Deep fail

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Deep fail

Inlägg av Walker »

Jag har döpt om Deep rain.
Frugan ringer, halvt hysterik, ”Hjälp! Torkarna har fått tokspel, full fart på torr ruta”
Det händer att det funkar, men inte är det bättre än förr.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Deep fail

Inlägg av loftux »

Har inga större problem numera.
Börjar i stort sett alltid varje körning med att trycka in knappen så att rutorna spolas av och är rena. Vet inte om det gör skillnad för just detta, men är ju onödigt snåla på spolarvätska. Man slipper ju att de går igång och torrslipar med damm som lagt sig på rutorna.
Sen gärna spola under körning då och då, så att skit som fastnat under körning tas bort.

Med mycket spolning håller rutan bättre (ej evidenbaserat påstående...) och kan ju inte skada för kamerorna att de ser bättre (=deep rain kan avgöra bättre).
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Deep fail

Inlägg av TiborBlomhall »

Tycker tvärtom att automatiska vindrutetorkarna på min Model 3 var totalt värdelösa förut men fungerar magiskt bra nu med deep rain. Väldigt sällan jag behöver trycka på spaken nu för tiden.
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Deep fail

Inlägg av Spfere »

Det blev mycket bättre när de uppdaterade det hela, men nej tycker inte det är närheten av perfekt jämfört med tex Mercedes bilar som jag också har tillgång till att köra.
även min gamla Saab 9-5 hade bättre fungerade regnsensorer
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14505
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Deep fail

Inlägg av taliz »

Tycker de funkar riktigt bra nu dagtid, är de mörkt får man dutta ibland.

Mycket bättre än på min tidigare Volvo. Där fick man sitta och finjustera med ett vred konstant, vilket gjorde att de var mer eller mindre manuellt egentligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Deep fail

Inlägg av Teslaspolen »

Instämmer i att det blivit mycket bättre (X, AP 2.0) men finns brister i framförallt mörker. Gamla 2016 Leafen var mycket bättre på automatiken i torkning.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Deep fail

Inlägg av GreenMachine »

Funkar fortfarande inte så bra i mörker och vid mötes-spalsh men annars tycker jag stor förbättring och inget jag längre stör mig särkilt på. Stör mig däremot på den totalt värdelösa ljusautomatiken.
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Deep fail

Inlägg av Spfere »

GreenMachine skrev:
Funkar fortfarande inte så bra i mörker och vid mötes-spalsh men annars tycker jag stor förbättring och inget jag längre stör mig särkilt på. Stör mig däremot på den totalt värdelösa ljusautomatiken.
Den stängde jag av, stänger av sig själv då man kommer upp till skyltar, ja nej tack.
samt det går inte använda helljus som varnings flash då den inte startar direkt pga oj bilar ska inte vara igång.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Deep fail

Inlägg av Xeik »

Samma här som övriga skriver. Deep Rain är en markant förbättring från innan. Inte i mörker dock.
Att kalla dem fail känns inte som den mest passande beskrivningen iallafall.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Deep fail

Inlägg av GreenMachine »

Spfere skrev:
GreenMachine skrev:
Funkar fortfarande inte så bra i mörker och vid mötes-spalsh men annars tycker jag stor förbättring och inget jag längre stör mig särkilt på. Stör mig däremot på den totalt värdelösa ljusautomatiken.
Den stängde jag av, stänger av sig själv då man kommer upp till skyltar, ja nej tack.
samt det går inte använda helljus som varnings flash då den inte startar direkt pga oj bilar ska inte vara igång.
Regn är ju en sak men problemet med helljuset är långt mycket värre och oroande tycker jag. Känns som att hela den här FSD-diskussionen annars blir löjlig. Om systemen i bilen skulle kunna identifiera andra bilar i trafiken så bör det rimligtvis vara en no-brainer att programmera att bilen ska stänga av helljuset om man kör ifatt en annan bil som är 100m framför men det är väl där vi har problemet?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14505
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Deep fail

Inlägg av taliz »

Autohelljus funkar tvärtom mot deeprain. Funkar bra när det inte finns gatubelysning och är begränsad trafik, dvs typ ute på landet.
I eller runt en stad är det bäst att stänga av funktionen IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Deep fail

Inlägg av kenny »

I morse satte jag mig i bilen i ett normalt regn, dvs ett riktigt regn men inte ett fullständigt ösregn. Automatiken satte aldrig igång. Innan lunch satte jag mig i bilen igen, i samma typ av regn, automatiken satte inte igång då heller, däremot klagade den på att frontkameran hade svårt att se.. Ja jo.. Däremot slår den gärna igång när jag kör in i parkeringshus med stark belysning och lite smuts på framrutan. Jag tycker faktiskt den funkar bäst i mörker.

Nu har jag ingen direkt erfarenhet av torkarautomatik i andra moderna bilar, men jag tycker den är löjligt dålig i min Model 3. Halvljusautomatiken testade jag precis när den kom och den levde ju ett eget liv så den stängde jag också av, kan ju ge den en chans igen kanske dock. Jag tycker väl egentligen inga av dessa funktioner är så värdefulla eftersom dom funkar så kasst, men med torkarna är det mer ett problem eftersom det är så störigt att navigera en touch-skärm medan man kör. Så ja, mestadels sitter jag och trycker på knappen hela tiden.

Nä, faktum är att ju mer jag försöker tänka objektivt på min bil, som jag definitivt gillar, så känner jag mer och mer att det är inte så mycket med den som är objektivt bättre än någon annan bil, kanske ingenting faktiskt. Däremot är det emotionella värdet kring brandet Tesla och att köra elbil etc ett värde i sig som driver mig en hel del, det är ju kul att köra elmotor, men det är kul att köra Porsche-motor också tex. Men just det här att bilarna är bäst som ofta hävdas, nja det vetefan, det är väl snarare så att dom är sämst på en del saker, det som diskuteras här tex. Torkarautomatik, avbländningsautomatik, temperatur på klimatanläggning, stabilitet på ex. Spotify, detta är alla grundläggande funktioner som funkar genomgående för dåligt tycker jag.
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Deep fail

Inlägg av Spfere »

GreenMachine skrev:
Spfere skrev:
GreenMachine skrev:
Funkar fortfarande inte så bra i mörker och vid mötes-spalsh men annars tycker jag stor förbättring och inget jag längre stör mig särkilt på. Stör mig däremot på den totalt värdelösa ljusautomatiken.
Den stängde jag av, stänger av sig själv då man kommer upp till skyltar, ja nej tack.
samt det går inte använda helljus som varnings flash då den inte startar direkt pga oj bilar ska inte vara igång.
Regn är ju en sak men problemet med helljuset är långt mycket värre och oroande tycker jag. Känns som att hela den här FSD-diskussionen annars blir löjlig. Om systemen i bilen skulle kunna identifiera andra bilar i trafiken så bör det rimligtvis vara en no-brainer att programmera att bilen ska stänga av helljuset om man kör ifatt en annan bil som är 100m framför men det är väl där vi har problemet?
Den biten tänkte jag inte ens på, men visst då jag hade autoljus aktiverat så var det oftast att man fick slå av själv då man kom upp till annan bil, ibland fungerade det, men detta kan ha att göra med skitiga bilar, gamla bilar med dåliga lampor osv.
Men även motande trafik känndes lite random, ibland slog den av tidigt, ibland inte alls.
M3 LR AWD Midnight Silver
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Deep fail

Inlägg av tobiaslej »

torkarna ok men inte mer.
helljusautomatiken går inte använda trafiksäkert. slår ju inte av i rätt tid varken vid möte el när man kör ikapp ngn. när jag stålsatt mig att låta automatiken sköta sig själv åker jag på däng av medtrafikanter som bländar tillbaka för att ge tillbaks.

jag tror självkörning ligger låångt borta om tesla (o flera med för den delen) inte kan identifiera trafik i dom relativt enkla situationerna ens. ska bli intressant att följa teslas robottaxiflotta dom ska ha när leasingavtalen i USA går ut på 3orna.... :)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Deep fail

Inlägg av kikat »

Torkarna tycker jag knappt blivit bättre. Finns fortfarande tillfällen jag fått köra den på manuell för att kunna se ut.
Helljusautomatiken funkar däremot helt ok, men då använder jag aldrig helljus vid gatubelysning, i stadstrafik eller när det är mycket trafik på vägarna. Blir bara ett störande blinkmoment, vilket det även skulle blivit om jag hade stängt av automatiken. Den bländar dock ibland av mot vägskyltar vilket jag inte alls förstår. Bilen kan ju uppenbarligen se skillnad på bilar och vägskyltar enligt skärmen så helljusautomatiken verkar märkligt nog inte vara kopplad till AP-systemen.
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Deep fail

Inlägg av Spfere »

kikat skrev:
Torkarna tycker jag knappt blivit bättre. Finns fortfarande tillfällen jag fått köra den på manuell för att kunna se ut.
Helljusautomatiken funkar däremot helt ok, men då använder jag aldrig helljus vid gatubelysning, i stadstrafik eller när det är mycket trafik på vägarna. Blir bara ett störande blinkmoment, vilket det även skulle blivit om jag hade stängt av automatiken. Den bländar dock ibland av mot vägskyltar vilket jag inte alls förstår. Bilen kan ju uppenbarligen se skillnad på bilar och vägskyltar enligt skärmen så helljusautomatiken verkar märkligt nog inte vara kopplad till AP-systemen.
ang skyltar har det säkert att göra med ljussensorer, det speglar sig starkt så bilen tror oj det är en bil!
Samma sak som ska vara runt när den ska blända av, men måste vara något mellan sensorerna och datorn i bilen,
säkert samma skit med regnsensorerna, blir säkert bättre över tid för båda. Men nä de har långt kvar att gå för att det här ska verkligen kunna användas!
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Deep fail

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
Autohelljus funkar tvärtom mot deeprain. Funkar bra när det inte finns gatubelysning och är begränsad trafik, dvs typ ute på landet.
I eller runt en stad är det bäst att stänga av funktionen IMO.
Även ute på landet så verkar den ofta missa bilar som man kommer ikapp tycker jag men mötande sällan problem. Håller med att helt om att funktionen är oanvändbar i belyst och mer trafikerade miljöer. Den verkar också ha svårt för vajerräcken ,men det kanske bara är något som jag inbillar mig?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Deep fail

Inlägg av Kilowatt »

Det är ju verkligen att skjuta mygg men haubits att använda AI etc för regnsensor när det finns alldeles ypperlig och beprövad teknik för just detta redan. Fattar inte varför de inte använt den. Samma egentligen med avbländning.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Deep fail

Inlägg av Spfere »

GreenMachine skrev:
taliz skrev:
Autohelljus funkar tvärtom mot deeprain. Funkar bra när det inte finns gatubelysning och är begränsad trafik, dvs typ ute på landet.
I eller runt en stad är det bäst att stänga av funktionen IMO.
Även ute på landet så verkar den ofta missa bilar som man kommer ikapp tycker jag men mötande sällan problem. Håller med att helt om att funktionen är oanvändbar i belyst och mer trafikerade miljöer. Den verkar också ha svårt för vajerräcken ,men det kanske bara är något som jag inbillar mig?
Det är inget som du inbillar dig, men det har mer med reflexerna på dem att göra än vajern, fast det har bara hänt mig 1 gång under tiden jag hade autoljus aktiverat
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Deep fail

Inlägg av Vulgarsonic »

kenny skrev:
Nä, faktum är att ju mer jag försöker tänka objektivt på min bil, som jag definitivt gillar, så känner jag mer och mer att det är inte så mycket med den som är objektivt bättre än någon annan bil, kanske ingenting faktiskt. Däremot är det emotionella värdet kring brandet Tesla och att köra elbil etc ett värde i sig som driver mig en hel del, det är ju kul att köra elmotor, men det är kul att köra Porsche-motor också tex. Men just det här att bilarna är bäst som ofta hävdas, nja det vetefan, det är väl snarare så att dom är sämst på en del saker, det som diskuteras här tex. Torkarautomatik, avbländningsautomatik, temperatur på klimatanläggning, stabilitet på ex. Spotify, detta är alla grundläggande funktioner som funkar genomgående för dåligt tycker jag.
Jag håller med fullständigt.
Har en Model 3 och drivlinan, körupplevelsen och "bang for the buck" är överlägset men resten...
Tittar man verkligen objektivt på det så visst är det för dåligt.
Sakerna du nämner stör mig också... allihop.

Tycker också det är rätt befriande att kunna diskutera detta på ett vuxet sätt, vilket öht inte är möjligt på t.ex FB, har lagt ner det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Deep fail

Inlägg av Bjelke »

Kilowatt skrev:
Det är ju verkligen att skjuta mygg men haubits att använda AI etc för regnsensor när det finns alldeles ypperlig och beprövad teknik för just detta redan. Fattar inte varför de inte använt den. Samma egentligen med avbländning.
Undrar hur mycket processorkraft som går till det här tramset eg.?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Deep fail

Inlägg av GreenMachine »

