FSD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

FSD

Inlägg av Walker »

Är det någon som på allvar tror att fsd kommer att fungera i närmare framtid?
Om jag tänker på min bil generellt och efter senaste uppdateringen speciellt.
Den hittar inte ut ur mitt singelgarage själv med fjärrstyrningen.
Minsta lilla smuts eller imma på någon kamera talar den om att den är blind.
Även under perfekta förhållanden kopplar den i och ut NoA på E18 med informationen ”inte tillgänglig”
Röststyrningen ber mig prata med den men är stendöv.
Deep rain.... :roll: :lol: ja, vad säger man?
Ljusautomatik som slår PÅ helljuset när den möter bilar.
AP som tvärbromsar när jag vill köra om en lastbil.
Jag ÄLSKAR min bil och den är underbar att köra, och det är ju tur för alla ”hjälpsystem” är en katastrof.
Tanken på att låta bilen köra själv gör mig åksjuk och illamående. Jag skulle hellre låta min funktionshindrade tonåring utan omdöme köra.
Att påstå att självkörande bilar SNART är en verklighet är nog århundradets överdrift.
Eftersom Tesla ligger i framkant så är det myyyyyyycket arbete kvar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

FSD

Inlägg av spacecoin »

Det finns inte en chans att Tesla är något ”robotaxi” inom 24 mån. Noll.

Jag är dock mer än nöjd om NoA på större vägar funkar felfritt året om trots snö och slask och man slipper EU:s lane change confirmations.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: FSD

Inlägg av default »

Beror ju på vad man menar med FSD. Och var. Det som kallas level 4 och 5 ligger ett bra tag bort i Kalifornien och mycket långt bort i Sverige. Sverige har ju regn, mörker, snö, relativt dålig kvalitet på vägar och vägmarkeringar och är en pyttemarknad. Ingen kommer ju investera för att lösa problemet i Sverige så de funktioner vi får kommer på köpet när man jobbar på andra marknader. Jag kan gissar att det inte finns en enda ingenjör på Tesla som jobbar dedikerat med svenska förhållanden, exempelvis hade det varit en baggis att lösa 2+1 väg om någon bara analyserat "interventions" och tränat systemet på det.

Beroende på vad man menar med FSD så är ju problemet lösbart. Det är ju väldigt nära i Phoenix nu där Waymo börjat köra bilarna utan passiv chaufför. Kan Waymo göra det så kan Tesla göra det. Kan man göra det i Phoenix kan man göra det i stora delar övriga världen. Det krävs såklart stora investeringar och tid. Skilladen är att Tesla (just nu) inte är intresserade av att lösa det i ett begränsat område och inte intresserade av att använda Lidar. Man visade ju en tidig version av "FSD" på autonomy day i April i år. Vad jag minns så rapporterade en del journalister att passiva chauffören fick gripa in, och vissa rapporterade att inga ingripanden gjordes.

Jag misstänker att det finns en hyggligt stor diskrepans mellan vad Tesla kan göra och vad Teslas officiella NN kan göra. De vill självklart inte riskera dålig publicitet och stämningar. Det skulle förklara varför Elon tror vi ska ha Robotaxi 2020 samtidigt som jag knappt märkt någon förbättring på 9 månader ägarskap. Samma sak med att han yrat om feature complete FSD 2019. Det är inte omöjligt att deras bästa NN klarar det Musk kallar feature complete men det kan samtidigt vara långt kvar till vi ser det i våra bilar. Bra exempel på detta är skyltläsning som jag tror alla förstår att de klarar redan. Om de kan se trafikljus och dess färg som senaste firmware bevisar så kan de självklart läsa skyltar, men det finns ju något patent i vägen där. Lika så kanske de "kan" köra rondeller och korsningar men kvaliten är för dålig. I Musks huvud är ju problemet då löst men i realiteten måste detta först förbättras till en nivå säkrare än en människa, sedan shadow-testas i månader, sedan ska det godkännas av myndigheter etc etc.

