Teslans räckviddsberäkning utnyttjar låst buffer

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslans räckviddsberäkning utnyttjar låst buffer

Inlägg av vigge50 »

topgun12 skrev:
Ska jag förklara på ett annat sätt, när batteriet är nästan fullt förbukar du 0.9-1 mils visad räckvidd då du kört 1 mil. När batteriet är nästan tomt och du kör 1 mil , visar rangemätningen bakom ratten att du förlorat 1.5mil i range. Glädjemätare i början av resan men mycket pessimistisk i slutet, den måst ta igen alla km den lovat tidigare som bilen omöjligt kan klara av.

I sommras på autoban försökte jag anlända till SC med 7%i batteriet, då bilen laddar snabbats nästan tom. Men fick ofta problem då min rangemätare slukade mil orimligt fort sista milen då batteriet börja bli tomt, kalkylerna sprack och fick köra väldigt försiktigt sista 2 milen ofta. Jag hade god koll på egentlig förbrukning via energigrafen men inget stämde med hur range försvann i "typicalrange kvar" ( där du istället kan välja avläsa % kvar om du vill). Nu har jag fått förklaring då jag kan avläsa CANbussen och ser verklig kvarstående batterikapacitet.

Då bilen är fullladdad lovar den en range med typical förbrukning som inte är möjlig med typical förbrukning utan den förefaller räkna med den låsta bufferten , som dock inte är tillgänglig i verkligheten. På slutet om du skulle köra nästan tomt måste bilen korrigera för felräkningarna, det märken nog få för inte så många kör ner under 20%
Du verkar ju ha en del information men skulle ändå säga att jag är skeptisk. Nörd som jag knappast kan förneka att jag är så har jag varit aktiv på detta forumet i många år. I början när Tesla hade 60 och 85 batterier så visst ägarna att den högsta effekten på superchargern för du när du laddar från 0-20%, inte som nu runt 10-50%(beroende på modell). Detta betydde att de flesta gladeligen anpassade körningen så att de kom in till laddaren med endast några få km kvar, att ha 10% kvar ansågs helt klart vara fegt. Om Tesla hade använt den taktiken du beskriver så skulle jag bli ytterst förvånad att detta inte kommit upp tidigare. Att de även skulle ha låst upp mer kapacitet under officiella tester jämfört med vad kunderna får har jag också svårt att se, skulle bli stora problem för Tesla om detta stämmer.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Teslans räckviddsberäkning utnyttjar låst buffer

Inlägg av Legato »

Detta stämmer inte. Tillgänglig kapacitet ner till 0 km är exakt det energigrafen visar.

TM3 LR AWD tex... 152 wh/km * 500 km = 76 kWh tillgängligt. Batteriet är på totalt ca 80 kWh där 4 kWh är brick protection.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Teslans räckviddsberäkning utnyttjar låst buffer

Inlägg av topgun12 »

Legato skrev:
Detta stämmer inte. Tillgänglig kapacitet ner till 0 km är exakt det energigrafen visar.

TM3 LR AWD tex... 152 wh/km * 500 km = 76 kWh tillgängligt. Batteriet är på totalt ca 80 kWh där 4 kWh är brick protection.
Förstår inte vad du försöker bevisa med det? Är siffrorna publiserade siffror, eller har du mätt upp dem själv?

Ska vi prata fakta måste vi använda uppmätta siffror, eller möjligtvis vad Teslan själv mäter upp och presenterar på sin canbus ( för teslas tekniker).Canbussen var aldrig tänkt vara tillgänglig för gemene brukare.

Antar du menar din Tesla LR AWD anger den kan komma 500km på full tank, och att rated range räknas ut med konstanten 152wh/km.Var har du sett den siffran? Tesla är fri skriva vilken konstant som helst, den har ändrats flera ggr om sägs det. När batteriet blir degraderat kan de sänka konstanten så det ser ut som du kan komma lika långt, då märker du inte batteriet har blivit sämre.

Enligt WLTP ska den kunna köra 560km, enligt äldre NEDC 620km. Förbrukning 180wh/km allt enligt wikipedia. tar vi distans x förbrukning, får vi 101kwh samt 112kwh, helt orealistiska siffror för batterikapacitet. tar vi din siffra på 152wh/km x WLTP 560km får vi batteristorlek 85.1kWh + ev buffer. Så stort batteri har ej LR. Den har vad jag sett angets ha 75kWh. Vi bollar alltså med orimliga siffror, men det ger ju fin räckvidd på skärmen om en ej så i verkligheten.
WLTP mäter bara distans, ingen kontrollerar verklig batterikapacitiet, ingen kontrollerar heller om bufferten var upplåst eller ej vid test.

Min viktigaste poäng är att Teslan ändrar sin förbrukningskonstant eller om vi sak kalla det effektivitetssiffra (wh/km) medan du kör utan att du vet om det. Åtminstone på min model S85. Det ger lite falsk tro på längre räckvidd än vad du faktiskt får ut. Straffar sig på slutet då batteriet närmar sig tomt för snabbt. Räknar så överoptimisktiskt i början att et krävs upplåst buffer för att klaras av. En förbrukningsberäkning borde tvingas använda sig av samma konstant hela tiden och egentligen den som mätts upp vid rated range enligt WLTP.

