Momsfri import från Norge

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Wherkan
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2020 12:16

Momsfri import från Norge

Inlägg av Wherkan »

Hej!

Jag har länge velat köpa mig en Tesla och är precis i färd med att flytta till Sverige från Norge där jag bott och jobbat de sista 6 åren. Jag har inte reflekterat över prisskillnaden mellan Sverige och Norge förrän idag då jag insåg att det skiljer sig otroligt mycket! 30% nästan på grundutförandet av Model 3.

Jag äger just nu en Volkswagen Golf 2015, värd runt 150k, som jag utvärderar att bara ta med mig till Sverige då den är helt nedbetald. Det vet jag att jag kvalificerar till då jag betraktas som en "Inflyttare" av tullverket (https://www.tullverket.se/flyttatillsve ... 1063f.html)

Den enda skillnaden mellan att föra in golfen och en nyköpt Tesla är kravet på att man måste ha ägt bilen i minst 6 månader och vi flyttar till Sverige 1/5. I bästa fall har jag alltså ägt min nya Tesla max 2 månader då. Men, så kan ha norskreggad bil i Sverige upp till 1 år (https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... de-fordon/). Då tänker jag att det potentiellt kan fungera att köpa den nu, ta med den till Sverige och ha den norskreggad i Sverige fram till September eller så och då importera den. Det enda problemet då är att jag varit skriven i Sverige sedan typ nu, väntar på att vår ansökan till folkbokföringen ska gå igenom, och kommer inte ha jobbat i Norge sedan 30/6. Tror ni att det är ett problem? Eller kollar de bara på hur länge jag ägt bilen samt att jag kvalificerar till att betraktas som "Inflyttare"?

Någon som har någon erfarenhet eller djupare kunskap runt det här?

Samtidigt tänker jag att i värsta fall så behöver jag betala moms och tull som ändå gör att jag hamnar på svenska priser. Men det finns kanske någon ytterligare aspekt och risk där som jag inte tänker på?

Sen är ju det norska lånet betydligt mer fördelaktigt och ofta kör de kampanjer med ränta på 0,16%. Så bara där finns det också pengar att tjäna.

Tacksam för alla svar och tankar!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av OfarligTesla »

Tror inte det fungerar.

Tullverket säger såhär:
För att beviljas flyttsakstullfrihet för ditt fordon ska du ha ägt fordonet under minst sex månader före flytten till Sverige. Ägandetiden räknas från den dag då fordonet levererades till dig till den dag då du återvänder till Sverige.
https://www.tullverket.se/sv/privat/fly ... 10654.html
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Klintan »

Golfen är bättre att sälja i Norge, listpriset på en Golf är mycket högre i Norge än i Sverige. Tyvärr är det alltså för sent för att köpa en Tesla och ta med momsfritt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Gustafsson »

Du måste nog vara folkbokförd i Norge under dessa sex månader (är det inte ett år förresten ?). Dessutom kan du inte ha någon stark anknytning till Sverige , t.ex. att du har hus/familj/barn här för att det ska kunna gå att hävda att du fortfarande bor i Norge fram till importen och troligen ha en adress i Norge där du är skriven. Ring tullen - de svarar väldigt bra på sådana frågor är min erfarenhet. Kanske om familjen flyttar först och du senare typ (om du har familj med). Du får ju betala både tull och moms på pris inkl moms på tullen o priset samt på valutapåslaget (inte så stort just nu). Risken med sådana tänkta upplägg är uppenbar.
Själv hoppas jag att Trump får EU att slopa importtullar för bilar - men det ser inte ut att vara en prioriterad fråga.. Totalpriset för en Teslaimport blir gärna mer än priset i Sverige inkl miljöbonusen.
Tror inte Norska bilar har vagnskadegaranti heller. Dock har de väl alltid 5 års "garanti" om de är köpta av bilhandlare - även som begagnade.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av NEO »

