Deep fail
Moderator: Redaktion
Deep fail
Jag har döpt om Deep rain.
Frugan ringer, halvt hysterik, ”Hjälp! Torkarna har fått tokspel, full fart på torr ruta”
Det händer att det funkar, men inte är det bättre än förr.
Frugan ringer, halvt hysterik, ”Hjälp! Torkarna har fått tokspel, full fart på torr ruta”
Det händer att det funkar, men inte är det bättre än förr.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Deep fail
Har inga större problem numera.
Börjar i stort sett alltid varje körning med att trycka in knappen så att rutorna spolas av och är rena. Vet inte om det gör skillnad för just detta, men är ju onödigt snåla på spolarvätska. Man slipper ju att de går igång och torrslipar med damm som lagt sig på rutorna.
Sen gärna spola under körning då och då, så att skit som fastnat under körning tas bort.
Med mycket spolning håller rutan bättre (ej evidenbaserat påstående...) och kan ju inte skada för kamerorna att de ser bättre (=deep rain kan avgöra bättre).
Börjar i stort sett alltid varje körning med att trycka in knappen så att rutorna spolas av och är rena. Vet inte om det gör skillnad för just detta, men är ju onödigt snåla på spolarvätska. Man slipper ju att de går igång och torrslipar med damm som lagt sig på rutorna.
Sen gärna spola under körning då och då, så att skit som fastnat under körning tas bort.
Med mycket spolning håller rutan bättre (ej evidenbaserat påstående...) och kan ju inte skada för kamerorna att de ser bättre (=deep rain kan avgöra bättre).
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Deep fail
Tycker tvärtom att automatiska vindrutetorkarna på min Model 3 var totalt värdelösa förut men fungerar magiskt bra nu med deep rain. Väldigt sällan jag behöver trycka på spaken nu för tiden.
Re: Deep fail
Det blev mycket bättre när de uppdaterade det hela, men nej tycker inte det är närheten av perfekt jämfört med tex Mercedes bilar som jag också har tillgång till att köra.
även min gamla Saab 9-5 hade bättre fungerade regnsensorer
även min gamla Saab 9-5 hade bättre fungerade regnsensorer
M3 LR AWD Midnight Silver
Re: Deep fail
Tycker de funkar riktigt bra nu dagtid, är de mörkt får man dutta ibland.
Mycket bättre än på min tidigare Volvo. Där fick man sitta och finjustera med ett vred konstant, vilket gjorde att de var mer eller mindre manuellt egentligen.
Mycket bättre än på min tidigare Volvo. Där fick man sitta och finjustera med ett vred konstant, vilket gjorde att de var mer eller mindre manuellt egentligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Deep fail
Instämmer i att det blivit mycket bättre (X, AP 2.0) men finns brister i framförallt mörker. Gamla 2016 Leafen var mycket bättre på automatiken i torkning.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Deep fail
Funkar fortfarande inte så bra i mörker och vid mötes-spalsh men annars tycker jag stor förbättring och inget jag längre stör mig särkilt på. Stör mig däremot på den totalt värdelösa ljusautomatiken.
Re: Deep fail
Den stängde jag av, stänger av sig själv då man kommer upp till skyltar, ja nej tack.GreenMachine skrev:Funkar fortfarande inte så bra i mörker och vid mötes-spalsh men annars tycker jag stor förbättring och inget jag längre stör mig särkilt på. Stör mig däremot på den totalt värdelösa ljusautomatiken.
samt det går inte använda helljus som varnings flash då den inte startar direkt pga oj bilar ska inte vara igång.
M3 LR AWD Midnight Silver
Re: Deep fail
Samma här som övriga skriver. Deep Rain är en markant förbättring från innan. Inte i mörker dock.
Att kalla dem fail känns inte som den mest passande beskrivningen iallafall.
Att kalla dem fail känns inte som den mest passande beskrivningen iallafall.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Deep fail
Regn är ju en sak men problemet med helljuset är långt mycket värre och oroande tycker jag. Känns som att hela den här FSD-diskussionen annars blir löjlig. Om systemen i bilen skulle kunna identifiera andra bilar i trafiken så bör det rimligtvis vara en no-brainer att programmera att bilen ska stänga av helljuset om man kör ifatt en annan bil som är 100m framför men det är väl där vi har problemet?Spfere skrev:Den stängde jag av, stänger av sig själv då man kommer upp till skyltar, ja nej tack.GreenMachine skrev:Funkar fortfarande inte så bra i mörker och vid mötes-spalsh men annars tycker jag stor förbättring och inget jag längre stör mig särkilt på. Stör mig däremot på den totalt värdelösa ljusautomatiken.
samt det går inte använda helljus som varnings flash då den inte startar direkt pga oj bilar ska inte vara igång.
Re: Deep fail
Autohelljus funkar tvärtom mot deeprain. Funkar bra när det inte finns gatubelysning och är begränsad trafik, dvs typ ute på landet.
I eller runt en stad är det bäst att stänga av funktionen IMO.
I eller runt en stad är det bäst att stänga av funktionen IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Deep fail
I morse satte jag mig i bilen i ett normalt regn, dvs ett riktigt regn men inte ett fullständigt ösregn. Automatiken satte aldrig igång. Innan lunch satte jag mig i bilen igen, i samma typ av regn, automatiken satte inte igång då heller, däremot klagade den på att frontkameran hade svårt att se.. Ja jo.. Däremot slår den gärna igång när jag kör in i parkeringshus med stark belysning och lite smuts på framrutan. Jag tycker faktiskt den funkar bäst i mörker.
Nu har jag ingen direkt erfarenhet av torkarautomatik i andra moderna bilar, men jag tycker den är löjligt dålig i min Model 3. Halvljusautomatiken testade jag precis när den kom och den levde ju ett eget liv så den stängde jag också av, kan ju ge den en chans igen kanske dock. Jag tycker väl egentligen inga av dessa funktioner är så värdefulla eftersom dom funkar så kasst, men med torkarna är det mer ett problem eftersom det är så störigt att navigera en touch-skärm medan man kör. Så ja, mestadels sitter jag och trycker på knappen hela tiden.
Nä, faktum är att ju mer jag försöker tänka objektivt på min bil, som jag definitivt gillar, så känner jag mer och mer att det är inte så mycket med den som är objektivt bättre än någon annan bil, kanske ingenting faktiskt. Däremot är det emotionella värdet kring brandet Tesla och att köra elbil etc ett värde i sig som driver mig en hel del, det är ju kul att köra elmotor, men det är kul att köra Porsche-motor också tex. Men just det här att bilarna är bäst som ofta hävdas, nja det vetefan, det är väl snarare så att dom är sämst på en del saker, det som diskuteras här tex. Torkarautomatik, avbländningsautomatik, temperatur på klimatanläggning, stabilitet på ex. Spotify, detta är alla grundläggande funktioner som funkar genomgående för dåligt tycker jag.
Nu har jag ingen direkt erfarenhet av torkarautomatik i andra moderna bilar, men jag tycker den är löjligt dålig i min Model 3. Halvljusautomatiken testade jag precis när den kom och den levde ju ett eget liv så den stängde jag också av, kan ju ge den en chans igen kanske dock. Jag tycker väl egentligen inga av dessa funktioner är så värdefulla eftersom dom funkar så kasst, men med torkarna är det mer ett problem eftersom det är så störigt att navigera en touch-skärm medan man kör. Så ja, mestadels sitter jag och trycker på knappen hela tiden.
Nä, faktum är att ju mer jag försöker tänka objektivt på min bil, som jag definitivt gillar, så känner jag mer och mer att det är inte så mycket med den som är objektivt bättre än någon annan bil, kanske ingenting faktiskt. Däremot är det emotionella värdet kring brandet Tesla och att köra elbil etc ett värde i sig som driver mig en hel del, det är ju kul att köra elmotor, men det är kul att köra Porsche-motor också tex. Men just det här att bilarna är bäst som ofta hävdas, nja det vetefan, det är väl snarare så att dom är sämst på en del saker, det som diskuteras här tex. Torkarautomatik, avbländningsautomatik, temperatur på klimatanläggning, stabilitet på ex. Spotify, detta är alla grundläggande funktioner som funkar genomgående för dåligt tycker jag.
Re: Deep fail
Den biten tänkte jag inte ens på, men visst då jag hade autoljus aktiverat så var det oftast att man fick slå av själv då man kom upp till annan bil, ibland fungerade det, men detta kan ha att göra med skitiga bilar, gamla bilar med dåliga lampor osv.GreenMachine skrev:Regn är ju en sak men problemet med helljuset är långt mycket värre och oroande tycker jag. Känns som att hela den här FSD-diskussionen annars blir löjlig. Om systemen i bilen skulle kunna identifiera andra bilar i trafiken så bör det rimligtvis vara en no-brainer att programmera att bilen ska stänga av helljuset om man kör ifatt en annan bil som är 100m framför men det är väl där vi har problemet?Spfere skrev:Den stängde jag av, stänger av sig själv då man kommer upp till skyltar, ja nej tack.GreenMachine skrev:Funkar fortfarande inte så bra i mörker och vid mötes-spalsh men annars tycker jag stor förbättring och inget jag längre stör mig särkilt på. Stör mig däremot på den totalt värdelösa ljusautomatiken.
samt det går inte använda helljus som varnings flash då den inte startar direkt pga oj bilar ska inte vara igång.
Men även motande trafik känndes lite random, ibland slog den av tidigt, ibland inte alls.
M3 LR AWD Midnight Silver
Re: Deep fail
torkarna ok men inte mer.
helljusautomatiken går inte använda trafiksäkert. slår ju inte av i rätt tid varken vid möte el när man kör ikapp ngn. när jag stålsatt mig att låta automatiken sköta sig själv åker jag på däng av medtrafikanter som bländar tillbaka för att ge tillbaks.
jag tror självkörning ligger låångt borta om tesla (o flera med för den delen) inte kan identifiera trafik i dom relativt enkla situationerna ens. ska bli intressant att följa teslas robottaxiflotta dom ska ha när leasingavtalen i USA går ut på 3orna....
helljusautomatiken går inte använda trafiksäkert. slår ju inte av i rätt tid varken vid möte el när man kör ikapp ngn. när jag stålsatt mig att låta automatiken sköta sig själv åker jag på däng av medtrafikanter som bländar tillbaka för att ge tillbaks.
jag tror självkörning ligger låångt borta om tesla (o flera med för den delen) inte kan identifiera trafik i dom relativt enkla situationerna ens. ska bli intressant att följa teslas robottaxiflotta dom ska ha när leasingavtalen i USA går ut på 3orna....
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Deep fail
Torkarna tycker jag knappt blivit bättre. Finns fortfarande tillfällen jag fått köra den på manuell för att kunna se ut.
Helljusautomatiken funkar däremot helt ok, men då använder jag aldrig helljus vid gatubelysning, i stadstrafik eller när det är mycket trafik på vägarna. Blir bara ett störande blinkmoment, vilket det även skulle blivit om jag hade stängt av automatiken. Den bländar dock ibland av mot vägskyltar vilket jag inte alls förstår. Bilen kan ju uppenbarligen se skillnad på bilar och vägskyltar enligt skärmen så helljusautomatiken verkar märkligt nog inte vara kopplad till AP-systemen.
Helljusautomatiken funkar däremot helt ok, men då använder jag aldrig helljus vid gatubelysning, i stadstrafik eller när det är mycket trafik på vägarna. Blir bara ett störande blinkmoment, vilket det även skulle blivit om jag hade stängt av automatiken. Den bländar dock ibland av mot vägskyltar vilket jag inte alls förstår. Bilen kan ju uppenbarligen se skillnad på bilar och vägskyltar enligt skärmen så helljusautomatiken verkar märkligt nog inte vara kopplad till AP-systemen.
Re: Deep fail
ang skyltar har det säkert att göra med ljussensorer, det speglar sig starkt så bilen tror oj det är en bil!kikat skrev:Torkarna tycker jag knappt blivit bättre. Finns fortfarande tillfällen jag fått köra den på manuell för att kunna se ut.
Helljusautomatiken funkar däremot helt ok, men då använder jag aldrig helljus vid gatubelysning, i stadstrafik eller när det är mycket trafik på vägarna. Blir bara ett störande blinkmoment, vilket det även skulle blivit om jag hade stängt av automatiken. Den bländar dock ibland av mot vägskyltar vilket jag inte alls förstår. Bilen kan ju uppenbarligen se skillnad på bilar och vägskyltar enligt skärmen så helljusautomatiken verkar märkligt nog inte vara kopplad till AP-systemen.
Samma sak som ska vara runt när den ska blända av, men måste vara något mellan sensorerna och datorn i bilen,
säkert samma skit med regnsensorerna, blir säkert bättre över tid för båda. Men nä de har långt kvar att gå för att det här ska verkligen kunna användas!
M3 LR AWD Midnight Silver
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Deep fail
Även ute på landet så verkar den ofta missa bilar som man kommer ikapp tycker jag men mötande sällan problem. Håller med att helt om att funktionen är oanvändbar i belyst och mer trafikerade miljöer. Den verkar också ha svårt för vajerräcken ,men det kanske bara är något som jag inbillar mig?taliz skrev:Autohelljus funkar tvärtom mot deeprain. Funkar bra när det inte finns gatubelysning och är begränsad trafik, dvs typ ute på landet.
I eller runt en stad är det bäst att stänga av funktionen IMO.
Re: Deep fail
Det är ju verkligen att skjuta mygg men haubits att använda AI etc för regnsensor när det finns alldeles ypperlig och beprövad teknik för just detta redan. Fattar inte varför de inte använt den. Samma egentligen med avbländning.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Deep fail
Det är inget som du inbillar dig, men det har mer med reflexerna på dem att göra än vajern, fast det har bara hänt mig 1 gång under tiden jag hade autoljus aktiveratGreenMachine skrev:Även ute på landet så verkar den ofta missa bilar som man kommer ikapp tycker jag men mötande sällan problem. Håller med att helt om att funktionen är oanvändbar i belyst och mer trafikerade miljöer. Den verkar också ha svårt för vajerräcken ,men det kanske bara är något som jag inbillar mig?taliz skrev:Autohelljus funkar tvärtom mot deeprain. Funkar bra när det inte finns gatubelysning och är begränsad trafik, dvs typ ute på landet.
I eller runt en stad är det bäst att stänga av funktionen IMO.
M3 LR AWD Midnight Silver
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Deep fail
Jag håller med fullständigt.kenny skrev:Nä, faktum är att ju mer jag försöker tänka objektivt på min bil, som jag definitivt gillar, så känner jag mer och mer att det är inte så mycket med den som är objektivt bättre än någon annan bil, kanske ingenting faktiskt. Däremot är det emotionella värdet kring brandet Tesla och att köra elbil etc ett värde i sig som driver mig en hel del, det är ju kul att köra elmotor, men det är kul att köra Porsche-motor också tex. Men just det här att bilarna är bäst som ofta hävdas, nja det vetefan, det är väl snarare så att dom är sämst på en del saker, det som diskuteras här tex. Torkarautomatik, avbländningsautomatik, temperatur på klimatanläggning, stabilitet på ex. Spotify, detta är alla grundläggande funktioner som funkar genomgående för dåligt tycker jag.
Har en Model 3 och drivlinan, körupplevelsen och "bang for the buck" är överlägset men resten...
Tittar man verkligen objektivt på det så visst är det för dåligt.
Sakerna du nämner stör mig också... allihop.
Tycker också det är rätt befriande att kunna diskutera detta på ett vuxet sätt, vilket öht inte är möjligt på t.ex FB, har lagt ner det.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Deep fail
Undrar hur mycket processorkraft som går till det här tramset eg.?Kilowatt skrev:Det är ju verkligen att skjuta mygg men haubits att använda AI etc för regnsensor när det finns alldeles ypperlig och beprövad teknik för just detta redan. Fattar inte varför de inte använt den. Samma egentligen med avbländning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Deep fail
Ja jag kan ju tycka att detta är något som borde ligga 8 listor före att fixa dessa funktioner än att hålla på och jönsa med spel och pruttkuddar.Vulgarsonic skrev:Jag håller med fullständigt.kenny skrev:Nä, faktum är att ju mer jag försöker tänka objektivt på min bil, som jag definitivt gillar, så känner jag mer och mer att det är inte så mycket med den som är objektivt bättre än någon annan bil, kanske ingenting faktiskt. Däremot är det emotionella värdet kring brandet Tesla och att köra elbil etc ett värde i sig som driver mig en hel del, det är ju kul att köra elmotor, men det är kul att köra Porsche-motor också tex. Men just det här att bilarna är bäst som ofta hävdas, nja det vetefan, det är väl snarare så att dom är sämst på en del saker, det som diskuteras här tex. Torkarautomatik, avbländningsautomatik, temperatur på klimatanläggning, stabilitet på ex. Spotify, detta är alla grundläggande funktioner som funkar genomgående för dåligt tycker jag.
Har en Model 3 och drivlinan, körupplevelsen och "bang for the buck" är överlägset men resten...
Tittar man verkligen objektivt på det så visst är det för dåligt.
Sakerna du nämner stör mig också... allihop.
Tycker också det är rätt befriande att kunna diskutera detta på ett vuxet sätt, vilket öht inte är möjligt på t.ex FB, har lagt ner det.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Deep fail
Argumentet mot det brukar vara att "det är inte samma personer som jobbar med spel som andra funktioner".GreenMachine skrev:Ja jag kan ju tycka att detta är något som borde ligga 8 listor före att fixa dessa funktioner än att hålla på och jönsa med spel och pruttkuddar.Vulgarsonic skrev:Jag håller med fullständigt.kenny skrev:Nä, faktum är att ju mer jag försöker tänka objektivt på min bil, som jag definitivt gillar, så känner jag mer och mer att det är inte så mycket med den som är objektivt bättre än någon annan bil, kanske ingenting faktiskt. Däremot är det emotionella värdet kring brandet Tesla och att köra elbil etc ett värde i sig som driver mig en hel del, det är ju kul att köra elmotor, men det är kul att köra Porsche-motor också tex. Men just det här att bilarna är bäst som ofta hävdas, nja det vetefan, det är väl snarare så att dom är sämst på en del saker, det som diskuteras här tex. Torkarautomatik, avbländningsautomatik, temperatur på klimatanläggning, stabilitet på ex. Spotify, detta är alla grundläggande funktioner som funkar genomgående för dåligt tycker jag.
Har en Model 3 och drivlinan, körupplevelsen och "bang for the buck" är överlägset men resten...
Tittar man verkligen objektivt på det så visst är det för dåligt.
Sakerna du nämner stör mig också... allihop.
Tycker också det är rätt befriande att kunna diskutera detta på ett vuxet sätt, vilket öht inte är möjligt på t.ex FB, har lagt ner det.
Som ägare user jag tyvärr att det alltid är viktigare att driva hypen än lägga krutet på stabila grundfunktioner
Re: Deep fail
Ganska övertygad om att programmerarna får leka med lite fjantig påskägg på fria-fredagen eller efter sprint slutet. Det hjälper dem att behålla gnistan eller till och med förståndet när andra saker går tungt. När man får leka lite emellan varven så kommer man få tillbaka styrkan och innovationskraften.
När det gäller vindrutetorkare och helljusautomatik så tycker jag de funkar ungefär som tidigare. Däremot hoppas jag att de kommer förbättras löpande nu om de lör sig av mina rättning, så att säga.
När det gäller vindrutetorkare och helljusautomatik så tycker jag de funkar ungefär som tidigare. Däremot hoppas jag att de kommer förbättras löpande nu om de lör sig av mina rättning, så att säga.
Re: Deep fail
HejLarsL skrev:Ganska övertygad om att programmerarna får leka med lite fjantig påskägg på fria-fredagen eller efter sprint slutet. Det hjälper dem att behålla gnistan eller till och med förståndet när andra saker går tungt. När man får leka lite emellan varven så kommer man få tillbaka styrkan och innovationskraften.
När det gäller vindrutetorkare och helljusautomatik så tycker jag de funkar ungefär som tidigare. Däremot hoppas jag att de kommer förbättras löpande nu om de lör sig av mina rättning, så att säga.
I egenskap av att nyligen gått från AP1 -> ny bil kan jag konstatera att det mesta är bättre, dock med några tydliga undantag;
- Hastighetsavsökningen (beror ju på det där patentet, men lika irriterande ändå)
- Vindrutetorkarautomatiken
- Helljusautomatiken
Och så den nerviga autopiloten, inte riktigt bestämt mig vad jag tycker än men den känns inte i närheten av lika avslappnande att använda som AP1... men, vi får se om jag vänjer mig...
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD