Fler negativa artiklar efterlyses

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Vulgarsonic »

kallekula skrev:
Vulgarsonic skrev:
+46 skrev:
Visar sig att den funktionen inte ens finns i Audi e-tron
Så Tesla har låtit bli att implementera det appen för att inte hamna ALLTFÖR långt före Audi som inte ens har det i bilen, eller vad är relevansen med e-tron?

Jag vill gärna ha möjlighet att ställa strömstyrka i min TESLA.
Vad har e-tron med nånting att göra?

Ursäkta rant:en men detta eviga relativiserandet mot andra bilmärken, jag fattar inte?
Så du menar att det finns i Nissan?
?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av frippe »

Blir det inte lite knepigt att välja vems upplevelse som ska bli rådande? Vi har ett antal som haft problem i samband med service, och vissa som inte haft det. Vems historia ska blir rådande i artikeln? För skrivs det bara ur ena synvinkeln, kommer alla utomstående att tro att det är så för alla. Vilket knappast blir bra oavsett vilken vinkel som väljs.

Bättre då att välja modellen att beskriva hur det är tänkt att fungera, hur jag som bilägare ska agera för att få service eller liknande. App, ringa, m.m.

Och när det gäller skyltläsning, och det problem som verkar råda kring det patent som mobileeye har så förstår inte jag riktigt vad man ska få ut av artikeln om det. Visst lite intressant att ett patent kan störa så mycket men jaha.

Tibor har säkert en väldigt bra kontakt väg in i teslas organisation, men en sådan väg in måste vårdas. Om den används för att skriva en mängd rent negativa artiklar utan mer saklighet än ägares,upplevelser, är risken stor att kontaktnäten torkar ut.

Däremot bör man så klart kunna skriva artiklar som ställer frågor, vilket skapar en möjlighet för tesla att agera. Men dessa frågor bör vara bättre underbyggda än att par ägares subjektiva upplevelse.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Jerker »

frippe skrev:
Blir det inte lite knepigt att välja vems upplevelse som ska bli rådande?
Ja, det intressanta är ju att vi har rätt olika uppfattningar om vissa detaljer. Om vi bortser från skillnader i hur olika ägare blivit behandlade i samband med service, för det kan verkligen skilja sig åt, så är det ju andra saker som t.ex. det vi diskuterat här i tråden: Vindrutetorkarna. Vissa tycker att de funkar perfekt, även i mörker och andra upplever att de inte alls fungerar. Eller, det är ju ingen "upplevelse" utan fakta att min bil inte alls använder vindrutetorkarna i mörkerkörning även om det hällregnar. Andra säger att deras visst fungerar i mörker.

Eller med helljusautomatik. Jag tycker att den i praktiken är oanvändbar, andra tycker att den funkar jättebra. Där är det kanske mer en bedömningsfråga. Jag tycker inte om att se att bilen väntar med att slå av helljuset mycket längre vid ett möte än jag själv skulle ha gjort manuellt. Då känner jag att bilen inte fungerar som jag vill att den ska göra. Ibland hinner den inte ens slå av helljuset innan den mötande börjar blinka mot mig. Jag tycker att det är obehagligt. Jämför det med en annan bilist som annars inte heller skulle ha slagit av helljuset tidigare och skiter i om nån blinkar åt sig, då tycker den att samma funktionalitet är bra. Alltså exakt samma funktionalitet men jag tycker att den är dålig och och nån annan att den är bra. Samma med hur den slår på helljuset efter möte. När jag sköter det manuellt så ser jag till att slå på helljuset i samma ögonblick som bilarnas fronter möts, annars upplever jag att jag är bländad efter mötet och inte ser nåt. Bilen väntar ett tag att slå på helljuset så att min upplevelse blir att jag kör nån sekund eller två och är helt blind. Det är en fruktansvärt dålig funktionalitet. Nån annan kanske inte alls har samma upplevelse. Det kan bero på att jag är 57 år och har märkt av ett sämre mörkerseende. Om man är 35 så kanske detta inte är ett problem. Ett yngre öga kanske ställer om sig lättare och ser bättre än mitt, så för den personen kanske det inte är nåt problem att helljuset inte slås på omedelbart.

Alltså, samma funktionalitet kan upplevas helt olika av två olika personer.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av slugger75 »

frippe skrev:

Och när det gäller skyltläsning, och det problem som verkar råda kring det patent som mobileeye har så förstår inte jag riktigt vad man ska få ut av artikeln om det. Visst lite intressant att ett patent kan störa så mycket men jaha.
Du kanske inte har en Model 3? Där används ju inte skyltavläsning, utan på skärmen visas en bild av den aktuella hastighetsbegränsningen på vägsträckan. Eftersom den väldigt ofta visar fel hastighet anser jag att det vore intressant att gå till botten kring vad det beror på. Kartorna i bilen kan vara hur uppdaterade som helst, men själva hastighetsdatat är i många fall år gammal. Det leder ju till att autopiloten i många fall blir oanvändbar/krångligare att använda.

Det jag skulle vilja ha ut av en sådan artikel är t.ex. svaren på följande frågor: Vad beror det på att fel hastighet visas så ofta? Hur hanteras hastighetsdata i bilen? Varför tar det så lång tid att åtgärda? Vet Tesla ens om att det är ett problem? När kan vi förvänta oss en lösning på problemet?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av [JM] »

slugger75 skrev:
frippe skrev:

Och när det gäller skyltläsning, och det problem som verkar råda kring det patent som mobileeye har så förstår inte jag riktigt vad man ska få ut av artikeln om det. Visst lite intressant att ett patent kan störa så mycket men jaha.
Du kanske inte har en Model 3? Där används ju inte skyltavläsning, utan på skärmen visas en bild av den aktuella hastighetsbegränsningen på vägsträckan. Eftersom den väldigt ofta visar fel hastighet anser jag att det vore intressant att gå till botten kring vad det beror på. Kartorna i bilen kan vara hur uppdaterade som helst, men själva hastighetsdatat är i många fall år gammal. Det leder ju till att autopiloten i många fall blir oanvändbar/krångligare att använda.

Det jag skulle vilja ha ut av en sådan artikel är t.ex. svaren på följande frågor: Vad beror det på att fel hastighet visas så ofta? Hur hanteras hastighetsdata i bilen? Varför tar det så lång tid att åtgärda? Vet Tesla ens om att det är ett problem? När kan vi förvänta oss en lösning på problemet?

Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Om du sammanställer informationen istället själv och lägger upp en ny tråd under nybörjarfrågor där du summerar detta så blir det ju precis det du eftersöker....
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av slugger75 »

[JM] skrev:


Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av [JM] »

slugger75 skrev:
[JM] skrev:


Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.
Så du vill att någon annan ska ta reda på det åt dig?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av slugger75 »

[JM] skrev:
slugger75 skrev:
[JM] skrev:


Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.
Så du vill att någon annan ska ta reda på det åt dig?
Jag får lite troll-vibbar av dig [JM]. Jag utgår nu från att du inte hunnit få i dig ditt morgonkaffe och är på krigsstigen.

Du har själv skrivit fler än 500 inlägg. Kanske något av dessa var en fråga? Kanske du ville att någon annan skulle ta reda på någonting åt dig?

Ha en bra dag.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av TiborBlomhall »

frippe skrev:
Tibor har säkert en väldigt bra kontakt väg in i teslas organisation
Tibor drömmer ofta om kontaktväg in i Teslas organisation, men faktum är att jag har nada. Tvärtom, alla är rädda säga nåt för de vet det hamnar i artiklar. :?

Enda informationskanalen ut från det där bolaget är fanemig endast Elons twitterkonto.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av heldiggrisen »

[JM] skrev:
slugger75 skrev:
[JM] skrev:


Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.
Så du vill att någon annan ska ta reda på det åt dig?
Är du på riktig?
Hela tråden handlar jo om att samla in frågor Teslaägare har kring negativa upplevelser kring sitt ägande. Så Tibor eller en annan med journalistisk erfarenhet kan få svar på frågan. Då allra helst från källan så svaret blir korrekt, och artikeln blir så bra som möjlig.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av [JM] »

Så svaret på frågan är ja.

Du vill att Tibor eller annan journalist ska ta reda på vissa saker som du och en del andra känns kostigt
Eller ta teda på varför tesla fattat vissa beslut.

Jag förstår bara inte korrelationen till trådens titel.
Varför inte bara skicka ett PM och fråga tex tibor om han kan gräva lite i ett ämne.

Som någon skrev ovan. Vi behöver objektiva artiklar...
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Delta »

För mycket gnäll här. :P
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av slugger75 »

[JM] skrev:
Så svaret på frågan är ja.

Du vill att Tibor eller annan journalist ska ta reda på vissa saker som du och en del andra känns kostigt
Eller ta teda på varför tesla fattat vissa beslut.

Jag förstår bara inte korrelationen till trådens titel.
Varför inte bara skicka ett PM och fråga tex tibor om han kan gräva lite i ett ämne.

Som någon skrev ovan. Vi behöver objektiva artiklar...
Tibor har tackat för uppslagen, och bett andra inkomma med fler uppslag.

Jag kan tyvärr inte ta ansvar för din förståelseförmåga, det får du försöka lösa på annat sätt. Eller kanske välja en annan tråd att hänga i.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev:
frippe skrev:
Tibor har säkert en väldigt bra kontakt väg in i teslas organisation
Tibor drömmer ofta om kontaktväg in i Teslas organisation, men faktum är att jag har nada. Tvärtom, alla är rädda säga nåt för de vet det hamnar i artiklar. :?

Enda informationskanalen ut från det där bolaget är fanemig endast Elons twitterkonto.
Kritiska artiklar i media är ju ett vanligt sätt att pressa fram ett uttalande ur ett företag. Man kommer till den punkten där en kommentar är bättre än tystnad.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av Monark1954 »

Bryter mot ämnet genom att skriva hur positivt jag blivit hanterad av Service center i Upplands Väsby.
Bilen, vår X har inte garanti längre då den gått 11.000 mil och är över 3 år.
Stora skärmen helsvart, hjulen låsta svårt att flytta bilen.
När väl bilen på min och försäkringsbolagets ansvar fraktats till Upplands Väsby får jag regelbundna SMS från Tesla med vad som händer, att de beställt delar, att delarna kommit och att du nu håller på och reparerar.
Jag bor 65 mil från verkstaden så jag kan inte ställa mej i kundmottagning och ropa på någon chef.
Det behövs inte.
När jag frågar om de löst faktureringsproblem med oss med unikt privatägda bilar så har de en lösning på mina behov.
Kan inte vara mer nöjd, möjligtvis om de även öppnar i Umeå. Då hade jag sluppit fraktproblemen.
Kommer nog skriva i fler trådar i ämnet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av markuswesterberg »

Saker jag (32 år gammal, väldigt positiv och glad kille) kan tycka att Tesla kan förbättra (med Model 3):

- Klimatanläggningen: den värmer och kyler ojämnt samt att det ofta vid fötterna blir extremt varmt, framförallt bak. (Ja, det finns massa sätt att fixa detta manuellt vilket jag självklart gör, men man ska inte behöva pilla med sådant i moderna bilar. Man sätter klimatanläggningen på Auto och sedan kör man i behaglig temp, oavsett årstid och plats i bilen. Så ska det fungera.)
- Appen: Fixa så att man inte behöver vänta på att bilen väcks för att slå på klimatanläggningen exempelvis.
- Fixa så man kan få en mer rättvisande uppskattad räckvidd. Felar oftast ca 20%, eller det vill säga, bilen drar mycket mer än vad den tror den ska göra.
- Automatiska vindrutetorkare: Ska absolut fungera felfritt oberoende av tid på dygnet. Idag fungerar den OK i dagsljus men inte alls i mörker. Detta är både en trafikfara och undermåligt på en modern bil.
- Automatiskt hel-/halvljus: Slår av alldeles för sent vid möten, särskilt på långt avstånd fungerar det inte alls. Slår också på alldeles för lång tid efter ett möte. Också en trafikfara och något som bara ska fungera felfritt på en modern bil.
- Ljudisolering: Här menar jag på att ljudisoleringen är bra, men att i en så tyst bil som en elbil är, så har man ännu större krav på riktigt bra ljudisoleringen så man slipper vägbuller. Detta kan absolut bli bättre.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Fler negativa artiklar efterlyses

Inlägg av markuswesterberg »

Glömde skriva att punkterna ovan var de ENDA jag kunde komma på för i övrigt är bilen helt fantastisk.
Skriv svar