Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Varför Teslas laddbox?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Varför Teslas laddbox?

Inläggav mrmike0243 » 16 feb 2020 09:49

Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?
Användarvisningsbild
mrmike0243
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jul 2019 15:12
Ort: Borlänge

Re: Varför Teslas laddbox?

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 16 feb 2020 10:05

mrmike0243 skrev:Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?


Beror på vad du har för behov.

Enfas eller trefas?
Lastbalansering? Mellan annan laddbox, eller mot hela huset?
Billig, eller hållbar?
Osv
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Re: Varför Teslas laddbox?

Inläggav Teslaägare Jerker » 16 feb 2020 10:10

bonath skrev:Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!! :D

edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.


Nja, fast det är ju när du ska koppla ur som det är mest användbart med en knapp på handtaget. Annars måste man upp med appen eller öppna dörren till bilen och släppa loss kontakten.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 8146
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Varför Teslas laddbox?

Inläggav Teslaägare mathiaso » 16 feb 2020 10:27

Laddkabeln låses upp om man håller in knappen för bakluckan på fobben.

Men visst, knappen är smidig då den alltid är där.
Tesla Model S75 Deep-blue metallic
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 06 jun 2017 19:29
Ort: Falkenberg

Varför Teslas laddbox?

Inläggav Teslaägare spacecoin » 16 feb 2020 10:37

Jag tycker Tesla borde ha en option för att låsa upp laddkabeln om bilen är färdigladdad och man kommer mot bilen (som vanl upplåsning).
2019 Model X LR Raven FSD, svart med vit interiör, 20" Slipstream.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 aug 2019 18:30
Referralkod: stefan47276

Re: Varför Teslas laddbox?

Inläggav Teslaägare bonath » 16 feb 2020 10:39

Jerker skrev:
bonath skrev:Trycka på sladden eller luckan... Ilandsproblem!!! :D

edit:
Jag har WC men trycker oftast på skärmen när jag går ur bilen.


Nja, fast det är ju när du ska koppla ur som det är mest användbart med en knapp på handtaget. Annars måste man upp med appen eller öppna dörren till bilen och släppa loss kontakten.


...tänkte inte på dé... :oops: :oops: :oops:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad
Referralkod: svante59135

Re: Varför Teslas laddbox?

Inläggav Teslaägare LarsL » 16 feb 2020 10:51

Svenssons skrev:
gnutten skrev:Om lastbalanseringen inte övervakar huvudsäkringen är det väl en lösning som bara kommer halvvägs kan jag tycka. Om du får gäster som vill ladda tex måste du instruera hur många ampere de får ta, jag tycker det är skönt att slippa tänka på det alls.

Så du jämför boxar med olika funktioner och säger att den som har fler funktioner är överprissatt, det är ju inte en rättvis jämförelse.

Du begränsar ju strömstyrkan i boxen så att huvudsäkringen inte går. Är den på 16A sätter du 16A i boxen vid installation så kommer max vara 16A för bägge tillsammans. Teslaboxen kommer dock inte ta hänsyn till övriga förbrukare som t.ex. värmepanna eller spis.


Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.8.1
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10795
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Varför Teslas laddbox?

Inläggav Teslaägare gnutten » 16 feb 2020 11:02

Ja det är en bra lösning, ja ser ju att när jag har mycket igång inne i huset brukar laddningen lägga sig nånstans runt 5 kW ish. Så i mitt egna fall hade jag troligtvis begränsat en laddbox utan effektvakt till 3×6A då jag har 16A huvudsäkring. Det klarar man sig egentligen mycket bra på vid normala körmönster.
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 09 okt 2019 16:28

Re: Varför Teslas laddbox?

Inläggav Teslaägare Jerker » 16 feb 2020 11:05

mathiaso skrev:Laddkabeln låses upp om man håller in knappen för bakluckan på fobben.

Men visst, knappen är smidig då den alltid är där.


Om man har en S eller X, ja. Men väldigt få av oss 3-ägare har köpt till en fob.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 8146
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Varför Teslas laddbox?

Inläggav Sedde » 16 feb 2020 11:30

mrmike0243 skrev:Äntligen verkar Model 3 beställningen vara på G.
Men vilken laddbox ska jag beställa? Vilken är bäst?


Ja jag går i samma funderingar då jag också ska installera en snart. Vad jag förstår det som och som någon annan här i tråden påpekat är laddboxen endast en "sofistikerad strömbrytare". Av vad jag sett här i trådarna är det främst två modeller förutom Teslas som dyker upp: Easee och Garo.

En jämförelse:

Tesla
+ har knapp
+ snygg
+ billig
- ingen lastbalansering
- ingen jfb
- ingen mätare

5200 + 1500-5000 (jfb) + ca 2000 (mätare) + lastbalansering (ingen aning vad det kostar att fixa till)


Garo
+ lastbalansering
+ inbyggd hantering av jordfelsbrytare
+ mätare
+ wifi (behövs väl egentligen med en Tesla)
- ingen teslaknapp, laddkabel behöver köpas till

https://laddstoppet.se/laddkablar/tesla ... knapp-11kw
https://www.eways.se/produkter/laddstat ... glb-typ-2/

Totalkostnad: 12500 (utan wifi) + 3500 (laddkabel)

Easee
+ inbyggd jfb
+ mätare
+ wifi
- ingen egen teslaknapp, laddkabel behöver köpas till
- ingen lastbalansering, men lastbalansering kan köpas till vid senare tillfälle när produkt är i lager

Totalkostnad: 8000 + 3500 (laddkabel) + ca 2000 (lastbalansering)

Ungefär så ligger landet i min värld i alla fall. Just nu är jag som sagt själv osäker på vad jag kommer köra på.
Sedde
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 27 jan 2020 22:27
Ort: Täby

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: frippan, Gustafsson, Timour, Xeik och 7 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.