Wall Charger "överhettad"

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av TeslaM3 »

greenstreet skrev:
Nästan alla dagar klarar jag mig på befintligt batteri, laddstolpe på stan eller ett vanlig 10A/230V om det krisar. Men vissa veckor har jag mer än en långresa och då kommer det bli svettigt om de ligger direkt efter varandra.

Jag tittar just nu på alternativa lösningar. Eventuellt köpa en ytterligare laddbox och köra röd CEE istället för fast installation. Ska se vad jag kan få för priser på t ex Defa. Så har jag en semi-portabel lösning (kallas det Bjelkemetoden?).

Om någon har gammal UMC med röd 3-fas eller liknande lösning till salu får ni gärna skicka PM.
Verkar gå att beställa UMC med röd 3-fas om man kontaktar Tesla SC. Kostar lite drygt 6’ har jag för mig.
Användarvisningsbild
klippan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mar 2017 22:21

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av klippan »

Någon som har försökt att laga en WC?
Borde inte vara omöjligt.
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av greenstreet »

Uppdatering i ärendet:

Jag har tillverkat en egen förlängningssladd från röd 3-fas till 1-fas blå CEE som möjliggör 16A. När jag testade igår kväll verkade den dock tappa spänning (gick ner mot 217 som lägst) vilket måste felsökas.

Har även informerat Tesla om att vi i Sverige har vissa konsumentskyddsregler (reklamationsrätt) och informerade om 6-månadersregeln samt deras eventuella skadeståndsskyldighet för kostnader m.m. Det ska inte ta fyra veckor att konstatera att en trasig WC är trasig.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av LasseTM »

greenstreet skrev:
Uppdatering i ärendet:

Jag har tillverkat en egen förlängningssladd från röd 3-fas till 1-fas blå CEE som möjliggör 16A. När jag testade igår kväll verkade den dock tappa spänning (gick ner mot 217 som lägst) vilket måste felsökas.

Har även informerat Tesla om att vi i Sverige har vissa konsumentskyddsregler (reklamationsrätt) och informerade om 6-månadersregeln samt deras eventuella skadeståndsskyldighet för kostnader m.m. Det ska inte ta fyra veckor att konstatera att en trasig WC är trasig.

Tappar den spänning så tar du ut för hög effekt, testa att gå ner till 12A och se vad du får för spänning då.
Ofta beror detta på underdimensionerade kablar då kabel utgör för högt motstånd i sig, ett bra sätt att få en kabelbrand mao.
Jag balanserar ofta min laddning genom att första belasta 1A se vilken spänning jag får säg 235V sedan belastar jag till spänningen max har droppat 7-8V till tex 228V sedan lägger jag mig där självklart under den ström som proppen är dimensionerad för.
Men detta är ett bra sätt att göra om man nu måste använda förlängningskabel tex på ett vanligt 1-fas Schuko uttag utan att riskera något.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av greenstreet »

LasseTM skrev:
greenstreet skrev:
Uppdatering i ärendet:

Jag har tillverkat en egen förlängningssladd från röd 3-fas till 1-fas blå CEE som möjliggör 16A. När jag testade igår kväll verkade den dock tappa spänning (gick ner mot 217 som lägst) vilket måste felsökas.

Har även informerat Tesla om att vi i Sverige har vissa konsumentskyddsregler (reklamationsrätt) och informerade om 6-månadersregeln samt deras eventuella skadeståndsskyldighet för kostnader m.m. Det ska inte ta fyra veckor att konstatera att en trasig WC är trasig.

Tappar den spänning så tar du ut för hög effekt, testa att gå ner till 12A och se vad du får för spänning då.
Ofta beror detta på underdimensionerade kablar då kabel utgör för högt motstånd i sig, ett bra sätt att få en kabelbrand mao.
Jag balanserar ofta min laddning genom att första belasta 1A se vilken spänning jag får säg 235V sedan belastar jag till spänningen max har droppat 7-8V till tex 228V sedan lägger jag mig där självklart under den ström som proppen är dimensionerad för.
Men detta är ett bra sätt att göra om man nu måste använda förlängningskabel tex på ett vanligt 1-fas Schuko uttag utan att riskera något.
Tack för tipset. Från ingående till undercentral är 6,0 mm2. Från undercentral till uttaget är 2,5 mm2. Min kabel är också 2,5 mm2 vilket således utgör ruttens minsta dimension. Jag ska dock testa igen ikväll och gå nerifrån som du skrev. I värsta fall får jag testa att korta ner min egengjorda adapter (röd 3-fas till blå 1-fas CEE).
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av LasseTM »

greenstreet skrev:
LasseTM skrev:
greenstreet skrev:
Uppdatering i ärendet:

Jag har tillverkat en egen förlängningssladd från röd 3-fas till 1-fas blå CEE som möjliggör 16A. När jag testade igår kväll verkade den dock tappa spänning (gick ner mot 217 som lägst) vilket måste felsökas.

Har även informerat Tesla om att vi i Sverige har vissa konsumentskyddsregler (reklamationsrätt) och informerade om 6-månadersregeln samt deras eventuella skadeståndsskyldighet för kostnader m.m. Det ska inte ta fyra veckor att konstatera att en trasig WC är trasig.
Tappar den spänning så tar du ut för hög effekt, testa att gå ner till 12A och se vad du får för spänning då.
Ofta beror detta på underdimensionerade kablar då kabel utgör för högt motstånd i sig, ett bra sätt att få en kabelbrand mao.
Jag balanserar ofta min laddning genom att första belasta 1A se vilken spänning jag får säg 235V sedan belastar jag till spänningen max har droppat 7-8V till tex 228V sedan lägger jag mig där självklart under den ström som proppen är dimensionerad för.
Men detta är ett bra sätt att göra om man nu måste använda förlängningskabel tex på ett vanligt 1-fas Schuko uttag utan att riskera något.
Tack för tipset. Från ingående till undercentral är 6,0 mm2. Från undercentral till uttaget är 2,5 mm2. Min kabel är också 2,5 mm2 vilket således utgör ruttens minsta dimension. Jag ska dock testa igen ikväll och gå nerifrån som du skrev. I värsta fall får jag testa att korta ner min egengjorda adapter (röd 3-fas till blå 1-fas CEE).

Du kan ju ha låg spänning i huset normalt därför är det bra att testa belasta med så låg ström som möjligt från början eller ta en multimeter och mäta direkt i ett uttag.
Sedan utgå från det värdet du kanske har långt till närmaste transformator.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Wall Charger "överhettad"

Inlägg av greenstreet »

Är det någon här som har kontaktuppgifter till någon hos Tesla som är vettig att prata med? Jag verkar bara få kontakt med det ena stolpskottet efter det andra. Ingen vet någonting eller varför inget händer. Jag brukar kunna hålla mig väldigt lugn, men denna cirkus testar verkligen mitt tålamod.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Skriv svar