AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av patent?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
Dags för en modernisering av patentlagstiftningen. Så länge man skriver koden själv från grunden borde det ju vara fritt att göra det.
Det är ju just det patent är till för. Du kommer på en bra idé som är jättelätt att kopiera. För att skydda din idé lägger du in ett patent så att ingen annan kan använda den trots att de enkelt skulle kunna tillverka produkten själv.
Men jag är tveksam till hur detta funkar. Idén till att lära en maskin att läsa vägskyltar är ju knappast något som kan patentera. Det måste ju vara programkoden som är patenterad. Om nån annan lyckas programmera en maskin att läsa skyltar så är det väl knappast patentintrång? Jag menar, när ett företag har kommit på att man kan ett datorspel om WW2 så kan ju andra skriva andra krigsspel om samma krig.
Jo det är oftas just idén och hur man genomför den som man patenterar. Koden i sig behöver ju det inte vara märkvärdig alls.
Det finns krav på patent att en fackman inte ska uppfatta det som uppenbart eller allmänt känt.

Nyttan med patent för samhället kan verkligen ifrågasättas. Men det är ett bra sätt att skydda nyutveckling som annars förmodligen inte skulle göras.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av JonasH »

Självklart borde man kunna patentera en idé/lösning men det måste ju finnas gränser.

Detta patent verkar ju vara ”fota skyltar och analysera i dator” utan mer ingående beskrivning. Känns inte ok.

Man kanske ska ta patent på ”använda ögon för att se världen och analysera med en hjärna”
Oj blev jag miljonär nu. Nej tusan jag avslöjade ju idén innan jag tog patent...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
NEO skrev:
Licenspengar är inte samma som att använda mobileyes kameror.
Kalla det vad du vill. Betala för att få en fungerande skyltavläsning i bilarna. Som alla andra gör.
Nej det är långt ifrån samma sak.
Jag kan enkelt och billigt köpa en iPhone och använda all funktionalitet i den.
Men skulle jag kunna få källkoden och bygga min egen kopia för samma pris? Inte en chans i helvete. Skillnaden är tusenlappar vs hundratals miljarder.
Det är alltså många magnituder i skillnad på att köpa tekniken vs att köpa licens att använda/kopiera tekniken.
Precis. Betala mobile-eye för att få ett system som fungerar. Som alla andra gör.
Det är lite jobbigt att diskutera med dig för du verkar inte riktigt kunna följa den röda tråden, och glömmer snabbt info du fått tidigare.
Ser att andra återigen försökt förklara för dig att Tesla har använt Mobileye, och lämnat dom.
Har du förstått nu varför?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av Fredrik j »

Nej jag har inte förstått varför just Tesla, som ligger längst fram när det gäller självkörande bilar, inte har teknik för att läsa vägskyltar vilket ju är fundamentalt för en fullt självkörande bil. Jag tror inte det beror på att Elon Musk är ovän med mobile-eye och dom därför inte vill sälja patentet till tesla.
Jag tänker mig att konkurrenslagstiftningen skulle förhindra sånt. Man kan hålla på ett patent och inte sälja till någon men sälja till alla utom en...
Verdi

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
NEO skrev:
Licenspengar är inte samma som att använda mobileyes kameror.
Kalla det vad du vill. Betala för att få en fungerande skyltavläsning i bilarna. Som alla andra gör.
Nej det är långt ifrån samma sak.
Jag kan enkelt och billigt köpa en iPhone och använda all funktionalitet i den.
Men skulle jag kunna få källkoden och bygga min egen kopia för samma pris? Inte en chans i helvete. Skillnaden är tusenlappar vs hundratals miljarder.
Det är alltså många magnituder i skillnad på att köpa tekniken vs att köpa licens att använda/kopiera tekniken.
Precis. Betala mobile-eye för att få ett system som fungerar. Som alla andra gör.
Det är lite jobbigt att diskutera med dig för du verkar inte riktigt kunna följa den röda tråden, och glömmer snabbt info du fått tidigare.
Ser att andra återigen försökt förklara för dig att Tesla har använt Mobileye, och lämnat dom.
Har du förstått nu varför?

Han menar att Tesla får bita i det sura äpplet och installera en Mobileye-kamera i bilarna för att läsa skyltar om det nu är helt omöjligt annars. Tesla kan inte vänta i 10 år på detta. Helt omöjligt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av bylund »

Jag förstod det som att när Tesla gick över till AP2, var tanken att man parallellt skulle köra med den nya nVidia-hårdvaran och Mobile Eye, för att inte tappa funktionalitet i de nya bilarna. Det gillade inte Mobile Eye alls, och vägrade sälja.

Här är någon som förstått det på samma sätt:
https://www.inverse.com/article/28218-m ... -autopilot

Så frågan är väl om de skulle vara mer intresserade idag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av dd88 »

Finns många teorier, men förstår inte varför Mobileyes egna förklaring inte kan ses som orsak utan att man måste misstänka annat?

https://www.cnet.com/roadshow/news/mobi ... ving-cars/

In engineering terms, it's garbage in, garbage out: You can't define a car's behavior if you can't rely on what it sees. "The way that you guard yourself against sensing mistakes," Shashua said, "is not only through algorithms that are well-tested, but also through redundancy. So now, the level of risk you are willing to take is comparable to the level of redundancy that you are willing to invest in."

Mobileye, though it initially developed its autonomy solution to use only cameras, is backing that up with a discrete lidar- and radar-based package, in theory providing full redundancy. Tesla, however, insists it will offer full autonomy without lidar sensors on its cars.

"So what is Tesla stating? They are willing to take more risks in sensing mistakes because they have less redundancy, because they want to have a lower-cost technology." This, Shashua said, contrasts with a traditional OEM. "Another car manufacturer can come in and say, 'I want to have almost zero risk in having a sensing mistake and I'm wiling to pay more for that, or my customers are willing to pay more for that, so therefore I'm putting not only radars and cameras, but also lidars.'"
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
Finns många teorier, men förstår inte varför Mobileyes egna förklaring inte kan ses som orsak utan att man måste misstänka annat?

https://www.cnet.com/roadshow/news/mobi ... ving-cars/
Hur tror du att det någonsin skulle vara möjligt att läsa hastighetsskyltar med lidar?

Tesla har förresten något som är bättre än lidar nämligen radar. Radar kan se genom dimma.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av dd88 »

LarsL skrev:
dd88 skrev:
Finns många teorier, men förstår inte varför Mobileyes egna förklaring inte kan ses som orsak utan att man måste misstänka annat?

https://www.cnet.com/roadshow/news/mobi ... ving-cars/
Hur tror du att det någonsin skulle vara möjligt att läsa hastighetsskyltar med lidar?

Tesla har förresten något som är bättre än lidar nämligen radar. Radar kan se genom dimma.
Vet inte om du spelar dum, men ingen här påstår att man läser skyltar med lidar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
LarsL skrev:
dd88 skrev:
Finns många teorier, men förstår inte varför Mobileyes egna förklaring inte kan ses som orsak utan att man måste misstänka annat?

https://www.cnet.com/roadshow/news/mobi ... ving-cars/
Hur tror du att det någonsin skulle vara möjligt att läsa hastighetsskyltar med lidar?

Tesla har förresten något som är bättre än lidar nämligen radar. Radar kan se genom dimma.
Vet inte om du spelar dum, men ingen här påstår att man läser skyltar med lidar.
Vad var det du försökte förklara med ditt inlägg då? För som jag förstår det så handlar den här tråden om varför Tesla inte kan läsa hastighetsskyltar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av mati »

Jag förstår det såhär, förenklat uttryckt:
- Tesla vill ha ett säkert system, men det ska bygga på enbart kameror, inte på kameror och lidar.
- Mobileye säger att säkerheten i deras system bygger på redundans och att det därför inte är möjligt att åstadkomma den önskade säkerhetsnivån utan lidar.
- Elon vill absolut inte ha lidar.
- Mobileye säger att det inte går med deras system utan att göra avkall på säkerheten
- Tesla väljer att utveckla en egen lösning helt utan Mobileyes inblandning. Därmed blev de av med bland annat skyltavläsning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av LarsL »

Jo, men de skulle ju kunna köpa bara skyltavläsningen. Mobileye säljer ju det systemet till många som inte har lidar, de flesta bilar har ju faktiskt inte lidar i sina bilar.
Jag förstår att Tesla och Mobileye är osams men det beror ju knappast på lidar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av patent?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Kalla det vad du vill. Betala för att få en fungerande skyltavläsning i bilarna. Som alla andra gör.
Nej det är långt ifrån samma sak.
Jag kan enkelt och billigt köpa en iPhone och använda all funktionalitet i den.
Men skulle jag kunna få källkoden och bygga min egen kopia för samma pris? Inte en chans i helvete. Skillnaden är tusenlappar vs hundratals miljarder.
Det är alltså många magnituder i skillnad på att köpa tekniken vs att köpa licens att använda/kopiera tekniken.
Precis. Betala mobile-eye för att få ett system som fungerar. Som alla andra gör.
Det är lite jobbigt att diskutera med dig för du verkar inte riktigt kunna följa den röda tråden, och glömmer snabbt info du fått tidigare.
Ser att andra återigen försökt förklara för dig att Tesla har använt Mobileye, och lämnat dom.
Har du förstått nu varför?

Han menar att Tesla får bita i det sura äpplet och installera en Mobileye-kamera i bilarna för att läsa skyltar om det nu är helt omöjligt annars. Tesla kan inte vänta i 10 år på detta. Helt omöjligt.
Vet inte hur jag skall kunna uttrycka mig tydligare.
Mobileye är "been there done that" för Tesla. Ett överspelat kapitel. Man har haft deras sensorsvit, men de har inte gett den funktion Tesla efterfrågat.
När Tesla nu har utvecklat helt egen HW och mycket mer avancerad mjukvara för självkörning, där de äger all IP helt och hållet själva, lär de knappast köpa Molbileyes system igen bara för något så simpelt som skyltläsning.
Dom kommer heller inte vänta på att patentet går ut, utan lösa det på något av de sätt jag skrev tidigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av Jordad »

Om jag förstod rätt så bygger Mobileyes patent på att man delar bilder av skyltar fångade av en kamera till dels en speciell image processor som känner igen skyltar genom tradionellt bildanalys och sedan också använder samma bild i en annan processor för självkörande funktioner.

Tesla använder neurala nätverk som körs på en enda processor. Hur neurala nätverk förstår vad som är en skylt kommer nog vara omöjligt att förklara och bestrida som patentintrång i en rättsal även om Intel säkert kommer försöka.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av frippan »

Törs vi hoppas på att de har en lösning snart?
Screenshot_20200508-111256.jpg
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av Remuz »

Coming soon är ju inte ens säkert att det är detta årtusende...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av frippan »

Får ju hoppas att de verkligen prioriterar detta nu.Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av Jordad »

frippan skrev:
Får ju hoppas att de verkligen prioriterar detta nu.Bild
Elon lovar ju att autopiloten ska få alla nödvändiga funktioner för att vara självkörande i år så förhoppningsvis kommer det i år. Det hade varit grymt om de lyckas lösa det på något sätt.
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av McMagnus »

Jag vet inte om ni kanske varit inne på det här tidigare, men det som är mest störande är ju att gränsen alltid verkar ligga långt *efter* skylten. Kommer man från 70 och ska ner till 50 så kör man olagligt säkert 100m innan den börjar sakta ner. Och kör man vid samma skylt åt andra hållet brukar det ta ungefär 100m innan den börjar öka farten. Hade dom gränserna legat närmare skylten hade det varit uthärdligt men som det är nu tröttnat man alltid på att vänta.

Det ska med andra ord bli *grymt* skönt när det fixas!
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av patent?

Inlägg av taliz »

Det har ju gnällts på detta i flera år, men det har mötts med tystnad. Att Elon nu faktiskt svarar publikt och dessutom säger att det är hög prio bör ju betyda att det verkligen är på G.

Dashcam Viewer är väl senaste exemplet där han svarade att de kikade på det, sen tog det några månader och voilà, nu har vi det.

McMagnus skrev:
Jag vet inte om ni kanske varit inne på det här tidigare, men det som är mest störande är ju att gränsen alltid verkar ligga långt *efter* skylten.
Beror helt på kartorna. Jag kör ofta på en väg där den tvärtom saktar in ca 100m innan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av Bjelke »

Kanske man kan börja använda AP på vanliga vägar (och inte bara motorvägarna) igen då snart :)
det är sällsynt numera kan jag säga...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AP2 får inte läsa hastigheten på skyltar pågrund av pate

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Det har ju gnällts på detta i flera år, men det har mötts med tystnad. Att Elon nu faktiskt svarar publikt och dessutom säger att det är hög prio bör ju betyda att det verkligen är på G.

Dashcam Viewer är väl senaste exemplet där han svarade att de kikade på det, sen tog det några månader och voilà, nu har vi det.

McMagnus skrev:
Jag vet inte om ni kanske varit inne på det här tidigare, men det som är mest störande är ju att gränsen alltid verkar ligga långt *efter* skylten.
Beror helt på kartorna. Jag kör ofta på en väg där den tvärtom saktar in ca 100m innan.
Jag har en AP1-bil som alltså faktiskt läser skyltarna, och den är tyvärr inte heller särskilt smart med detta.

Bilen saktar in först när skylten har passerats, vilket alltså gör att man kör alldeles för fort ett tag.

För att detta skall bli användbart måste bilen börja inbromsningen på lagom avstånd så att skyltens hastighet uppnås när skylten passeras, annars kommer man ju att fastna på ett antal selfie-pinnar, dom brukar ju kunna stå placerade omedelbart efter 50-skylten.

I andra riktningen gör AP1 dock rätt, dvs börjar accelerera först när skylten passeras.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar