilen ska titta efter kör bar yta. Ett sätt som jag och bilen kan avgöra det är linjer i vägen men redan nu använder den mycket mer än så. Har ju en bit grusväg, helt utan linjer, och bilen hittar fortfarande kanterna och vet vart den skulle köra om den ”fick”.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: FSD
Det finns ett antal fundamentala utmaningar som man idag inte har några lösningar för. Ett sådant problem är exempelvis att även om man nu skulle utveckla en bil som med 100% säkerhet kan upptäcka och undvika att krocka med andra fordon (vilket det ju är en rätt bra bit kvar till) så betyder det inte att man löst hela problemet efter som andra trafikanter och fotgängare som nu också lärt sig att bilen, bussen, lastbilen automatiskt stannar om man kör eller kliver ut framför dom och på så sätt styr dessa fordon.
Detta har visat sig vara ett problem för de självkörande bussarna i Barkarbystaden och i Shanghai samt på andra platser där man testat den här typen av teknik i fordon och det är bara ett av flera extremt komplexa problem som man måste hitta lösningar på. Kommer vi dit? Säkert! Och jag tror även att man inom en ganska snar framtid även kan se bilar som själva kör i ett extremt avgränsat och kontrollerat område.
Kommer min egen eller någon av de bilar som idag rullar på gatorna att köra robottaxi eller kunna skickas för att själva hämta ungarna efter fotbollsträningen? Inte en chans!
Det lär ta väldigt mycket längre än vad man idag kanske försöker ge intrycket av innan detta är något som vi vanliga här i forumet kommer att kunna använda men det betyder såklart inte att olika typer av driver-assist funktioner kommer att bli bättre och användbara
Detta har visat sig vara ett problem för de självkörande bussarna i Barkarbystaden och i Shanghai samt på andra platser där man testat den här typen av teknik i fordon och det är bara ett av flera extremt komplexa problem som man måste hitta lösningar på. Kommer vi dit? Säkert! Och jag tror även att man inom en ganska snar framtid även kan se bilar som själva kör i ett extremt avgränsat och kontrollerat område.
Kommer min egen eller någon av de bilar som idag rullar på gatorna att köra robottaxi eller kunna skickas för att själva hämta ungarna efter fotbollsträningen? Inte en chans!
Det lär ta väldigt mycket längre än vad man idag kanske försöker ge intrycket av innan detta är något som vi vanliga här i forumet kommer att kunna använda men det betyder såklart inte att olika typer av driver-assist funktioner kommer att bli bättre och användbara
Re: FSD
Om bilen kan ta mig till jobbet utan att jag behöver köra mer än första och sista 50 metern så är jag nöjd. Jag behöver inte kunna ligga dyngrak i baksätet och köra hem från krogen, för det finns taxi. Att klara resan till och från jobbet gör ju bilen nästan redan, för mig. Det finns fem korsningar och två rondeller som den inte klarar än och som kanske kommer ta ett tag att fixa. Sen funkar inte AP på småvägarna men det tror jag bara är en låsning och inte en teknisk begränsning.
Re: FSD
Jag har fritidshus som ligger på en ö med en smal 70-väg utan mittlinje. AP visar rätt vägbana när jag ligger mot vägkanten och kan slås på. MEN trots att bilen sett mötande trafik vill den efter ca 5-10 sek ligga i mitten av vägbanan. Man tycker den borde vara smart nog att baserat på att det är 70 och/eller sett mötande trafik ligga till höger.LarsL skrev:Sen funkar inte AP på småvägarna men det tror jag bara är en låsning och inte en teknisk begränsning.
Re: FSD
Hur hanterar en självkörande bil möte på väg med mötesplats?spacecoin skrev:Jag har fritidshus som ligger på en ö med en smal 70-väg utan mittlinje. AP visar rätt vägbana när jag ligger mot vägkanten och kan slås på. MEN trots att bilen sett mötande trafik vill den efter ca 5-10 sek ligga i mitten av vägbanan. Man tycker den borde vara smart nog att baserat på att det är 70 och/eller sett mötande trafik ligga till höger.LarsL skrev:Sen funkar inte AP på småvägarna men det tror jag bara är en låsning och inte en teknisk begränsning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD
Det vet vi inte än, men man måste ju utgå ifrån att den gör det på samma sätt som ossFredrik j skrev:Hur hanterar en självkörande bil möte på väg med mötesplats?spacecoin skrev:Jag har fritidshus som ligger på en ö med en smal 70-väg utan mittlinje. AP visar rätt vägbana när jag ligger mot vägkanten och kan slås på. MEN trots att bilen sett mötande trafik vill den efter ca 5-10 sek ligga i mitten av vägbanan. Man tycker den borde vara smart nog att baserat på att det är 70 och/eller sett mötande trafik ligga till höger.LarsL skrev:Sen funkar inte AP på småvägarna men det tror jag bara är en låsning och inte en teknisk begränsning.
(Jag hör dock också till dom som inte tror att vi får se något som äkta fsd på annat än väldigt få platser inom en mycket lång tid)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD
När jag tittar på beställningssidan på Tesla står följande under FSD: "Automatiskt körfältsbyte: automatiska körfältsbyten vid körning på motorväg." Men inte har väl det kommit ännu (skulle komma efter att FSD hade kört ett antal miljoner miles om jag inte kommer ihåg fel), man måste väl fortfarande starta körfältsbytet själv med blinkersspaken eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: FSD
Tränar den på att köra utan linjer?
För ett par månader sen, vid en uppdatering jag inte minns version på, märkte jag snabbt att den började vingla mellan linjer på AP. Detta skrev många fler om i bloggen.
Samtidigt blev den mkt bättre på landsväg utan mittlinje.
Jag har en teori, kan det vara så att "enkel line keep assist" togs bort och att den nu tränar att se vägen. FSD behöver ju inte line assist, den måste ju kunna klara sig även utan linjer, tex vid snö.
För ett par månader sen, vid en uppdatering jag inte minns version på, märkte jag snabbt att den började vingla mellan linjer på AP. Detta skrev många fler om i bloggen.
Samtidigt blev den mkt bättre på landsväg utan mittlinje.
Jag har en teori, kan det vara så att "enkel line keep assist" togs bort och att den nu tränar att se vägen. FSD behöver ju inte line assist, den måste ju kunna klara sig även utan linjer, tex vid snö.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: FSD
Det vore så jäkla coolt och fullt rimligt att de fixar. Linjer är ju bara en av sanningarna när man kör själv. Hjulspår, gropar skräp osv är minst lina viktigt. Framförallt i vinterväglag, men även anera vägar utan bra linjer.Jonsson3 skrev:Tränar den på att köra utan linjer?
För ett par månader sen, vid en uppdatering jag inte minns version på, märkte jag snabbt att den började vingla mellan linjer på AP. Detta skrev många fler om i bloggen.
Samtidigt blev den mkt bättre på landsväg utan mittlinje.
Jag har en teori, kan det vara så att "enkel line keep assist" togs bort och att den nu tränar att se vägen. FSD behöver ju inte line assist, den måste ju kunna klara sig även utan linjer, tex vid snö.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: FSD
de flesta kommentarer är iaf mot det. Läskigt att det finns folk som han i trafiken. Men det står hans referalkod, så det borde gå att spåra vem han är.Xmag skrev:Väldigt tragiskt att vissa tycker sånt här idiotiskt beteende är roligt.hooked skrev:Vissa har inte alla hästar hemma
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: FSD
Jag menade i första han inte kommentarerna. Utan tänkte på att det är galet att det finns folk som gör sånt här och filmar det.HelectriC skrev:de flesta kommentarer är iaf mot det. Läskigt att det finns folk som han i trafiken. Men det står hans referalkod, så det borde gå att spåra vem han är.Xmag skrev:Väldigt tragiskt att vissa tycker sånt här idiotiskt beteende är roligt.hooked skrev:Vissa har inte alla hästar hemma
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: FSD
vi menar samma sakXmag skrev:Jag menade i första han inte kommentarerna. Utan tänkte på att det är galet att det finns folk som gör sånt här och filmar det.HelectriC skrev:de flesta kommentarer är iaf mot det. Läskigt att det finns folk som han i trafiken. Men det står hans referalkod, så det borde gå att spåra vem han är.Xmag skrev:Väldigt tragiskt att vissa tycker sånt här idiotiskt beteende är roligt.hooked skrev:Vissa har inte alla hästar hemma
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: FSD
Det vore ju så bra om tesla skickade en uppdatering till hans bil där FSD saknades samtidigt som 66000 sattes in på hans konto...HelectriC skrev:de flesta kommentarer är iaf mot det. Läskigt att det finns folk som han i trafiken. Men det står hans referalkod, så det borde gå att spåra vem han är.Xmag skrev:Väldigt tragiskt att vissa tycker sånt här idiotiskt beteende är roligt.hooked skrev:Vissa har inte alla hästar hemma
Re: FSD
Om någon vill grotta ner sig i förslagen som skall gås igenom snart.
https://www.unece.org/trans/main/wp29/w ... a2020.html
https://www.unece.org/trans/main/wp29/w ... a2020.html
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: FSD
För att ens komma i närheten av ett mänskligt öga så måste du först komma upp över 50 megapixel.BrooklynS skrev:Kamerorna ser vad de ser givet optisk kvalitet, det är bildbehandling och -sensorer som förbättras. Dvs ffa mjukvaran. Därför ser jag det som fullt realistiskt att man kommer att ha ganska bra koll på detta inom en hyfsat nära framtid. Men det bygger på styrd miljö där ingående faktorer är beräkningsbara.
Sensorerna är alldeles för primitiva i de bilar som vi har idag.
Givetvis kommer man att lösa detta, men det lär ta minst ett decennium, troligtvis flera, innan du kan sätt dig i bilen och be den köra till Åre i vintermörkret.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
- kalle_sala
- Teslaägare
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
- Ort: Sala
Re: FSD
Har du ens öppnat ett dokument? Är ju inga nya signifikanta ändringar whatsoever presenterade.frippan skrev:Jo, är väldigt mycket text som inte är särskilt lätt att förstå. Men alla nya förslag om kommande ändringar står där.spacecoin skrev:TLDR?
Det enda jag kunde skönja genom att skumläst igenom några av dom var väl att det skulle räcka med haptic feedback av ratten istället för plingljud vid dödavinkelvarning om föraren försöker påbörja en omkörning/filbyte.
Fortfarande 30 sekunder varning när man släpper ratten osv.
Det där känns inte som all dokumentation måste finnas mer.