Bankörning med Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AmbiJens
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 feb 2019 10:25
Ort: Falkenberg

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av AmbiJens »

Falkenbergs Motorbana känns som en lämplig kandidat med avseende på avstånd ifrån supercharger.
Screenshot 2020-01-10 at 11.29.31.png
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av GreenMachine »

Tobberoth skrev:
Det vore ju verkligen intressant.

Finns ju öppna trackdays på olika banor i Sverige, har någon här testat det med teslor? I diskussioner ang. Porsche Taycan har man ju hört att Tesla ska ha problem med överhettning osv, hur problematiskt är det att pressa en tesla? Finns t ex trackdays i skåne där man får ösa runt på en bana i 3 timmar, kommer bilen ens palla det? Hur länge kommer batteriet hålla?
Verkar gå hur bra som helst
Verdi

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Verdi »

Mantorp har en Ionity precis utanför.
mantorp.png
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Tobberoth »

GreenMachine skrev:
Tobberoth skrev:
Det vore ju verkligen intressant.

Finns ju öppna trackdays på olika banor i Sverige, har någon här testat det med teslor? I diskussioner ang. Porsche Taycan har man ju hört att Tesla ska ha problem med överhettning osv, hur problematiskt är det att pressa en tesla? Finns t ex trackdays i skåne där man får ösa runt på en bana i 3 timmar, kommer bilen ens palla det? Hur länge kommer batteriet hålla?
Verkar gå hur bra som helst
Undrar hur stor skillnad track mode gör. Personligen har jag en LR.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
Gobig
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 dec 2018 17:28

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Gobig »

Jag körde några varv på Rudskogen en varm sommardag i juli. Gick finfint men de x antal extra hundra kilona jämfört med en 911 känns och 235-däck räcker inte på långa vägar. Däcken gick åt kan man säga... Givetvis beror detta på väder (regn hade hjälpt) och hur mycket man är kapabel att pressa bilen. Ska man köra ofta och lite seriöst är nog det enda som gäller att skaffa nya hjul med minst 275mm cup2 eller liknande. Då kanske de klarar några banträffar.

Min slutsats är att vill man köra bana så är det fortfarande vikten som är avgörande, en äldre lättad 911 med manuell låda som är det bästa och roligaste alternativet!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av GreenMachine »

Gobig skrev:
Jag körde några varv på Rudskogen en varm sommardag i juli. Gick finfint men de x antal extra hundra kilona jämfört med en 911 känns och 235-däck räcker inte på långa vägar. Däcken gick åt kan man säga... Givetvis beror detta på väder (regn hade hjälpt) och hur mycket man är kapabel att pressa bilen. Ska man köra ofta och lite seriöst är nog det enda som gäller att skaffa nya hjul med minst 275mm cup2 eller liknande. Då kanske de klarar några banträffar.

Min slutsats är att vill man köra bana så är det fortfarande vikten som är avgörande, en äldre lättad 911 med manuell låda som är det bästa och roligaste alternativet!
Även om vikten inte gör så mycket när det kommer till väghållning i och med annan viktfördelning så kan jag tänka mig att man snabbt kan köra slut på däcken när dom ska bända runt nästan 2 ton? :lol:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av dd88 »

GreenMachine skrev:
Gobig skrev:
Jag körde några varv på Rudskogen en varm sommardag i juli. Gick finfint men de x antal extra hundra kilona jämfört med en 911 känns och 235-däck räcker inte på långa vägar. Däcken gick åt kan man säga... Givetvis beror detta på väder (regn hade hjälpt) och hur mycket man är kapabel att pressa bilen. Ska man köra ofta och lite seriöst är nog det enda som gäller att skaffa nya hjul med minst 275mm cup2 eller liknande. Då kanske de klarar några banträffar.

Min slutsats är att vill man köra bana så är det fortfarande vikten som är avgörande, en äldre lättad 911 med manuell låda som är det bästa och roligaste alternativet!
Även om vikten inte gör så mycket när det kommer till väghållning i och med annan viktfördelning så kan jag tänka mig att man snabbt kan köra slut på däcken när dom ska bända runt nästan 2 ton? :lol:
Vikt sliter mer på däck och bromsar än vad man kan tro, låg tyngdpunkt ger snarare bilen en mer balanserad karaktär.

Skulle även göra en ordentlig hjulinställning, kan snabbt bli dyrt om de i övrigt fina däcken är slitna ner till tråden för att bilen har kört runt med fel camber.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Bankörning med Tesl

Inlägg av GreenMachine »

dd88 skrev:
Vikt sliter mer på däck och bromsar än vad man kan tro.
:lol: Det var väl den där jäkla Newton som kom mëd den grejen :D Hade varit billigare för oss om han hade suttit på krogen som alla andra på den tiden istället för att hålla på med vetenskap. :lol:
Fries
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2020 13:50
Ort: Öjersjö

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Fries »

Tack för fantastiskt stor respons på kort tid!

Jag har sysslat med bankörning hela mitt liv, så jag har nog god förståelse för grundprinciperna. Helt klart kommer man behöva bättre däck, bromsar och chassi som vanligt. Frågan är ju bara hur långt man är beredd att gå med sin vardagsbil som denna.

Det som sticker ut är ju förstås hur man håller flera bilar laddade. Jag vet ju bara hur bensinbilarna vallfärdar till närmsta mack flera gånger per dag på ett ”vanligt” event med 70-100 bilar. Mantorp och Falkenberg verkar ju ändå ha hyffsat ok, kanske till och med Kinnekulle om man känner rätt personer. På Nürburgring har de ju också fått en snabbladdare efter sommarens aktiviteter.

Fortsätter att läsa på!

/Fries
Fries
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jan 2020 13:50
Ort: Öjersjö

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Fries »

Är det någon som funderat på eller har erfarenhet av liknande uppgraderingar som finns mycket av i USA/Canada?
https://www.mountainpassperformance.com/
https://unpluggedperformance.com/


Allt från broms, dämpare, justerbara bärarmar till spoilers osv.

MVH
Henrik Fries
Skriv svar