Avbeställning av bil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Avbeställning av bil

Inlägg av Mr_Ewing »

Hej forumiter,

Vi har med anledning av det rådande läget fått ta det ytterst tråkiga beslutet att inte genomföra köpet av vår TM3.
Vi vill inte sitta med en ganska högt belånad bil som är svår att avyttra i en dalande ekonomi.
Är det någon här som har erfarenhet av en avbeställning?
Hur får man tillbaka sin kontantinsats?
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av mjwahl »

Mr_Ewing skrev:
Hej forumiter,

Vi har med anledning av det rådande läget fått ta det ytterst tråkiga beslutet att inte genomföra köpet av vår TM3.
Vi vill inte sitta med en ganska högt belånad bil som är svår att avyttra i en dalande ekonomi.
Är det någon här som har erfarenhet av en avbeställning?
Hur får man tillbaka sin kontantinsats?
Har inte annullerat beställning av Tesla, men det borde framgå i köpeavtalet vad som gäller. Annars kan du alltid ta leverans och lämna tillbaks bilen direkt inom 7 dagar enligt Tesla ångerrätt.
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av Alfa »

Mr_Ewing skrev:
Hej forumiter,

Vi har med anledning av det rådande läget fått ta det ytterst tråkiga beslutet att inte genomföra köpet av vår TM3.
Vi vill inte sitta med en ganska högt belånad bil som är svår att avyttra i en dalande ekonomi.
Är det någon här som har erfarenhet av en avbeställning?
Hur får man tillbaka sin kontantinsats?
Det är bara att avbeställa. Kontantinsatsen kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av NEO »

Det gäller väl inte nu när man tar 1000kr i reservationsavgift? Den står som ej återbetalningsbar. Men om man ångrar sig inom 14 dagar borde man väl enligt svensk lagstiftning få tillbaka.
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av Mr_Ewing »

Jag har redan betalat in 150k som jag gärna vill ha tillbaka.
Helt galet besviken, men mitt jobb hänger tämligen löst så det är inget alternativ att ta leverans av bilen.
Har mailat delivery med en formell avbeställning så får vi se om de svarar inom den närmsta månaden...
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av Mickep »

Tror det bästa är att avbeställa. Det går alltid att beställa igen när läget ser bättre ut.
Vi går in i en ekonomisk kris som kommer bli ganska omfattande. Förhoppningsvis gör regerings krispaket att folk kan gå ned i tid istället för att förlora jobbet.
Vet inte hur avtalet för ångerveckan är skrivet om man på det sättet kan få tillbaka allt. Finns en risk att tesla ändrar i texten och begränsar den möjligheten om flera skulle göra så istället för att avboka och förlora insatsen.
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av Mr_Ewing »

Mickep skrev:
Tror det bästa är att avbeställa. Det går alltid att beställa igen när läget ser bättre ut.
Vi går in i en ekonomisk kris som kommer bli ganska omfattande. Förhoppningsvis gör regerings krispaket att folk kan gå ned i tid istället för att förlora jobbet.
Vet inte hur avtalet för ångerveckan är skrivet om man på det sättet kan få tillbaka allt. Finns en risk att tesla ändrar i texten och begränsar den möjligheten om flera skulle göra så istället för att avboka och förlora insatsen.
Jag har redan betalat kontantinsatsen på 150 000 kr så jag vill gärna ha tillbaka den summan.
Eftersom Tesla inte är världsbäst på att svara så känns det lite olustigt eftersom jag skulle hämta bilen imorgon.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av NEO »

Mr_Ewing skrev:
Mickep skrev:
Tror det bästa är att avbeställa. Det går alltid att beställa igen när läget ser bättre ut.
Vi går in i en ekonomisk kris som kommer bli ganska omfattande. Förhoppningsvis gör regerings krispaket att folk kan gå ned i tid istället för att förlora jobbet.
Vet inte hur avtalet för ångerveckan är skrivet om man på det sättet kan få tillbaka allt. Finns en risk att tesla ändrar i texten och begränsar den möjligheten om flera skulle göra så istället för att avboka och förlora insatsen.
Jag har redan betalat kontantinsatsen på 150 000 kr så jag vill gärna ha tillbaka den summan.
Eftersom Tesla inte är världsbäst på att svara så känns det lite olustigt eftersom jag skulle hämta bilen imorgon.
Som tur är kan du i värsta fall hämta ut bilen och så lämna tillbaka den direkt utan kostnad. Du kommer få vänta en stund på pengarna men det kommer ordna sig. Så du kan vara helt lugn att du kommer få tillbaks vartenda krona.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av Teslared »

Jag har avbeställt 2 gånger men bara betalt 30.000, första gången så var bilen bara en vecka bort, 2:a gången tillverkad. Det var en liten procedur för att få tillbaka slantarna, som försäljaren initierade. Tog nog drygt en månad första gången innan de satt på mitt konto, 2: gången gick det fortare.
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av Mr_Ewing »

Teslared skrev:
Jag har avbeställt 2 gånger men bara betalt 30.000, första gången så var bilen bara en vecka bort, 2:a gången tillverkad. Det var en liten procedur för att få tillbaka slantarna, som försäljaren initierade. Tog nog drygt en månad första gången innan de satt på mitt konto, 2: gången gick det fortare.
Tack för lugnande besked!
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av TiborBlomhall »

Har du ingen avbeställningsknapp på din personliga sida på Tesla? Jag har för mig jag hade en när jag beställde trean...
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av ermase »

Mr_Ewing skrev:
Hej forumiter,

Vi har med anledning av det rådande läget fått ta det ytterst tråkiga beslutet att inte genomföra köpet av vår TM3.
Vi vill inte sitta med en ganska högt belånad bil som är svår att avyttra i en dalande ekonomi.
Är det någon här som har erfarenhet av en avbeställning?
Hur får man tillbaka sin kontantinsats?
Har lagt totalt 9 beställningar varav 5 har jag avbokat själv på hemsidan. 3 Teslor har jag tagit leverans på. En beställning ligger kvar på en model Y.
Inga problem att få tillbaka pengarna, även om tiden har varierat något.
Användarvisningsbild
spuzz
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 27 nov 2019 12:43

Re: Avbeställning av bil

Inlägg av spuzz »

Mr_Ewing skrev:
Teslared skrev:
Jag har avbeställt 2 gånger men bara betalt 30.000, första gången så var bilen bara en vecka bort, 2:a gången tillverkad. Det var en liten procedur för att få tillbaka slantarna, som försäljaren initierade. Tog nog drygt en månad första gången innan de satt på mitt konto, 2: gången gick det fortare.
Tack för lugnande besked!
Jag beställade en TM3 RWD som jag lämnade tillbaka strax innan jul. Det dröjde ungefär 3 veckor innan handpenningen var återbetald till mitt konto från Tesla. Så du borde kunna känna dig lugn.
Vit Model Y LR AWD - Beställd: 2021-08-01 - Leverans: 2021-09-10
Vit Model Y LR RWD - Beställd: 2019-12-29 - Ändrad av Tesla till AWD
Grå Model 3 LR AWD - Beställd: 2020-02-21 - Leverans: 2020-03-18 - Såld: 2021-08-15
Skriv svar