Sida 1 av 3

Varför Teslas laddbox?

Postat: 14 feb 2020 21:02
av Sedde
Hej allihop!

Är ny i forumet och blivande M3 Sr+ ägare. Fantastiskt vad det finns resurser att ta del av här! Ska installera laddbox hemma och har inför det läst igenom gamla trådar gällande laddboxar, men har fortfarande några grejer jag vill be er om hjälp att få klarhet i. Jag är okunnig vad gäller el och elbilar så vore tacksam om ni ville ge mig lite input.

Först, är det verkligen så att Tesla kan vara motvilliga när det gäller garantiärenden som gäller laddningen om man har en annan box än deras egen? Men med tanke på, vad jag förstår det som, att kontakterna etc. följer en internationell standard och så länge man har rätt utrustning, oavsett om det är Teslas WC, Garo eller Easee, så borde väl ändå garantierna för bilen gälla? Allt annat låter i mina öron väldigt märkligt.

När jag jämför Teslas WC med exempelvis Garos, så känns Garos överlägsen med tanke på att den har inbyggd jordfelsbrytare, energimätare och lastbalansering. Om man väljer Teslas så måste JFB etc. installeras separat, vilket då innebär en betydligt högre kostnad (Enligt en vän som är elektriker kostar en jordfelsbrytare typ B som är av kvalitet flera tusenlappar ). Teslas är ju iofs snygg, men under skalet verkar det inte finnas så mycket. Laddkabeln verkar ju iofs vara praktisk med öppningsknappen, men en sådan går ju att beställa på annat håll vad jag förstår det som.

Hur har ni tänkt i ert val av laddbox? Jag fick hem en Tesla laddbox häromdagen men efter att ha läst på kommer jag förmodligen skicka tillbaka den, om inte någon här lyckas övertyga mig om att Teslas WC ändå är värd att behålla.

//S

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 14 feb 2020 21:25
av gnutten
Jag tror att många bara vill att det ska stå Tesla på laddboxen. Finns väl ingen hoppas jag som inte vågar stoppa in en kabel från ett annat märke av rädsla för att garantin inte skulle gälla. Boxen är ju bara en sofistikerad strömbrytare.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 14 feb 2020 22:24
av metchristian
gnutten skrev:
Jag tror att många bara vill att det ska stå Tesla på laddboxen. Finns väl ingen hoppas jag som inte vågar stoppa in en kabel från ett annat märke av rädsla för att garantin inte skulle gälla. Boxen är ju bara en sofistikerad strömbrytare.

Varför köpa en box som är dubbelt så dyr? Teslas är ju billig i jämförelse me andra ju. Så vad motiverar att köp a de andra jämfört med teslas? Precis det är bara en strömbrytare...

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 14 feb 2020 22:33
av gnutten
metchristian skrev:
gnutten skrev:
Jag tror att många bara vill att det ska stå Tesla på laddboxen. Finns väl ingen hoppas jag som inte vågar stoppa in en kabel från ett annat märke av rädsla för att garantin inte skulle gälla. Boxen är ju bara en sofistikerad strömbrytare.

Varför köpa en box som är dubbelt så dyr? Teslas är ju billig i jämförelse me andra ju. Så vad motiverar att köp a de andra jämfört med teslas? Precis det är bara en strömbrytare...
Absolut den är billigare och ser bra ut :D Men frågan gällde ju om man ville ha de lite mer avancerade funktionerna som Teslas saknar.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 14 feb 2020 22:36
av boaormen
snygg
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html

med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 14 feb 2020 22:39
av Sedde
metchristian skrev:
gnutten skrev:
Jag tror att många bara vill att det ska stå Tesla på laddboxen. Finns väl ingen hoppas jag som inte vågar stoppa in en kabel från ett annat märke av rädsla för att garantin inte skulle gälla. Boxen är ju bara en sofistikerad strömbrytare.

Varför köpa en box som är dubbelt så dyr? Teslas är ju billig i jämförelse me andra ju. Så vad motiverar att köp a de andra jämfört med teslas? Precis det är bara en strömbrytare...
Som sagt, Jordfelsbrytare typ B, energimätare, lastbalanserare. Går iofs att köpa exempelvis fordfelsbrytare typ B för runt 1500.-, men enligt elektrikern jag känner så skulle han aldrig i livet få för sig att installera sånt skräp. Om man då vill en ordentlig jordfelsbrytare och energimätare så blir en Garo + en laddkabel med "teslaknapp" (en sån här jag menar: https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a) faktiskt lite billigare enligt mina beräkningar, och då får man också lastbalansering på köpet. Å andra sidan får man en rätt ful blå kabel och inte lika snygg box heller.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 14 feb 2020 22:41
av Sedde
boaormen skrev:
snygg
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html

med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.
Just en sådan som elektrikern kallar för "kinesiskt skräp" och som han aldrig skulle ställa sig bakom att installera..

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 14 feb 2020 23:59
av LasseTM
Sedde skrev:
boaormen skrev:
snygg
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html

med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.
Just en sådan som elektrikern kallar för "kinesiskt skräp" och som han aldrig skulle ställa sig bakom att installera..
Berätta för din elektriker att dom är mer eller mindre standard i Norge då och byt sedan elektriker.
Min kollega betalade ungefär samma pris för en schneider(om jag minns rätt) jfb typ b genom sin elektriker.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 15 feb 2020 00:33
av Sedde
LasseTM skrev:
Sedde skrev:
boaormen skrev:
snygg
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html

med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.
Just en sådan som elektrikern kallar för "kinesiskt skräp" och som han aldrig skulle ställa sig bakom att installera..
Berätta för din elektriker att dom är mer eller mindre standard i Norge då och byt sedan elektriker.
Min kollega betalade ungefär samma pris för en schneider(om jag minns rätt) jfb typ b genom sin elektriker.
Haha, där ser man.. ibland tar man ju vad experter säger för sanning. Bra input!

En annan sak jag funderar på är hur viktigt det är med lastbalansering egentligen. Man har ju med Tesla vad jag förstår det som (har inte fått bilen och hela appen än) möjlighet att ställa in tiden då man vill att bilen laddas. Laddar man hemma är det ju då rimligt att ställa in så att laddning endast sker under natten, och då bör ju inte proppen gå.. Och måste man när resten av huset är igång går det väl att via appen ställa in hur många ampere man vill ladda med?

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 15 feb 2020 00:56
av Filipleven
En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 15 feb 2020 04:07
av ChristerSjo
Filipleven skrev:
En till fråga på ämnet. Stämmer det att Teslas WC bara funkar med Teslor?
Nej det är en vanlig AC laddare med typ 2 kontakt.

Den kommer inte spåtta ut kontakten om du stoppar in den i något annat än Tesla.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 15 feb 2020 04:09
av ChristerSjo
Sedde skrev:
LasseTM skrev:
Sedde skrev:
boaormen skrev:
snygg
samt billigt med teslas laddbox (5000 box + 1600 jfb + installationskostnad).
https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html

med mätare och lastbalansering lär väl priset hamna på runt samma som en "komplett" box. knappast dyrare iallafall.
Just en sådan som elektrikern kallar för "kinesiskt skräp" och som han aldrig skulle ställa sig bakom att installera..
Berätta för din elektriker att dom är mer eller mindre standard i Norge då och byt sedan elektriker.
Min kollega betalade ungefär samma pris för en schneider(om jag minns rätt) jfb typ b genom sin elektriker.
Haha, där ser man.. ibland tar man ju vad experter säger för sanning. Bra input!

En annan sak jag funderar på är hur viktigt det är med lastbalansering egentligen. Man har ju med Tesla vad jag förstår det som (har inte fått bilen och hela appen än) möjlighet att ställa in tiden då man vill att bilen laddas. Laddar man hemma är det ju då rimligt att ställa in så att laddning endast sker under natten, och då bör ju inte proppen gå.. Och måste man när resten av huset är igång går det väl att via appen ställa in hur många ampere man vill ladda med?
Du kan inte via appen ställa in A utan det kan du bara göra i själva bilen.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 15 feb 2020 11:44
av Sedde
ChristerSjo skrev:
Sedde skrev:

Du kan inte via appen ställa in A utan det kan du bara göra i själva bilen.

OK, är det via bilen eller appen man sätter starttid för laddning?

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 15 feb 2020 12:24
av ChristerSjo
Schemaläggning går bara i bilen.

I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 15 feb 2020 12:40
av Aka84
ChristerSjo skrev:
Schemaläggning går bara i bilen.

I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Det finns inge tredjepartsanvändare för styrning av laddboxen, ni som har och vet?

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 15 feb 2020 13:31
av ChristerSjo
Inte vad jag vet. Du kan med en Rassberry PI styra Teslas Wall Connector om du är lite händig.

T.ex. https://github.com/cdragon/TWCManager
https://github.com/wido/smarttwc

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 15 feb 2020 23:40
av Sedde
ChristerSjo skrev:
Schemaläggning går bara i bilen.

I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 15 feb 2020 23:42
av Sedde
Någon som vet om den medföljande typ 2 kabeln har knapp för öppning av laddluckan?

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 00:13
av LasseTM
Sedde skrev:
Någon som vet om den medföljande typ 2 kabeln har knapp för öppning av laddluckan?
Köper du en WC så har den en knapp för att öppna laddboxen, köper du garo eller någon annan får du inte denna funktion.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 00:16
av LasseTM
Sedde skrev:
ChristerSjo skrev:
Schemaläggning går bara i bilen.

I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..
Bilen sparar olika laddningar beroende på position, så hemma hos mig börjar min bil alltid att ladda vid 01:00 och jag inte startar laddningen manuellt, men så fort jag stoppar in en laddkabel utanför hemmet startar laddningen på en gång.
Vet inte hur många platser som sparas men jag ligger på 7-8st där den sparar mina inställningar, det går ju som sagt att fixa lastbalansering till WC om man är händig men jag skulle gärna se en guide för detta då jag är ute efter det själv.
Har som sagt en WC hemma och en Juice box och min Zoe laddar ju lite till och från och riskerar att skjuta en propp om min Tesla börjar ladda.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 00:24
av Sedde
LasseTM skrev:
Sedde skrev:
ChristerSjo skrev:
Schemaläggning går bara i bilen.

I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..
Bilen sparar olika laddningar beroende på position, så hemma hos mig börjar min bil alltid att ladda vid 01:00 och jag inte startar laddningen manuellt, men så fort jag stoppar in en laddkabel utanför hemmet startar laddningen på en gång.
Vet inte hur många platser som sparas men jag ligger på 7-8st där den sparar mina inställningar, det går ju som sagt att fixa lastbalansering till WC om man är händig men jag skulle gärna se en guide för detta då jag är ute efter det själv.
Har som sagt en WC hemma och en Juice box och min Zoe laddar ju lite till och från och riskerar att skjuta en propp om min Tesla börjar ladda.
Låter ju klockrent med minnet för position!

Jag har (snart) bara en elbil så kommer förmodligen inte behöva lastbalansering just nu, men med två elbilar, vilket är sannolikt inom något år, kan det nog behövas. Och då är ju Garo ganska smidig då det är inbyggt. Om du hade köpt laddbox idag, hade du valt någon annan än Teslas?

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 07:52
av LasseTM
Sedde skrev:
LasseTM skrev:
Sedde skrev:
ChristerSjo skrev:
Schemaläggning går bara i bilen.

I appen är det bara på/av laddning samt ställa in vilken % du vill ladda till.
Tack för svar Christer! Då får man väl skapa någon typ av schemaläggning i bilen om man kör med Teslas box. Har ett minne av att någon nämnt att bilen har ett minne för hur man laddat vid en viss destination och att detta används vid nästa tillfälle, och då blir det väl ändå hyfsat smidigt om man endast vill ladda på natten..
Bilen sparar olika laddningar beroende på position, så hemma hos mig börjar min bil alltid att ladda vid 01:00 och jag inte startar laddningen manuellt, men så fort jag stoppar in en laddkabel utanför hemmet startar laddningen på en gång.
Vet inte hur många platser som sparas men jag ligger på 7-8st där den sparar mina inställningar, det går ju som sagt att fixa lastbalansering till WC om man är händig men jag skulle gärna se en guide för detta då jag är ute efter det själv.
Har som sagt en WC hemma och en Juice box och min Zoe laddar ju lite till och från och riskerar att skjuta en propp om min Tesla börjar ladda.
Låter ju klockrent med minnet för position!

Jag har (snart) bara en elbil så kommer förmodligen inte behöva lastbalansering just nu, men med två elbilar, vilket är sannolikt inom något år, kan det nog behövas. Och då är ju Garo ganska smidig då det är inbyggt. Om du hade köpt laddbox idag, hade du valt någon annan än Teslas?
Men köper du 2st WC kan dom lastbalansera mellan varandra det dom dock inte tar hä syn till är husets övriga förbrukning.
Tycker du ska släppa Garos laddboxar då dom bara är överprisade, dom 3 vettiga och prisvärda alternativen är WC, easee och juicebox pro.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 08:21
av gnutten
Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.

Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 08:29
av Svenssons
gnutten skrev:
Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.

Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.
Du begränsar ju strömstyrkan i boxen så att huvudsäkringen inte går. Är den på 16A sätter du 16A i boxen vid installation så kommer max vara 16A för bägge tillsammans. Teslaboxen kommer dock inte ta hänsyn till övriga förbrukare som t.ex. värmepanna eller spis.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 08:37
av Jerker
LasseTM skrev:
Sedde skrev:
Någon som vet om den medföljande typ 2 kabeln har knapp för öppning av laddluckan?
Köper du en WC så har den en knapp för att öppna laddboxen, köper du garo eller någon annan får du inte denna funktion.
Nu minns jag inte vilka fabrikat, men jag har sett andra laddboxar som har en knapp för att öppna Teslas laddluckor. Så det är några som har insett vitsen med det, som ett säljargument till Teslaägare.