Sida 7 av 8

Re: FSD

Postat: 23 okt 2020 13:26
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

På nivå3 behöver du vara så beredd som biltillverkaren instruerar dig att vara. Du behöver vara uppmärksam på bilens signal på att du behöver ta över relativt snabbt.
Du behöver dock inte hålla i ratten om inte just det är vad tillverkaren vill att du ska göra (som det är idag).
Ja och det styrs av vad regelverket kommer kräva, men det förändrar inte det faktumet att nivå 3 definieras som ”eyes-off” och att man då inte behöver kolla på trafiken som du hävdade. Man är då fri att kolla på film eller läsa en bok. Det förslag som ligger hos UNECE täcker ju precis det, de säger att när systemet säger åt föraren att göra sig redo att ta över skall skärmar i bilen gå tillbaka till de begränsningar som finns under körning men att när systemet kör så kan de tas bort.
Det handlar om hur lång tid du får på dig att ta över. Om det är t.ex. 3-5 sekunder så skulle jag säga att läsa en bok eller kolla på film är att beteckna som mind off.

Det är ju sånt här som är knivigt att först lagstifta om och sen få kunderna att ta till sig. Det kommer ju inte ta många dagar innan någon tror att bilen är fullt självkörande. Framförallt om tillbehöret man köpt heter just så.

Re: FSD

Postat: 23 okt 2020 13:38
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:

Det handlar om hur lång tid du får på dig att ta över. Om det är t.ex. 3-5 sekunder så skulle jag säga att läsa en bok eller kolla på film är att beteckna som mind off.

Det är ju sånt här som är knivigt att först lagstifta om och sen få kunderna att ta till sig. Det kommer ju inte ta många dagar innan någon tror att bilen är fullt självkörande. Framförallt om tillbehöret man köpt heter just så.

Får jag gissa så skulle jag tro att man kommer ställa krav på att den skall varna åtminstone 10-15 sekunder innan man måste ta över. Sen vet jag inte om jag håller med dig, om man skall kunna anses vara duglig att framföra ett fordon alls bör man kunna switcha från en bok till att köra på 5 sekunder. I de allra flesta fall kommer övergångarna inte vara speciellt akuta alls utan där handlar det om övergång när man svänger av motorvägen och det kan ju varnas om flera minuter i förväg.

Att folk är idioter och inte förstår lagar och regler kommer man dock aldrig ifrån. Det ser vi ju redan idag när det är folk som sover bakom ratten när vi är på nivå 2 osv. Men det finns ju folk som kör fulla (eller dagen efter innan alkoholen gått ur kroppen) trots att det varit olagligt rätt länge också, så idioterna kan missbruka allt.

Re: FSD

Postat: 23 okt 2020 13:48
av Fredrik j
Vet inte vad jag skulle behöva för att släppa boken jag läser, förstå vad som håller på att hända. Kanske 5 räcker. 10-15sekunder är ju väldigt lång tid. Det är ju bortom siktfältet.

Visst finns det dyka upp idioter i alla sammanhang. Vad jag menar är att man inte behöver uppmuntra dom att ställa till det för sig.

Jag tror den svåraste frågan blir att kommunicera med kunden både före köpet och under körning. Särskilt om man ska dela upp ansvaret för körningen mellan föraren och bilen.
Det behövs ju bara en olycka när biltillverkaren har tagit på sig ansvaret att kontrollera bilen och entledigat föraren.
Riskfyllda saker det här. Biltillverkare kan drabbas hårt.

Re: FSD

Postat: 23 okt 2020 18:40
av McFace
Går det att betala FSD på kort om man köper det efter leverans?

Frågar åt en kompis som samlar Eurobonuspoäng.

Re: FSD

Postat: 23 okt 2020 18:55
av LasseTM
McFace skrev:
Går det att betala FSD på kort om man köper det efter leverans?

Frågar åt en kompis som samlar Eurobonuspoäng.
Ja det går att betala på kort

Re: FSD

Postat: 26 okt 2020 14:58
av TiborBlomhall

Mass-inlärning.

Tänk nu istället en miljon Teslor där urvalet sker efter hur ofta mänskliga föraren behöver ta tag i ratten och ta över styrningen?

Re: FSD

Postat: 26 okt 2020 15:00
av spacecoin
Köp en sån här och prova själv istället ;)
Den har LiDAR så alltså kommer den att kunna köra själv innan din Tesla ;)

https://aws.amazon.com/deepracer/

Re: FSD

Postat: 26 okt 2020 15:08
av TiborBlomhall
Där har du just skillnaden mellan en enda testbil och hundratals!

Hur lång tid behöver en enda testbil innan den lär sig ta sig ett varv runt banan? För 650 bilar tog det endast 4 generationer.

Skillnaden mellan Tesla och "de andra" i ett nötskal.

Re: FSD

Postat: 26 okt 2020 15:11
av spacecoin
Jo, håller med:
Kolla in denna på samma tema:

Re: FSD

Postat: 26 okt 2020 16:39
av Banane
TiborBlomhall skrev:

Mass-inlärning.

Tänk nu istället en miljon Teslor där urvalet sker efter hur ofta mänskliga föraren behöver ta tag i ratten och ta över styrningen?
Därför är det obegripligt att FSD inte är bättre än vad det är.

Re: FSD

Postat: 26 okt 2020 16:53
av Mickep
hehe nr 705 blir omkörd och rundad. verkar köra som den första orginalet. stackars den teslabil som hamnar där i den lotten.

Re: FSD

Postat: 26 okt 2020 18:07
av Fredrik j
Det skulle ju vara lite spännande att arrangera så mjukvaruutvecklaren fick en elektrisk stöt om en bil kör mot sargen. Hur många generationer skulle man vilja se innan man vågar sätta klämman på fingret?

Re: FSD

Postat: 26 okt 2020 19:54
av taliz
Fredrik j skrev:
Det skulle ju vara lite spännande att arrangera så mjukvaruutvecklaren fick en elektrisk stöt om en bil kör mot sargen. Hur många generationer skulle man vilja se innan man vågar sätta klämman på fingret?
Det låter som en position som gjuten för dig. :lol:

Re: FSD

Postat: 26 okt 2020 20:07
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det skulle ju vara lite spännande att arrangera så mjukvaruutvecklaren fick en elektrisk stöt om en bil kör mot sargen. Hur många generationer skulle man vilja se innan man vågar sätta klämman på fingret?
Det låter som en position som gjuten för dig. :lol:
Nej jag litar inte på tekniken där. Någon annan får prova först. Är du frivillig?

Re: FSD

Postat: 27 okt 2020 08:51
av Jerker
Banane skrev:
Därför är det obegripligt att FSD inte är bättre än vad det är.
Kanske därför att verkligen är betydligt mer komplicerad än den där banan. Jag vet inte vad det kan innebära, men vi pratar nog om en faktor räknad i miljoner.

Re: FSD

Postat: 27 okt 2020 09:11
av Banane
Jerker skrev:
Banane skrev:
Därför är det obegripligt att FSD inte är bättre än vad det är.
Kanske därför att verkligen är betydligt mer komplicerad än den där banan. Jag vet inte vad det kan innebära, men vi pratar nog om en faktor räknad i miljoner.

Ja, helt säkert. Därför har jag inte köpt FSD.

Re: FSD

Postat: 27 okt 2020 09:18
av Curik
Banane skrev:
TiborBlomhall skrev:

Mass-inlärning.

Tänk nu istället en miljon Teslor där urvalet sker efter hur ofta mänskliga föraren behöver ta tag i ratten och ta över styrningen?
Därför är det obegripligt att FSD inte är bättre än vad det är.
Inte alls faktiskt. Det är lite mer komplicerat än exemplet du kan se i videon. Urvalet är ju bland det knepigaste, och det gör han manuellt.

Re: FSD

Postat: 27 okt 2020 09:39
av Banane
Curik skrev:
Banane skrev:
TiborBlomhall skrev:

Mass-inlärning.

Tänk nu istället en miljon Teslor där urvalet sker efter hur ofta mänskliga föraren behöver ta tag i ratten och ta över styrningen?
Därför är det obegripligt att FSD inte är bättre än vad det är.
Inte alls faktiskt. Det är lite mer komplicerat än exemplet du kan se i videon. Urvalet är ju bland det knepigaste, och det gör han manuellt.

Ironi fungerar tydligen jättedåligt utan gula gubbar.

Re: FSD

Postat: 27 okt 2020 09:41
av Alfred
Samt att tolka omgivningen. I hans exempel är ju avstånd till ej körbar yta en objektiv sanning. I verkligheten måste bilarna lyckas tolka visuell input för att probabilistiskt avgöra vad som är körbar yta och inte.

Att köra rätt när man väl uppfattar världen korrekt är nog ett förhållandevis lättare problem än att uppfatta världen korrekt.

Re: FSD

Postat: 27 okt 2020 09:44
av Pontus
En helt annan fråga angående FSD. Om man köper till det efteråt då debiteras det mot det kort man har på sitt konto eller hur? Gäller detta även vi som har leasingbilar via Autoplan och inte kan se våra bilar på vårt konto?

Re: FSD

Postat: 27 okt 2020 11:49
av Bjelke
Alfred skrev:
Samt att tolka omgivningen. I hans exempel är ju avstånd till ej körbar yta en objektiv sanning. I verkligheten måste bilarna lyckas tolka visuell input för att probabilistiskt avgöra vad som är körbar yta och inte.

Att köra rätt när man väl uppfattar världen korrekt är nog ett förhållandevis lättare problem än att uppfatta världen korrekt.
Extremt korrekt :)

Re: FSD

Postat: 27 okt 2020 11:51
av Svenssons
Bjelke skrev:
Alfred skrev:
Samt att tolka omgivningen. I hans exempel är ju avstånd till ej körbar yta en objektiv sanning. I verkligheten måste bilarna lyckas tolka visuell input för att probabilistiskt avgöra vad som är körbar yta och inte.

Att köra rätt när man väl uppfattar världen korrekt är nog ett förhållandevis lättare problem än att uppfatta världen korrekt.
Extremt korrekt :)
Finns det någon i världen som uppfattar världen korrekt?

Re: FSD

Postat: 27 okt 2020 12:31
av Alfred
Skulle vara Zaphod Beeblebrox på besök i total perspective vortex. :ugeek:

Också din Tesla då, när de väl fått FSD ur beta. :D

Re: FSD

Postat: 27 okt 2020 14:17
av Bjelke
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Alfred skrev:
Samt att tolka omgivningen. I hans exempel är ju avstånd till ej körbar yta en objektiv sanning. I verkligheten måste bilarna lyckas tolka visuell input för att probabilistiskt avgöra vad som är körbar yta och inte.

Att köra rätt när man väl uppfattar världen korrekt är nog ett förhållandevis lättare problem än att uppfatta världen korrekt.
Extremt korrekt :)
Finns det någon i världen som uppfattar världen korrekt?
Näe, jag menade att hans analys var extremt bra :)
Det svåra är omvärldsanalys medans själva styrandet är förhållandevis enkelt...

Re: FSD

Postat: 01 nov 2020 19:00
av frippan
Steven Peeters har släppt en ny video med hans tolkning av vad som vi européer kan förvänta oss av FSD om/när det kommer till Europa pga dagens lagar.