Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Varför Teslas laddbox?
Moderator: Redaktion
Re: Varför Teslas laddbox?
Re: Varför Teslas laddbox?
Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Re: Varför Teslas laddbox?
Ja, det är det, men mellan att ladda 3*16A och 8*16A är det nog ingen skillnad. Det är effekter på över 50 kW som kan vara skadliga i längden.Sedde skrev:Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Varför Teslas laddbox?
Varför skall du betala 2000 kr för en mätare? En laddabox behöver bara förberedd för mätning om jag minns rätt.
Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.
Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför Teslas laddbox?
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Re: Varför Teslas laddbox?
ChristerSjo skrev:Varför skall du betala 2000 kr för en mätare? En laddabox behöver bara förberedd för mätning om jag minns rätt.
Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.
Nej du har säkerligen rätt, har ju som sagt inte koll på mycket vad gäller el Sökte lite snabbt och det var vad som kom upp.
Förresten, efter att ha kollat vidare stämmer jag in i att Garo känns onödigt dyr. Nu står det mellan Teslas och Easee. Hhmmm..
Re: Varför Teslas laddbox?
Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför Teslas laddbox?
Klockrent.tor-ake skrev:Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439
Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Re: Varför Teslas laddbox?
Du kan ju dessutom begränsa i bilen, jag har 16A huvudsäkring, min laddbox står på 13A men bilen på 9A.heldiggrisen skrev:Klockrent.tor-ake skrev:Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439
Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Du har jag möjlighet att kliva upp på 13A om det verkligen behövs men annars tuffar den på i 9A.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför Teslas laddbox?
Då måste jag be farsan och kompisar om också att ställa ner i sin E-Niro, Zoe etc, nu behöver jag inte det.LasseTM skrev:Du kan ju dessutom begränsa i bilen, jag har 16A huvudsäkring, min laddbox står på 13A men bilen på 9A.heldiggrisen skrev:Klockrent.tor-ake skrev:Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.heldiggrisen skrev:Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439
Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Du har jag möjlighet att kliva upp på 13A om det verkligen behövs men annars tuffar den på i 9A.
Om jag ändrar bil/körmönster får jag evt ställa strömmen upp igen i boxen, men tror nog inte förbrukningen bland elbilar kommer ändra sig överdrivet i negativt riktning närmaste åren, så 3x8A tör vara bra nog för mig framöver.
Edit: när jag tänker efter, så är det jo en riktig bra idé. Tveksamt att farsans bil brinner mina säkringar med 13A laddning då&då, och om jag måste ”snabbladda” några extra mil, så behöver jag inte in i boxen och skruva.
Re: Varför Teslas laddbox?
Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Re: Varför Teslas laddbox?
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Re: Varför Teslas laddbox?
Problem med obalans mellan faserna?
viewtopic.php?f=29&t=17063&p=347691&hil ... mp#p347691
Bra lösning ifall man även funderar på solceller. Annars blir det kanske onödigt dyrt.
viewtopic.php?f=29&t=17063&p=347691&hil ... mp#p347691
Bra lösning ifall man även funderar på solceller. Annars blir det kanske onödigt dyrt.
Re: Varför Teslas laddbox?
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.LarsL skrev:Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Re: Varför Teslas laddbox?
Om du läser de senaste 10 sidorna i denna tråd ungefär diskuteras nya WCLarsL skrev:Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 830/page-2
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Varför Teslas laddbox?
Du får ingen kabel med Easee så det kvittar (en kabel eller en jfb) Eftersom kabeln kostar merän jfb blir det troligen ingen jätte skillnad.Sedde skrev:Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.LarsL skrev:Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Re: Varför Teslas laddbox?
Nej sant, men man får ju lite fler funktioner å andra sidan + möjlighet att fixa till lastbalansering i efterhand. Går väl att fixa med Teslas också genom Raspberry PI. Även om jag kodar en del själv så är jag inte så sugen på att blanda in min nya bil i den soppannek0 skrev:Du får ingen kabel med Easee så det kvittar (en kabel eller en jfb) Eftersom kabeln kostar merän jfb blir det troligen ingen jätte skillnad.Sedde skrev:Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.LarsL skrev:Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.Jerker skrev:Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.LarsL skrev:Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Re: Varför Teslas laddbox?
Använder du en referallänk så får du 500kr (jag kan skicka dig min).Sedde skrev:Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.
Sedan finns det också en medlemsrabatt som för oss på TCS.
Re: Varför Teslas laddbox?
Snackat lite med en annan Lars här på forumet och jag kommer använda hans kod. Men tack för tipset!LarsL skrev:Använder du en referallänk så får du 500kr (jag kan skicka dig min).Sedde skrev:Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.
Sedan finns det också en medlemsrabatt som för oss på TCS.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför Teslas laddbox?
Från Tesla’s USA sida:LarsL skrev:Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Re: Varför Teslas laddbox?
Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.heldiggrisen skrev:Från Tesla’s USA sida:LarsL skrev:Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Re: Varför Teslas laddbox?
Lars vet du något om lastbalanseringen som ska komma till Easee? Har läst att de håller på och ta fram något anpassat till boxen.LarsL skrev:Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.heldiggrisen skrev:Från Tesla’s USA sida:LarsL skrev:Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Re: Varför Teslas laddbox?
Pratade med Tibber idag. De har hand om Watty och sköter just nu både hård- och mjukvara iom att Watty konkade. Easee håller på att plocka fram en egen produkt som enligt Tibber kommer finnas tillgänglig i dec. Tror det är den som efuel.se kallar för Easee Equalizer. Hur som helst ser Tibber Watty endast som en tillfällig produkt och även de kommer släppa Watty när Equalizer är på marknaden.nek0 skrev:Lars vet du något om lastbalanseringen som ska komma till Easee? Har läst att de håller på och ta fram något anpassat till boxen.LarsL skrev:Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.heldiggrisen skrev:Från Tesla’s USA sida:LarsL skrev:Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Re: Varför Teslas laddbox?
Den stora fördelen med en ”hemmabyggd” lösning är ju att man själv har kontroll på den och att företagen bakom inte bara konkar. Nackdelen är att man kanske inte får det att fungera ordentligt.
Re: Varför Teslas laddbox?
Tack så mycket. För min del är det ingen panik jag kan vänta . Watty gillade jag inte. Vill ha något lokalt utan några server som krånglar.Sedde skrev:Pratade med Tibber idag. De har hand om Watty och sköter just nu både hård- och mjukvara iom att Watty konkade. Easee håller på att plocka fram en egen produkt som enligt Tibber kommer finnas tillgänglig i dec. Tror det är den som efuel.se kallar för Easee Equalizer. Hur som helst ser Tibber Watty endast som en tillfällig produkt och även de kommer släppa Watty när Equalizer är på marknaden.nek0 skrev:Lars vet du något om lastbalanseringen som ska komma till Easee? Har läst att de håller på och ta fram något anpassat till boxen.LarsL skrev:Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.heldiggrisen skrev:Från Tesla’s USA sida:LarsL skrev:Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector