Okej, ni får gärna tycka det. Antar att ni därmed också skulle vara helt okej med nuvarande AP-funktionalitet och filbyten i rusningstrafik utan att se omgivande trafik i visualiseringen?
Det jag spekulerat i är ju mest om det i slutänden blir en MCU-uppgradering på köpet av att man var tidigt ute med att köpa FSD. Tror såklart att det är osannolikt, men inte uteslutet – säg 15% chans. Ni skulle väl knappast tacka nej om ni fick den på köpet?
Behåller vi bilen är det dock inte så bråttom för min del – och jag betalar nog för MCU2 om jag inte får det på köpet. Ska vi sälja bilen snart (vilket vi överväger) skulle jag nog inte betala för MCU2, men jag skulle ju tveklöst få bättre betalt om HW3 och MCU2 redan satt på plats. Därmed test att försöka boka in bilen hos Tesla för att få det gjort.
Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)
Moderator: Redaktion
Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)
Jag håller med Alfred om att visualiseringen är viktig när autopiloten börjar reagera på trafiksignaler och annat. Autopilot kommer säkerligen vara i beta-version under en längre tid och då hjälper dessa visualiseringar alla oss som beta-testar...
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)
Är inte säker på att jag håller med om att det är så viktigt med visualiseringen av t ex trafikljus. Vad ska jag göra med informationen och hur mkt uppmärksamhet ska jag ägna åt den istället för omgivningen. Har aldrig riktigt förstått varför jag ska se/behöver se de grå fordonen flimsa förbi mitt i mitt blickfång - vad ska jag göra med den informationen?erkap skrev:Jag håller med Alfred om att visualiseringen är viktig när autopiloten börjar reagera på trafiksignaler och annat. Autopilot kommer säkerligen vara i beta-version under en längre tid och då hjälper dessa visualiseringar alla oss som beta-testar...
Så länge jag VET att det funkar så ser jag inte riktigt poängen. Om det är tveksamheter huruvida systemet fungerar, är det då rimligt att jag ska sitta och "överpröva" systemet, eller ska det då överhuvudtaget användas?
//T
Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)
För mig är visualiseringen viktig för att inge förtroende för att den uppfattar omgivningen korrekt, men det är naturligtvis bara min åsikt som inte är ett dugg mer värd än din.
Känner dock i viss mån igen mig i ha-begäret från OP också. Att jag gärna skulle vilja ha detta trots att det än så länge bara är "visa soptunnor på skärmen". Det tror jag mest hänger ihop med att jag tycker att utvecklingen är så spännande att jag hittills verkligen uppskattat att sitta på första parkett och lägga märke till varje litet steg i utvecklingen.
"Ah, nu blev den bättre på att skydda mot bilar som halkar över i min fil, men körningen blev ryckigare." eller "Ah, naturligtvis behövs olika tröskelvärden för att identifiera droppar på vindrutan beroende på dagsljus."
Har verkligen hjälpt mig att förstå vad som är svårt och vad utvecklingen innebär för tradeoffs att få vara med längs resan. När vi tog leverans ville bilen köra i diket vid varje krön - nu är den smått otrolig i jämförelse.
Känner dock i viss mån igen mig i ha-begäret från OP också. Att jag gärna skulle vilja ha detta trots att det än så länge bara är "visa soptunnor på skärmen". Det tror jag mest hänger ihop med att jag tycker att utvecklingen är så spännande att jag hittills verkligen uppskattat att sitta på första parkett och lägga märke till varje litet steg i utvecklingen.
"Ah, nu blev den bättre på att skydda mot bilar som halkar över i min fil, men körningen blev ryckigare." eller "Ah, naturligtvis behövs olika tröskelvärden för att identifiera droppar på vindrutan beroende på dagsljus."
Har verkligen hjälpt mig att förstå vad som är svårt och vad utvecklingen innebär för tradeoffs att få vara med längs resan. När vi tog leverans ville bilen köra i diket vid varje krön - nu är den smått otrolig i jämförelse.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)
Jag håller absolut med om ha-begäret generellt, och känslan av att sitta på första parkett vad gäller teknikutvecklingen.
Sedan har vi ju alla olika specifika behov. Jag hade t ex föredragit att navigeringen hade varit centrerad i instrumentet istället för visualiseringen av var bilen är i körfältet, men som sagt olika behov.
Oaktat detta så är det ju en fantastisk bil!
//T
Sedan har vi ju alla olika specifika behov. Jag hade t ex föredragit att navigeringen hade varit centrerad i instrumentet istället för visualiseringen av var bilen är i körfältet, men som sagt olika behov.
Oaktat detta så är det ju en fantastisk bil!
//T
Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)
Verkar finnas UI-element gömda i 2020.12-uppdateringen som antyder att FSD-visualisering är på g till MCU1.
Bonnie Norman (som har haft intel från Tesla tidigare) hävdar också att alla rykten om att FSD skulle innebära gratis uppgradering av MCU är ogrundade.
https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... ing-icons/
Med andra ord kan vi nog sänka min estimering av chansen till <1%.
Bonnie Norman (som har haft intel från Tesla tidigare) hävdar också att alla rykten om att FSD skulle innebära gratis uppgradering av MCU är ogrundade.
https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... ing-icons/
Med andra ord kan vi nog sänka min estimering av chansen till <1%.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Vill ha senaste AP-hårdvaran (HW3)
Alla med MCU1 kommer behöva byta
4-6 år verkar dem hålla innan emmc ger upp
4-6 år verkar dem hålla innan emmc ger upp
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se