Finns fördelar och nackdelar med import, jag har importerat en S i samband med att jag flyttade till Sverige förra året. Man måste vara folkbokförd i Norge minst de 6 månaderna innan man flyttar, tullen kommer dessutom vilja ha en hel del dokument för att styrka att du bor och är hemmavarande i Norge innan du flyttade hit, det kan vara köpeavtal, försäkringspapper (som visar att du haft normalt bruk i Norge för bilen) anställningsavtal, hyreskontrakt/köpeskontrakt bostad. Du kör sedan in till Sverige och stannar vid tullen och fyller i ett försäkran om flyttsakstullfrihet samt ett enhetsdokument. Du kommer behöva styrka bilens värde i Norge innan du flyttar hem om du skulle få för dig att sälja bilen inom ett år, då åker du på moms och tull som vanligt import. Enklast är att be om inbytesoffert från Tesla i Norge, de är extremt låga och om du skulle råka för det osannolika att behöva sälja inom ett år så blir det inte så dyrt.

Väl hemma med bilen behöver du ansöka om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, där behöver du skicka in en hel del dokument, bland annat registreringsbeviset i original från vegvesenet och själva ansökan. Rekommenderar att du gör denna online och inte i pappersformat, samt skickar rekommenderat med spårning så den inte försvinner. Efter denna är godkänd kan du boka tid för registreringsbesiktning, tar ungefär en till två timmar där de går igenom bilens specifikationer, väger den samt kollar chassinummer. När denna är klar är bilen "svensk" och du kan direkt beställa skyltar online. Du kan max köra med norska skyltar i en vecka efter att du kört till Sverige och tullat in den. Det är lite olyckligt eftersom processen med ursprungskontroll, regbesiktning och få hem skyltar tar väl över en vecka och du kommer behöva ha bilen ståendes den perioden. Jag var extremt snabb och ringde överallt för att få tid till regbesiktning och det tog ändå 12 dagar från att jag körde in till Sverige tills att hela processen var klar, men jag var som sagt och letade efter regbesiktningstid överallt i närheten, det kan vara svårt att få tider.

Försäkringen var sjukt billig i och med att bilen blev registrerad med effekten från del 2 i registreringsbeviset från Norge, jag betalade 1000kr i månaden för fria mil, 29år hos IF. När ett år hade gått och jag skulle sälja bilen blev det plötsligt superdyrt, de flesta vill inte ta i importerade Teslor med tång (knappt svenska Teslor) och priset efter att jag sålde bilen landade på 5000kr per år med samma bolag och förutsättningar. Fördelen med import är 5 års nybilsgaranti eller 100.000km, däremot har du ingen vagnskadeförsäkring i tre år. Ett tips är också importförsäkring. Du kan heller inte ha lån i en norsk bank då de har pant på bilen, så du kommer behöva likvidera lånet innan du importerar.

Summa summarum kostade väl allt ungefär 6000kr.
Wherkan
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2020 12:16

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Wherkan »

NEO skrev:
Finns fördelar och nackdelar med import, jag har importerat en S i samband med att jag flyttade till Sverige förra året. Man måste vara folkbokförd i Norge minst de 6 månaderna innan man flyttar, tullen kommer dessutom vilja ha en hel del dokument för att styrka att du bor och är hemmavarande i Norge innan du flyttade hit, det kan vara köpeavtal, försäkringspapper (som visar att du haft normalt bruk i Norge för bilen) anställningsavtal, hyreskontrakt/köpeskontrakt bostad. Du kör sedan in till Sverige och stannar vid tullen och fyller i ett försäkran om flyttsakstullfrihet samt ett enhetsdokument. Du kommer behöva styrka bilens värde i Norge innan du flyttar hem om du skulle få för dig att sälja bilen inom ett år, då åker du på moms och tull som vanligt import. Enklast är att be om inbytesoffert från Tesla i Norge, de är extremt låga och om du skulle råka för det osannolika att behöva sälja inom ett år så blir det inte så dyrt.

