Varför Teslas laddbox?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.

Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av LarsL »

Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av [JM] »

Problem med obalans mellan faserna?
viewtopic.php?f=29&t=17063&p=347691&hil ... mp#p347691

Bra lösning ifall man även funderar på solceller. Annars blir det kanske onödigt dyrt.
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Sedde »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.

Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av LasseTM »

LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Om du läser de senaste 10 sidorna i denna tråd ungefär diskuteras nya WC
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 830/page-2
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av nek0 »

Sedde skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.

Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.
Du får ingen kabel med Easee så det kvittar (en kabel eller en jfb) Eftersom kabeln kostar merän jfb blir det troligen ingen jätte skillnad.
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Sedde »

nek0 skrev:
Sedde skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.

Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.
Du får ingen kabel med Easee så det kvittar (en kabel eller en jfb) Eftersom kabeln kostar merän jfb blir det troligen ingen jätte skillnad.
Nej sant, men man får ju lite fler funktioner å andra sidan + möjlighet att fixa till lastbalansering i efterhand. Går väl att fixa med Teslas också genom Raspberry PI. Även om jag kodar en del själv så är jag inte så sugen på att blanda in min nya bil i den soppan :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av LarsL »

Sedde skrev:
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.
Använder du en referallänk så får du 500kr (jag kan skicka dig min).
Sedan finns det också en medlemsrabatt som för oss på TCS.
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Sedde »

LarsL skrev:
Sedde skrev:
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.
Använder du en referallänk så får du 500kr (jag kan skicka dig min).
Sedan finns det också en medlemsrabatt som för oss på TCS.
Snackat lite med en annan Lars här på forumet och jag kommer använda hans kod. Men tack för tipset!
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Från Tesla’s USA sida:
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Från Tesla’s USA sida:
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Från Tesla’s USA sida:
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.
Lars vet du något om lastbalanseringen som ska komma till Easee? Har läst att de håller på och ta fram något anpassat till boxen.
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Sedde »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Från Tesla’s USA sida:
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.
Lars vet du något om lastbalanseringen som ska komma till Easee? Har läst att de håller på och ta fram något anpassat till boxen.
Pratade med Tibber idag. De har hand om Watty och sköter just nu både hård- och mjukvara iom att Watty konkade. Easee håller på att plocka fram en egen produkt som enligt Tibber kommer finnas tillgänglig i dec. Tror det är den som efuel.se kallar för Easee Equalizer. Hur som helst ser Tibber Watty endast som en tillfällig produkt och även de kommer släppa Watty när Equalizer är på marknaden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av LarsL »

Den stora fördelen med en ”hemmabyggd” lösning är ju att man själv har kontroll på den och att företagen bakom inte bara konkar. Nackdelen är att man kanske inte får det att fungera ordentligt. :D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av nek0 »

Sedde skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Från Tesla’s USA sida:
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.
Lars vet du något om lastbalanseringen som ska komma till Easee? Har läst att de håller på och ta fram något anpassat till boxen.
Pratade med Tibber idag. De har hand om Watty och sköter just nu både hård- och mjukvara iom att Watty konkade. Easee håller på att plocka fram en egen produkt som enligt Tibber kommer finnas tillgänglig i dec. Tror det är den som efuel.se kallar för Easee Equalizer. Hur som helst ser Tibber Watty endast som en tillfällig produkt och även de kommer släppa Watty när Equalizer är på marknaden.
Tack så mycket. För min del är det ingen panik jag kan vänta :). Watty gillade jag inte. Vill ha något lokalt utan några server som krånglar.
Sedde
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

Re: Varför Teslas laddbox?

Inlägg av Sedde »

LarsL skrev:
Den stora fördelen med en ”hemmabyggd” lösning är ju att man själv har kontroll på den och att företagen bakom inte bara konkar. Nackdelen är att man kanske inte får det att fungera ordentligt. :D
Jo men absolut. Föredrar dock att de som sysslar med det på heltid tar hand om det, och förhoppningsvis då gör det så pass bra att de inte konkar, vilket inte tycks vara fallet med Watty enligt nek0 och andra här på forumet.
Känns hoppingivande att Easee bestämt sig för att ta kontroll över hela kedjan.
Skriv svar