Varför Teslas laddbox?
Moderator: Redaktion
- mrmike0243
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 jul 2019 16:12
- Ort: Borlänge
Re: Varför Teslas laddbox?
Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Varför Teslas laddbox?
Beror på vad du har för behov.mrmike0243 skrev:Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
Enfas eller trefas?
Lastbalansering? Mellan annan laddbox, eller mot hela huset?
Billig, eller hållbar?
Osv
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Varför Teslas laddbox?
Nja, fast det är ju när du ska koppla ur som det är mest användbart med en knapp på handtaget. Annars måste man upp med appen eller öppna dörren till bilen och släppa loss kontakten.bonath skrev:Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!!
edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.
Re: Varför Teslas laddbox?
Laddkabeln låses upp om man håller in knappen för bakluckan på fobben.
Men visst, knappen är smidig då den alltid är där.
Men visst, knappen är smidig då den alltid är där.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Varför Teslas laddbox?
Jag tycker Tesla borde ha en option för att låsa upp laddkabeln om bilen är färdigladdad och man kommer mot bilen (som vanl upplåsning).
Re: Varför Teslas laddbox?
Jerker skrev:Nja, fast det är ju när du ska koppla ur som det är mest användbart med en knapp på handtaget. Annars måste man upp med appen eller öppna dörren till bilen och släppa loss kontakten.bonath skrev:Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!!
edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.
...tänkte inte på dé...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Varför Teslas laddbox?
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.Svenssons skrev:Du begränsar ju strömstyrkan i boxen så att huvudsäkringen inte går. Är den på 16A sätter du 16A i boxen vid installation så kommer max vara 16A för bägge tillsammans. Teslaboxen kommer dock inte ta hänsyn till övriga förbrukare som t.ex. värmepanna eller spis.gnutten skrev:Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.
Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.
Re: Varför Teslas laddbox?
Ja det är en bra lösning, ja ser ju att när jag har mycket igång inne i huset brukar laddningen lägga sig nånstans runt 5 kW ish. Så i mitt egna fall hade jag troligtvis begränsat en laddbox utan effektvakt till 3×6A då jag har 16A huvudsäkring. Det klarar man sig egentligen mycket bra på vid normala körmönster.
Re: Varför Teslas laddbox?
Om man har en S eller X, ja. Men väldigt få av oss 3-ägare har köpt till en fob.mathiaso skrev:Laddkabeln låses upp om man håller in knappen för bakluckan på fobben.
Men visst, knappen är smidig då den alltid är där.
Re: Varför Teslas laddbox?
Ja jag går i samma funderingar då jag också ska installera en snart. Vad jag förstår det som och som någon annan här i tråden påpekat är laddboxen endast en "sofistikerad strömbrytare". Av vad jag sett här i trådarna är det främst två modeller förutom Teslas som dyker upp: Easee och Garo.mrmike0243 skrev:Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
En jämförelse:
Tesla
+ har knapp
+ snygg
+ billig
- ingen lastbalansering
- ingen jfb
- ingen mätare
5200 + 1500-5000 (jfb) + ca 2000 (mätare) + lastbalansering (ingen aning vad det kostar att fixa till)
Garo
+ lastbalansering
+ inbyggd hantering av jordfelsbrytare
+ mätare
+ wifi (behövs väl egentligen med en Tesla)
- ingen teslaknapp, laddkabel behöver köpas till
https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... knapp-11kw
https://www.eways.se/produkter/laddstat ... glb-typ-2/
Totalkostnad: 12500 (utan wifi) + 3500 (laddkabel)
Easee
+ inbyggd jfb
+ mätare
+ wifi
- ingen egen teslaknapp, laddkabel behöver köpas till
- ingen lastbalansering, men lastbalansering kan köpas till vid senare tillfälle när produkt är i lager
Totalkostnad: 8000 + 3500 (laddkabel) + ca 2000 (lastbalansering)
Ungefär så ligger landet i min värld i alla fall. Just nu är jag som sagt själv osäker på vad jag kommer köra på.
Re: Varför Teslas laddbox?
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Re: Varför Teslas laddbox?
Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Re: Varför Teslas laddbox?
Ja, det är det, men mellan att ladda 3*16A och 8*16A är det nog ingen skillnad. Det är effekter på över 50 kW som kan vara skadliga i längden.Sedde skrev:Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Varför Teslas laddbox?
Varför skall du betala 2000 kr för en mätare? En laddabox behöver bara förberedd för mätning om jag minns rätt.
Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.
Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför Teslas laddbox?
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Re: Varför Teslas laddbox?
ChristerSjo skrev:Varför skall du betala 2000 kr för en mätare? En laddabox behöver bara förberedd för mätning om jag minns rätt.
Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.
Nej du har säkerligen rätt, har ju som sagt inte koll på mycket vad gäller el Sökte lite snabbt och det var vad som kom upp.
Förresten, efter att ha kollat vidare stämmer jag in i att Garo känns onödigt dyr. Nu står det mellan Teslas och Easee. Hhmmm..
Re: Varför Teslas laddbox?
Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför Teslas laddbox?
Klockrent.tor-ake skrev:Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439
Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Re: Varför Teslas laddbox?
Du kan ju dessutom begränsa i bilen, jag har 16A huvudsäkring, min laddbox står på 13A men bilen på 9A.heldiggrisen skrev:Klockrent.tor-ake skrev:Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439
Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Du har jag möjlighet att kliva upp på 13A om det verkligen behövs men annars tuffar den på i 9A.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför Teslas laddbox?
Då måste jag be farsan och kompisar om också att ställa ner i sin E-Niro, Zoe etc, nu behöver jag inte det.LasseTM skrev:Du kan ju dessutom begränsa i bilen, jag har 16A huvudsäkring, min laddbox står på 13A men bilen på 9A.heldiggrisen skrev:Klockrent.tor-ake skrev:Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439
Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Du har jag möjlighet att kliva upp på 13A om det verkligen behövs men annars tuffar den på i 9A.
Om jag ändrar bil/körmönster får jag evt ställa strömmen upp igen i boxen, men tror nog inte förbrukningen bland elbilar kommer ändra sig överdrivet i negativt riktning närmaste åren, så 3x8A tör vara bra nog för mig framöver.
Edit: när jag tänker efter, så är det jo en riktig bra idé. Tveksamt att farsans bil brinner mina säkringar med 13A laddning då&då, och om jag måste ”snabbladda” några extra mil, så behöver jag inte in i boxen och skruva.
Re: Varför Teslas laddbox?
Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Re: Varför Teslas laddbox?
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Re: Varför Teslas laddbox?
Problem med obalans mellan faserna?
viewtopic.php?f=29&t=17063&p=347691&hil ... mp#p347691
Bra lösning ifall man även funderar på solceller. Annars blir det kanske onödigt dyrt.
viewtopic.php?f=29&t=17063&p=347691&hil ... mp#p347691
Bra lösning ifall man även funderar på solceller. Annars blir det kanske onödigt dyrt.
Re: Varför Teslas laddbox?
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.LarsL skrev:Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Re: Varför Teslas laddbox?
Om du läser de senaste 10 sidorna i denna tråd ungefär diskuteras nya WCLarsL skrev:Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 830/page-2
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket