Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Mangodash »

Teknikern sa att det inte var cirkulation pumpen eftersom det skulle låta på ett helt annat sätt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Bjelke »

Aha, ja då kan vi ju utesluta en sak iaf då kanske :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kontakten2

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av kontakten2 »

Det kanske går att starta om mcu under laddning när du hör ljudet. Trycker på bägge scrollknapparna tills du får upp teslamärket i skärmen.
Då kanske fläktarna stannar till i mcu så kan du utesluta dom.

Det kan eventuellt vara luft i kylsystemet. Då kaviterar cirkulationspump och det låter ganska kraftigt...

Teori 3 kan vara luftspjället fram till kylarna som vill öppna och stänga och knäpper?
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av nahoj56 »

Tycker det låter precis som cirkulationspumpen för kylvätskan. Den går ju dels vid laddning och även när bilen laddar på 12V batteriet under dagen. Tycker den går betydligt oftare på senare tid. Kanske beror på ändringar i BMS-systemet.
Model S 85D -15.
Användarvisningsbild
sved73
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2020 10:58
Ort: Karlskoga

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av sved73 »

Hur har det gått med vibrationerna, hittat orsaken?
Jag har själv upplevt samma fenomen, vibrationer känns i sätet precis som man åker på kullersten bara på bakhjulen. Mest störande i lägre hastigheter 50-70 men märkbart att i te 100% oavsett hastighet.

Bilen 2 månader gammal bara och sommardäcken helt nya orginal 18", 3v gamla. Åkte därför in till lokala däckfirman som kollade så ingen obalans, däcken var 100%. De upptäckte dock ett litet glapp runt centrumnavet när dom monterade tillbaks fälgarna så dom var noggranna när dom drog fast fälgarna igen. Peppar peppar men verkar varit problemet! Tydligen vanligt problem även på vissa Volvomodeller.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Är däcken verkligen rätt balanserade? Jag har på båda mina Teslor haft problem med ovala fälgar. På min P85 -14 var det främst ett bakhjul, på min 90D -16 var det flera hjul. Det var enligt däckverkstaden nästan omöjligt att få det bra. De lyckades till sist, men de fick använda lastbilsbalanseringsvikter för att bli av med obalansen. Därefter gick den bra.
Det går ju inte att balansera bort att hjulet är ovalt.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av metchristian »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Är däcken verkligen rätt balanserade? Jag har på båda mina Teslor haft problem med ovala fälgar. På min P85 -14 var det främst ett bakhjul, på min 90D -16 var det flera hjul. Det var enligt däckverkstaden nästan omöjligt att få det bra. De lyckades till sist, men de fick använda lastbilsbalanseringsvikter för att bli av med obalansen. Därefter gick den bra.
Det går ju inte att balansera bort att hjulet är ovalt.
Hade samma problem med en range Rover sport, det va inte fälgen som va oval. Utan däcket! Så de måste byta däcket, om det är fälgen så måste den riktas om så nej balansera om lär ju inte hjälpa.. provades på range sporten.. tror vi tom hade så mkt vikter att Däckia sa att detta är inte normalt, så de till slut kollade de om däcket va runt och det visade sig inte va det.. så de reklamerade och bytte ut fälgen o däcket för att va 100%. Så låter konstigt att använda lastbilsvikter.
Skriv svar