Då WLTP mätt upp 560km på Telsla model 3 LR AWD, och om tesla uppger 75kWh storlek användbart batteri borde bilens rated ha konstanten 134wh/km.
Om batteriet har buffer och bara kan utnyttja 71kWh borde konstanten vara 127wh/km. Börjar bli orealistiska siffror. Nått stämmer ej.
Jag ska ta min s85 som exempel. Den har gått ca 24000mil , men batteriet visar den har kapacitet 75.5kwh , ursprungligen hade dessa bilar ca 77.5Kwh utnyttbar kapacitet. Min bil visar jag kan köra på hela den uppgedda kapaciteten. 75.5kwh/202wh/km=373km vilket visas som typikal range. Skulle då min bil bara haft 2kw förlust på 6år och 240.000km det är 2.3%, eller väljer den att räkna med låst buffer i sina distansberäkningar ? I energigrafen visar den dock 206wh/km som typical. När jag kört en stund räknar den med allt högre wh/km ja tom 300wh/km när jag nästan är tom på ström.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Teslans räckviddsberäkning utnyttjar låst buffer

Inlägg av helix »

topgun12 skrev:
Legato skrev:
Detta stämmer inte. Tillgänglig kapacitet ner till 0 km är exakt det energigrafen visar.

TM3 LR AWD tex... 152 wh/km * 500 km = 76 kWh tillgängligt. Batteriet är på totalt ca 80 kWh där 4 kWh är brick protection.
Förstår inte vad du försöker bevisa med det? Är siffrorna publiserade siffror, eller har du mätt upp dem själv?

Ska vi prata fakta måste vi använda uppmätta siffror, eller möjligtvis vad Teslan själv mäter upp och presenterar på sin canbus ( för teslas tekniker).Canbussen var aldrig tänkt vara tillgänglig för gemene brukare.

Antar du menar din Tesla LR AWD anger den kan komma 500km på full tank, och att rated range räknas ut med konstanten 152wh/km.Var har du sett den siffran? Tesla är fri skriva vilken konstant som helst, den har ändrats flera ggr om sägs det. När batteriet blir degraderat kan de sänka konstanten så det ser ut som du kan komma lika långt, då märker du inte batteriet har blivit sämre.

Enligt WLTP ska den kunna köra 560km, enligt äldre NEDC 620km. Förbrukning 180wh/km allt enligt wikipedia. tar vi distans x förbrukning, får vi 101kwh samt 112kwh, helt orealistiska siffror för batterikapacitet. tar vi din siffra på 152wh/km x WLTP 560km får vi batteristorlek 85.1kWh + ev buffer. Så stort batteri har ej LR. Den har vad jag sett angets ha 75kWh. Vi bollar alltså med orimliga siffror, men det ger ju fin räckvidd på skärmen om en ej så i verkligheten.
WLTP mäter bara distans, ingen kontrollerar verklig batterikapacitiet, ingen kontrollerar heller om bufferten var upplåst eller ej vid test.

Min viktigaste poäng är att Teslan ändrar sin förbrukningskonstant eller om vi sak kalla det effektivitetssiffra (wh/km) medan du kör utan att du vet om det. Det ger lite falsk tro på längre räckvidd än vad du faktiskt får ut. Straffar sig på slutet då batteriet närmar sig tomt för snabbt. Räknar så överoptimisktiskt i början att et krävs upplåst buffer för att klaras av. En förbrukningsberäkning borde tvingas använda sig av samma konstant hela tiden och egentligen den som mätts upp vid rated range enligt WLTP.

Då WLTP mätt upp 560km på Telsla model 3 LR AWD, och om tesla uppger 75kWh storlek användbart batteri borde bilens rated ha konstanten 134wh/km.
Om batteriet har buffer och bara kan utnyttja 71kWh borde konstanten vara 127wh/km. Börjar bli orealistiska siffror. Nått stämmer ej.
Teslas konstant är i regel närmare EPA-siffror oberoende av var i världen bilen säljs, men därmed inte sagt att den baserar sig på EPA fullt ut utan ska ses som en konstant Tesla definierar på eget bevåg oberoende av officiell mätmetod. Teslas konstant har alltså inte någon som helst koppling till WLTP eller NEDC för bilar som säljs i dagsläget. Äldre bilar har inställningen att välja mellan Typical/Rated, men det har Tesla tagit bort och alla nya bilar har bara Typical. Äldre bilar hade Rated satt till NEDC i Europa, men Typical har alltid varit ett värde Tesla själva definierat.

Om vi tar exemplet Model 3 LR AWD så hade den vid lanseringen EPA range på 310 miles. Både Model 3 Performance och Model 3 LR AWD hade samma EPA. Nu är det däremot ändrat i USA och EPA för 3 LR AWD är 322 miles, men Performance är kvar på 310 miles.

Den Typical-konstant vi har i Europeiska Model 3 LR och P baserar sig på EPA på 310 miles (498km), vilket var satt när bilen introducerades i Europa förra våren. 152wH*498=75,7kWh.
Skriv svar