Nej det är en vanlig AC laddare med typ 2 kontakt.Filipleven skrev:En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Den kommer inte spåtta ut kontakten om du stoppar in den i något annat än Tesla.
Moderator: Redaktion
Nej det är en vanlig AC laddare med typ 2 kontakt.Filipleven skrev:En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Du kan inte via appen ställa in A utan det kan du bara göra i själva bilen.Sedde skrev:Haha, där ser man.. ibland tar man ju vad experter säger för sanning. Bra input!LasseTM skrev:Berätta för din elektriker att dom är mer eller mindre standard i Norge då och byt sedan elektriker.Sedde skrev:Just en sådan som elektrikern kallar för "kinesiskt skräp" och som han aldrig skulle ställa sig bakom att installera..boaormen skrev:snygg
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html
med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.
Min kollega betalade ungefär samma pris för en schneider(om jag minns rätt) jfb typ b genom sin elektriker.
En annan sak jag funderar på är hur viktigt det är med lastbalansering egentligen. Man har ju med Tesla vad jag förstår det som (har inte fått bilen och hela appen än) möjlighet att ställa in tiden då man vill att bilen laddas. Laddar man hemma är det ju då rimligt att ställa in så att laddning endast sker under natten, och då bör ju inte proppen gå.. Och måste man när resten av huset är igång går det väl att via appen ställa in hur många ampere man vill ladda med?
ChristerSjo skrev:Sedde skrev:
Du kan inte via appen ställa in A utan det kan du bara göra i själva bilen.
Det finns inge tredjepartsanvändare för styrning av laddboxen, ni som har och vet?ChristerSjo skrev:Schemaläggning går bara i bilen.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..ChristerSjo skrev:Schemaläggning går bara i bilen.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Köper du en WC så har den en knapp för att öppna laddboxen, köper du garo eller någon annan får du inte denna funktion.Sedde skrev:Någon som vet om den medföljande typ 2 kabeln har knapp för öppning av laddluckan?
Bilen sparar olika laddningar beroende på position, så hemma hos mig börjar min bil alltid att ladda vid 01:00 och jag inte startar laddningen manuellt, men så fort jag stoppar in en laddkabel utanför hemmet startar laddningen på en gång.Sedde skrev:Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..ChristerSjo skrev:Schemaläggning går bara i bilen.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Låter ju klockrent med minnet för position!LasseTM skrev:Bilen sparar olika laddningar beroende på position, så hemma hos mig börjar min bil alltid att ladda vid 01:00 och jag inte startar laddningen manuellt, men så fort jag stoppar in en laddkabel utanför hemmet startar laddningen på en gång.Sedde skrev:Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..ChristerSjo skrev:Schemaläggning går bara i bilen.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Vet inte hur många platser som sparas men jag ligger på 7-8st där den sparar mina inställningar, det går ju som sagt att fixa lastbalansering till WC om man är händig men jag skulle gärna se en guide för detta då jag är ute efter det själv.
Har som sagt en WC hemma och en Juice box och min Zoe laddar ju lite till och från och riskerar att skjuta en propp om min Tesla börjar ladda.
Men köper du 2st WC kan dom lastbalansera mellan varandra det dom dock inte tar hä syn till är husets övriga förbrukning.Sedde skrev:Låter ju klockrent med minnet för position!LasseTM skrev:Bilen sparar olika laddningar beroende på position, så hemma hos mig börjar min bil alltid att ladda vid 01:00 och jag inte startar laddningen manuellt, men så fort jag stoppar in en laddkabel utanför hemmet startar laddningen på en gång.Sedde skrev:Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..ChristerSjo skrev:Schemaläggning går bara i bilen.
I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Vet inte hur många platser som sparas men jag ligger på 7-8st där den sparar mina inställningar, det går ju som sagt att fixa lastbalansering till WC om man är händig men jag skulle gärna se en guide för detta då jag är ute efter det själv.
Har som sagt en WC hemma och en Juice box och min Zoe laddar ju lite till och från och riskerar att skjuta en propp om min Tesla börjar ladda.
Jag har (snart) bara en elbil så kommer förmodligen inte behöva lastbalansering just nu, men med två elbilar, vilket är sannolikt inom något år, kan det nog behövas. Och då är ju Garo ganska smidig då det är inbyggt. Om du hade köpt laddbox idag, hade du valt någon annan än Teslas?
Du begränsar ju strömstyrkan i boxen så att huvudsäkringen inte går. Är den på 16A sätter du 16A i boxen vid installation så kommer max vara 16A för bägge tillsammans. Teslaboxen kommer dock inte ta hänsyn till övriga förbrukare som t.ex. värmepanna eller spis.gnutten skrev:Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.
Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.
Nu minns jag inte vilka fabrikat, men jag har sett andra laddboxar som har en knapp för att öppna Teslas laddluckor. Så det är några som har insett vitsen med det, som ett säljargument till Teslaägare.LasseTM skrev:Köper du en WC så har den en knapp för att öppna laddboxen, köper du garo eller någon annan får du inte denna funktion.Sedde skrev:Någon som vet om den medföljande typ 2 kabeln har knapp för öppning av laddluckan?
Om det är knappen du vill åt, så köp vilken box som helst utan fast sladd, så köper du till den här:gnutten skrev:Ja det är att inte ha öppningsknappen jag saknar mest så det är ett bra försäljningsargument.
Standard-inställningen i WC är att bara ladda Tesla, men det finns en liten switch man kan ändra vid installationen så att den laddar alla bilar med typ 2. Så du kan välja om du vill att den bara ska kunna ladda Tesla eller alla bilar.Filipleven skrev:En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Trean skrev:Standard-inställningen i WC är att bara ladda Tesla, men det finns en liten switch man kan ändra vid installationen så att den laddar alla bilar med typ 2. Så du kan välja om du vill att den bara ska kunna ladda Tesla eller alla bilar.Filipleven skrev:En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Beror på vad du har för behov.mrmike0243 skrev:Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
Nja, fast det är ju när du ska koppla ur som det är mest användbart med en knapp på handtaget. Annars måste man upp med appen eller öppna dörren till bilen och släppa loss kontakten.bonath skrev:Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!!
edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.