Ja vad ska man säga? Populism? Rakt in i vedbon hos alla trötta LHS:are...Miljöpartisterna gjorde det enkelt för oppositionen att måla ut dem som ett gäng verklighetsfrånvända idealister som höjer bensinskatten för vanligt folk samtidigt som de häller skattepengar över smålata tjänstemän i storstad.
Är vi "smålata tjänstemän i storstad"?
Moderator: Redaktion
Är vi "smålata tjänstemän i storstad"?
https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... -utlandet/
Re: Är vi "smålata tjänstemän i storstad"?
Det är väl rätt hopplöst att diskutera fel i expressen, går snabbare om du vill diskutera vad som är rätt i den tidningen.
- greenstreet
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 30 okt 2019 09:40
Re: Är vi "smålata tjänstemän i storstad"?
Jag kan väl i viss mån förstå att folk utan eftertanke kan provoceras av att vi som köper bil för +1 msek ska få 60 000 sek i bidrag av staten.
Men det handlar ju om att förmå de som har råd att föra utvecklingen av en dyr teknik framåt. Sen vet jag inte om bonus/malus är vägen att gå, men det funkade på mig. Dock lär det knappast lösa klimatkrisen (på egen hand).
Men det handlar ju om att förmå de som har råd att föra utvecklingen av en dyr teknik framåt. Sen vet jag inte om bonus/malus är vägen att gå, men det funkade på mig. Dock lär det knappast lösa klimatkrisen (på egen hand).
2020 Model S LR - Midnight Silver
Re: Är vi "smålata tjänstemän i storstad"?
Man säger att detta kostar skattebetalarna men just nu går staten + på systemet då det säljs flera Ice än vad folk plockar ut bonus.
Skattebetalarna får dvs pengar, det är nybilsägarana av ice som står för notan medan staten inkasserar mera pengar.
Skattebetalarna får dvs pengar, det är nybilsägarana av ice som står för notan medan staten inkasserar mera pengar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Är vi "smålata tjänstemän i storstad"?
När man säger att det kostar skattebetalarna pengar så utgår de från att alla pengar är statens att de hanterar dem som de vill. Se bara åsikten att de räknar de minskade koldioxidskatten som en kostnad för staten.
Re: Är vi "smålata tjänstemän i storstad"?
Skulle inte du se en inkomstsänkning som en kostnad?LarsL skrev:När man säger att det kostar skattebetalarna pengar så utgår de från att alla pengar är statens att de hanterar dem som de vill. Se bara åsikten att de räknar de minskade koldioxidskatten som en kostnad för staten.
Faktum är att alla pengar är statens. Staten kan ju kontrollera värdet på dom du har. Anledningen till varför vi erkänner värdet på pengar är ju för att staten garanterar det.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Är vi "smålata tjänstemän i storstad"?
Som vanligt när folk har åsikter i tidningar om ämnen de inte tagit sig jobbet att sätta sig in i först.
Subventionen i sig är det ju knappast något fel på men som vanlig är ju politiker ekonomiska analfabeter som om allt vore normalt, borde stå under förmyndarskap när det gäller pengar.
Utformningen av bidraget uppmuntrar ju till den här typen av problem. ”Ööööh vi har nog varit lite naiva öööh ”.
Att riksbanken dessutom devalverat kronan till Zimbabwe-dollar gör ju inte heller saken bättre. Detta gäller ju dessutom inte bara miljöbilar utan som det nu ser ut så exporteras ju ALLA begagnade bilar.
Betala istället ut stödet över tre år, eller varför inte höja det till 100-tusen och betala ut det över 5 år med 20-papp om året till den som äger bilen.
Subventionen i sig är det ju knappast något fel på men som vanlig är ju politiker ekonomiska analfabeter som om allt vore normalt, borde stå under förmyndarskap när det gäller pengar.
Utformningen av bidraget uppmuntrar ju till den här typen av problem. ”Ööööh vi har nog varit lite naiva öööh ”.
Att riksbanken dessutom devalverat kronan till Zimbabwe-dollar gör ju inte heller saken bättre. Detta gäller ju dessutom inte bara miljöbilar utan som det nu ser ut så exporteras ju ALLA begagnade bilar.
Betala istället ut stödet över tre år, eller varför inte höja det till 100-tusen och betala ut det över 5 år med 20-papp om året till den som äger bilen.