Wall Charger "överhettad"

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Wall Charger "överhettad"

Inlägg av greenstreet »

I förra veckan gav min TWC upp. Felkoder indikerar att den är överhettad, trots att det är cirka 4 grader ute. Efter kontakt med Tesla har de konstaterat att något är fel, vilket var skönt att höra. De ska nu "analysera datan" och återkomma, vilket kunde ta upp till två veckor.

Jag är inte överlycklig, då det gör mitt liv besvärligt eftersom jag inte har något traditionellt uttag att ladda genom med UMC. Om jag får besked om först två veckor vill jag knappt tänka på tiden innan det är åtgärdat då lediga elektriker inte växer på träd där jag bor.

Detta blir ingen vidare reklam för elbil i grannskapet ska jag säga. När jag tvingas åka bort och parkera vid den lokala laddstolpen och traska hem igen med svansen mellan benen... Sedan traska tillbaka några timmar senare.

Har något varit med om liknande och vad var lösningen?
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av swegarm »

Borde gå att lösa med förlängningskabel tillfälligt ? Valde att sätta upp ett extra 3-fas uttag för att få viss redundans.

Oavsett laddbox är de ju dumt att göra sig helt beroende av den?

Saker kan alltid gå sönder...
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av evilirish »

Jag gjorde likadant, satte ett tre-fas uttag precis innan WC. Om utifall att WC'n skulle gå sönder. Tips från coachen..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av Bjelke »

Jag satte helt sonika en 3-fas-handske på sladd från WC:n så nu kan jag byta den på en minut, eller om jag behöver
flytta den/ta den med mig någonstans :)
(jag har en extra som backup + såklart bilens UMC i värsta fall)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av HelectriC »

tog ca 0,5 år innan Tesla hade konstaterat (analyserat data) att det var fel på WC och jag hade fått en ny på posten, så förvänta dig inga snabba grejer :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av LasseTM »

Bjelke skrev:
Jag satte helt sonika en 3-fas-handske på sladd från WC:n så nu kan jag byta den på en minut, eller om jag behöver
flytta den/ta den med mig någonstans :)
(jag har en extra som backup + såklart bilens UMC i värsta fall)...
Detta är helt klart bästa lösningen, när vi har hyrt hus på diverse ställen i Sverige under semestern så har packat ner min laddare och tagit med och även till sommarstugan.
Nu har jag hittat en 3 fas UMC istället för att ta med min Juicebox men det är ändå helt ok att släpa med sig laddare på semestern.
Sjukt skönt att ladda med acceptabel hastigt även under semestern kontra 230V 10A
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av greenstreet »

swegarm skrev:
Borde gå att lösa med förlängningskabel tillfälligt ? Valde att sätta upp ett extra 3-fas uttag för att få viss redundans.

Oavsett laddbox är de ju dumt att göra sig helt beroende av den?

Saker kan alltid gå sönder...
Jag satte upp 3-fasuttag också i samband med installation av boxen. Dock inte jämte boxen då den sitter på fasaden och jag ville hålla det "snyggt". Så 3-fasen sitter längre bort. Dock hjälper inte det för jag har ingen UMC med röd handske. Jag har inte heller någon adapter från 3-fas röd till blå eller schuko (kanske borde skaffa). Men då begränsas jag till 1-fas.

Sen kan så klart saker alltid gå sönder. Men man kan inte gå igenom livet med dubbla uppsättningar av allting. Ska jag ladda med samma kapacitet behöver jag alltså en ytterligare 3-fasladdare, vilket kostar cirka 7 000 kr eller mer. I min enkla tillvaro är det för mycket för att köpa "och ha liggande i reserv".

Det jag eftersökte var dock andra med liknande erfarenhet och vad jag kan förvänta mig så jag kan agera utifrån det. Pratar vi månader får jag nog köpa en 3-fas till typ-2-kabel.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av swegarm »

Jo förstår dig. Fick med 3-fas till min.

Hur mycket effekt behöver du?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av taliz »

Man kan inte ha allt dubbelt. Men man kan vänta sig att allt kan gå sönder, och då kan det vara bra med en plan b och i vissa fall även c, d etc...

Om du klarar dig med enfas är det väl bara att skaffa en adapter för röd trefas till blå enfas och använda UMC, samt lämplig förlängningssladd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av greenstreet »

Nästan alla dagar klarar jag mig på befintligt batteri, laddstolpe på stan eller ett vanlig 10A/230V om det krisar. Men vissa veckor har jag mer än en långresa och då kommer det bli svettigt om de ligger direkt efter varandra.

Jag tittar just nu på alternativa lösningar. Eventuellt köpa en ytterligare laddbox och köra röd CEE istället för fast installation. Ska se vad jag kan få för priser på t ex Defa. Så har jag en semi-portabel lösning (kallas det Bjelkemetoden?).

Om någon har gammal UMC med röd 3-fas eller liknande lösning till salu får ni gärna skicka PM.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av TeslaM3 »

greenstreet skrev:
Nästan alla dagar klarar jag mig på befintligt batteri, laddstolpe på stan eller ett vanlig 10A/230V om det krisar. Men vissa veckor har jag mer än en långresa och då kommer det bli svettigt om de ligger direkt efter varandra.

Jag tittar just nu på alternativa lösningar. Eventuellt köpa en ytterligare laddbox och köra röd CEE istället för fast installation. Ska se vad jag kan få för priser på t ex Defa. Så har jag en semi-portabel lösning (kallas det Bjelkemetoden?).

Om någon har gammal UMC med röd 3-fas eller liknande lösning till salu får ni gärna skicka PM.
Verkar gå att beställa UMC med röd 3-fas om man kontaktar Tesla SC. Kostar lite drygt 6’ har jag för mig.
Användarvisningsbild
klippan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mar 2017 22:21

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av klippan »

Någon som har försökt att laga en WC?
Borde inte vara omöjligt.
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av greenstreet »

Uppdatering i ärendet:

Jag har tillverkat en egen förlängningssladd från röd 3-fas till 1-fas blå CEE som möjliggör 16A. När jag testade igår kväll verkade den dock tappa spänning (gick ner mot 217 som lägst) vilket måste felsökas.

Har även informerat Tesla om att vi i Sverige har vissa konsumentskyddsregler (reklamationsrätt) och informerade om 6-månadersregeln samt deras eventuella skadeståndsskyldighet för kostnader m.m. Det ska inte ta fyra veckor att konstatera att en trasig WC är trasig.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av LasseTM »

greenstreet skrev:
Uppdatering i ärendet:

Jag har tillverkat en egen förlängningssladd från röd 3-fas till 1-fas blå CEE som möjliggör 16A. När jag testade igår kväll verkade den dock tappa spänning (gick ner mot 217 som lägst) vilket måste felsökas.

Har även informerat Tesla om att vi i Sverige har vissa konsumentskyddsregler (reklamationsrätt) och informerade om 6-månadersregeln samt deras eventuella skadeståndsskyldighet för kostnader m.m. Det ska inte ta fyra veckor att konstatera att en trasig WC är trasig.

Tappar den spänning så tar du ut för hög effekt, testa att gå ner till 12A och se vad du får för spänning då.
Ofta beror detta på underdimensionerade kablar då kabel utgör för högt motstånd i sig, ett bra sätt att få en kabelbrand mao.
Jag balanserar ofta min laddning genom att första belasta 1A se vilken spänning jag får säg 235V sedan belastar jag till spänningen max har droppat 7-8V till tex 228V sedan lägger jag mig där självklart under den ström som proppen är dimensionerad för.
Men detta är ett bra sätt att göra om man nu måste använda förlängningskabel tex på ett vanligt 1-fas Schuko uttag utan att riskera något.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av greenstreet »

LasseTM skrev:
greenstreet skrev:
Uppdatering i ärendet:

Jag har tillverkat en egen förlängningssladd från röd 3-fas till 1-fas blå CEE som möjliggör 16A. När jag testade igår kväll verkade den dock tappa spänning (gick ner mot 217 som lägst) vilket måste felsökas.

