Bankörning med Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Fries
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2020 13:50
Ort: Öjersjö

Bankörning med Tesla

Inlägg av Fries »

Jag är ny inom Teslaklubben, och står inför att köpa en Tesla 3.

Finns det några inom Teslaklubben som delar min passion för bankörning? Har sett att det förekommer en del i USA, men inget här i Norden?

Har ett förflutet med olika Porschar, då de har en mycket väl fungerande klubbverksamhet med just bankörning som ingrediens.

MVH
Henrik Fries
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Tobberoth »

Det vore ju verkligen intressant.

Finns ju öppna trackdays på olika banor i Sverige, har någon här testat det med teslor? I diskussioner ang. Porsche Taycan har man ju hört att Tesla ska ha problem med överhettning osv, hur problematiskt är det att pressa en tesla? Finns t ex trackdays i skåne där man får ösa runt på en bana i 3 timmar, kommer bilen ens palla det? Hur länge kommer batteriet hålla?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av dd88 »

Bör du i Öjersjö så rekommenderar jag Sportvagnsklubben Göteborg som ofta har körningar i området, har tidigare hakat på vid brandstationen. Dom har även banmöten för klubben men deltog aldrig i något av dom, många i klubben som arrangerar privata träffar (drag, konbana mm) men man måste säkerligen "komma in i gänget" först.

Rejsa.nu har även en bra lista:

https://rejsa.nu/arrangorer.php
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av TiborBlomhall »

2018 var vi på några bandagar med Model S och andra elbilar:
https://teslaclubsweden.se/full-fras-pa ... ulle-ring/

Vi har lite lösa planer på att tillsammans med Tesla Owners West Sweden anordna nån egen bandag i år, vi får se om vi kan få ihop nåt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av BrooklynS »

Tobberoth skrev:
Det vore ju verkligen intressant.

Finns ju öppna trackdays på olika banor i Sverige, har någon här testat det med teslor? I diskussioner ang. Porsche Taycan har man ju hört att Tesla ska ha problem med överhettning osv, hur problematiskt är det att pressa en tesla? Finns t ex trackdays i skåne där man får ösa runt på en bana i 3 timmar, kommer bilen ens palla det? Hur länge kommer batteriet hålla?
Tesla 3P har ju Track Mode med ökad kylning av såväl batteri som elmotorer och de tester som gjorts på kontinenten pekar på att överhettningsproblemet är borta. Dock kvarstår ju problemet med att du bör ha en snabbladdare på banområdet om du skall kunna lägga längre stunder på banan eftersom energiförbrukningen blir mycket hög - precis som med en fossildriven bil.

Det är nog bromsar och däck som slits mest, och tre timmar på bana fixar du inte själv om du inte är erfaren tävlingsförare. 15-30 min, sedan är du helt slut själv och tappar koncentrationen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av dstr »

BrooklynS skrev:
Det är nog bromsar och däck som slits mest, och tre timmar på bana fixar du inte själv om du inte är erfaren tävlingsförare. 15-30 min, sedan är du helt slut själv och tappar koncentrationen.
Däcken överhettar på så tung bil efter 5-10 minuter, så det gäller att köra "lagom fort".

Jag hade valt Michelin Cup 2.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av TiborBlomhall »

Det vi upplevde som största problem med elbil på bana var lågenergidäcken som bokstavligen smälte av värmen när man körde. Efter några varv började bilarna slira runt som på smör och gummit lossna i stora sjok från däcken.
Verdi

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Det vi upplevde som största problem med elbil på bana var lågenergidäcken som bokstavligen smälte av värmen när man körde. Efter några varv började bilarna slira runt som på smör och gummit lossna i stora sjok från däcken.

Lågenergidäck?
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Joohan »

Vi var några stycken med M3P och körde i fällfors i höstas.
Det gick hur bra som helst, med original Pilot sport 20".
Till nästa säsobg blir det att sätta en uppsättning 19" 595RS-PRO eller liknande på vinterfälgarna.

Hoppas bara dom får igång 50kw laddaren som fanns på banan. Den var inte i drift..
Det går mycket ström så en snabbladdare är ju bra att ha tillhands.
Skulle tro att med en 50kw tillhands så är man inte alls begränsad. Om man kör 30min och laddar 1h..

Det var inget problem att gå ut och ligga fullt hela passet (ca 30min). Räkna med förvånade Porscheåkare :roll:
IMG_20190818_124300.jpg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av TiborBlomhall »

Verdi skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det vi upplevde som största problem med elbil på bana var lågenergidäcken som bokstavligen smälte av värmen när man körde. Efter några varv började bilarna slira runt som på smör och gummit lossna i stora sjok från däcken.

Lågenergidäck?
Ja låg rullmotstånd eller vad de heter. Framför allt BMW i3 och Hyundai Ioniq hade problemet.
Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 feb 2019 10:25
Ort: Falkenberg

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av AmbiJens »

Falkenbergs Motorbana känns som en lämplig kandidat med avseende på avstånd ifrån supercharger.
Screenshot 2020-01-10 at 11.29.31.png
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av GreenMachine »

Tobberoth skrev:
Det vore ju verkligen intressant.

Finns ju öppna trackdays på olika banor i Sverige, har någon här testat det med teslor? I diskussioner ang. Porsche Taycan har man ju hört att Tesla ska ha problem med överhettning osv, hur problematiskt är det att pressa en tesla? Finns t ex trackdays i skåne där man får ösa runt på en bana i 3 timmar, kommer bilen ens palla det? Hur länge kommer batteriet hålla?
Verkar gå hur bra som helst
Verdi

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Verdi »

Mantorp har en Ionity precis utanför.
mantorp.png
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Tobberoth »

GreenMachine skrev:
Tobberoth skrev:
Det vore ju verkligen intressant.

Finns ju öppna trackdays på olika banor i Sverige, har någon här testat det med teslor? I diskussioner ang. Porsche Taycan har man ju hört att Tesla ska ha problem med överhettning osv, hur problematiskt är det att pressa en tesla? Finns t ex trackdays i skåne där man får ösa runt på en bana i 3 timmar, kommer bilen ens palla det? Hur länge kommer batteriet hålla?
Verkar gå hur bra som helst
Undrar hur stor skillnad track mode gör. Personligen har jag en LR.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
Gobig
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 dec 2018 17:28

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Gobig »

Jag körde några varv på Rudskogen en varm sommardag i juli. Gick finfint men de x antal extra hundra kilona jämfört med en 911 känns och 235-däck räcker inte på långa vägar. Däcken gick åt kan man säga... Givetvis beror detta på väder (regn hade hjälpt) och hur mycket man är kapabel att pressa bilen. Ska man köra ofta och lite seriöst är nog det enda som gäller att skaffa nya hjul med minst 275mm cup2 eller liknande. Då kanske de klarar några banträffar.

Min slutsats är att vill man köra bana så är det fortfarande vikten som är avgörande, en äldre lättad 911 med manuell låda som är det bästa och roligaste alternativet!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av GreenMachine »

Gobig skrev:
Jag körde några varv på Rudskogen en varm sommardag i juli. Gick finfint men de x antal extra hundra kilona jämfört med en 911 känns och 235-däck räcker inte på långa vägar. Däcken gick åt kan man säga... Givetvis beror detta på väder (regn hade hjälpt) och hur mycket man är kapabel att pressa bilen. Ska man köra ofta och lite seriöst är nog det enda som gäller att skaffa nya hjul med minst 275mm cup2 eller liknande. Då kanske de klarar några banträffar.

Min slutsats är att vill man köra bana så är det fortfarande vikten som är avgörande, en äldre lättad 911 med manuell låda som är det bästa och roligaste alternativet!
Även om vikten inte gör så mycket när det kommer till väghållning i och med annan viktfördelning så kan jag tänka mig att man snabbt kan köra slut på däcken när dom ska bända runt nästan 2 ton? :lol:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av dd88 »

GreenMachine skrev:
Gobig skrev:
Jag körde några varv på Rudskogen en varm sommardag i juli. Gick finfint men de x antal extra hundra kilona jämfört med en 911 känns och 235-däck räcker inte på långa vägar. Däcken gick åt kan man säga... Givetvis beror detta på väder (regn hade hjälpt) och hur mycket man är kapabel att pressa bilen. Ska man köra ofta och lite seriöst är nog det enda som gäller att skaffa nya hjul med minst 275mm cup2 eller liknande. Då kanske de klarar några banträffar.

Min slutsats är att vill man köra bana så är det fortfarande vikten som är avgörande, en äldre lättad 911 med manuell låda som är det bästa och roligaste alternativet!
Även om vikten inte gör så mycket när det kommer till väghållning i och med annan viktfördelning så kan jag tänka mig att man snabbt kan köra slut på däcken när dom ska bända runt nästan 2 ton? :lol:
Vikt sliter mer på däck och bromsar än vad man kan tro, låg tyngdpunkt ger snarare bilen en mer balanserad karaktär.

Skulle även göra en ordentlig hjulinställning, kan snabbt bli dyrt om de i övrigt fina däcken är slitna ner till tråden för att bilen har kört runt med fel camber.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Bankörning med Tesl

Inlägg av GreenMachine »

dd88 skrev:
Vikt sliter mer på däck och bromsar än vad man kan tro.
:lol: Det var väl den där jäkla Newton som kom mëd den grejen :D Hade varit billigare för oss om han hade suttit på krogen som alla andra på den tiden istället för att hålla på med vetenskap. :lol:
Fries
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2020 13:50
Ort: Öjersjö

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Fries »

Tack för fantastiskt stor respons på kort tid!

Jag har sysslat med bankörning hela mitt liv, så jag har nog god förståelse för grundprinciperna. Helt klart kommer man behöva bättre däck, bromsar och chassi som vanligt. Frågan är ju bara hur långt man är beredd att gå med sin vardagsbil som denna.

Det som sticker ut är ju förstås hur man håller flera bilar laddade. Jag vet ju bara hur bensinbilarna vallfärdar till närmsta mack flera gånger per dag på ett ”vanligt” event med 70-100 bilar. Mantorp och Falkenberg verkar ju ändå ha hyffsat ok, kanske till och med Kinnekulle om man känner rätt personer. På Nürburgring har de ju också fått en snabbladdare efter sommarens aktiviteter.

Fortsätter att läsa på!

/Fries
Fries
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2020 13:50
Ort: Öjersjö

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Fries »

Är det någon som funderat på eller har erfarenhet av liknande uppgraderingar som finns mycket av i USA/Canada?
https://www.mountainpassperformance.com/
https://unpluggedperformance.com/


Allt från broms, dämpare, justerbara bärarmar till spoilers osv.

MVH
Henrik Fries
Skriv svar