Smart summon funktionen inspelning!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Ydhage
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 jan 2020 16:04

Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av Ydhage »

Tjena!
Undrar lite ifall någon här har testat Smart Summon funktionen och hur den fungerar i Europa till skillnad mot USA?

Är ett stort Tesla-fan och har kommit på ett riktigt underhållande koncept för att göra ett inslag till min YouTube-kanal, där den funktionen är inblandad.
Finns det någon här som har den funktionen och tycker det skulle vara intressant, kommentera här under eller DMa mig.

God fortsättning!
Konrad
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av HX100 »

Den är inte så bra pga max gränsen 6m avstånd från bilen.
Lämnar man FOBen i bilen istället så kan man leka betydligt mer iallafall. Tycker det är en riktigt cool funktion som funkar faktiskt bra enligt egna tester.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av deffe »

Smartsummon är fantastiskt, utanför EU.

Jag har försökt ett hundratal gånger använda Smart Summon till något vettigt, men det är helt jävla omöjligt att använda. Och då har jag haft 6st Teslor :roll: så det var inget unikt "fel" med min bil.

Dels måste du stå precis bredvid bilen, det funkar inte om du står utanför garaget och bilen är inne i garaget för då är nyckeln för långt bort, så du måste klämma in dig i garaget och ge bilen utrymme för att kunna backa ut.

Men innan du ska göra detta så måste du starta upp appen i mobilen, appen ska sedan ansluta till bilen och därefter ska smart summon funktionen etablera en kontakt med bilen. Du kan sedan i bästa fall backa ut bilen ur garaget om du har tur att bilen inte tappar kontakten med mobilen eller Wifi förutsättningarna förändras när bilen är halvvägs ur garaget och Husets Wifi inte längre når och bilen växlar över till 4G och såklart avbryter smart summon med resultatet att bilen fastnar i garageporten.

Sedan om du vill att den ska "komma" till dig på en parkering så kommer den bara åka 6 meter, dvs ungefär en Billängd tar den sig och då har du gått igenom hela denna 2min process att ansluta till bilen via mobilen osv. Lättare att bara gå 6 meter och sätta sig i bilen och åka.

Enda gången i Sverige som den är bra är när man blir inparkerad vilket kan hända någon gång per år i värsta fall så du slipper smutsa ner dig mot smutsiga bildörrar.

Av allt som Tesla uppfunnit så är detta en av dom bästa, men även minst användbara funktionerna just pågrund av starka/hårda lagkrav i EU.

I USA så räckte det fram till nyligen att dubbelklicka på fobben så åkte bilen ut ur garaget med hjälp av summon. En process som tog 2-3 sekunder. Mot Sveriges 2min och då fastnar bilen i garaget oxå....
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av fth »

deffe skrev:
I USA så räckte det fram till nyligen att dubbelklicka på fobben så åkte bilen ut ur garaget med hjälp av summon. En process som tog 2-3 sekunder. Mot Sveriges 2min och då fastnar bilen i garaget oxå....
Ja, att man inte kan använda summon via FOB i EU gör ju funktionen fullständigt oanvändbar.

De gånger jag skulle ha haft nytta av summon är i princip alltid i garage där jag ändå inte har haft täckning på mobilen.

Hur det kan vara ok via 3G men inte via FOB är för mig helt obegripligt :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AndersN
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2019 08:47
Ort: Vallentuna

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av AndersN »

Vet någon om bilens bluetooth-mottagare sitter fram i bilen eller var? Jag uppnår inte ens 6m om jag står bakom.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av HX100 »

Lägg FOBen i bilen om ni bara ska lattja så går det betydligt bättre.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av dstr »

HX100 skrev:
Lägg FOBen i bilen om ni bara ska lattja så går det betydligt bättre.
Jag hörde något rykte om att lämna en telefon i bilen också, med appen igång. Har inte provat själv.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av Johlei »

Fick 14 dagars EAP till min M3. På ICA Maxis parkering försökte jag få bilen att backa ut från P, men det enda som hände var att summon avslutades och backspeglarna fälldes in.

Jag försökte ett tag och fick uppleva känslan av att folk vrider på huvudet igen (inte många som tycker en M3 är uppseendeväckande längre), men nu för att jag står som ett fån 2 m bakom bilen och flipprar med mobilen i flera minuter samtidigt som jag förväntansfullt betraktar min bil.....

Lite senare försökte jag autoparkera men bilen tyckte nog inte att det var värt besväret för P-symbolen tändes aldrig, trots att jag cruisade lååååångsamt förbi många lediga P-fickor. Nu blev det snarare misstänksamma blickar mot mig.

Det blev inget jätteköpsug efter EAP för 38900 kr.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av Hertsh »

Johlei skrev:
Fick 14 dagars EAP till min M3. På ICA Maxis parkering försökte jag få bilen att backa ut från P, men det enda som hände var att summon avslutades och backspeglarna fälldes in.

Jag försökte ett tag och fick uppleva känslan av att folk vrider på huvudet igen (inte många som tycker en M3 är uppseendeväckande längre), men nu för att jag står som ett fån 2 m bakom bilen och flipprar med mobilen i flera minuter samtidigt som jag förväntansfullt betraktar min bil.....

Lite senare försökte jag autoparkera men bilen tyckte nog inte att det var värt besväret för P-symbolen tändes aldrig, trots att jag cruisade lååååångsamt förbi många lediga P-fickor. Nu blev det snarare misstänksamma blickar mot mig.

Det blev inget jätteköpsug efter EAP för 38900 kr.
Gällande autopark så ser den inte linjer, utan fickor mellan bilar. Du kan med andra ord inte köra förbi på en tom parkering med massor av lediga rutor och tro att du ska kunna använda autopark.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av Johlei »

Hertsh skrev:
Gällande autopark så ser den inte linjer, utan fickor mellan bilar. Du kan med andra ord inte köra förbi på en tom parkering med massor av lediga rutor och tro att du ska kunna använda autopark.
Aha!

Klarar Teslan av fick- och parallellparkera med Autopark?

Måste jag göra något särskilt annat än att köra långsamt förbi fickan och sedan lägga i back och aktivera autopark?

På VW Sharan 2015 tex, behövde man aktivera scanning av fickor INNAN man kör långsamt framåt så att bilen upptäcker fickan?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av bjornnilsson »

När jag blivit inparkerad (vilket händer då och då med tanke på del långa dörrarna på model S) så går det rätt lätt att få bilen att köra ut med fob i fickan och telefonen i handen. Skönt att slippa skita ner sig på vintersmutsiga bilar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av HX100 »

När det väl funkar så blir man nöjd och står med rak rygg och nickar belåtet.

När det inte funkar så står man som quasimodo och skäms över sin 1miljonsbil som bara står och blinkar medans man frenetiskt går runt i cirklar och hammrar mobilappen.

Hoppas eu restriktionerna släpper snart.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av Hertsh »

Johlei skrev:
Hertsh skrev:
Gällande autopark så ser den inte linjer, utan fickor mellan bilar. Du kan med andra ord inte köra förbi på en tom parkering med massor av lediga rutor och tro att du ska kunna använda autopark.
Aha!

Klarar Teslan av fick- och parallellparkera med Autopark?

Måste jag göra något särskilt annat än att köra långsamt förbi fickan och sedan lägga i back och aktivera autopark?

På VW Sharan 2015 tex, behövde man aktivera scanning av fickor INNAN man kör långsamt framåt så att bilen upptäcker fickan?
Ja, den klara både parallel/fickparkeringar samt att backa in i en parkeringsruta på tvären.

Du behöver inte göra någonting för att aktivera autopark. Du ser på skärmen om bilen funnit en p-ruta när du lägger i backen. Vill du ha parkeringshjälp klickar du på den blå knapp som dyker upp på skärmen och sen lutar du dig tillbaka och låter bilen parkera.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av bjelkeman »

Smart Summon
Genom att aktivera den med Tesla-appen kommer din parkerade bil att hitta dig och till och med parkera eller lämna parkeringen själv i trånga utrymmen. Smart Summon navigerar komplexa parkeringssituationer samtidigt som den följer körfältsmarkeringar och stoppskyltar samt undviker fotgängare och hinder som trafikkoner, soptunnor och förrymda kundvagnar.
På Teslas svenska webbsajt så beskrivs bilen att ha smart summon. Som jag tror slunkit in felaktigt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av thebishop »

Den har säkert smart summon så länge du är Max en Billängd ifrån….

Kan bara hålla med tidigare, det är helt trasigt med EU:s regelverk, kan bara hoppas tesla lobbar för att få det funka som avsett.

Fickparkeringen funkar fint däremot.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6066
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av spacecoin »

Vanlig summon är som sagt toppen om man blir inparkerad, men i ärlighetens namn verkar väl de flesta även i USA tycka att smart summon är lite av ett "party trick" och inte tillräckligt bra ännu för att man ska vilja använda det i vardagen. Förhoppningsvis förbättras det när man får ihop "single-stack" implementationen som man pratade om på AI-dagen.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av Hertsh »

Inte ens vanlig summon fungerar som det bör. För mig brukar det ta mellan 3-8 försök innan jag lyckas. Jag brukar börja skämmas för mitt fipplande med nyckel o app innan jag lyckas, vilket får en att klämma sig in på trång parkering eller gå in via annan sida/baklucka istället.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6066
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev:
Inte ens vanlig summon fungerar som det bör. För mig brukar det ta mellan 3-8 försök innan jag lyckas. Jag brukar börja skämmas för mitt fipplande med nyckel o app innan jag lyckas, vilket får en att klämma sig in på trång parkering eller gå in via annan sida/baklucka istället.
*nickar igenkännande* :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Smart summon funktionen inspelning!

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
Hertsh skrev:
Inte ens vanlig summon fungerar som det bör. För mig brukar det ta mellan 3-8 försök innan jag lyckas. Jag brukar börja skämmas för mitt fipplande med nyckel o app innan jag lyckas, vilket får en att klämma sig in på trång parkering eller gå in via annan sida/baklucka istället.
*nickar igenkännande* :)
Tror jag provade senast för typ 3 år sedan om man bortser från ett enda försök direkt när jag hämtade
senaste bilen (testa att systemet åtminstone är igång)…
Undviker att parkera supertight till i princip vilket pris som helst (dörruppslag är ju värsta mardrömmen
ungefär)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar