Varför Teslas laddbox?
Moderator: Redaktion
Varför Teslas laddbox?
Hej allihop!
Är ny i forumet och blivande M3 Sr+ ägare. Fantastiskt vad det finns resurser att ta del av här! Ska installera laddbox hemma och har inför det läst igenom gamla trådar gällande laddboxar, men har fortfarande några grejer jag vill be er om hjälp att få klarhet i. Jag är okunnig vad gäller el och elbilar så vore tacksam om ni ville ge mig lite input.
Först, är det verkligen så att Tesla kan vara motvilliga när det gäller garantiärenden som gäller laddningen om man har en annan box än deras egen? Men med tanke på, vad jag förstår det som, att kontakterna etc. följer en internationell standard och så länge man har rätt utrustning, oavsett om det är Teslas WC, Garo eller Easee, så borde väl ändå garantierna för bilen gälla? Allt annat låter i mina öron väldigt märkligt.
När jag jämför Teslas WC med exempelvis Garos, så känns Garos överlägsen med tanke på att den har inbyggd jordfelsbrytare, energimätare och lastbalansering. Om man väljer Teslas så måste JFB etc. installeras separat, vilket då innebär en betydligt högre kostnad (Enligt en vän som är elektriker kostar en jordfelsbrytare typ B som är av kvalitet flera tusenlappar ). Teslas är ju iofs snygg, men under skalet verkar det inte finnas så mycket. Laddkabeln verkar ju iofs vara praktisk med öppningsknappen, men en sådan går ju att beställa på annat håll vad jag förstår det som.
Hur har ni tänkt i ert val av laddbox? Jag fick hem en Tesla laddbox häromdagen men efter att ha läst på kommer jag förmodligen skicka tillbaka den, om inte någon här lyckas övertyga mig om att Teslas WC ändå är värd att behålla.
//S
Är ny i forumet och blivande M3 Sr+ ägare. Fantastiskt vad det finns resurser att ta del av här! Ska installera laddbox hemma och har inför det läst igenom gamla trådar gällande laddboxar, men har fortfarande några grejer jag vill be er om hjälp att få klarhet i. Jag är okunnig vad gäller el och elbilar så vore tacksam om ni ville ge mig lite input.
Först, är det verkligen så att Tesla kan vara motvilliga när det gäller garantiärenden som gäller laddningen om man har en annan box än deras egen? Men med tanke på, vad jag förstår det som, att kontakterna etc. följer en internationell standard och så länge man har rätt utrustning, oavsett om det är Teslas WC, Garo eller Easee, så borde väl ändå garantierna för bilen gälla? Allt annat låter i mina öron väldigt märkligt.
När jag jämför Teslas WC med exempelvis Garos, så känns Garos överlägsen med tanke på att den har inbyggd jordfelsbrytare, energimätare och lastbalansering. Om man väljer Teslas så måste JFB etc. installeras separat, vilket då innebär en betydligt högre kostnad (Enligt en vän som är elektriker kostar en jordfelsbrytare typ B som är av kvalitet flera tusenlappar ). Teslas är ju iofs snygg, men under skalet verkar det inte finnas så mycket. Laddkabeln verkar ju iofs vara praktisk med öppningsknappen, men en sådan går ju att beställa på annat håll vad jag förstår det som.
Hur har ni tänkt i ert val av laddbox? Jag fick hem en Tesla laddbox häromdagen men efter att ha läst på kommer jag förmodligen skicka tillbaka den, om inte någon här lyckas övertyga mig om att Teslas WC ändå är värd att behålla.
//S
Senast redigerad av Sedde, redigerad totalt 4 gång.
Re: Varför Teslas laddbox?
Jag tror att många bara vill att det ska stå Tesla på laddboxen. Finns väl ingen hoppas jag som inte vågar stoppa in en kabel från ett annat märke av rädsla för att garantin inte skulle gälla. Boxen är ju bara en sofistikerad strömbrytare.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Varför Teslas laddbox?
gnutten skrev:Jag tror att många bara vill att det ska stå Tesla på laddboxen. Finns väl ingen hoppas jag som inte vågar stoppa in en kabel från ett annat märke av rädsla för att garantin inte skulle gälla. Boxen är ju bara en sofistikerad strömbrytare.
Varför köpa en box som är dubbelt så dyr? Teslas är ju billig i jämförelse me andra ju. Så vad motiverar att köp a de andra jämfört med teslas? Precis det är bara en strömbrytare...
Re: Varför Teslas laddbox?
Absolut den är billigare och ser bra ut Men frågan gällde ju om man ville ha de lite mer avancerade funktionerna som Teslas saknar.metchristian skrev:gnutten skrev:Jag tror att många bara vill att det ska stå Tesla på laddboxen. Finns väl ingen hoppas jag som inte vågar stoppa in en kabel från ett annat märke av rädsla för att garantin inte skulle gälla. Boxen är ju bara en sofistikerad strömbrytare.
Varför köpa en box som är dubbelt så dyr? Teslas är ju billig i jämförelse me andra ju. Så vad motiverar att köp a de andra jämfört med teslas? Precis det är bara en strömbrytare...
Re: Varför Teslas laddbox?
snygg
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html
med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html
med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.
Re: Varför Teslas laddbox?
Som sagt, Jordfelsbrytare typ B, energimätare, lastbalanserare. Går iofs att köpa exempelvis fordfelsbrytare typ B för runt 1500.-, men enligt elektrikern jag känner så skulle han aldrig i livet få för sig att installera sånt skräp. Om man då vill en ordentlig jordfelsbrytare och energimätare så blir en Garo + en laddkabel med "teslaknapp" (en sån här jag menar: https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a) faktiskt lite billigare enligt mina beräkningar, och då får man också lastbalansering på köpet. Å andra sidan får man en rätt ful blå kabel och inte lika snygg box heller.metchristian skrev:gnutten skrev:Jag tror att många bara vill att det ska stå Tesla på laddboxen. Finns väl ingen hoppas jag som inte vågar stoppa in en kabel från ett annat märke av rädsla för att garantin inte skulle gälla. Boxen är ju bara en sofistikerad strömbrytare.
Varför köpa en box som är dubbelt så dyr? Teslas är ju billig i jämförelse me andra ju. Så vad motiverar att köp a de andra jämfört med teslas? Precis det är bara en strömbrytare...
Senast redigerad av Sedde, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Varför Teslas laddbox?
Just en sådan som elektrikern kallar för "kinesiskt skräp" och som han aldrig skulle ställa sig bakom att installera..boaormen skrev:snygg
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html
med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.
Re: Varför Teslas laddbox?
Berätta för din elektriker att dom är mer eller mindre standard i Norge då och byt sedan elektriker.Sedde skrev:Just en sådan som elektrikern kallar för "kinesiskt skräp" och som han aldrig skulle ställa sig bakom att installera..boaormen skrev:snygg
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html
med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.
Min kollega betalade ungefär samma pris för en schneider(om jag minns rätt) jfb typ b genom sin elektriker.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Varför Teslas laddbox?
Haha, där ser man.. ibland tar man ju vad experter säger för sanning. Bra input!LasseTM skrev:Berätta för din elektriker att dom är mer eller mindre standard i Norge då och byt sedan elektriker.Sedde skrev:Just en sådan som elektrikern kallar för "kinesiskt skräp" och som han aldrig skulle ställa sig bakom att installera..boaormen skrev:snygg
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html
med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.
Min kollega betalade ungefär samma pris för en schneider(om jag minns rätt) jfb typ b genom sin elektriker.
En annan sak jag funderar på är hur viktigt det är med lastbalansering egentligen. Man har ju med Tesla vad jag förstår det som (har inte fått bilen och hela appen än) möjlighet att ställa in tiden då man vill att bilen laddas. Laddar man hemma är det ju då rimligt att ställa in så att laddning endast sker under natten, och då bör ju inte proppen gå.. Och måste man när resten av huset är igång går det väl att via appen ställa in hur många ampere man vill ladda med?
- Filipleven
- Teslaägare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 29 nov 2019 14:52
Re: Varför Teslas laddbox?
En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Varför Teslas laddbox?
Nej det är en vanlig AC laddare med typ 2 kontakt.Filipleven skrev:En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Den kommer inte spåtta ut kontakten om du stoppar in den i något annat än Tesla.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Varför Teslas laddbox?
Du kan inte via appen ställa in A utan det kan du bara göra i själva bilen.Sedde skrev:Haha, där ser man.. ibland tar man ju vad experter säger för sanning. Bra input!LasseTM skrev:Berätta för din elektriker att dom är mer eller mindre standard i Norge då och byt sedan elektriker.Sedde skrev:Just en sådan som elektrikern kallar för "kinesiskt skräp" och som han aldrig skulle ställa sig bakom att installera..boaormen skrev:snygg
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html
med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.
Min kollega betalade ungefär samma pris för en schneider(om jag minns rätt) jfb typ b genom sin elektriker.
En annan sak jag funderar på är hur viktigt det är med lastbalansering egentligen. Man har ju med Tesla vad jag förstår det som (har inte fått bilen och hela appen än) möjlighet att ställa in tiden då man vill att bilen laddas. Laddar man hemma är det ju då rimligt att ställa in så att laddning endast sker under natten, och då bör ju inte proppen gå.. Och måste man när resten av huset är igång går det väl att via appen ställa in hur många ampere man vill ladda med?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Varför Teslas laddbox?
ChristerSjo skrev:Sedde skrev:
Du kan inte via appen ställa in A utan det kan du bara göra i själva bilen.
OK, är det via bilen eller appen man sätter starttid för laddning?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Varför Teslas laddbox?
Schemaläggning går bara i bilen.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Varför Teslas laddbox?
Det finns inge tredjepartsanvändare för styrning av laddboxen, ni som har och vet?ChristerSjo skrev:Schemaläggning går bara i bilen.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Tesla MY LR
Quicksilver 2023
Tesla M3 LR
Midnight Silver Metallic-lack 2020
Quicksilver 2023
Tesla M3 LR
Midnight Silver Metallic-lack 2020
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Varför Teslas laddbox?
Inte vad jag vet. Du kan med en Rassberry PI styra Teslas Wall Connector om du är lite händig.
T.ex. https://github.com/cdragon/TWCManager
https://github.com/wido/smarttwc
T.ex. https://github.com/cdragon/TWCManager
https://github.com/wido/smarttwc
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Varför Teslas laddbox?
Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..ChristerSjo skrev:Schemaläggning går bara i bilen.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Re: Varför Teslas laddbox?
Någon som vet om den medföljande typ 2 kabeln har knapp för öppning av laddluckan?
Re: Varför Teslas laddbox?
Köper du en WC så har den en knapp för att öppna laddboxen, köper du garo eller någon annan får du inte denna funktion.Sedde skrev:Någon som vet om den medföljande typ 2 kabeln har knapp för öppning av laddluckan?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Varför Teslas laddbox?
Bilen sparar olika laddningar beroende på position, så hemma hos mig börjar min bil alltid att ladda vid 01:00 och jag inte startar laddningen manuellt, men så fort jag stoppar in en laddkabel utanför hemmet startar laddningen på en gång.Sedde skrev:Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..ChristerSjo skrev:Schemaläggning går bara i bilen.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Vet inte hur många platser som sparas men jag ligger på 7-8st där den sparar mina inställningar, det går ju som sagt att fixa lastbalansering till WC om man är händig men jag skulle gärna se en guide för detta då jag är ute efter det själv.
Har som sagt en WC hemma och en Juice box och min Zoe laddar ju lite till och från och riskerar att skjuta en propp om min Tesla börjar ladda.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Varför Teslas laddbox?
Låter ju klockrent med minnet för position!LasseTM skrev:Bilen sparar olika laddningar beroende på position, så hemma hos mig börjar min bil alltid att ladda vid 01:00 och jag inte startar laddningen manuellt, men så fort jag stoppar in en laddkabel utanför hemmet startar laddningen på en gång.Sedde skrev:Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..ChristerSjo skrev:Schemaläggning går bara i bilen.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Vet inte hur många platser som sparas men jag ligger på 7-8st där den sparar mina inställningar, det går ju som sagt att fixa lastbalansering till WC om man är händig men jag skulle gärna se en guide för detta då jag är ute efter det själv.
Har som sagt en WC hemma och en Juice box och min Zoe laddar ju lite till och från och riskerar att skjuta en propp om min Tesla börjar ladda.
Jag har (snart) bara en elbil så kommer förmodligen inte behöva lastbalansering just nu, men med två elbilar, vilket är sannolikt inom något år, kan det nog behövas. Och då är ju Garo ganska smidig då det är inbyggt. Om du hade köpt laddbox idag, hade du valt någon annan än Teslas?
Re: Varför Teslas laddbox?
Men köper du 2st WC kan dom lastbalansera mellan varandra det dom dock inte tar hä syn till är husets övriga förbrukning.Sedde skrev:Låter ju klockrent med minnet för position!LasseTM skrev:Bilen sparar olika laddningar beroende på position, så hemma hos mig börjar min bil alltid att ladda vid 01:00 och jag inte startar laddningen manuellt, men så fort jag stoppar in en laddkabel utanför hemmet startar laddningen på en gång.Sedde skrev:Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..ChristerSjo skrev:Schemaläggning går bara i bilen.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Vet inte hur många platser som sparas men jag ligger på 7-8st där den sparar mina inställningar, det går ju som sagt att fixa lastbalansering till WC om man är händig men jag skulle gärna se en guide för detta då jag är ute efter det själv.
Har som sagt en WC hemma och en Juice box och min Zoe laddar ju lite till och från och riskerar att skjuta en propp om min Tesla börjar ladda.
Jag har (snart) bara en elbil så kommer förmodligen inte behöva lastbalansering just nu, men med två elbilar, vilket är sannolikt inom något år, kan det nog behövas. Och då är ju Garo ganska smidig då det är inbyggt. Om du hade köpt laddbox idag, hade du valt någon annan än Teslas?
Tycker du ska släppa Garos laddboxar då dom bara är överprisade, dom 3 vettiga och prisvärda alternativen är WC, easee och juicebox pro.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Varför Teslas laddbox?
Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.
Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.
Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.
Re: Varför Teslas laddbox?
Du begränsar ju strömstyrkan i boxen så att huvudsäkringen inte går. Är den på 16A sätter du 16A i boxen vid installation så kommer max vara 16A för bägge tillsammans. Teslaboxen kommer dock inte ta hänsyn till övriga förbrukare som t.ex. värmepanna eller spis.gnutten skrev:Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.
Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Varför Teslas laddbox?
Nu minns jag inte vilka fabrikat, men jag har sett andra laddboxar som har en knapp för att öppna Teslas laddluckor. Så det är några som har insett vitsen med det, som ett säljargument till Teslaägare.LasseTM skrev:Köper du en WC så har den en knapp för att öppna laddboxen, köper du garo eller någon annan får du inte denna funktion.Sedde skrev:Någon som vet om den medföljande typ 2 kabeln har knapp för öppning av laddluckan?