Fler negativa artiklar efterlyses

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Svenssons »

slugger75 skrev:
Härligt att du är nöjd med service, regnsensor osv. Det finns de som aldrig har drabbats av något problem. Skitbra! Men vi andra, som har problem, vill kanske inte mörka de problemen.
Men varför skriva en negativ artikel om det istället för en korrekt artikel? För mig tar en negativt vinklad artikel bara upp de negativa delarna, en positivt vinklad artikel bara upp de positiva och en objektiv artikel försöker visa på bägge sidorna. Dock betyder inte detta att det måste vara 50% positivt och 50% negativt i en objektiv artikel. Denna fördelning kan vara felaktig och då är det inte en objektiv artikel.

Själv anser jag att Tibor inte försöker utelämna brister hos Tesla eller bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av taliz »

Just skyltläsning skulle man kunna göra en djupdykning i. Hur vattentäta är patenten, finns någon teoretisk väg runt etc.
Vore särskilt intressant om man kunde få utlåtanden direkt från Tesla och Mobileye(men nog inte så realistiskt tyvärr).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Xeik »

taliz skrev:
Just skyltläsning skulle man kunna göra en djupdykning i. Hur vattentäta är patenten, finns någon teoretisk väg runt etc.
Vore särskilt intressant om man kunde få utlåtanden direkt från Tesla och Mobileye(men nog inte så realistiskt tyvärr).
Håller helt med. Detta är också det som jag mest saknar just nu.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av LarsL »

En lösning på detta hade varit att bilen lärt sig min sträcka på väg till jobbet så att den ändrade hastighet vid rätt tillfälle. Hade ju inte varit så mycket svårare än höjning och sänkning av fjädringen på vissa gps positioner. De skulle kunna börja med sänkning av hastigheten. Släng upp en ruta med ”Vill du spara den här fartsänkningen?”
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Vulgarsonic »

+46 skrev:
Visar sig att den funktionen inte ens finns i Audi e-tron
Så Tesla har låtit bli att implementera det appen för att inte hamna ALLTFÖR långt före Audi som inte ens har det i bilen, eller vad är relevansen med e-tron?

Jag vill gärna ha möjlighet att ställa strömstyrka i min TESLA.
Vad har e-tron med nånting att göra?

Ursäkta rant:en men detta eviga relativiserandet mot andra bilmärken, jag fattar inte?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av slugger75 »

Svenssons skrev:
slugger75 skrev:
Härligt att du är nöjd med service, regnsensor osv. Det finns de som aldrig har drabbats av något problem. Skitbra! Men vi andra, som har problem, vill kanske inte mörka de problemen.
Men varför skriva en negativ artikel om det istället för en korrekt artikel? För mig tar en negativt vinklad artikel bara upp de negativa delarna, en positivt vinklad artikel bara upp de positiva och en objektiv artikel försöker visa på bägge sidorna. Dock betyder inte detta att det måste vara 50% positivt och 50% negativt i en objektiv artikel. Denna fördelning kan vara felaktig och då är det inte en objektiv artikel.

Själv anser jag att Tibor inte försöker utelämna brister hos Tesla eller bilarna.
Ok det var dåligt val av rubrik av mig. Det jag menade var att även skriva artiklar som tar upp (det som vissa upplever som) problem.

Såklart ska det vara en korrekt artikel.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av hooked »

Jippi! Ytterligare en gnälltråd där medelålders gubbar får ut sina aggressioner på internet. Att man orkar! :? :lol:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Svenssons »

hooked skrev:
Jippi! Ytterligare en gnälltråd där medelålders gubbar får ut sina aggressioner på internet. Att man orkar! :? :lol:
Ständiga förbättringar! Aldrig vara nöjd. Själv är jag oftast rätt nöjd dock vilket beror på min lathet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av +46 »

Vulgarsonic skrev:
+46 skrev:
Visar sig att den funktionen inte ens finns i Audi e-tron
Så Tesla har låtit bli att implementera det appen för att inte hamna ALLTFÖR långt före Audi som inte ens har det i bilen, eller vad är relevansen med e-tron?

Jag vill gärna ha möjlighet att ställa strömstyrka i min TESLA.
Vad har e-tron med nånting att göra?

Ursäkta rant:en men detta eviga relativiserandet mot andra bilmärken, jag fattar inte?
Det var ett exempel på att det jag tar för givet inte ens finns som funktion i en helt ny premium elbil av ett annat fabrikat. Jag kan ladda med upp till 32 A 3-fas. Perfekt om man som jag har timdebitering men en katastrof när andra vill ladda hos mig som saknar den inställningsmöjligheten i bilen. Blir mest uppenbart med sonens elbil som har 32A 1-fas laddning.
Installerat 13,2 kWp solceller
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av kallekula »

Vulgarsonic skrev:
+46 skrev:
Visar sig att den funktionen inte ens finns i Audi e-tron
Så Tesla har låtit bli att implementera det appen för att inte hamna ALLTFÖR långt före Audi som inte ens har det i bilen, eller vad är relevansen med e-tron?

Jag vill gärna ha möjlighet att ställa strömstyrka i min TESLA.
Vad har e-tron med nånting att göra?

Ursäkta rant:en men detta eviga relativiserandet mot andra bilmärken, jag fattar inte?
Så du menar att det finns i Nissan?
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Vulgarsonic »

kallekula skrev:
Vulgarsonic skrev:
+46 skrev:
Visar sig att den funktionen inte ens finns i Audi e-tron
Så Tesla har låtit bli att implementera det appen för att inte hamna ALLTFÖR långt före Audi som inte ens har det i bilen, eller vad är relevansen med e-tron?

Jag vill gärna ha möjlighet att ställa strömstyrka i min TESLA.
Vad har e-tron med nånting att göra?

Ursäkta rant:en men detta eviga relativiserandet mot andra bilmärken, jag fattar inte?
Så du menar att det finns i Nissan?
?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av frippe »

Blir det inte lite knepigt att välja vems upplevelse som ska bli rådande? Vi har ett antal som haft problem i samband med service, och vissa som inte haft det. Vems historia ska blir rådande i artikeln? För skrivs det bara ur ena synvinkeln, kommer alla utomstående att tro att det är så för alla. Vilket knappast blir bra oavsett vilken vinkel som väljs.

Bättre då att välja modellen att beskriva hur det är tänkt att fungera, hur jag som bilägare ska agera för att få service eller liknande. App, ringa, m.m.

Och när det gäller skyltläsning, och det problem som verkar råda kring det patent som mobileeye har så förstår inte jag riktigt vad man ska få ut av artikeln om det. Visst lite intressant att ett patent kan störa så mycket men jaha.

Tibor har säkert en väldigt bra kontakt väg in i teslas organisation, men en sådan väg in måste vårdas. Om den används för att skriva en mängd rent negativa artiklar utan mer saklighet än ägares,upplevelser, är risken stor att kontaktnäten torkar ut.

Däremot bör man så klart kunna skriva artiklar som ställer frågor, vilket skapar en möjlighet för tesla att agera. Men dessa frågor bör vara bättre underbyggda än att par ägares subjektiva upplevelse.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Jerker »

frippe skrev:
Blir det inte lite knepigt att välja vems upplevelse som ska bli rådande?
Ja, det intressanta är ju att vi har rätt olika uppfattningar om vissa detaljer. Om vi bortser från skillnader i hur olika ägare blivit behandlade i samband med service, för det kan verkligen skilja sig åt, så är det ju andra saker som t.ex. det vi diskuterat här i tråden: Vindrutetorkarna. Vissa tycker att de funkar perfekt, även i mörker och andra upplever att de inte alls fungerar. Eller, det är ju ingen "upplevelse" utan fakta att min bil inte alls använder vindrutetorkarna i mörkerkörning även om det hällregnar. Andra säger att deras visst fungerar i mörker.

Eller med helljusautomatik. Jag tycker att den i praktiken är oanvändbar, andra tycker att den funkar jättebra. Där är det kanske mer en bedömningsfråga. Jag tycker inte om att se att bilen väntar med att slå av helljuset mycket längre vid ett möte än jag själv skulle ha gjort manuellt. Då känner jag att bilen inte fungerar som jag vill att den ska göra. Ibland hinner den inte ens slå av helljuset innan den mötande börjar blinka mot mig. Jag tycker att det är obehagligt. Jämför det med en annan bilist som annars inte heller skulle ha slagit av helljuset tidigare och skiter i om nån blinkar åt sig, då tycker den att samma funktionalitet är bra. Alltså exakt samma funktionalitet men jag tycker att den är dålig och och nån annan att den är bra. Samma med hur den slår på helljuset efter möte. När jag sköter det manuellt så ser jag till att slå på helljuset i samma ögonblick som bilarnas fronter möts, annars upplever jag att jag är bländad efter mötet och inte ser nåt. Bilen väntar ett tag att slå på helljuset så att min upplevelse blir att jag kör nån sekund eller två och är helt blind. Det är en fruktansvärt dålig funktionalitet. Nån annan kanske inte alls har samma upplevelse. Det kan bero på att jag är 57 år och har märkt av ett sämre mörkerseende. Om man är 35 så kanske detta inte är ett problem. Ett yngre öga kanske ställer om sig lättare och ser bättre än mitt, så för den personen kanske det inte är nåt problem att helljuset inte slås på omedelbart.

Alltså, samma funktionalitet kan upplevas helt olika av två olika personer.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av slugger75 »

frippe skrev:

Och när det gäller skyltläsning, och det problem som verkar råda kring det patent som mobileeye har så förstår inte jag riktigt vad man ska få ut av artikeln om det. Visst lite intressant att ett patent kan störa så mycket men jaha.
Du kanske inte har en Model 3? Där används ju inte skyltavläsning, utan på skärmen visas en bild av den aktuella hastighetsbegränsningen på vägsträckan. Eftersom den väldigt ofta visar fel hastighet anser jag att det vore intressant att gå till botten kring vad det beror på. Kartorna i bilen kan vara hur uppdaterade som helst, men själva hastighetsdatat är i många fall år gammal. Det leder ju till att autopiloten i många fall blir oanvändbar/krångligare att använda.

Det jag skulle vilja ha ut av en sådan artikel är t.ex. svaren på följande frågor: Vad beror det på att fel hastighet visas så ofta? Hur hanteras hastighetsdata i bilen? Varför tar det så lång tid att åtgärda? Vet Tesla ens om att det är ett problem? När kan vi förvänta oss en lösning på problemet?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av [JM] »

slugger75 skrev:
frippe skrev:

Och när det gäller skyltläsning, och det problem som verkar råda kring det patent som mobileeye har så förstår inte jag riktigt vad man ska få ut av artikeln om det. Visst lite intressant att ett patent kan störa så mycket men jaha.
Du kanske inte har en Model 3? Där används ju inte skyltavläsning, utan på skärmen visas en bild av den aktuella hastighetsbegränsningen på vägsträckan. Eftersom den väldigt ofta visar fel hastighet anser jag att det vore intressant att gå till botten kring vad det beror på. Kartorna i bilen kan vara hur uppdaterade som helst, men själva hastighetsdatat är i många fall år gammal. Det leder ju till att autopiloten i många fall blir oanvändbar/krångligare att använda.

Det jag skulle vilja ha ut av en sådan artikel är t.ex. svaren på följande frågor: Vad beror det på att fel hastighet visas så ofta? Hur hanteras hastighetsdata i bilen? Varför tar det så lång tid att åtgärda? Vet Tesla ens om att det är ett problem? När kan vi förvänta oss en lösning på problemet?

Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Om du sammanställer informationen istället själv och lägger upp en ny tråd under nybörjarfrågor där du summerar detta så blir det ju precis det du eftersöker....
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av slugger75 »

[JM] skrev:


Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av [JM] »

slugger75 skrev:
[JM] skrev:


Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.
Så du vill att någon annan ska ta reda på det åt dig?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av slugger75 »

[JM] skrev:
slugger75 skrev:
[JM] skrev:


Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.
Så du vill att någon annan ska ta reda på det åt dig?
Jag får lite troll-vibbar av dig [JM]. Jag utgår nu från att du inte hunnit få i dig ditt morgonkaffe och är på krigsstigen.