Har även informerat Tesla om att vi i Sverige har vissa konsumentskyddsregler (reklamationsrätt) och informerade om 6-månadersregeln samt deras eventuella skadeståndsskyldighet för kostnader m.m. Det ska inte ta fyra veckor att konstatera att en trasig WC är trasig.

Tappar den spänning så tar du ut för hög effekt, testa att gå ner till 12A och se vad du får för spänning då.
Ofta beror detta på underdimensionerade kablar då kabel utgör för högt motstånd i sig, ett bra sätt att få en kabelbrand mao.
Jag balanserar ofta min laddning genom att första belasta 1A se vilken spänning jag får säg 235V sedan belastar jag till spänningen max har droppat 7-8V till tex 228V sedan lägger jag mig där självklart under den ström som proppen är dimensionerad för.
Men detta är ett bra sätt att göra om man nu måste använda förlängningskabel tex på ett vanligt 1-fas Schuko uttag utan att riskera något.
Tack för tipset. Från ingående till undercentral är 6,0 mm2. Från undercentral till uttaget är 2,5 mm2. Min kabel är också 2,5 mm2 vilket således utgör ruttens minsta dimension. Jag ska dock testa igen ikväll och gå nerifrån som du skrev. I värsta fall får jag testa att korta ner min egengjorda adapter (röd 3-fas till blå 1-fas CEE).
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av LasseTM »

greenstreet skrev:
LasseTM skrev:
greenstreet skrev:
Uppdatering i ärendet:

Jag har tillverkat en egen förlängningssladd från röd 3-fas till 1-fas blå CEE som möjliggör 16A. När jag testade igår kväll verkade den dock tappa spänning (gick ner mot 217 som lägst) vilket måste felsökas.

Har även informerat Tesla om att vi i Sverige har vissa konsumentskyddsregler (reklamationsrätt) och informerade om 6-månadersregeln samt deras eventuella skadeståndsskyldighet för kostnader m.m. Det ska inte ta fyra veckor att konstatera att en trasig WC är trasig.
Tappar den spänning så tar du ut för hög effekt, testa att gå ner till 12A och se vad du får för spänning då.
Ofta beror detta på underdimensionerade kablar då kabel utgör för högt motstånd i sig, ett bra sätt att få en kabelbrand mao.
Jag balanserar ofta min laddning genom att första belasta 1A se vilken spänning jag får säg 235V sedan belastar jag till spänningen max har droppat 7-8V till tex 228V sedan lägger jag mig där självklart under den ström som proppen är dimensionerad för.
Men detta är ett bra sätt att göra om man nu måste använda förlängningskabel tex på ett vanligt 1-fas Schuko uttag utan att riskera något.
Tack för tipset. Från ingående till undercentral är 6,0 mm2. Från undercentral till uttaget är 2,5 mm2. Min kabel är också 2,5 mm2 vilket således utgör ruttens minsta dimension. Jag ska dock testa igen ikväll och gå nerifrån som du skrev. I värsta fall får jag testa att korta ner min egengjorda adapter (röd 3-fas till blå 1-fas CEE).

Du kan ju ha låg spänning i huset normalt därför är det bra att testa belasta med så låg ström som möjligt från början eller ta en multimeter och mäta direkt i ett uttag.
Sedan utgå från det värdet du kanske har långt till närmaste transformator.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av greenstreet »

Är det någon här som har kontaktuppgifter till någon hos Tesla som är vettig att prata med? Jag verkar bara få kontakt med det ena stolpskottet efter det andra. Ingen vet någonting eller varför inget händer. Jag brukar kunna hålla mig väldigt lugn, men denna cirkus testar verkligen mitt tålamod.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Skriv svar