Vulgarsonic skrev:
kenny skrev:
Nä, faktum är att ju mer jag försöker tänka objektivt på min bil, som jag definitivt gillar, så känner jag mer och mer att det är inte så mycket med den som är objektivt bättre än någon annan bil, kanske ingenting faktiskt. Däremot är det emotionella värdet kring brandet Tesla och att köra elbil etc ett värde i sig som driver mig en hel del, det är ju kul att köra elmotor, men det är kul att köra Porsche-motor också tex. Men just det här att bilarna är bäst som ofta hävdas, nja det vetefan, det är väl snarare så att dom är sämst på en del saker, det som diskuteras här tex. Torkarautomatik, avbländningsautomatik, temperatur på klimatanläggning, stabilitet på ex. Spotify, detta är alla grundläggande funktioner som funkar genomgående för dåligt tycker jag.
Jag håller med fullständigt.
Har en Model 3 och drivlinan, körupplevelsen och "bang for the buck" är överlägset men resten...
Tittar man verkligen objektivt på det så visst är det för dåligt.
Sakerna du nämner stör mig också... allihop.

Tycker också det är rätt befriande att kunna diskutera detta på ett vuxet sätt, vilket öht inte är möjligt på t.ex FB, har lagt ner det.
Ja jag kan ju tycka att detta är något som borde ligga 8 listor före att fixa dessa funktioner än att hålla på och jönsa med spel och pruttkuddar.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Deep fail

Inlägg av Vulgarsonic »

GreenMachine skrev:
Vulgarsonic skrev:
kenny skrev:
Nä, faktum är att ju mer jag försöker tänka objektivt på min bil, som jag definitivt gillar, så känner jag mer och mer att det är inte så mycket med den som är objektivt bättre än någon annan bil, kanske ingenting faktiskt. Däremot är det emotionella värdet kring brandet Tesla och att köra elbil etc ett värde i sig som driver mig en hel del, det är ju kul att köra elmotor, men det är kul att köra Porsche-motor också tex. Men just det här att bilarna är bäst som ofta hävdas, nja det vetefan, det är väl snarare så att dom är sämst på en del saker, det som diskuteras här tex. Torkarautomatik, avbländningsautomatik, temperatur på klimatanläggning, stabilitet på ex. Spotify, detta är alla grundläggande funktioner som funkar genomgående för dåligt tycker jag.
Jag håller med fullständigt.
Har en Model 3 och drivlinan, körupplevelsen och "bang for the buck" är överlägset men resten...
Tittar man verkligen objektivt på det så visst är det för dåligt.
Sakerna du nämner stör mig också... allihop.

Tycker också det är rätt befriande att kunna diskutera detta på ett vuxet sätt, vilket öht inte är möjligt på t.ex FB, har lagt ner det.
Ja jag kan ju tycka att detta är något som borde ligga 8 listor före att fixa dessa funktioner än att hålla på och jönsa med spel och pruttkuddar.
Argumentet mot det brukar vara att "det är inte samma personer som jobbar med spel som andra funktioner".
Som ägare user jag tyvärr att det alltid är viktigare att driva hypen än lägga krutet på stabila grundfunktioner
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Deep fail

Inlägg av LarsL »

Ganska övertygad om att programmerarna får leka med lite fjantig påskägg på fria-fredagen eller efter sprint slutet. Det hjälper dem att behålla gnistan eller till och med förståndet när andra saker går tungt. När man får leka lite emellan varven så kommer man få tillbaka styrkan och innovationskraften.

När det gäller vindrutetorkare och helljusautomatik så tycker jag de funkar ungefär som tidigare. Däremot hoppas jag att de kommer förbättras löpande nu om de lör sig av mina rättning, så att säga.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Deep fail

Inlägg av fimpen »

LarsL skrev:
Ganska övertygad om att programmerarna får leka med lite fjantig påskägg på fria-fredagen eller efter sprint slutet. Det hjälper dem att behålla gnistan eller till och med förståndet när andra saker går tungt. När man får leka lite emellan varven så kommer man få tillbaka styrkan och innovationskraften.

När det gäller vindrutetorkare och helljusautomatik så tycker jag de funkar ungefär som tidigare. Däremot hoppas jag att de kommer förbättras löpande nu om de lör sig av mina rättning, så att säga.
Hej

I egenskap av att nyligen gått från AP1 -> ny bil kan jag konstatera att det mesta är bättre, dock med några tydliga undantag;

- Hastighetsavsökningen (beror ju på det där patentet, men lika irriterande ändå)
- Vindrutetorkarautomatiken
- Helljusautomatiken

Och så den nerviga autopiloten, inte riktigt bestämt mig vad jag tycker än men den känns inte i närheten av lika avslappnande att använda som AP1... men, vi får se om jag vänjer mig...

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Skriv svar