Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av Henrik »

Brukar aldrig fråga utan har alltid löst saker själv, men...

Har jobbat i 3-4 dagar nu (10h/dygn) för att få till hastigheten ordentligt i min HUD som jag har i min Tesla, har byggt och använt mig av ett c# API för att koppla HUD:en till Teslan.

(Vi har kört med GPS tidigare)

Gör en separat tråd för detta för tänker det är enklast.

Problemet är att jag lyckats inte få igång streaming, nu får jag iförsig hastigheten varje 900 MSek (0.9SEK) och det har funkat helt OK!

Men nu plötsligt funkar det inte alls att få ut hastigheten, jag lyckats inte koppla ÖHT när Teslan är avstängd, men när jag tryckt på bromspedalen har det gått igång (och man kan skicka "GET" till Teslas servrar)

Nu sitter jag dock med samma kod och jag får inte igång hastigheten även när Teslan körs runt.. :(

Har fungerat de senaste dagarna...

Tänker att det hade varit superhäftigt att få igång streaming API:et (talas om 0.3-0.5MSEk respons) - Gissar på någon här har lekt med API:et och om det finns dem som vill hjälpa till så ger jag självklart något tillbaka som tack!

Bild

Har kommenterat ut streamingen helt, vet inte riktigt vad jag håller på med där faktiskt..

Man ska koppla streaming till en annan server och skicka 2 olika TOKEN som jag har tolkat det som...

Bild
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
DevGroup
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jan 2018 20:16
Ort: Sundsvall

Re: Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av DevGroup »

Jag är inte alls insatt i Teslas API, men det med bromsen är väl pga. bilen vill spara batteri?
Misstänker att det finns någon form av "keep alive" endpoint också?

Edit:
Om du jobbar nu i helgen så kan jag agera rubber-duck och ställa lite frågor som kanske hjälper dig fram till lösningen.
Jobbar själv som utvecklare så frågorna lär vara relevanta.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av Pontus »

Bara en dum kommentar men när du skriver MSek så menar du väl ms. Stort M brukar inte vara milli.
Hoppas kodningen löser sig, är nyfiken på resultatet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av Walker »

Pontus skrev:
Bara en dum kommentar men när du skriver MSek så menar du väl ms. Stort M brukar inte vara milli.
Hoppas kodningen löser sig, är nyfiken på resultatet.
...när vi ändå är inne och petar så står väl Sek inte för sekunder utan för Svenska kronor.... :roll: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av Pontus »

Walker skrev:
Pontus skrev:
Bara en dum kommentar men när du skriver MSek så menar du väl ms. Stort M brukar inte vara milli.
Hoppas kodningen löser sig, är nyfiken på resultatet.
...när vi ändå är inne och petar så står väl Sek inte för sekunder utan för Svenska kronor.... :roll: :lol:
Men det är väl det man vill veta hur mycket pengar man spar på att köra elbil... :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
kontakten2

Re: Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av kontakten2 »

Är inte insatt i api men varför läser du inte av canbusen hastighet etc som redan finns där?
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av Henrik »

DevGroup skrev:
Jag är inte alls insatt i Teslas API, men det med bromsen är väl pga. bilen vill spara batteri?
Misstänker att det finns någon form av "keep alive" endpoint också?

Edit:
Om du jobbar nu i helgen så kan jag agera rubber-duck och ställa lite frågor som kanske hjälper dig fram till lösningen.
Jobbar själv som utvecklare så frågorna lär vara relevanta.
Har varit igång hela dagen idag med att skapa en app till HUD:en så såg inte ditt meddelande :(

Men diskuterar gärna med dig framöver när det passar!
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av Henrik »

kontakten2 skrev:
Är inte insatt i api men varför läser du inte av canbusen hastighet etc som redan finns där?
I min Tesla - OK, kan jag fixa! Men jag försöker anpassa den till Model 3 och den har ingen s.k canbus som är lättåtkomlig tyvärr... (man måste dra loss en panel vid baksätena och fixa), dvs den har inget diagnostikuttag som "vanliga" bilar har (och som Model S och X har)

Så försöker skapa en lösning som är enkel och fungerar för alla i de nuvarande och kommande Teslabilarna

Men var annars en god tanke!
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av Henrik »

Pontus skrev:
Bara en dum kommentar men när du skriver MSek så menar du väl ms. Stort M brukar inte vara milli.
Hoppas kodningen löser sig, är nyfiken på resultatet.
Haha, ja - ms menar jag såklart :) Sladdrade lite väl mycket med händerna på shiftknappen mitt i natten..
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av ElTorsk »

Du nämner att man ska skicka 2 olika token? Skapar man inte enbart 1 token genom att först autentisera med login och lösenord som man sedan använder fortsättningsvis?

Har aldrig tittat på Tesla API så ber om ursäkt på förhand ifall min kommentar är irrelevant. :)
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av Henrik »

ElTorsk skrev:
Du nämner att man ska skicka 2 olika token? Skapar man inte enbart 1 token genom att först autentisera med login och lösenord som man sedan använder fortsättningsvis?

Har aldrig tittat på Tesla API så ber om ursäkt på förhand ifall min kommentar är irrelevant. :)
Som jag har förstått det så är det en vanlig token som används vid uppkoppling mot de vardagliga funktionerna. Denna token har en livstid på ca 17 dagar innan den går ut (är säkert olika)

Men streaming API:et kräver en annan typ av token som går ut efter 15 minuter och behöver därefter förnyas så då skickar man 2 tokens som växlar och förnyas var 15.e minut, som jag förstått det som ;)

De som kan detta kanske sitter och väntar på att jag ska knäcka detta själv :?:

Kan också vara så att Tesla slopat det helt? För nu har jag provat flera Teslabilar i appen och hastigheten uppdateras inte i realtid utan är en fördröjning på ca 5-7 sekunder i officiella appen.. (Kan vara dålig täckning från min sida..)

Jag uppskattar verkligen att ni alla hjälper till med det ni kan! :D

När jag söker på nätet så verkar inte Model 3 ägare få igång streaming API:et medans Model S ägare får igång det?

Om någon vill prova att ha appen igång när Teslan kör så kan ni kolla om det uppdateras i realtid!

F.ö så har jag nu fått igång hastigheten igen! Men på det klassiska sättet och det uppdateras nu varje sekund vilket jag tycker är helt OK i dagsläget! Men är helt klart öppen för att få igång streamingen..

Varför min kod med hastigheten uppdateras varje sekund istället för 5-7 sekunder kan vara för att jag bara plockar hastigheten medans appen tar POS,HASTIGHET,FÖRBRUKNING etc på en gång.. vet ej.. :roll:
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg

Re: Tesla API (HUD), stödhjälp sökes

Inlägg av twinor »

Jag gjorde ett snabbt test med TeslaJs och den verkade funka fint att koppla upp mot min parkerade 3a från en branch ( https://github.com/Niek/TeslaJS/tree/websockets ) som nyligen hade bytt till websockets i streaming interfacet.

Finns lite snack i pullrequesten ( https://github.com/mseminatore/TeslaJS/pull/158 )att Telsa slutat supporta simpel https streaming och nu bara kör websocket.

Streaming starting...
Columns: timestamp,elevation,est_heading,est_lat,est_lng,est_range,heading,odometer,power,range,shift_state,speed,soc
{
msg_type: 'data:update',
tag: '1601559559',
value: '1579894484154,14,221,56.653486,12.975313,128,50,7386.2,0,202,,,70'
}
...Streaming ended.

Dock så tycker även jag att ska man ha pålitlig realtidsdata så vore canbussen det optimala. Installationen är ju inte så krånglig även på en 3a.
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Skriv svar