Frågor och svar när det gäller foliering

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Die Kloppster
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 feb 2020 16:43

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av Die Kloppster »

MX svart, gillar färgen men vill skydda hela bilen - fick en liten stenskada i vindrutan på vägen hem på E22 efter jag hade hämtat bilen.
Vad har man till alternativ här i Skåne?
Synd att Wrapzone bara finns i Stockholm.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av metchristian »

Någon som har satt på xpel foliering från autoshield?

Vad är er erfarenhet?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av Legato »

metchristian skrev:
Någon som har satt på xpel foliering från autoshield?

Vad är er erfarenhet?
Nej. Men tror det är svårt att hitta någon som inte tycker det är bäst. Problemet är bara priset...

Kostar väl max hälften med tex Hexis Bodyfence.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av metchristian »

Legato skrev:
metchristian skrev:
Någon som har satt på xpel foliering från autoshield?

Vad är er erfarenhet?
Nej. Men tror det är svårt att hitta någon som inte tycker det är bäst. Problemet är bara priset...

Kostar väl max hälften med tex Hexis Bodyfence.
Hälften? jag fått pris där det skiljer 6000 mellan hexis o xpel. Om jag förstod rätt så skiljer det i tjockleken mellan hexis o xpel bla.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av OfarligTesla »

metchristian skrev:
Legato skrev:
metchristian skrev:
Någon som har satt på xpel foliering från autoshield?

Vad är er erfarenhet?
Nej. Men tror det är svårt att hitta någon som inte tycker det är bäst. Problemet är bara priset...

Kostar väl max hälften med tex Hexis Bodyfence.
Hälften? jag fått pris där det skiljer 6000 mellan hexis o xpel. Om jag förstod rätt så skiljer det i tjockleken mellan hexis o xpel bla.
Var har du fått sådana priser ifrån?

Priserna jag fått på Xpel från Autoshield var uppåt 60k, Wrapzone ville ha 34k för Hexis, båda gav sen 10% rabatt så då handlade det om 53k för Xpel mot 30,5k för Hexis. Rätt stor skillnad enligt mig så jag gick på Hexis pga det, skall jag betala 23k extra vill jag veta vad jag får för de pengarna och det lyckades jag inte hitta något om. Vet inte om Autoshield hade gömt skarvar mellan paneler mer osv eller om man bara betalat för märket, hade varit kul att få jämföra om man får något faktiskt merjobb för pengarna.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av Legato »

metchristian skrev:
Legato skrev:
metchristian skrev:
Någon som har satt på xpel foliering från autoshield?

Vad är er erfarenhet?
Nej. Men tror det är svårt att hitta någon som inte tycker det är bäst. Problemet är bara priset...

Kostar väl max hälften med tex Hexis Bodyfence.
Hälften? jag fått pris där det skiljer 6000 mellan hexis o xpel. Om jag förstod rätt så skiljer det i tjockleken mellan hexis o xpel bla.
Räknade med ca 50k respektive ca 25k.

Med 6k skillnad hade jag valt Xpel. Men med 6k skillnad gissar jag att du fått ett "för" högt pris för Hexis.

Xpel är ett extremt välmående bolag med feta marginaler. Största skillnaden tror jag är priset, men vill man ha det allra bästa så tror jag Xpel ändå är rätt val...

"Min" folierare som kör Hexis erkände utan krusiduller att Xpel är (ännu) bättre men också mycket dyrare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av metchristian »

Legato skrev:
metchristian skrev:
Legato skrev:
metchristian skrev:
Någon som har satt på xpel foliering från autoshield?

Vad är er erfarenhet?
Nej. Men tror det är svårt att hitta någon som inte tycker det är bäst. Problemet är bara priset...

Kostar väl max hälften med tex Hexis Bodyfence.
Hälften? jag fått pris där det skiljer 6000 mellan hexis o xpel. Om jag förstod rätt så skiljer det i tjockleken mellan hexis o xpel bla.
Räknade med ca 50k respektive ca 25k.

Med 6k skillnad hade jag valt Xpel. Men med 6k skillnad gissar jag att du fått ett "för" högt pris för Hexis.

Xpel är ett extremt välmående bolag med feta marginaler. Största skillnaden tror jag är priset, men vill man ha det allra bästa så tror jag Xpel ändå är rätt val...

"Min" folierare som kör Hexis erkände utan krusiduller att Xpel är (ännu) bättre men också mycket dyrare.

Glömde säga att det är till en Porsche o inte tesla.
Men jag gjorde hexis till min model 3.
Fick 6000 i skillnad i pris mellan hexis från wrapzone o autoshield med xpel.
Stefan00
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jun 2017 17:17

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av Stefan00 »

WrapZone skrev:
rtgrt skrev:
Fråga till Wrapzone, gör ni folieringar bara i Stockholm eller har ni andra platser också?

Angående Hexis, gulnar folien efter något år? Har läst att pga UV skydd så gulnar filmen efter något år.

Vi finns bara i Stockholm,

Hexis Bodyfence har 10 års garanti mot gulning, fadening och krackelering, jag misstänker att du läst tråden från en kund till oss som spårade ur och skrev på alla forum i Sverige om hans gulnade skydd, till det ska tilläggas att det var ett material som hette carprotect, det är ett helt annat material och på den tiden då det sattes gulnade alla skydd från samtliga tillverkare innan dom förfinat tekniken till vad det är idag.

/Andreas
Oj...gammal tråd men alltid tråkigt med påhopp från företag i syfte att framställa sig själva i bättre dager :shock: . Eftersom Wrapzone tog upp det kan det vara bra för de som hittar denna tråd att känna till hur Wrapzone då valde att bemöta den fd kund (jag) som Andreas refererar till, som varken var nöjd med deras arbete eller produkten de sålde. Se, https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320283
Användarvisningsbild
Norrsken
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 okt 2020 17:22

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av Norrsken »

Min erfarenhet med Wrapzone -
Vit M3 helfolierad med Orafol Silver Metallic direkt efter Tesla uttag i Oktober 2020. Det blev riktigt snyggt efter min
smak, även om vi mest folierade för att skydda lacken som inte hade det bästa ryktet när vi köpte den.

Wrapzone har varit extremt omtänksamma och snabbt hjälpt oss med de småsaker som dykt upp, inkl. vår egna fel,
alltid vänliga med mycket gediget jobb. Från min erfarenhet säger jag gärna att det varit ett riktigt bra val.
M3LR 2020
Användarvisningsbild
Broeken
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 22 jan 2021 10:07

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av Broeken »

En sniklösning jag kör är att pricka i de vita prickarna med whiteboardpenna efter biltvätt, fungerar förvånansvärt bra med tanke på utgiften.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av bjornnilsson »

Hur många meter wrap går det åt för att wrappa en model s? Någon som vet?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
WrapZone
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 sep 2019 20:47
Ort: Stockholm /Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Frågor och svar när det gäller foliering

Inlägg av WrapZone »

För en erfaren folierare helt utan misstag ca 16-17 löpmeter men då blir det ingen marginal för misstag.
För någon mindre erfaren skulle jag rekommendera minst 20 löpmeter.
Kan också vara bra att ha material kvar för eventuella reparationer i framtiden.
WrapZone - Helfoliering - Stenskottsskydd - Toning - Dekor - Chromedelete
https://www.wrapzone.net Använd koden TCS vid offertförfrågan för 10% Tesla Club Sweden-rabatt
Skriv svar