Väl hemma med bilen behöver du ansöka om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, där behöver du skicka in en hel del dokument, bland annat registreringsbeviset i original från vegvesenet och själva ansökan. Rekommenderar att du gör denna online och inte i pappersformat, samt skickar rekommenderat med spårning så den inte försvinner. Efter denna är godkänd kan du boka tid för registreringsbesiktning, tar ungefär en till två timmar där de går igenom bilens specifikationer, väger den samt kollar chassinummer. När denna är klar är bilen "svensk" och du kan direkt beställa skyltar online. Du kan max köra med norska skyltar i en vecka efter att du kört till Sverige och tullat in den. Det är lite olyckligt eftersom processen med ursprungskontroll, regbesiktning och få hem skyltar tar väl över en vecka och du kommer behöva ha bilen ståendes den perioden. Jag var extremt snabb och ringde överallt för att få tid till regbesiktning och det tog ändå 12 dagar från att jag körde in till Sverige tills att hela processen var klar, men jag var som sagt och letade efter regbesiktningstid överallt i närheten, det kan vara svårt att få tider.

Försäkringen var sjukt billig i och med att bilen blev registrerad med effekten från del 2 i registreringsbeviset från Norge, jag betalade 1000kr i månaden för fria mil, 29år hos IF. När ett år hade gått och jag skulle sälja bilen blev det plötsligt superdyrt, de flesta vill inte ta i importerade Teslor med tång (knappt svenska Teslor) och priset efter att jag sålde bilen landade på 5000kr per år med samma bolag och förutsättningar. Fördelen med import är 5 års nybilsgaranti eller 100.000km, däremot har du ingen vagnskadeförsäkring i tre år. Ett tips är också importförsäkring. Du kan heller inte ha lån i en norsk bank då de har pant på bilen, så du kommer behöva likvidera lånet innan du importerar.

Summa summarum kostade väl allt ungefär 6000kr.
Stort tack för väldigt utförligt svar Neo! Guld värt med din erfarenhet. Låter spontant som att det är ganska mycket jobb och kanske jag inte ens kvalificerar då jag kommer vara skriven i Sverige ganska snart men kommer jobba kvar i Norge. Jag kan styra det lite själv och kan potentiellt jobba kvar i Norge, på distans då, och därmed iaf ha ett anställningsavtal för att styrka att jag befinner mig i Norge. Tror du inte att det är nog? Jag tänker då att ta med bilen till Sverige utan att importera den och ha den där under tiden för att låta de 6 månaderna passera och sen åka tillbaka till Norge för att sedan importera den. Är det shady och risky?

Jag fick följande svar från Tullverket (som var sjukt hjälpsamma måste jag säga!):
Det blir när du väl gör din flytt till Sverige, och du anmäler dina flyttsaker för import till Sverige. Det betyder att du kommer behöva styrka på att du har stannat i Norge och arbetat fram till i september-oktober genom t.ex. anställningsavtal eller hyreskontrakt på bostad. Då har du dels ett köpekontrakt där det står angivet vilket datum du köpte bilen, samt någon typ av bevis på att du stannat och jobbat i Norge fram till i höst, och då har du styrkt på att du ägt bilen i minst 6 månader innan du flyttade till Sverige.
På det svaret känns som att det räcker med "någon typ av bevis" och att ett anställningsavtal skulle hålla. Men baserat på din erfarenhet så verkar det som att de kräver mer än så?

Angående lån, så kan jag inte ha den finansierad via Tesla Norge alltså? Det var en annan uppsida som jag tänkte på då deras lån är betydligt mer förmånliga än i Sverige.

En slutgiltig fråga, som kanske hör hemma i en separat tråd, men om jag skulle sälja golfen här och ha 150.000 i kontantinsats för en Tesla. Vad är det billigaste sättet att äga en Tesla för mig då? Jag tänker då modell, ny eller begagnad, om begagnad vilken årsmodell, finansieringsmodell lån eller leasing och vilken typ av lån isf. Bara säg till om den frågan snarare hör hemma i en separat tråd så kan jag skapa en egen för det...

Tack igen för all hjälp!
Wherkan
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2020 12:16

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Wherkan »

Jag ställde frågan om det räcker med endast ett anställningsbevis och inget mer och fick till svar:
Det bör hjälpa att styrka din vistelse i Norge, då det är ett konkret bevis, vilket är bra att använda sig av.
Ett anställningsbevis kommer jag ha då jag kommer fortsätta jobba i Norge på distans fram till i höst. Kan man lita på det Tullverket skriver här och att ett anställningsbevis är gott nog?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Jojo »

Wherkan skrev:
Jag ställde frågan om det räcker med endast ett anställningsbevis och inget mer och fick till svar:
Det bör hjälpa att styrka din vistelse i Norge, då det är ett konkret bevis, vilket är bra att använda sig av.
Ett anställningsbevis kommer jag ha då jag kommer fortsätta jobba i Norge på distans fram till i höst. Kan man lita på det Tullverket skriver här och att ett anställningsbevis är gott nog?
Ärligt talat så skulle jag inte chansa. Deras förfarande är mycket beroende av den aktuella handläggaren. Jag har haft med Tullverket och andra myndigheter att göra och svaret man får på en fråga kan variera mycket, beroende på vem som svarar. Det är m a o inte så kul om Din handläggare sedan inte nöjer sig med enbart ett anställningsbevis utan vill se andra dokument (i mitt fall begärdes någon faktura med adress eller kontoutdrag som skulle kunna styrka mina uppgifter).
Mitt tips är att Du fixar en brevlådeadress hos en kollega/kompis i Norge där Du även registrerar bilen på. Således blir det inga tveksamheter vid flytt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Gustafsson »

bäddat för dyra problem är min åsikt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Headline »

Gustafsson skrev:
bäddat för dyra problem är min åsikt.
Nja, är det inte snarare så att största risken är att du betalar lika mycket för din bil kostar i sverige. Mina tidigare analyser visade att Tesla var billigare (exkl moms och valuta) i Norge så även om du åker på tull etc. så kanske det kan vara värt risken.

Uppsidan är ju uppenbar, jag hade gått på det!
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Gustafsson »

Headline skrev:
Gustafsson skrev:
bäddat för dyra problem är min åsikt.
Nja, är det inte snarare så att största risken är att du betalar lika mycket för din bil kostar i sverige. Mina tidigare analyser visade att Tesla var billigare (exkl moms och valuta) i Norge så även om du åker på tull etc. så kanske det kan vara värt risken.

Uppsidan är ju uppenbar, jag hade gått på det!
Ge gärna ett exempel, jag har räknat några gånger på det där då jag jobbar i Norge. Aldrig fått ekonomi i det, men valutan är lite gynnsammare nu. Dock fortfarande problemet med vagnskadegarantin bl.a.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Headline »

Gustafsson skrev:
Headline skrev:
Gustafsson skrev:
bäddat för dyra problem är min åsikt.
Nja, är det inte snarare så att största risken är att du betalar lika mycket för din bil kostar i sverige. Mina tidigare analyser visade att Tesla var billigare (exkl moms och valuta) i Norge så även om du åker på tull etc. så kanske det kan vara värt risken.

Uppsidan är ju uppenbar, jag hade gått på det!
Ge gärna ett exempel, jag har räknat några gånger på det där då jag jobbar i Norge. Aldrig fått ekonomi i det, men valutan är lite gynnsammare nu. Dock fortfarande problemet med vagnskadegarantin bl.a.

Standard Range Model 3 i sverige: 559080 SEK (moms 111816 SEK) = 447264 SEK exkl moms
Dito i Norge 399142 NOK * 1,04 = 415108 SEK (Bilen i Norge är ca 32000 SEK billigare)

Som privatperson kostar bilen 559080-60000 = 499080 SEK

Om man kan få in bilen i sverige utan moms är det alltså 83972 SEK som skiljer.

Täcker denna skillnad kostnader för att få in bilen i Sverige?

Att överväga är väl snarare hur stor är risken att du åker på tull och moms? Vad kan du göra för att undvika detta? Det hade varit mitt fokus.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Hammar »

Du bor ju i Norge nu och har gjort så ett bra tag, så varför inte göra det helt enligt reglerna.

Stoppa din folkbokföring i Sverige.
Sälj bilen du har idag, och använd pengarna till kontantinsatsen.
Kolla med norska Tesla om vad som gäller om du köper bilen och lånar av dem i Norge, och importerar bilen till Sverige.
Kolla om de har någon lagerbil som du snabbt kan få levererad.
Skaffa något billigt boende från det att familjen flyttar. Är ju naturligt om familjen flyttar först, och du ett par månader senare. Måste man inte bygga så att man kan hyra ut en lägenhet för att man skall få bolån i Norge?
Fortsätt jobba kvar på distans, och gör det även någon månad efter du flyttat till Sverige.
Va på plats hos din arbetsgivare minst en gång per kalendermånad. Borde väl finnas någon typ av möte du skulle kunna komma in för eller någon annan anledning. Eller jobba från kontoret några timmar.
Du har ju Tesla, så du kör naturligtvis mellan bostaden i Norge och Familjen flera gånger i månaden.
Ha ett kreditkort för Sverige och ett för Norge. Då kan du enkelt visa vilka dagar du varit i Norge om det blir chaffs. Använd kontanter eller fruns kort för inköp i Sverige. Tänk hängslen och livrem.

Du har ju Tesla, så sommarsemester med Teslan och familjen i Norge en vecka.

Så med papper på jobb och bostad i Norge under perioden, borde det väl inte vara några problem. Och med kreditkortet så kan du ju göra det troligt att du varit i landet om de mot förmodan inte skulle räcka.

Har jag glömt något?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Gustafsson »

Headline skrev:
Gustafsson skrev:
Headline skrev:
Gustafsson skrev:
bäddat för dyra problem är min åsikt.
Nja, är det inte snarare så att största risken är att du betalar lika mycket för din bil kostar i sverige. Mina tidigare analyser visade att Tesla var billigare (exkl moms och valuta) i Norge så även om du åker på tull etc. så kanske det kan vara värt risken.

Uppsidan är ju uppenbar, jag hade gått på det!
Ge gärna ett exempel, jag har räknat några gånger på det där då jag jobbar i Norge. Aldrig fått ekonomi i det, men valutan är lite gynnsammare nu. Dock fortfarande problemet med vagnskadegarantin bl.a.

Standard Range Model 3 i sverige: 559080 SEK (moms 111816 SEK) = 447264 SEK exkl moms
Dito i Norge 399142 NOK * 1,04 = 415108 SEK (Bilen i Norge är ca 32000 SEK billigare)

Som privatperson kostar bilen 559080-60000 = 499080 SEK

Om man kan få in bilen i sverige utan moms är det alltså 83972 SEK som skiljer.

Täcker denna skillnad kostnader för att få in bilen i Sverige?

Att överväga är väl snarare hur stor är risken att du åker på tull och moms? Vad kan du göra för att undvika detta? Det hade varit mitt fokus.
Jag räknar så här:
I Norge standard range plus (384900 NOK. X 1,04*1,1*1,25) = 551837 + lite avgifter för registrering besiktning ca 10000 till.
I Sverige (549900 - 60000) = 489000. Då ingår vagnskadegarantin.
Köper du i firma (leasing) får du dessutom dra av halva momsen dvs 437000 i Sverige då. Det blir nog nästan lika billigt som i Norge.
Dock är det så att när bilen sedan importeras till Sverige är det marknadspriset som avgör tull å moms om man nu måste betala det, dvs rimligen lite mindre än ovan.
Nåt jag missar ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av NEO »

Wherkan skrev:

Stort tack för väldigt utförligt svar Neo! Guld värt med din erfarenhet. Låter spontant som att det är ganska mycket jobb och kanske jag inte ens kvalificerar då jag kommer vara skriven i Sverige ganska snart men kommer jobba kvar i Norge. Jag kan styra det lite själv och kan potentiellt jobba kvar i Norge, på distans då, och därmed iaf ha ett anställningsavtal för att styrka att jag befinner mig i Norge. Tror du inte att det är nog? Jag tänker då att ta med bilen till Sverige utan att importera den och ha den där under tiden för att låta de 6 månaderna passera och sen åka tillbaka till Norge för att sedan importera den. Är det shady och risky?

Jag fick följande svar från Tullverket (som var sjukt hjälpsamma måste jag säga!):
Det blir när du väl gör din flytt till Sverige, och du anmäler dina flyttsaker för import till Sverige. Det betyder att du kommer behöva styrka på att du har stannat i Norge och arbetat fram till i september-oktober genom t.ex. anställningsavtal eller hyreskontrakt på bostad. Då har du dels ett köpekontrakt där det står angivet vilket datum du köpte bilen, samt någon typ av bevis på att du stannat och jobbat i Norge fram till i höst, och då har du styrkt på att du ägt bilen i minst 6 månader innan du flyttade till Sverige.
På det svaret känns som att det räcker med "någon typ av bevis" och att ett anställningsavtal skulle hålla. Men baserat på din erfarenhet så verkar det som att de kräver mer än så?

Angående lån, så kan jag inte ha den finansierad via Tesla Norge alltså? Det var en annan uppsida som jag tänkte på då deras lån är betydligt mer förmånliga än i Sverige.

En slutgiltig fråga, som kanske hör hemma i en separat tråd, men om jag skulle sälja golfen här och ha 150.000 i kontantinsats för en Tesla. Vad är det billigaste sättet att äga en Tesla för mig då? Jag tänker då modell, ny eller begagnad, om begagnad vilken årsmodell, finansieringsmodell lån eller leasing och vilken typ av lån isf. Bara säg till om den frågan snarare hör hemma i en separat tråd så kan jag skapa en egen för det...

Tack igen för all hjälp!
Jag hade kört om jag var du, köp en bil som verkligen är värd och har störst prisskillnad. Nackdelen är att du måste casha lånet och vara folkbokförd i Norge under tiden. Det räcker nog med anställningsavtal, du är folkbokförd i landet du har skatterättslig vist i och det är ju uppenbarligen Norge eftersom du är anställd där och har norskt fødselsnummer (antar att du inte kör med d-nummer längre)

Så länge du uppfyller kraven om att du ägt bilen i sex månader innan du folkbokförde dig i Sverige så är det lugnt. Följ bara min guide så klarar du dig galant. Köra på norsk försäkring och norska plåtar hemma i Sverige har du rätt till, för som "norsk" har du faktiskt ingen rätt att köra svensk bil i Norge.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Gustafsson »

Hakar upp mig på de sex månaderna. Kan vara ett år som gäller då du väl är sk ”återvändare”.
Har inte lusläst villkoren dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kontakten2

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av kontakten2 »

Jag gjorde samma sak för några år sedan.


Redovisade endast anställningskontrakt och betald försäkring senaste 6månaderna. Dom tittade inte alls noga och dom hjälpte till med förtullningen som tog drygt en timme.

Men man måste ha löst ev lån tidigare men har för mig du ska kunna ta lån på utländska bilar med hjälp av chassienumret
Wherkan
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2020 12:16

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Wherkan »

Tack för alla bra svar och det känns ju som att det faktiskt kan vara värt det.

Jag skulle lösa allt ni föreslår utom en sak och det är folkbokföringen. Jag har redan startat processen med att skriva mig och min familj i Sverige så om de kräver att jag är folkbokförd i Norge så blir det svårt oavsett. Men det verkar inte som att du behövde visa upp utdrag från folkbokföringen kontakten2? Baserat på mail-konversationen med Tullverket och din erfarenhet så verkar det ju inte vara stenhård kontroll på det så om jag har allt annat i ordning så kanske det håller. Det viktigaste borde ju vara allt det andra ni radar upp.

Med era kalkyler så är det ju iaf ingen risk utan snarare pengar att tjäna oavsett om jag skulle behöva tulla den. Jag har ingen möjlighet att ta dens om leasingbil på firma heller så det alternativet utgår.

Jag väntar på att få ett erbjudande om inbyte av golfen så får jag ta det därifrån. Är det ett riktigt lågt bud så tror jag att jag försöker sälja den privat och då kan det ta ett tag.
Wherkan
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2020 12:16

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Wherkan »

Gustafsson skrev:
Hakar upp mig på de sex månaderna. Kan vara ett år som gäller då du väl är sk ”återvändare”.
Har inte lusläst villkoren dock.
Nej, det är 6 månader som gäller då Norge är utanför EU. Fick detta bekräftat av Tullverket också.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av NEO »

Har du folkbokfört dig i Sverige är det tyvärr för sent. Det är också skillnad på inflyttare och återvändare; jobbat på D nummer eller folkbokfört dig i Norge.
Wherkan
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2020 12:16

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Wherkan »

NEO skrev:
Har du folkbokfört dig i Sverige är det tyvärr för sent. Det är också skillnad på inflyttare och återvändare; jobbat på D nummer eller folkbokfört dig i Norge.
Är det så? 100% säker? Ajja, det var värt ett försök iaf :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Gustafsson »

Wherkan skrev:
Gustafsson skrev:
Hakar upp mig på de sex månaderna. Kan vara ett år som gäller då du väl är sk ”återvändare”.
Har inte lusläst villkoren dock.
Nej, det är 6 månader som gäller då Norge är utanför EU. Fick detta bekräftat av Tullverket också.
Säker ? Inom EU är det ju ingen tull eller moms.
https://www.tullverket.se/sv/privat/fly ... 1066e.html
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av metchristian »

Gustafsson skrev:
Wherkan skrev:
Gustafsson skrev:
Hakar upp mig på de sex månaderna. Kan vara ett år som gäller då du väl är sk ”återvändare”.
Har inte lusläst villkoren dock.
Nej, det är 6 månader som gäller då Norge är utanför EU. Fick detta bekräftat av Tullverket också.
Säker ? Inom EU är det ju ingen tull eller moms.
https://www.tullverket.se/sv/privat/fly ... 1066e.html
Norge är inte med i eu, för norrmän måste betala tull på allt över 350nok.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Gustafsson »

metchristian skrev:
Gustafsson skrev:
Wherkan skrev:
Gustafsson skrev:
Hakar upp mig på de sex månaderna. Kan vara ett år som gäller då du väl är sk ”återvändare”.
Har inte lusläst villkoren dock.
Nej, det är 6 månader som gäller då Norge är utanför EU. Fick detta bekräftat av Tullverket också.
Säker ? Inom EU är det ju ingen tull eller moms.
https://www.tullverket.se/sv/privat/fly ... 1066e.html
Norge är inte med i eu, för norrmän måste betala tull på allt över 350nok.
Min länk gäller flyttning från Norge, inte EU.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Brus
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 okt 2023 00:37

Re: Momsfri import från Norge

Inlägg av Brus »

A)
Vem kräver att man refinansierad lånet?

Ska kanske importera model s 2017 75D som gått 7000 mil. Skinn, EAP. Svart.
Uppfyller alla kriterier för tullfrihet vid återflytt. Har lån hos Danske, i norge.

Vet att banken paradoxalt ej vill ha kvar mig som låntagare på bilen vid flytt, trots ökat värde på bilen som är deras säkerhet. Det är ett par stycken i tråden som har nämnt att man behöver refinansiera lånet.
Vem är det som krävt att lånet ska upphävas, banken, norska tullen, svenska tullen? Blir norska banken varslade vid exporten?
1) Frågan avser huvudsakligen hur skyndsamt jag behöver adressera den faktorn. 2) har 3% ränta på nuvarande lån som är svårslaget

B)
Gissningar på marknadsvärde i Sverige nu och om 1 år?
Skriv svar