Sida 2 av 3

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 11:42
av Jerker
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 12:37
av Sedde
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 12:45
av Jerker
Sedde skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Ja jag tänker också att det är sällan jag kommer behöva utnytta mer än så. Är det inte också så att det är bättre för batteriet att laddas med lägre effekt?
Ja, det är det, men mellan att ladda 3*16A och 8*16A är det nog ingen skillnad. Det är effekter på över 50 kW som kan vara skadliga i längden.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 13:42
av ChristerSjo
Varför skall du betala 2000 kr för en mätare? En laddabox behöver bara förberedd för mätning om jag minns rätt.

Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 14:32
av heldiggrisen
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 14:45
av Sedde
ChristerSjo skrev:
Varför skall du betala 2000 kr för en mätare? En laddabox behöver bara förberedd för mätning om jag minns rätt.

Edit: Glömde citera men det är inlägget på föregående sida som jag hänvisar till.

Nej du har säkerligen rätt, har ju som sagt inte koll på mycket vad gäller el :D Sökte lite snabbt och det var vad som kom upp.

Förresten, efter att ha kollat vidare stämmer jag in i att Garo känns onödigt dyr. Nu står det mellan Teslas och Easee. Hhmmm..

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 14:49
av tor-ake
heldiggrisen skrev:
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 16:24
av heldiggrisen
tor-ake skrev:
heldiggrisen skrev:
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.
Klockrent.
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439

Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 17:53
av LasseTM
heldiggrisen skrev:
tor-ake skrev:
heldiggrisen skrev:
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.
Klockrent.
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439

Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Du kan ju dessutom begränsa i bilen, jag har 16A huvudsäkring, min laddbox står på 13A men bilen på 9A.
Du har jag möjlighet att kliva upp på 13A om det verkligen behövs men annars tuffar den på i 9A.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 18:25
av heldiggrisen
LasseTM skrev:
heldiggrisen skrev:
tor-ake skrev:
heldiggrisen skrev:
Har tanker på att köpa WC v3 när den kommer till Sverige.
Hur är det med dagens WC, kan man ställa in önskad ström? Jag har 16A i huset, och önskar inget spendera pengar på lastbalansering eller säkra upp bostaden. 3x8A räcker med råge för mitt laddbehov, men hur ställer jag in det, kan jag säkra upp matningen med 16A och begränsa boxen till 8A?
Ja, med ett vred inne i boxen. Låt elektrikern som installerar den göra inställningen.
Klockrent.
Jag hittade på sidan 21 i WC-manualen
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439

Verkar vara enkelt att styra upp själv också.
Ställer jag WC till 8 eller 10A så bör jag få ut mellan 2 och 3 mil per timme, räcker plenty för mitt dagliga körande.
Du kan ju dessutom begränsa i bilen, jag har 16A huvudsäkring, min laddbox står på 13A men bilen på 9A.
Du har jag möjlighet att kliva upp på 13A om det verkligen behövs men annars tuffar den på i 9A.
Då måste jag be farsan och kompisar om också att ställa ner i sin E-Niro, Zoe etc, nu behöver jag inte det.
Om jag ändrar bil/körmönster får jag evt ställa strömmen upp igen i boxen, men tror nog inte förbrukningen bland elbilar kommer ändra sig överdrivet i negativt riktning närmaste åren, så 3x8A tör vara bra nog för mig framöver.
Edit: när jag tänker efter, så är det jo en riktig bra idé. Tveksamt att farsans bil brinner mina säkringar med 13A laddning då&då, och om jag måste ”snabbladda” några extra mil, så behöver jag inte in i boxen och skruva.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 23:14
av LarsL
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.

Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 16 feb 2020 23:27
av LarsL
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 00:22
av [JM]
Problem med obalans mellan faserna?
viewtopic.php?f=29&t=17063&p=347691&hil ... mp#p347691

Bra lösning ifall man även funderar på solceller. Annars blir det kanske onödigt dyrt.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 00:48
av Sedde
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.

Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 03:33
av LasseTM
LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Om du läser de senaste 10 sidorna i denna tråd ungefär diskuteras nya WC
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 830/page-2

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 05:37
av nek0
Sedde skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.

Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.
Du får ingen kabel med Easee så det kvittar (en kabel eller en jfb) Eftersom kabeln kostar merän jfb blir det troligen ingen jätte skillnad.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 17:34
av Sedde
nek0 skrev:
Sedde skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Begränsningen går ju sätta ännu lägre så att du har utrymme för andra förbrukare i hemmet. Vet inte hur lågt man kan gå men 10A skulle funka hyfsat problem fritt för mig. Nackdelen är ju att du inte kan utnyttja den fulla laddkraften när det behövs och inte heller minska om du behöver köra många grejer i huset samtidigt.
Jag laddar aldrig med mer än 3x8A (inte Tesla-laddare) och det räcker i princip alltid för att nå den laddning jag vill ha över natten med god marginal. Har 16A mätarsäkring i huset.
Jo, 8A är mer än tillräckligt. Jag klara mig på 10A 1-fas nu. ”Problemet” är ju att jag har två elbilar som bägge går 7-8 mil per dag. Nu drar jag alltså 2-faser med 10A och jag antar att jag även klarar 3-fas 10A. Det skulle i så fall ge mig 5A 3-fas till varje bil men tyvärr är ju Leafen bara 1-fas så den får bara 5A 1-fas. 5A x 230 V = 1,15 kW ochdet blir i minsta laget.

Det kan kanske luta åt Easee hållet ändå för min del...Det är ju det här med Typ1 också, vilket WC saknar.
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.
Du får ingen kabel med Easee så det kvittar (en kabel eller en jfb) Eftersom kabeln kostar merän jfb blir det troligen ingen jätte skillnad.
Nej sant, men man får ju lite fler funktioner å andra sidan + möjlighet att fixa till lastbalansering i efterhand. Går väl att fixa med Teslas också genom Raspberry PI. Även om jag kodar en del själv så är jag inte så sugen på att blanda in min nya bil i den soppan :D

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 18:12
av LarsL
Sedde skrev:
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.
Använder du en referallänk så får du 500kr (jag kan skicka dig min).
Sedan finns det också en medlemsrabatt som för oss på TCS.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 19:22
av Sedde
LarsL skrev:
Sedde skrev:
Ja Easee verkar vara en bra lösning, ska tydligen vara enkelt att koppla på lastbalansering med ny produkt som är på G. Lutar mot det faktiskt. Ska höra med två firmor imorgon vad dom vill ha för att installera Teslas kontra Easee. Misstänker att Easee kommer vara billigare att installera (jfb ingår ju). Tänkte nog prova på Tibber dessutom, då får man också laddboxen för 7000 ist för 8000.
Använder du en referallänk så får du 500kr (jag kan skicka dig min).
Sedan finns det också en medlemsrabatt som för oss på TCS.
Snackat lite med en annan Lars här på forumet och jag kommer använda hans kod. Men tack för tipset!

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 19:25
av heldiggrisen
LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Från Tesla’s USA sida:
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 20:08
av LarsL
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Från Tesla’s USA sida:
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 20:13
av nek0
LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Från Tesla’s USA sida:
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.
Lars vet du något om lastbalanseringen som ska komma till Easee? Har läst att de håller på och ta fram något anpassat till boxen.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 21:07
av Sedde
nek0 skrev:
LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Från Tesla’s USA sida:
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.
Lars vet du något om lastbalanseringen som ska komma till Easee? Har läst att de håller på och ta fram något anpassat till boxen.
Pratade med Tibber idag. De har hand om Watty och sköter just nu både hård- och mjukvara iom att Watty konkade. Easee håller på att plocka fram en egen produkt som enligt Tibber kommer finnas tillgänglig i dec. Tror det är den som efuel.se kallar för Easee Equalizer. Hur som helst ser Tibber Watty endast som en tillfällig produkt och även de kommer släppa Watty när Equalizer är på marknaden.

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 21:22
av LarsL
Den stora fördelen med en ”hemmabyggd” lösning är ju att man själv har kontroll på den och att företagen bakom inte bara konkar. Nackdelen är att man kanske inte får det att fungera ordentligt. :D

Re: Varför Teslas laddbox?

Postat: 17 feb 2020 21:26
av nek0
Sedde skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
LarsL skrev:
Någon som ”vet”, eller killgissar väldigt bra, vilka funktioner som kommer med nästa generations WC med WiFi stöd? Vore ju bra om den gick att ansluta till Watty eller något liknade och på det sättet få lastvakt till laddboxen.
Från Tesla’s USA sida:
https://www.tesla.com/support/home-char ... -connector
Verkar inte vara någon lastbalancering mot huvudsäkringen ännu. Men något måste ju gå att göra med Wi-Fi anslutningen.
Lars vet du något om lastbalanseringen som ska komma till Easee? Har läst att de håller på och ta fram något anpassat till boxen.
Pratade med Tibber idag. De har hand om Watty och sköter just nu både hård- och mjukvara iom att Watty konkade. Easee håller på att plocka fram en egen produkt som enligt Tibber kommer finnas tillgänglig i dec. Tror det är den som efuel.se kallar för Easee Equalizer. Hur som helst ser Tibber Watty endast som en tillfällig produkt och även de kommer släppa Watty när Equalizer är på marknaden.
Tack så mycket. För min del är det ingen panik jag kan vänta :). Watty gillade jag inte. Vill ha något lokalt utan några server som krånglar.