Även bland världsledande experter finns motsägelsefulla uttalanden. Lite gissningar från mig då, de är alltid kul att kolla tillbaka på :)

I USA tror jag vi under 2019 kommer få se en beta på stadskörning. Och då menar jag under ständig övervakning av föraren på samma sätt som NoA. På nåt sätt måste de ju komma runt skylt-patentet annars kommer man ingen vart. Tror på någon nyhet under 2019 gällande skyltar. Bred utrullning av HW3 uppgraderingar. Slutet på 2019 kommer en beta på landsvägar, dvs det som saknas mellan stad och motorväg. Fortfarande full övervakning från föraren. Under 2020 tror jag man annonserar en support-tjänst där man kan börja använda "FSD" taxi i vissa begränsade områden och på vissa tider och i mycket begränsad skala. Tjänsten är alltså en koppling mellan bil och ett supportcenter som kan hjälpa bilen i situationer den inte klarar av själv. I slutet av 2020 börjar hintas om en HW4 som är det som faktiskt krävs för FSD. Det handlar dels om redundans och kvalitet på kameror, yterligare radar, men även en ny version av Teslas dator som klarar att köra fler parallella NN. Första obemannade tesla-taxiresorna sker under 2021 i mycket liten skala. I slutet på 2021 börjar det säljas fleet-versioner av bilarna som är speciellt anpassade för redundans på alla vitala funktioner och på andra sätt anpassade för taxi-tjänst. Nånstans på vägen har det blivit uppenbart för alla att bilar som säljs 2019 aldrig kommer bli helt självkörande men under goda förhållanden kan man få level 3.

I Sverige tror jag det blir värre. I mitten på 2019 så får vi visualisering liknande den som kom i USA i senaste uppdateringen. I slutet på 2019 kommer beta på landsvägskörning på samma vis som NoA fungerar idag. Sent 2019 påbörjas också uppgraderingar till HW3. Stadskörning, robotaxi, etc tror jag ligger många år bort i Sverige. Kombinationen av liten marknad och tuffare reglering än USA
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

FSD

Inlägg av taliz »

Man ska inte förväxla bekväm körning med säker körning, vilket många verkar göra.
Att AP tex "spökbromsar" ibland gör den ju för att den uppfattar något som potentiellt skulle kunna leda till en olycka.

Idag svängde tex en bil ut framför mig med en marginal som AP tyckte var för kort, så den tvärbromsade.
En människa hade nog inte gjort det för man hade instinktivt räknat med att bilen kommer hinna ut och över på motsatt sida, dvs den kommer inte stanna i min fil.
Rent teoretiskt SKULLE den ju dock kunna just stanna i min fil(tex pga motorstopp eller whatever). Dvs det säkraste är egentligen att just tvärbromsa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FSD

Inlägg av BrooklynS »

AP tycker jag i sig analyserar trafiken ganska bra. Exempel är när annan bil står parkerad i parkeringsficka vid landsväg, 90 km/h. Står den väl inne i parkeringsfickan kör man bara förbi, står den lite slarvigt ”halvinne” bromsar AP försiktigt in en smula, håller lite höger om det inte finns mötande trafik och går sedan tillbaka in i filen. Det är ganska smart och ingenting som vare sig jag eller övriga passagerare uppfattar som dåligt. Enda skillnaden är väl att jag/mänsklig förare ser att föraren står och pinkar och inte kommer att köra ut framför mig... därför hade jag inte bromsat utan möjligen bara hållit ut lite vid passagen.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD

Inlägg av nek0 »

default skrev:
Beror ju på vad man menar med FSD. Och var. Det som kallas level 4 och 5 ligger ett bra tag bort i Kalifornien och mycket långt bort i Sverige. Sverige har ju regn, mörker, snö, relativt dålig kvalitet på vägar och vägmarkeringar och är en pyttemarknad. Ingen kommer ju investera för att lösa problemet i Sverige så de funktioner vi får kommer på köpet när man jobbar på andra marknader. Jag kan gissar att det inte finns en enda ingenjör på Tesla som jobbar dedikerat med svenska förhållanden, exempelvis hade det varit en baggis att lösa 2+1 väg om någon bara analyserat "interventions" och tränat systemet på det.

Beroende på vad man menar med FSD så är ju problemet lösbart. Det är ju väldigt nära i Phoenix nu där Waymo börjat köra bilarna utan passiv chaufför. Kan Waymo göra det så kan Tesla göra det. Kan man göra det i Phoenix kan man göra det i stora delar övriga världen. Det krävs såklart stora investeringar och tid. Skilladen är att Tesla (just nu) inte är intresserade av att lösa det i ett begränsat område och inte intresserade av att använda Lidar. Man visade ju en tidig version av "FSD" på autonomy day i April i år. Vad jag minns så rapporterade en del journalister att passiva chauffören fick gripa in, och vissa rapporterade att inga ingripanden gjordes.

Jag misstänker att det finns en hyggligt stor diskrepans mellan vad Tesla kan göra och vad Teslas officiella NN kan göra. De vill självklart inte riskera dålig publicitet och stämningar. Det skulle förklara varför Elon tror vi ska ha Robotaxi 2020 samtidigt som jag knappt märkt någon förbättring på 9 månader ägarskap. Samma sak med att han yrat om feature complete FSD 2019. Det är inte omöjligt att deras bästa NN klarar det Musk kallar feature complete men det kan samtidigt vara långt kvar till vi ser det i våra bilar. Bra exempel på detta är skyltläsning som jag tror alla förstår att de klarar redan. Om de kan se trafikljus och dess färg som senaste firmware bevisar så kan de självklart läsa skyltar, men det finns ju något patent i vägen där. Lika så kanske de "kan" köra rondeller och korsningar men kvaliten är för dålig. I Musks huvud är ju problemet då löst men i realiteten måste detta först förbättras till en nivå säkrare än en människa, sedan shadow-testas i månader, sedan ska det godkännas av myndigheter etc etc.

Även bland världsledande experter finns motsägelsefulla uttalanden. Lite gissningar från mig då, de är alltid kul att kolla tillbaka på :)

I USA tror jag vi under 2019 kommer få se en beta på stadskörning. Och då menar jag under ständig övervakning av föraren på samma sätt som NoA. På nåt sätt måste de ju komma runt skylt-patentet annars kommer man ingen vart. Tror på någon nyhet under 2019 gällande skyltar. Bred utrullning av HW3 uppgraderingar. Slutet på 2019 kommer en beta på landsvägar, dvs det som saknas mellan stad och motorväg. Fortfarande full övervakning från föraren. Under 2020 tror jag man annonserar en support-tjänst där man kan börja använda "FSD" taxi i vissa begränsade områden och på vissa tider och i mycket begränsad skala. Tjänsten är alltså en koppling mellan bil och ett supportcenter som kan hjälpa bilen i situationer den inte klarar av själv. I slutet av 2020 börjar hintas om en HW4 som är det som faktiskt krävs för FSD. Det handlar dels om redundans och kvalitet på kameror, yterligare radar, men även en ny version av Teslas dator som klarar att köra fler parallella NN. Första obemannade tesla-taxiresorna sker under 2021 i mycket liten skala. I slutet på 2021 börjar det säljas fleet-versioner av bilarna som är speciellt anpassade för redundans på alla vitala funktioner och på andra sätt anpassade för taxi-tjänst. Nånstans på vägen har det blivit uppenbart för alla att bilar som säljs 2019 aldrig kommer bli helt självkörande men under goda förhållanden kan man få level 3.

I Sverige tror jag det blir värre. I mitten på 2019 så får vi visualisering liknande den som kom i USA i senaste uppdateringen. I slutet på 2019 kommer beta på landsvägskörning på samma vis som NoA fungerar idag. Sent 2019 påbörjas också uppgraderingar till HW3. Stadskörning, robotaxi, etc tror jag ligger många år bort i Sverige. Kombinationen av liten marknad och tuffare reglering än USA
Vilket år lever du i ?
1999?
Det är bara 2 dagar kvar av 2019 om jag räknat rätt. Hur långa ska de två dagarna vara tycker du för att Tesla ska fixa allt som du hoppas på?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD

Inlägg av Gustafsson »

Har man den minsta insikt i hur komplex en vanlig bilkörning faktiskt är så är det extremt naivt att tro att självkörande bilar kommer att existera öht. att AP 3.0 skulle lösa detta är bara löjligt.
Det går ju knappt att konstruera självkörande tåg, ett problem som skulle vara mycket simpelt att lösa jämförelsevis.
FSD kan möjligen bli ett hjälpmedel som under mycket goda betingelser, bra sikt, okomplicerade trafiksituationer, tydliga vägmarkeringar, dagtid i bra väder mm mm kan ”köra” bilen en begränsad sträcka. Nåt annat är helt orimligt med dagens teknik.
Tyvärr tycker jag tesla och media kraftigt överdriver vad en självkörande bil kan komma att klara av.
För att kunna köra autonomt tror jag vägar måste anpassas, sensorer och givare installeras inte bara i bilarna utan även i vägnätet. Dessutom måste riskerna för oväntade händelser minimeras. Bilkörnin i Elons Boring tunnlar skulle nog kunna vara helt autonoma.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

Självklart kommer en dator kunna köra bättre än en människa... det är ju bara en fråga om tid och intresse.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: FSD

Inlägg av default »

nek0 skrev:
default skrev:
Beror ju på vad man menar med FSD. Och var. Det som kallas level 4 och 5 ligger ett bra tag bort i Kalifornien och mycket långt bort i Sverige. Sverige har ju regn, mörker, snö, relativt dålig kvalitet på vägar och vägmarkeringar och är en pyttemarknad. Ingen kommer ju investera för att lösa problemet i Sverige så de funktioner vi får kommer på köpet när man jobbar på andra marknader. Jag kan gissar att det inte finns en enda ingenjör på Tesla som jobbar dedikerat med svenska förhållanden, exempelvis hade det varit en baggis att lösa 2+1 väg om någon bara analyserat "interventions" och tränat systemet på det.

Beroende på vad man menar med FSD så är ju problemet lösbart. Det är ju väldigt nära i Phoenix nu där Waymo börjat köra bilarna utan passiv chaufför. Kan Waymo göra det så kan Tesla göra det. Kan man göra det i Phoenix kan man göra det i stora delar övriga världen. Det krävs såklart stora investeringar och tid. Skilladen är att Tesla (just nu) inte är intresserade av att lösa det i ett begränsat område och inte intresserade av att använda Lidar. Man visade ju en tidig version av "FSD" på autonomy day i April i år. Vad jag minns så rapporterade en del journalister att passiva chauffören fick gripa in, och vissa rapporterade att inga ingripanden gjordes.

Jag misstänker att det finns en hyggligt stor diskrepans mellan vad Tesla kan göra och vad Teslas officiella NN kan göra. De vill självklart inte riskera dålig publicitet och stämningar. Det skulle förklara varför Elon tror vi ska ha Robotaxi 2020 samtidigt som jag knappt märkt någon förbättring på 9 månader ägarskap. Samma sak med att han yrat om feature complete FSD 2019. Det är inte omöjligt att deras bästa NN klarar det Musk kallar feature complete men det kan samtidigt vara långt kvar till vi ser det i våra bilar. Bra exempel på detta är skyltläsning som jag tror alla förstår att de klarar redan. Om de kan se trafikljus och dess färg som senaste firmware bevisar så kan de självklart läsa skyltar, men det finns ju något patent i vägen där. Lika så kanske de "kan" köra rondeller och korsningar men kvaliten är för dålig. I Musks huvud är ju problemet då löst men i realiteten måste detta först förbättras till en nivå säkrare än en människa, sedan shadow-testas i månader, sedan ska det godkännas av myndigheter etc etc.

Även bland världsledande experter finns motsägelsefulla uttalanden. Lite gissningar från mig då, de är alltid kul att kolla tillbaka på :)

I USA tror jag vi under 2019 kommer få se en beta på stadskörning. Och då menar jag under ständig övervakning av föraren på samma sätt som NoA. På nåt sätt måste de ju komma runt skylt-patentet annars kommer man ingen vart. Tror på någon nyhet under 2019 gällande skyltar. Bred utrullning av HW3 uppgraderingar. Slutet på 2019 kommer en beta på landsvägar, dvs det som saknas mellan stad och motorväg. Fortfarande full övervakning från föraren. Under 2020 tror jag man annonserar en support-tjänst där man kan börja använda "FSD" taxi i vissa begränsade områden och på vissa tider och i mycket begränsad skala. Tjänsten är alltså en koppling mellan bil och ett supportcenter som kan hjälpa bilen i situationer den inte klarar av själv. I slutet av 2020 börjar hintas om en HW4 som är det som faktiskt krävs för FSD. Det handlar dels om redundans och kvalitet på kameror, yterligare radar, men även en ny version av Teslas dator som klarar att köra fler parallella NN. Första obemannade tesla-taxiresorna sker under 2021 i mycket liten skala. I slutet på 2021 börjar det säljas fleet-versioner av bilarna som är speciellt anpassade för redundans på alla vitala funktioner och på andra sätt anpassade för taxi-tjänst. Nånstans på vägen har det blivit uppenbart för alla att bilar som säljs 2019 aldrig kommer bli helt självkörande men under goda förhållanden kan man få level 3.

I Sverige tror jag det blir värre. I mitten på 2019 så får vi visualisering liknande den som kom i USA i senaste uppdateringen. I slutet på 2019 kommer beta på landsvägskörning på samma vis som NoA fungerar idag. Sent 2019 påbörjas också uppgraderingar till HW3. Stadskörning, robotaxi, etc tror jag ligger många år bort i Sverige. Kombinationen av liten marknad och tuffare reglering än USA
Vilket år lever du i ?
1999?
Det är bara 2 dagar kvar av 2019 om jag räknat rätt. Hur långa ska de två dagarna vara tycker du för att Tesla ska fixa allt som du hoppas på?
Hahaha du får lägga på ett år på allt. Är tydligen inte 2018
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD

Inlägg av nek0 »

default skrev:
nek0 skrev:
default skrev:
Beror ju på vad man menar med FSD. Och var. Det som kallas level 4 och 5 ligger ett bra tag bort i Kalifornien och mycket långt bort i Sverige. Sverige har ju regn, mörker, snö, relativt dålig kvalitet på vägar och vägmarkeringar och är en pyttemarknad. Ingen kommer ju investera för att lösa problemet i Sverige så de funktioner vi får kommer på köpet när man jobbar på andra marknader. Jag kan gissar att det inte finns en enda ingenjör på Tesla som jobbar dedikerat med svenska förhållanden, exempelvis hade det varit en baggis att lösa 2+1 väg om någon bara analyserat "interventions" och tränat systemet på det.

Beroende på vad man menar med FSD så är ju problemet lösbart. Det är ju väldigt nära i Phoenix nu där Waymo börjat köra bilarna utan passiv chaufför. Kan Waymo göra det så kan Tesla göra det. Kan man göra det i Phoenix kan man göra det i stora delar övriga världen. Det krävs såklart stora investeringar och tid. Skilladen är att Tesla (just nu) inte är intresserade av att lösa det i ett begränsat område och inte intresserade av att använda Lidar. Man visade ju en tidig version av "FSD" på autonomy day i April i år. Vad jag minns så rapporterade en del journalister att passiva chauffören fick gripa in, och vissa rapporterade att inga ingripanden gjordes.

Jag misstänker att det finns en hyggligt stor diskrepans mellan vad Tesla kan göra och vad Teslas officiella NN kan göra. De vill självklart inte riskera dålig publicitet och stämningar. Det skulle förklara varför Elon tror vi ska ha Robotaxi 2020 samtidigt som jag knappt märkt någon förbättring på 9 månader ägarskap. Samma sak med att han yrat om feature complete FSD 2019. Det är inte omöjligt att deras bästa NN klarar det Musk kallar feature complete men det kan samtidigt vara långt kvar till vi ser det i våra bilar. Bra exempel på detta är skyltläsning som jag tror alla förstår att de klarar redan. Om de kan se trafikljus och dess färg som senaste firmware bevisar så kan de självklart läsa skyltar, men det finns ju något patent i vägen där. Lika så kanske de "kan" köra rondeller och korsningar men kvaliten är för dålig. I Musks huvud är ju problemet då löst men i realiteten måste detta först förbättras till en nivå säkrare än en människa, sedan shadow-testas i månader, sedan ska det godkännas av myndigheter etc etc.

Även bland världsledande experter finns motsägelsefulla uttalanden. Lite gissningar från mig då, de är alltid kul att kolla tillbaka på :)

I USA tror jag vi under 2019 kommer få se en beta på stadskörning. Och då menar jag under ständig övervakning av föraren på samma sätt som NoA. På nåt sätt måste de ju komma runt skylt-patentet annars kommer man ingen vart. Tror på någon nyhet under 2019 gällande skyltar. Bred utrullning av HW3 uppgraderingar. Slutet på 2019 kommer en beta på landsvägar, dvs det som saknas mellan stad och motorväg. Fortfarande full övervakning från föraren. Under 2020 tror jag man annonserar en support-tjänst där man kan börja använda "FSD" taxi i vissa begränsade områden och på vissa tider och i mycket begränsad skala. Tjänsten är alltså en koppling mellan bil och ett supportcenter som kan hjälpa bilen i situationer den inte klarar av själv. I slutet av 2020 börjar hintas om en HW4 som är det som faktiskt krävs för FSD. Det handlar dels om redundans och kvalitet på kameror, yterligare radar, men även en ny version av Teslas dator som klarar att köra fler parallella NN. Första obemannade tesla-taxiresorna sker under 2021 i mycket liten skala. I slutet på 2021 börjar det säljas fleet-versioner av bilarna som är speciellt anpassade för redundans på alla vitala funktioner och på andra sätt anpassade för taxi-tjänst. Nånstans på vägen har det blivit uppenbart för alla att bilar som säljs 2019 aldrig kommer bli helt självkörande men under goda förhållanden kan man få level 3.

I Sverige tror jag det blir värre. I mitten på 2019 så får vi visualisering liknande den som kom i USA i senaste uppdateringen. I slutet på 2019 kommer beta på landsvägskörning på samma vis som NoA fungerar idag. Sent 2019 påbörjas också uppgraderingar till HW3. Stadskörning, robotaxi, etc tror jag ligger många år bort i Sverige. Kombinationen av liten marknad och tuffare reglering än USA
Vilket år lever du i ?
1999?
Det är bara 2 dagar kvar av 2019 om jag räknat rätt. Hur långa ska de två dagarna vara tycker du för att Tesla ska fixa allt som du hoppas på?
Hahaha du får lägga på ett år på allt. Är tydligen inte 2018
Ok då gör jag det :) men jag tror tyvärr inte att det räcker :(
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: FSD

Inlägg av default »

Nej mest troligt stämmer inga av mina gissningar. Men utvecklingen står inte still, nåt måste hända under 2020(!) tycker jag, och då menar jag inte ett ytterligare ett portat atarispel :D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: FSD

Inlägg av GreenMachine »

default skrev:
Nej mest troligt stämmer inga av mina gissningar. Men utvecklingen står inte still, nåt måste hända under 2020(!) tycker jag, och då menar jag inte ett ytterligare ett portat atarispel :D
Man kunde ju börja med fungerande torkare och helljusautomatik :lol:
Gjorde nyligen en längre nattkörning med en sprillans Citroen C5 genom regn och snörusk och kan säga att på de dryga 40 mil som jag avverkade så behövde jag inte en enda gång blända av/på manuellt och på sin höjd kanske ett par gånger kanske dra igång torkaren själv för att den inte han med.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD

Inlägg av Zalman3 »

Walker skrev:
Är det någon som på allvar tror att fsd kommer att fungera i närmare framtid?
Om jag tänker på min bil generellt och efter senaste uppdateringen speciellt.
Den hittar inte ut ur mitt singelgarage själv med fjärrstyrningen.
Minsta lilla smuts eller imma på någon kamera talar den om att den är blind.
Även under perfekta förhållanden kopplar den i och ut NoA på E18 med informationen ”inte tillgänglig”
Röststyrningen ber mig prata med den men är stendöv.
Deep rain.... :roll: :lol: ja, vad säger man?
Ljusautomatik som slår PÅ helljuset när den möter bilar.
AP som tvärbromsar när jag vill köra om en lastbil.
Jag ÄLSKAR min bil och den är underbar att köra, och det är ju tur för alla ”hjälpsystem” är en katastrof.
Tanken på att låta bilen köra själv gör mig åksjuk och illamående. Jag skulle hellre låta min funktionshindrade tonåring utan omdöme köra.
Att påstå att självkörande bilar SNART är en verklighet är nog århundradets överdrift.
Eftersom Tesla ligger i framkant så är det myyyyyyycket arbete kvar.
När jag beställde min S75D den 15 september 2016 så kunde jag välja EAP och FSD.

Valde EAP och använder den nästan hela tiden när jag åker exempelvis Umeå-Sundsvall.
Tycker att den fungerar bra under förutsättningen att vita linjer syns bra.

Använder Summon också hemma eftersom jag har en väldigt trång skärmtakplats. Fungerar bra.

Det som jag tycker Tesla gjort fel är att använda namnen EAP och FSD.
Man borde kalla den Drive assist eller något liknande, och förklarat noga för kunden vad systemet klarar och inte klarar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FSD

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Det som jag tycker Tesla gjort fel är att använda namnen EAP och FSD.
Man borde kalla den Drive assist eller något liknande, och förklarat noga för kunden vad systemet klarar och inte klarar.
Och så borde man (läs Elon) kanske inte basunerat ut alla våta fantasier om en självkörande bil som "snart" kommer att köra från kust till kust. Det var för tre år sedan. Detta har ju skapat skyhöga förväntningar hos många, inklusive mig själv får jag erkänna. Och så tog man rejält betalt för kalaset också. När man sedan märkte att det inte var nåt annat än just fantasier utan verklighetsförankring så uppstod bara en massa frustration.
AP är ett fantastiskt assistanssystem, men inte mer. Och så länge man tar det för vad det är så blir man säkert lycklig och nöjd.
När man jämför med andra tillverkare så har de förpackat sina lösningar lite smartare genom att aldrig påstå nånting annat än att det är just ett assistanssystem. Tesla säger visserligen också att bilarna inte är självkörande, men innerst inne tror folk ändå på nåt sätt att AP kan mer än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD

Inlägg av Zalman3 »

Tycker också att Tesla inte varit tydlig till kunden med att det finns nivåerna 0 till 5 av självkörning.

Och att dagens Tesla ligger på nivå 2.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil

Mig veterligen är det bara Audi som har bilar idag som klarar nivå 3 i Sverige. Och då bara i hastigheter upp till 60km/h på motorväg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Det som jag tycker Tesla gjort fel är att använda namnen EAP och FSD.
Man borde kalla den Drive assist eller något liknande, och förklarat noga för kunden vad systemet klarar och inte klarar.
Och så borde man (läs Elon) kanske inte basunerat ut alla våta fantasier om en självkörande bil som "snart" kommer att köra från kust till kust. Det var för tre år sedan. Detta har ju skapat skyhöga förväntningar hos många, inklusive mig själv får jag erkänna. Och så tog man rejält betalt för kalaset också. När man sedan märkte att det inte var nåt annat än just fantasier utan verklighetsförankring så uppstod bara en massa frustration.
AP är ett fantastiskt assistanssystem, men inte mer. Och så länge man tar det för vad det är så blir man säkert lycklig och nöjd.
När man jämför med andra tillverkare så har de förpackat sina lösningar lite smartare genom att aldrig påstå nånting annat än att det är just ett assistanssystem. Tesla säger visserligen också att bilarna inte är självkörande, men innerst inne tror folk ändå på nåt sätt att AP kan mer än så.
Att man den 15 september 2016 kunde köpa FSD för dyra pengar tycker jag är direkt vilseledande av Tesla.
Det man kunde ha gjort är att man kan förboka FSD.
När man fått den levererad och att det fungerar.
DÅ betalar man.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

Tesla är ju väldigt tydliga i bilen men mindre tydliga i kommunikationen i övrigt. Det FSD som just nu finns hamnar ju på level 2, föraren har ansvaret. Målet med FSD, kust till kust, är ju level 4. Den nivån är ju också fullt tillräcklig för att inleda den revolution som det snackas om i samband med detta. Det spelar ju ingen roll om den inte klarar en snöstorm eller att köra på skogsvägar, resten räcker liksom.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FSD

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Och att dagens Tesla ligger på nivå 2.
Precis, men den ger intrycket av att vara på nivå 3. Framförallt när AP1 introducerades så trodde ju folk att bilarna hade blivit självkörande över natt. Och så dök det upp massor med klipp på yt på folk som satt i baksätet eller gjorde annat olämpligt medan bilen körde. Och då var AP vid den tidpunkten säkert inte lika bra som den är idag. Hursomhelst så har ju AP "kastrerats" allt mer sedan dess, i början behövde man ju knappt röra vid ratten överhuvudtaget, numera går det i princip inte att ha AP aktiverad utan att ha en hand vid ratten hela tiden, vilket är bra. Men det kom för sent. Det mest naturliga hade ju varit om utvecklingen hade varit precis tvärtom. I början när systemet är nytt och outvecklat så tvingas man alltid att hålla i ratten och allt eftersom det blir bättre och mer avancerat så kan man släppa ratten allt oftare. Det hade varit mycket bättre att göra så. Men så blev det inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Att man den 15 september 2016 kunde köpa FSD för dyra pengar tycker jag är direkt vilseledande av Tesla.
Det man kunde ha gjort är att man kan förboka FSD.
När man fått den levererad och att det fungerar.
DÅ betalar man.
Internt så funkar det ju så. Pengar de får in för FSD är fonderade och får inte användas som vinst förrän de levererat funktionen. Hade så klart varit ärligare att ta tex 10000kr i reservation och sedan när de visat vad de kan leverera begära in de resterande 60000kr
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD

Inlägg av Gustafsson »

LarsL skrev:
Självklart kommer en dator kunna köra bättre än en människa... det är ju bara en fråga om tid och intresse.
Inte på vanliga vägar bland fordon som framförs av människor i annat än optimala förhållanden.
Att olycksfrekvensen med AP kanske minskar beror nog mer på att den används på just optimala platser och tidpunkter. Den är väldigt bra på att hindra dikeskörning när man ska öppna chipspåsen t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD

Inlägg av LarsL »

Över tid är det självklart att en maskin är bättre än en lätt distraherad människa. En robot kan hålla avstånd och hastighet i det oändliga utan att bli uttråkad och somna eller slarv med sin körning.
Att köra bil är i grunden väldigt enkelt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

FSD

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Det går ju knappt att konstruera självkörande tåg, ett problem som skulle vara mycket simpelt att lösa jämförelsevis.
Finns gott om självkörande tåg:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... in_systems

Jag tror inte heller på Elons tidplan. Men alla borde väl ha lärt sig nu att han siktar mot mars....
Precis som med alla stora omställningar är det svårt/omöjligt att inse omfattningen och hur fort det faktiskt går när man är mitt uppe i det.
Man ser inte skogen för alla träd.
En självkörande bil behöver inte vara perfekt, den behöver bara vara minst lika säker som en människa. Det ligger några år bort. Men aldrig eller ens flera decennier tror jag är att ta i.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: FSD

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Över tid är det självklart att en maskin är bättre än en lätt distraherad människa. En robot kan hålla avstånd och hastighet i det oändliga utan att bli uttråkad och somna eller slarv med sin körning.
Att köra bil är i grunden väldigt enkelt.
Vi får väl se. Såg en tråd här om en helt ny Model X som kört in i mitträcket på motorväg med AP aktiverat. Borde ju verkligen vara enkelt att hålla sig i rätt fil på motorväg...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: FSD

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Det går ju knappt att konstruera självkörande tåg, ett problem som skulle vara mycket simpelt att lösa jämförelsevis.
Finns gott om självkörande tåg:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... in_systems

Jag tror inte heller på Elons tidplan. Men alla borde väl ha lärt sig nu att han siktar mot mars....
Precis som med alla stora omställningar är det svårt/omöjligt att inse omfattningen och hur fort det faktiskt går när man är mitt uppe i det.
Man ser inte skogen för alla träd.
En självkörande bil behöver inte vara perfekt, den behöver bara vara minst lika säker som en människa. Det ligger några år bort. Men aldrig eller ens flera decennier tror jag är att ta i.
Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FSD

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
...
Att köra bil är i grunden väldigt enkelt.
Ja, att köra bil är enkelt. Om man begränsar sig till själva körandet. Men att framföra en bil i trafiken bland andra trafikanter, med allt oförutsägbart som kan hända, det är jättesvårt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar