Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

FSD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: FSD

Inläggav Banane » 23 okt 2020 09:47

OfarligTesla skrev:
Banane skrev:Innan det är level 5 så hoppas jag att du inte sitter och tittar på film? Fredrik skrev faktiskt "... innan dom är på level 5".

Klart jag kommer göra det innan nivå 5, det är vad nivå 3 och uppåt öppnar upp för. Så fort vi får laglig nivå 3 kommer det vara lugnt.

Ok, jag är inte så insatt i de olika nivåerna. Så länge jag är juridiskt ansvarig för fordonet i trafiken så kommer jag hålla koll.
Banane

Inläggav Teslaägare Curik » 23 okt 2020 09:48

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...

Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.

Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.

Ifall jag kan jobba en kvart i bilen så är det en kvart jag slipper jobba senare. Mer fritid än om jag hade spenderat kvarten med att köra till jobbet, det är väl så anti ekorrhjul det kan bli tänker jag.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Hertsh » 23 okt 2020 09:49

FSD Beta

https://youtu.be/3iRHYIwjFKw

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare

Referralkod: christian15174

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 23 okt 2020 09:49

Banane skrev:
Ok, jag är inte så insatt i de olika nivåerna. Så länge jag är juridiskt ansvarig för fordonet i trafiken så kommer jag hålla koll.

Ja så länge jag enligt lagen skall ha koll så kommer jag såklart göra det, men när lagarna kring nivå 3 kommer så flyttas övervakandet från mig till systemet under de förhållandena (motorväg upp till 130 km/h är det som diskuteras nu). När det sker släpper jag fokus direkt och litar på systemet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jerker » 23 okt 2020 10:00

Curik skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:Frihet kan ju också vara att kunna lägga undan sitt jobb lite oftare...

Precis, det är så jag tänker också och i den bemärkelsen att mitt mål är att slippa jobba och gneta så mycket för att kunna leva ett bra liv. För mig är ett bra liv att kunna gå ner i arbetstid, inte att kunna sitta i bilen på väg till jobbet och arbeta. Så mitt mål är att minska mina utgifter så att jag kan gå ner i arbetstid och då är 100000 ovanpå en redan väldigt dyr bil inte ett mål.

Jag vill ur ekorrhjulet som tvingar mig att jobba massor för att ha råd med dyra bilar med exklusiva funktioner.

Ifall jag kan jobba en kvart i bilen så är det en kvart jag slipper jobba senare. Mer fritid än om jag hade spenderat kvarten med att köra till jobbet, det är väl så anti ekorrhjul det kan bli tänker jag.

Javisst, fast om jag ska ha råd att kunna sitta i bilen och jobba en kvart så måste jag, för att ha råd med en sån bil, jobba - låt säga som ett exempel - 2 timmar längre varje dag totalt. Då är den vinsten, att kunna sitta och jobba i bilen, i praktiken en förlust.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Banane » 23 okt 2020 10:12

Curik skrev:
Jerker skrev:

Jag ser det inte så. Fritid för mig är lika mycket att sitta i bilen och lyssna på musik eller en podd och låta tankarna vandra fritt som att, ja vadå? Om man betraktar pendlingstiden som arbete eller fritid är mest en inställningsfråga. Konsten att slappna av och vara nöjd i stunden är värdefull. Att inte kunna snegla på mobilen i tid och otid är för mig värdefullt också. Hur många andra situationer i era liv tillåter kontemplation och fria tankar förutom just bilkörning? Stressa av och njut! Man kan även dra en parallell till frukosten. Många skryter närmast över hur kort tid de tar på sig från sängen till jobbet. Som att en lugn och harmonisk morgon är mindre värd än en extra halvtimme efter jobbet? Varför i så fall? Jag tycker man ska sträva efter balans och harmoni under HELA livet. Ursäkta om jag låter lite flummig.
Banane

Inläggav Fredrik j » 23 okt 2020 10:37

Banane skrev:
OfarligTesla skrev:
Banane skrev:Innan det är level 5 så hoppas jag att du inte sitter och tittar på film? Fredrik skrev faktiskt "... innan dom är på level 5".

Klart jag kommer göra det innan nivå 5, det är vad nivå 3 och uppåt öppnar upp för. Så fort vi får laglig nivå 3 kommer det vara lugnt.

Nivå3 är hands off. Man behöver inte hålla i ratten men behöver ha koll på trafiken. Nivå 4 är mind off. Man kan göra annat.
Dock är det biltillverkaren som blir ansvarig för att bilen kan påkalla din uppmärksamhet i tid för att du ska kunna ta över. Som förare blir man ansvarig för att hålla sig uppmärksammad på bilens sätt att kommunicera.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 23 okt 2020 10:45

Fredrik j skrev:Nivå3 är hands off. Man behöver inte hålla i ratten men behöver ha koll på trafiken. Nivå 4 är mind off. Man kan göra annat.
Dock är det biltillverkaren som blir ansvarig för att bilen kan påkalla din uppmärksamhet i tid för att du ska kunna ta över. Som förare blir man ansvarig för att hålla sig uppmärksammad på bilens sätt att kommunicera.

Nej, det är inte rätt. Nivå 3 är ”eyes off”, dvs du behöver inte hålla koll på trafiken och kan göra annat men behöver fortfarande sitta i förarsätet och vara vaken så man kan ta över. Nivå 4 är som du säger ”mind off” vilket innebär att man t.ex. kan sova.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 23 okt 2020 12:09

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:Nivå3 är hands off. Man behöver inte hålla i ratten men behöver ha koll på trafiken. Nivå 4 är mind off. Man kan göra annat.

Nej, det är inte rätt. Nivå 3 är ”eyes off”, dvs du behöver inte hålla koll på trafiken och kan göra annat men behöver fortfarande sitta i förarsätet och vara vaken så man kan ta över. Nivå 4 är som du säger ”mind off” vilket innebär att man t.ex. kan sova.

På nivå3 behöver du vara så beredd som biltillverkaren instruerar dig att vara. Du behöver vara uppmärksam på bilens signal på att du behöver ta över relativt snabbt.
Du behöver dock inte hålla i ratten om inte just det är vad tillverkaren vill att du ska göra (som det är idag).
Fredrik j

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 23 okt 2020 12:18

Fredrik j skrev:
På nivå3 behöver du vara så beredd som biltillverkaren instruerar dig att vara. Du behöver vara uppmärksam på bilens signal på att du behöver ta över relativt snabbt.
Du behöver dock inte hålla i ratten om inte just det är vad tillverkaren vill att du ska göra (som det är idag).

Ja och det styrs av vad regelverket kommer kräva, men det förändrar inte det faktumet att nivå 3 definieras som ”eyes-off” och att man då inte behöver kolla på trafiken som du hävdade. Man är då fri att kolla på film eller läsa en bok. Det förslag som ligger hos UNECE täcker ju precis det, de säger att när systemet säger åt föraren att göra sig redo att ta över skall skärmar i bilen gå tillbaka till de begränsningar som finns under körning men att när systemet kör så kan de tas bort.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt