Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
Ort: Åhus

Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av La Liberte »

Jag läste nedanstående och tyckte att det behövdes en ny tråd som behandlar
detta ämnet. Jag har själv en M3 med FSD uttagen början av april 2019 utan Hw3.
Blir djävligt avundsjuk när jag ser vad ni med denna AP-hårdvara fått vid senaste
uppdateringarna, tyckte därför detta viktiga ämne behövde en egen tråd.
Är det någon som hört eller sett något kring utbyte till nya hårdvaran. Var själv
på SC Malmö i höstas och då visste dom inget och att den inte behövdes. Nu tycker
jag det känns som att den gör det. Vad händer i USA?

Re: Senaste version 2020.82 gillar
Inläggav Teslaägare Alfred » 11 mar 2020 17:57
FSD preview kräver senaste AP-hårdvaran (HW3). Vet inte om MCU-version spelar roll, men eftersom HW3 kom efter MCU2 har alla bilar med senaste AP-hårdvaran MCU2.

Vi som köpt FSD, men har äldre hårdvara kommer få gratis uppgradering så småningom av AP-hårdvara. Har vi råflax måste de bjuda på MCU-uppdatering också, men det känns osannolikt.

Försökte boka in vår bil för uppgradering till HW3 för mindre än en vecka sedan, men de tog inte emot bokningen eftersom de inte genomför dessa i Sverige ännu.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av themax »

När jag fixade kortslutning i kabelstammen fram i februari visste Tesla Segeltorp ingenting om HW3-byten. De till och med sa att vi som hänger på sociala medier ofta får information om sådana åtgärder före dem som har interna kanaler.

Fan trot, men skulle inte förvåna mig om det stämmer.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av erkap »

HW3 uppgradering görs enbart i USA än så länge.

För att få ”autopilot visualization” krävs både HW3 och MCU2. Dvs, om man har MCU1 och får HW3 uppdatering så får man inte det visuella. MCU1 till MCU2 uppgradering erbjuds nu till en kostnad i USA. MCU uppgradering ingår inte, enligt Tesla just nu, när man får sin ”gratis” HW2x till HW3 uppgradering.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av tor »

Håller med. Sitter i samma sits.

Vill bara göra tydligt att alla model 3 har MCU 2.
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
Ort: Åhus

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av La Liberte »

Hur funkar det i USA? Blir dom kallade till SC?
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av Jerker »

Jag har inte FSD och tänker inte skaffa det än på ett bra tag, förmodligen inte med den bilen jag har nu. Men att få en bättre visualisering måste ju hjälpa även AP att köra bättre. Är det nån som har nån uppfattning om vad HW3 skulle kunna kosta om man vill byta på eget initiativ?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av Alfred »

Om MCU2 är ett krav börjar man ha ett case för att det ska ingå sådan uppgradering i FSD-paketet.

Så här såg det ut när jag shoppade FSD hösten 2016:

Bild

Köpte det just på spekulation att de underskattat vad som skulle behöva uppgraderas och att 35200:- då var billigt jämfört med vad det egentligen skulle kosta med uppgradering eller med värdetapp om uppgradering var omöjlig.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av frippan »

erkap skrev:
HW3 uppgradering görs enbart i USA än så länge.

För att få ”autopilot visualization” krävs både HW3 och MCU2. Dvs, om man har MCU1 och får HW3 uppdatering så får man inte det visuella. MCU1 till MCU2 uppgradering erbjuds nu till en kostnad i USA. MCU uppgradering ingår inte, enligt Tesla just nu, när man får sin ”gratis” HW2x till HW3 uppgradering.
Och Kanada
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av RagWal »

[quote="Jerker"]Men att få en bättre visualisering måste ju hjälpa även AP att köra bättre./quote]
Varför måste det det?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av frippan »

La Liberte skrev:
Hur funkar det i USA? Blir dom kallade till SC?
Jo, de blir kontaktade av SC när det är deras tur.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av erkap »

Alfred skrev:
Om MCU2 är ett krav börjar man ha ett case för att det ska ingå sådan uppgradering i FSD-paketet.

Så här såg det ut när jag shoppade FSD hösten 2016:

Bild

Köpte det just på spekulation att de underskattat vad som skulle behöva uppgraderas och att 35200:- då var billigt jämfört med vad det egentligen skulle kosta med uppgradering eller med värdetapp om uppgradering var omöjlig.
MCU2 är endast ett krav för visualisering av trafiksignaler med mera. Dvs har du MCU1 och sedan får HW3 så kommer autopiloten fungera som den ska men dina skärmar kommer inte visualisera vad autopiloten ”ser”.

Med detta sagt så har Tesla ännu inte uppgraderat någon med MCU1 till HW3 (vare sig från HW2.5 eller HW2.0) än. Elon har sagt att de jobbar på det och snart kommer vara redo för dessa uppgraderingar.
Oklart är dock om kamerorna och radarn i HW2.0 kommer att uppgraderas då HW2.5/HW3.0 har en annan uppsättning av kameror och radar.
Senast redigerad av erkap, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av erkap »

frippan skrev:
La Liberte skrev:
Hur funkar det i USA? Blir dom kallade till SC?
Jo, de blir kontaktade av SC när det är deras tur.
Nja, SC passar mestadels på att uppgradera vid andra servicenärenden. Vissa har själva frågat SC om HW3 uppgradering och då har SC antingen sagt att det inte är deras tur än eller bokat in dom för uppgradering.

Verkar inte uppstyrt helt från Teslas sida så när det kommer till Sverige får man nog ligga på om det.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av frippan »

Tror tyvärr inte vi kommer att se något om detta först tidigaste efter sommaren.
Den verkar det ta minst ½ dag och installera och det kanske kan vara ca 500-700 bilar som skall uppgraderas i Sverige. Så det borde ta i alla fall minst ett halvår att fixa alla bilar.
Men jag är jävligt sugen så jag hoppas jag har fel.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av Teslalink »

Försökte boka in ett sådant byte häromdagen men fick till svar att bytet inte påbörjats i Europa ännu.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av Alfred »

erkap skrev:
MCU2 är endast ett krav för visualisering av trafiksignaler med mera. Dvs har du MCU1 och sedan får HW3 så kommer autopiloten fungera som den ska men dina skärmar kommer inte visualisera vad autopiloten ”ser”.

Med detta sagt så har Tesla ännu inte uppgraderat någon med MCU1 till HW3 (vare sig från HW2.5 eller HW2.0) än. Elon har sagt att de jobbar på det och snart kommer vara redo för dessa uppgraderingar.
Oklart är dock om kamerorna och radarn i HW2.0 kommer att uppgraderas då HW2.5/HW3.0 har en annan uppsättning av kameror och radar.
Absolut, köper det. Men ser man till hela populationen är vi rätt få som kommer ha kombon MCU1/AP2-sensorer/HW3-dator, så kommer nog kosta mer än det smakar för Tesla att hålla stacken kompatibel och funktionell med min bil om de bara byter ut själva AP-datorn. Alltså finns en chans att bli "grandfathered in" till MCU2 och uppgraderad radar för oss.

Wikipedia har en rätt bra överblick över skillnaderna mellan HW1/HW2/HW2.5/HW3. Kamerorna är faktiskt desamma för HW2 och HW2.5. Skillnaden i dator spelar ju ingen roll eftersom det är det enda vi kan vara säker på att de byter. Men du har rätt i att det även är annan radar och "Front / Side Camera Color Filter Array". Vet du vad det är för något?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av erkap »

Alfred skrev:
erkap skrev:
MCU2 är endast ett krav för visualisering av trafiksignaler med mera. Dvs har du MCU1 och sedan får HW3 så kommer autopiloten fungera som den ska men dina skärmar kommer inte visualisera vad autopiloten ”ser”.

Med detta sagt så har Tesla ännu inte uppgraderat någon med MCU1 till HW3 (vare sig från HW2.5 eller HW2.0) än. Elon har sagt att de jobbar på det och snart kommer vara redo för dessa uppgraderingar.
Oklart är dock om kamerorna och radarn i HW2.0 kommer att uppgraderas då HW2.5/HW3.0 har en annan uppsättning av kameror och radar.
Absolut, köper det. Men ser man till hela populationen är vi rätt få som kommer ha kombon MCU1/AP2-sensorer/HW3-dator, så kommer nog kosta mer än det smakar för Tesla att hålla stacken kompatibel och funktionell med min bil om de bara byter ut själva AP-datorn. Alltså finns en chans att bli "grandfathered in" till MCU2 och uppgraderad radar för oss.

Wikipedia har en rätt bra överblick över skillnaderna mellan HW1/HW2/HW2.5/HW3. Kamerorna är faktiskt desamma för HW2 och HW2.5. Skillnaden i dator spelar ju ingen roll eftersom det är det enda vi kan vara säker på att de byter. Men du har rätt i att det även är annan radar och "Front / Side Camera Color Filter Array". Vet du vad det är för något?
Ja, jag hoppas också vi (MCU1+HW2) får MCU2 men får se vad Tesla gör.

Förutom backkameran, så har HW2 andra filters (RCCC) i kamerorna än HW2.5 och HW3 (RCCB). Det här området vet jag väldigt lite om men jag har tolkat det som att man skulle behöva byta kameror/sensorer på HW2-bilar för att få samma inputs till autopiloten som HW2.5/HW3 ger. Kan tänka mig att dessa skillnader i färgfilter kan ställa till det för en gemensam kodbas för autopiloten.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av Vulgarsonic »

Som den bittra surgubbe jag är är jag alltid lite frågande vid såna här ämnen.
Det viktigaste verkar vara att få SE koner, soptunnor och trafikljus i visualiseringen , man vill t.o.m. ha nya hårvaran bara för det?

Blir man verkligen så mycket gladare av att se nåt på bilens skärm som man liksom...ja..ser med sina egna ögon?
När bilen verkligen använder den här informationen (som med linjer osv nu) är det ju självklart nåt man vill ha men liksom....hur blir man gladare av en soptunna i visualiseringen?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av Alfred »

Soptunnorna kan jag leva utan, men känns rätt viktigt att kunna se att bilen uppfattat rödljus, stoppskyltar och körriktningsmarkeringar rätt. Inte just nu, när den ändå inte agerar på det, men sen, när man ska låta den köra under övervakning.

Timingmässigt spelar det roll ur en andrahandsvärdessynpunkt. Innan grejerna är på plats kanske köparna inte håller med mig om hur säkert det är att Tesla verkligen kommer att skruva dit dem och vad det kommer innebära.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av thedude »

Vulgarsonic skrev:
Som den bittra surgubbe jag är är jag alltid lite frågande vid såna här ämnen.
Det viktigaste verkar vara att få SE koner, soptunnor och trafikljus i visualiseringen , man vill t.o.m. ha nya hårvaran bara för det?

Blir man verkligen så mycket gladare av att se nåt på bilens skärm som man liksom...ja..ser med sina egna ögon?
När bilen verkligen använder den här informationen (som med linjer osv nu) är det ju självklart nåt man vill ha men liksom....hur blir man gladare av en soptunna i visualiseringen?
Håller med! och jag är inte ens surgubbe, inte ens gubbe ;)
Tycker dessutom att för mycke visualisering är distraherande när man tittar och blir imponerad av allt man ser
Alfred skrev:
Soptunnorna kan jag leva utan, men känns rätt viktigt att kunna se att bilen uppfattat rödljus, stoppskyltar och körriktningsmarkeringar rätt. Inte just nu, när den ändå inte agerar på det, men sen, när man ska låta den köra under övervakning.
Du kommer ändå att märka ifall bilen kör mot rött eller missar en stoppskylt och du behöver inte visualiseringar för det :lol:
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av Vulgarsonic »

thedude skrev:
Vulgarsonic skrev:
Som den bittra surgubbe jag är är jag alltid lite frågande vid såna här ämnen.
Det viktigaste verkar vara att få SE koner, soptunnor och trafikljus i visualiseringen , man vill t.o.m. ha nya hårvaran bara för det?

Blir man verkligen så mycket gladare av att se nåt på bilens skärm som man liksom...ja..ser med sina egna ögon?
När bilen verkligen använder den här informationen (som med linjer osv nu) är det ju självklart nåt man vill ha men liksom....hur blir man gladare av en soptunna i visualiseringen?
Håller med! och jag är inte ens surgubbe, inte ens gubbe ;)
Tycker dessutom att för mycke visualisering är distraherande när man tittar och blir imponerad av allt man ser
Alfred skrev:
Soptunnorna kan jag leva utan, men känns rätt viktigt att kunna se att bilen uppfattat rödljus, stoppskyltar och körriktningsmarkeringar rätt. Inte just nu, när den ändå inte agerar på det, men sen, när man ska låta den köra under övervakning.
Du kommer ändå att märka ifall bilen kör mot rött eller missar en stoppskylt och du behöver inte visualiseringar för det :lol:
Alltså jag ser några få områden där det kan vara nyttigt att bilen enbart visualiserar saker
T.ex de saker du själv INTE ser (döda vinkeln t.ex)
Men att visa upp random grejer som jag ändå själv ser förstår jag över huvud taget inte idén med?

Det jag vill är ju att bilen REAGERAR på stopljus, trafikskyltar och väjer för diverse hinder, att den visar upp dem är inte ens av intresse då, eftersom jag ser dem själv och förstår att den korrigerar för dessa saker.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av Alfred »

Okej, ni får gärna tycka det. Antar att ni därmed också skulle vara helt okej med nuvarande AP-funktionalitet och filbyten i rusningstrafik utan att se omgivande trafik i visualiseringen?

Det jag spekulerat i är ju mest om det i slutänden blir en MCU-uppgradering på köpet av att man var tidigt ute med att köpa FSD. Tror såklart att det är osannolikt, men inte uteslutet – säg 15% chans. Ni skulle väl knappast tacka nej om ni fick den på köpet?

Behåller vi bilen är det dock inte så bråttom för min del – och jag betalar nog för MCU2 om jag inte får det på köpet. Ska vi sälja bilen snart (vilket vi överväger) skulle jag nog inte betala för MCU2, men jag skulle ju tveklöst få bättre betalt om HW3 och MCU2 redan satt på plats. Därmed test att försöka boka in bilen hos Tesla för att få det gjort.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av erkap »

Jag håller med Alfred om att visualiseringen är viktig när autopiloten börjar reagera på trafiksignaler och annat. Autopilot kommer säkerligen vara i beta-version under en längre tid och då hjälper dessa visualiseringar alla oss som beta-testar...
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av Delta1 »

erkap skrev:
Jag håller med Alfred om att visualiseringen är viktig när autopiloten börjar reagera på trafiksignaler och annat. Autopilot kommer säkerligen vara i beta-version under en längre tid och då hjälper dessa visualiseringar alla oss som beta-testar...
Är inte säker på att jag håller med om att det är så viktigt med visualiseringen av t ex trafikljus. Vad ska jag göra med informationen och hur mkt uppmärksamhet ska jag ägna åt den istället för omgivningen. Har aldrig riktigt förstått varför jag ska se/behöver se de grå fordonen flimsa förbi mitt i mitt blickfång - vad ska jag göra med den informationen?

Så länge jag VET att det funkar så ser jag inte riktigt poängen. Om det är tveksamheter huruvida systemet fungerar, är det då rimligt att jag ska sitta och "överpröva" systemet, eller ska det då överhuvudtaget användas?

//T
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av Alfred »

För mig är visualiseringen viktig för att inge förtroende för att den uppfattar omgivningen korrekt, men det är naturligtvis bara min åsikt som inte är ett dugg mer värd än din.

Känner dock i viss mån igen mig i ha-begäret från OP också. Att jag gärna skulle vilja ha detta trots att det än så länge bara är "visa soptunnor på skärmen". Det tror jag mest hänger ihop med att jag tycker att utvecklingen är så spännande att jag hittills verkligen uppskattat att sitta på första parkett och lägga märke till varje litet steg i utvecklingen.

"Ah, nu blev den bättre på att skydda mot bilar som halkar över i min fil, men körningen blev ryckigare." eller "Ah, naturligtvis behövs olika tröskelvärden för att identifiera droppar på vindrutan beroende på dagsljus."

Har verkligen hjälpt mig att förstå vad som är svårt och vad utvecklingen innebär för tradeoffs att få vara med längs resan. När vi tog leverans ville bilen köra i diket vid varje krön - nu är den smått otrolig i jämförelse.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)

Inlägg av Delta1 »

Jag håller absolut med om ha-begäret generellt, och känslan av att sitta på första parkett vad gäller teknikutvecklingen.

Sedan har vi ju alla olika specifika behov. Jag hade t ex föredragit att navigeringen hade varit centrerad i instrumentet istället för visualiseringen av var bilen är i körfältet, men som sagt olika behov.

Oaktat detta så är det ju en fantastisk bil!

//T
Skriv svar