Du har själv skrivit fler än 500 inlägg. Kanske något av dessa var en fråga? Kanske du ville att någon annan skulle ta reda på någonting åt dig?

Ha en bra dag.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av TiborBlomhall »

frippe skrev:
Tibor har säkert en väldigt bra kontakt väg in i teslas organisation
Tibor drömmer ofta om kontaktväg in i Teslas organisation, men faktum är att jag har nada. Tvärtom, alla är rädda säga nåt för de vet det hamnar i artiklar. :?

Enda informationskanalen ut från det där bolaget är fanemig endast Elons twitterkonto.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av heldiggrisen »

[JM] skrev:
slugger75 skrev:
[JM] skrev:


Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.
Så du vill att någon annan ska ta reda på det åt dig?
Är du på riktig?
Hela tråden handlar jo om att samla in frågor Teslaägare har kring negativa upplevelser kring sitt ägande. Så Tibor eller en annan med journalistisk erfarenhet kan få svar på frågan. Då allra helst från källan så svaret blir korrekt, och artikeln blir så bra som möjlig.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av [JM] »

Så svaret på frågan är ja.

Du vill att Tibor eller annan journalist ska ta reda på vissa saker som du och en del andra känns kostigt
Eller ta teda på varför tesla fattat vissa beslut.

Jag förstår bara inte korrelationen till trådens titel.
Varför inte bara skicka ett PM och fråga tex tibor om han kan gräva lite i ett ämne.

Som någon skrev ovan. Vi behöver objektiva artiklar...
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Delta »

För mycket gnäll här. :P
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av slugger75 »

[JM] skrev:
Så svaret på frågan är ja.

Du vill att Tibor eller annan journalist ska ta reda på vissa saker som du och en del andra känns kostigt
Eller ta teda på varför tesla fattat vissa beslut.

Jag förstår bara inte korrelationen till trådens titel.
Varför inte bara skicka ett PM och fråga tex tibor om han kan gräva lite i ett ämne.

Som någon skrev ovan. Vi behöver objektiva artiklar...
Tibor har tackat för uppslagen, och bett andra inkomma med fler uppslag.

Jag kan tyvärr inte ta ansvar för din förståelseförmåga, det får du försöka lösa på annat sätt. Eller kanske välja en annan tråd att hänga i.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev:
frippe skrev:
Tibor har säkert en väldigt bra kontakt väg in i teslas organisation
Tibor drömmer ofta om kontaktväg in i Teslas organisation, men faktum är att jag har nada. Tvärtom, alla är rädda säga nåt för de vet det hamnar i artiklar. :?

Enda informationskanalen ut från det där bolaget är fanemig endast Elons twitterkonto.
Kritiska artiklar i media är ju ett vanligt sätt att pressa fram ett uttalande ur ett företag. Man kommer till den punkten där en kommentar är bättre än tystnad.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Monark1954 »

Bryter mot ämnet genom att skriva hur positivt jag blivit hanterad av Service center i Upplands Väsby.
Bilen, vår X har inte garanti längre då den gått 11.000 mil och är över 3 år.
Stora skärmen helsvart, hjulen låsta svårt att flytta bilen.
När väl bilen på min och försäkringsbolagets ansvar fraktats till Upplands Väsby får jag regelbundna SMS från Tesla med vad som händer, att de beställt delar, att delarna kommit och att du nu håller på och reparerar.
Jag bor 65 mil från verkstaden så jag kan inte ställa mej i kundmottagning och ropa på någon chef.
Det behövs inte.
När jag frågar om de löst faktureringsproblem med oss med unikt privatägda bilar så har de en lösning på mina behov.
Kan inte vara mer nöjd, möjligtvis om de även öppnar i Umeå. Då hade jag sluppit fraktproblemen.
Kommer nog skriva i fler trådar i ämnet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar