DNB höjd leasingavgift

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6175
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

DNB höjd leasingavgift

Inlägg av spacecoin »

På senaste fakturan från DNB står det:
"Med anledning av ökade upplåningskostnader pga ändrade marknasräntor höjs leasingavgiften fr.o.m 2020-01-17"

Jag fick en ränta av Tesla på 0,99%. Är den verkligen rörlig (har inte läst det finstilta)???
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: DNB höjd leasingavgift

Inlägg av John Galt »

Jag slog till när den var 0,25. Jag frågade säljaren om detta gäller under hela leasingperioden (på AB)? Borde ju vara samma för dig?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: DNB höjd leasingavgift

Inlägg av Folke »

Den är väl rörlig. Följer stibor 3 mån har vissa sagt. Tror ingen har fått fast ränta, men rätta mig om jag var fel.

John galt, låter som du menar att säljaren har sagt det. Regel 1, lita aldrig på en säljare.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: DNB höjd leasingavgift

Inlägg av John Galt »

Folke skrev:
Den är väl rörlig. Följer stibor 3 mån har vissa sagt. Tror ingen har fått fast ränta, men rätta mig om jag var fel.

John galt, låter som du menar att säljaren har sagt det. Regel 1, lita aldrig på en säljare.
Säljaren ja. Har det skriftligt. Sedan har jag ju skrivit under papper, men ändå.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: DNB höjd leasingavgift

Inlägg av metchristian »

John Galt skrev:
Folke skrev:
Den är väl rörlig. Följer stibor 3 mån har vissa sagt. Tror ingen har fått fast ränta, men rätta mig om jag var fel.

John galt, låter som du menar att säljaren har sagt det. Regel 1, lita aldrig på en säljare.
Säljaren ja. Har det skriftligt. Sedan har jag ju skrivit under papper, men ändå.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Står det klart o tydligt på pappret från dnb så är det ju givetvis giltigt och fast.. på mitt står det rörligt klart o tydligt (privatköpare)
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: DNB höjd leasingavgift

Inlägg av zed »

John Galt skrev:
Jag slog till när den var 0,25. Jag frågade säljaren om detta gäller under hela leasingperioden (på AB)? Borde ju vara samma för dig?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Jag slog också till på 0,25. Till mig sade de att det var rörligt
Räntan är rörlig och påverkas av styrräntan.
Har också på AB via DNB
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: DNB höjd leasingavgift

Inlägg av renes »

Så här står det i mitt kontrakt från DNB, företagsleasing:
Om räntan på den penningmarknad där leasegivaren refinansierar sin verksamhet ändras, om leasegivarens upplåningskostnader ändras eller om leasegivarens kostnadsbild ändras som en följd av lagstiftning, kreditpolitisk åtgärd eller annan anledning som leasegivaren inte skäligen kunde förutse när avtalet ingicks äger leasegivaren rätt att ändra leasingavgiften. En sådan anledning är bl a om Leasegivarens kostnader för kapitaltäckning skulle komma att ändras. Om räntan på den penningmarknad där Leasegivaren refinansierar sin verksamhet är/blir negativ äger Leasegivaren rätt att bibehålla leasingavgiften. För det fall det särskilt överenskommits att leasingavgiften skall vara fast, äger Leasegivaren rätt att ändra leasingavgiften om kostnaden för Leasegivarens refinansiering har förändrats med mer än 0,5%-enheter under tiden mellan avtalets utskriftsdatum och första hyresdag, eller om det motiveras av ändrad lagstiftning, myndighetsbeslut eller kreditpolitisk åtgärd. Om s.k kampanjränta tillämpas under grundleasingtiden kommer vid eventuell förlängning av avtalet istället att användas den räntesats som Leasegivaren vid detta tillfälle normalt använder för leasingavtal av detta slag. Leasegivaren äger rätt att uttaga, vid var tid av denne tillämpade aviseringsavgifter och övriga administrativa kostnader.
Mao, om man inte kommit överens om fast ränta, så ändras den vartefter inlåningsräntan ändras. Om man kommit överens om fast ränta, ja då ändras den i alla fall om det är mer än 0.5% ändring. Åtminstone i vissa lägen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: DNB höjd leasingavgift

Inlägg av John Galt »

Vi skriver nog under samma papper för DnB (dock ab/privat skiljer kanske). Rörligt låter rimligt, men jag frågade säljaren och har det skriftligt. Vad nu det är värt.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: DNB höjd leasingavgift

Inlägg av metchristian »

John Galt skrev:
Vi skriver nog under samma papper för DnB (dock ab/privat skiljer kanske). Rörligt låter rimligt, men jag frågade säljaren och har det skriftligt. Vad nu det är värt.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Problemet är att säljaren sköter ju inte dnb lånevillkor dvs va säljaren säger ska man inte lita på.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6175
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: DNB höjd leasingavgift

Inlägg av spacecoin »

Ja, det verkar som att om det inte står något under "Särskilda villkor" på avtalet så är det rörligt men lite lagom rök runt i kring :=)

Bra diskussion här: viewtopic.php?f=10&t=18362&start=40
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: DNB höjd leasingavgift

Inlägg av e5m1r »

Rabatten är fast men utgår ifrån standard räntan som är rörlig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar