Fel läge att köpa Tesla M3?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

micromax
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2020 23:18

Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av micromax »

Hej på er! Jag har kikat in här som anonym användare ett tag och uppskattat all värdefull info. Har tidigare inte känt ett behov av att göra några egna inlägg men nu är det hög tid - jag har nämligen beställt en M3 och tänkte komma in i värmen, men börjar tvivla på att det är rätt tid. Jag ska köpa privat och privatekonomiskt är det inga problem så, men tänker att jag kanske borde ha lite is i magen och göra ett kap med tanke på att många nu kommer tveka inför nya bilköp. Har en schysst andrabil som jag kan köra så länge så att vänta utgör egentligen inga praktiska besvär. Har sett att det är lite problem med produktionen just nu men tänker att det måste väl komma igång ganska snart igen. Vad tänker ni om detta resonemang?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av metchristian »

micromax skrev:
Hej på er! Jag har kikat in här som anonym användare ett tag och uppskattat all värdefull info. Har tidigare inte känt ett behov av att göra några egna inlägg men nu är det hög tid - jag har nämligen beställt en M3 och tänkte komma in i värmen, men börjar tvivla på att det är rätt tid. Jag ska köpa privat och privatekonomiskt är det inga problem så, men tänker att jag kanske borde ha lite is i magen och göra ett kap med tanke på att många nu kommer tveka inför nya bilköp. Har en schysst andrabil som jag kan köra så länge så att vänta utgör egentligen inga praktiska besvär. Har sett att det är lite problem med produktionen just nu men tänker att det måste väl komma igång ganska snart igen. Vad tänker ni om detta resonemang?
Beror ju helt och hållet på din situation. Är jobb i farozonen? Om ej och ekonomi är ok så kör på! Ångrar inte en sekund från mitt byte den golf r till m3lr
Ja det kommer bli tuffa tider.. men det beror ju helt på hur länge denna Corona skit ska hålla på. Men har man råd så tycker jag inte det finns anledning till att hoppa av. Har man däremot en sån situation där man blir varslad så förstår jag att man hoppar av affären men därmed inte sagt att de hoppar på igen så fort det kommer igen igen me jobb etc. Man lever bara 1gång.
micromax
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2020 23:18

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av micromax »

Nej jobb är lugnt, inga problem där. Tänker mest att Tesla kanske kommer med något schysst erbjudande när det är dåliga tider. Håller verkligen med om det du säger, men tänkte om det var värt att vänta för att få en bättre deal.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Zalman3 »

micromax skrev:
Nej jobb är lugnt, inga problem där. Tänker mest att Tesla kanske kommer med något schysst erbjudande när det är dåliga tider. Håller verkligen med om det du säger, men tänkte om det var värt att vänta för att få en bättre deal.
Tyvärr verkar ju den svenska kronan falla i detta kaos.
Så nån prissänkning tror jag inte på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Verdi »

Kanske låter okänslig men om många blir av med jobbet så kan det komma begagnade bilar till bra priser.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Kanske låter okänslig men om många blir av med jobbet så kan det komma begagnade bilar till bra priser.
Hoppas verkligen att det inte ska gå så långt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Pontus »

Tror inte Tesla kommer sänka några nybilspriset på grunda av dagens situation och som ni så kronor är ju inte stark.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av MatsJ »

Om nyproduktionen å andra sidan pausas (domstolsbeslutet gällande Freemont-fabriken) så hänvisas Tesla-spekulanter till andrahandsmarknaden för att få en bil inom rimlig tid. Samtidigt som utbudet ev ökar på begmarknaden pga uppsägningar så stryps tillgången på nya bilar.
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Verdi

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
Kanske låter okänslig men om många blir av med jobbet så kan det komma begagnade bilar till bra priser.
Hoppas verkligen att det inte ska gå så långt.

Det är väl redan ett faktum att tiotusentals blir av med jobbet. Åtminstone tillfälligt. Frågan är väl hur lång tid det här kommer ta och hur lång tid det tar att få fart på ekonomin igen sen.
Verdi

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Verdi »

MatsJ skrev:
Om nyproduktionen å andra sidan pausas (domstolsbeslutet gällande Freemont-fabriken) så hänvisas Tesla-spekulanter till andrahandsmarknaden för att få en bil inom rimlig tid. Samtidigt som utbudet ev ökar på begmarknaden pga uppsägningar så stryps tillgången på nya bilar.
Jag ville ha en 3P och kanske borde jag slå till på en lagerbil nu. Jag tror jag sitter säkert jobbmässigt, min fru likaså. Men det är som att lusten att ta såna beslut liksom sjunker när det blir oroligt. Börsen går ner, bostadspriserna kommer gå ner... Folk kommer hålla hårdare i sina slantar. Blir alltid så i lågkonjunktur och det förvärrar situationen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av HelectriC »

Jag tror det kommer ut fler M3 på begmarknaden när MY börjar säljas. Men det förutsätter ju att man orkar vänta tills nästa år eller när nu MY börjar levereras till Europa. Tyvärr tror jag M3 kommer bli iskall när alternativet MY finns. Värdefallet tex kommer nog procentuellt att bli mycket högre än på MY. Bara att se hur många som kör BMW 3 sedan kontra kombi eller X3.

När det gäller coronasituationen, så bestämde jag att helt lägga ner projektet att beställa Taycan. Jag har helt enkelt inte mage till att köra runt i en ny Porsche när tiotusentals människor och företag kommer gå i botten! Då hade jag skämts som en gris varenda dag :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Kanske låter okänslig men om många blir av med jobbet så kan det komma begagnade bilar till bra priser.
Hoppas verkligen att det inte ska gå så långt.

Det är väl redan ett faktum att tiotusentals blir av med jobbet. Åtminstone tillfälligt. Frågan är väl hur lång tid det här kommer ta och hur lång tid det tar att få fart på ekonomin igen sen.
Jo jag vet det, men ändå hoppas att folk klarar sig. Det är jobbigt att förlora något man är van vid. Sedan hatar jag gamarna med massa pengar som bara går runt och hoppas på att det ska gå dåligt för någon så att de kan tjäna pengar på det.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
Jag tror det kommer ut fler M3 på begmarknaden när MY börjar säljas. Men det förutsätter ju att man orkar vänta tills nästa år eller när nu MY börjar levereras till Europa. Tyvärr tror jag M3 kommer bli iskall när alternativet MY finns. Värdefallet tex kommer nog procentuellt att bli mycket högre än på MY. Bara att se hur många som kör BMW 3 sedan kontra kombi eller X3.

När det gäller coronasituationen, så bestämde jag att helt lägga ner projektet att beställa Taycan. Jag har helt enkelt inte mage till att köra runt i en ny Porsche när tiotusentals människor och företag kommer gå i botten! Då hade jag skämts som en gris varenda dag :(
Gillar folk som tänker som du .
like.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av OfarligTesla »

Så länge du inte inte sitter löst skall du nog inte oroa dig, detta var ju på tapeten redan för en månad sedan när jag tog leverans men inget kommer förändras för mig så då är det bara att köra.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av pejvic »

Priset kommer med 100% säkerhet gå upp.

Om kronan som som nu gått ner 10% så går priset på Tesla upp 10%.

Enkelt. Köp nu.
Haft alla 3/Y
Verdi

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Verdi »

pejvic skrev:
Priset kommer med 100% säkerhet gå upp.

Om kronan som som nu gått ner 10% så går priset på Tesla upp 10%.

Enkelt. Köp nu.

Nej, det verkar som att Tesla övergett den där hårda kopplingen till dollar-kursen sen ett par år tillbaka. Så det är inte givet. De höjer väl priset om de tror att folk fortfarande skulle köpa... Får de svårt att sälja bilar så lär de inte höja.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Zalman3 »

pejvic skrev:
Priset kommer med 100% säkerhet gå upp.

Om kronan som som nu gått ner 10% så går priset på Tesla upp 10%.

Enkelt. Köp nu.
Köp nu!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av pejvic »

Verdi skrev:
pejvic skrev:
Priset kommer med 100% säkerhet gå upp.

Om kronan som som nu gått ner 10% så går priset på Tesla upp 10%.

Enkelt. Köp nu.

Nej, det verkar som att Tesla övergett den där hårda kopplingen till dollar-kursen sen ett par år tillbaka. Så det är inte givet. De höjer väl priset om de tror att folk fortfarande skulle köpa... Får de svårt att sälja bilar så lär de inte höja.
jag tror att de tar betalt för sina bilar oavsett att svenska kronan är svag. sverige lär nog ej bli prissanktionerat som enda land. Det är ju inte Teslas fel att vi har en bananvaluta. Skall de prissänka bilar endast hit så får vi börja exportera Teslor. Tror inte alls att de kommer ge extra rabatt just till Sverige ifall vi säljer dåligt här. Alla bilar vi importerar går upp i pris, även mobiltelefoner, tv osv.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Gustafsson »

På kort sikt blir det ju brist på M3, då fabriken står still nu. Tror inte man ska vara taktisk här. Personligen skulle jag dock avvakta lite med köp- det kan komma tider när man behöver sina besparingar...
Men behöver man en bil nu och det går att sälja den gamla, så är det nog bättre att ha en elbil än en fossil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Verdi »

pejvic skrev:
Verdi skrev:
pejvic skrev:
Priset kommer med 100% säkerhet gå upp.

Om kronan som som nu gått ner 10% så går priset på Tesla upp 10%.

Enkelt. Köp nu.

Nej, det verkar som att Tesla övergett den där hårda kopplingen till dollar-kursen sen ett par år tillbaka. Så det är inte givet. De höjer väl priset om de tror att folk fortfarande skulle köpa... Får de svårt att sälja bilar så lär de inte höja.
jag tror att de tar betalt för sina bilar oavsett att svenska kronan är svag. sverige lär nog ej bli prissanktionerat som enda land. Det är ju inte Teslas fel att vi har en bananvaluta. Skall de prissänka bilar endast hit så får vi börja exportera Teslor. Tror inte alls att de kommer ge extra rabatt just till Sverige ifall vi säljer dåligt här. Alla bilar vi importerar går upp i pris, även mobiltelefoner, tv osv.

Vi är redan sanktionerat sen en tid tillbaka. Men visst, det står Tesla fritt att höja priserna med 10-20% för att kompensera för SEK-kursen. Men då ska de inte bli förvånade om försäljningen störtdyker.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
pejvic skrev:
Verdi skrev:
pejvic skrev:
Priset kommer med 100% säkerhet gå upp.

Om kronan som som nu gått ner 10% så går priset på Tesla upp 10%.

Enkelt. Köp nu.

Nej, det verkar som att Tesla övergett den där hårda kopplingen till dollar-kursen sen ett par år tillbaka. Så det är inte givet. De höjer väl priset om de tror att folk fortfarande skulle köpa... Får de svårt att sälja bilar så lär de inte höja.
jag tror att de tar betalt för sina bilar oavsett att svenska kronan är svag. sverige lär nog ej bli prissanktionerat som enda land. Det är ju inte Teslas fel att vi har en bananvaluta. Skall de prissänka bilar endast hit så får vi börja exportera Teslor. Tror inte alls att de kommer ge extra rabatt just till Sverige ifall vi säljer dåligt här. Alla bilar vi importerar går upp i pris, även mobiltelefoner, tv osv.

Vi är redan sanktionerat sen en tid tillbaka. Men visst, det står Tesla fritt att höja priserna med 10-20% för att kompensera för SEK-kursen. Men då ska de inte bli förvånade om försäljningen störtdyker.

Höjer Tesla priserna, så höjer alla andra, Tesla har samma valutakurs som alla andra.

Tror faktiskt att Coronaviruset HÖJER Teslas marknadsandelar.
Tesla gör nästan allt själva, medans traditionella biltillverkare är i sämsta fall en sammansättningsfabrik, med bildelar från stora delar av världen, och är väldigt känsliga för störningar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
pejvic skrev:
Verdi skrev:
pejvic skrev:
Priset kommer med 100% säkerhet gå upp.

Om kronan som som nu gått ner 10% så går priset på Tesla upp 10%.

Enkelt. Köp nu.

Nej, det verkar som att Tesla övergett den där hårda kopplingen till dollar-kursen sen ett par år tillbaka. Så det är inte givet. De höjer väl priset om de tror att folk fortfarande skulle köpa... Får de svårt att sälja bilar så lär de inte höja.
jag tror att de tar betalt för sina bilar oavsett att svenska kronan är svag. sverige lär nog ej bli prissanktionerat som enda land. Det är ju inte Teslas fel att vi har en bananvaluta. Skall de prissänka bilar endast hit så får vi börja exportera Teslor. Tror inte alls att de kommer ge extra rabatt just till Sverige ifall vi säljer dåligt här. Alla bilar vi importerar går upp i pris, även mobiltelefoner, tv osv.

Vi är redan sanktionerat sen en tid tillbaka. Men visst, det står Tesla fritt att höja priserna med 10-20% för att kompensera för SEK-kursen. Men då ska de inte bli förvånade om försäljningen störtdyker.

Höjer Tesla priserna, så höjer alla andra, Tesla har samma valutakurs som alla andra.

"Alla andra" har hedge mot valutarörelser så att de inte ska behöva ändra priserna så mycket på lokala marknader. Ibland tjänar de på det, ibland förlorar de på det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
När det gäller coronasituationen, så bestämde jag att helt lägga ner projektet att beställa Taycan. Jag har helt enkelt inte mage till att köra runt i en ny Porsche när tiotusentals människor och företag kommer gå i botten! Då hade jag skämts som en gris varenda dag :(
Fast det är ju det beteendet som orsakar den nedåtgående spiralen. När vår familj är friska igen ska vi ge oss ut och spendera!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
pejvic skrev:
Verdi skrev:
pejvic skrev:
Priset kommer med 100% säkerhet gå upp.

Om kronan som som nu gått ner 10% så går priset på Tesla upp 10%.

Enkelt. Köp nu.

Nej, det verkar som att Tesla övergett den där hårda kopplingen till dollar-kursen sen ett par år tillbaka. Så det är inte givet. De höjer väl priset om de tror att folk fortfarande skulle köpa... Får de svårt att sälja bilar så lär de inte höja.
jag tror att de tar betalt för sina bilar oavsett att svenska kronan är svag. sverige lär nog ej bli prissanktionerat som enda land. Det är ju inte Teslas fel att vi har en bananvaluta. Skall de prissänka bilar endast hit så får vi börja exportera Teslor. Tror inte alls att de kommer ge extra rabatt just till Sverige ifall vi säljer dåligt här. Alla bilar vi importerar går upp i pris, även mobiltelefoner, tv osv.

Vi är redan sanktionerat sen en tid tillbaka. Men visst, det står Tesla fritt att höja priserna med 10-20% för att kompensera för SEK-kursen. Men då ska de inte bli förvånade om försäljningen störtdyker.
Hur har försäljningen sett ut hittills vid alla prishöjningar? Om det nu går att tolka det vill säga, men någon liten
trend kanske går att utläsa... det har iaf triggat en del köp före prishöjningar hittills men det är ju såklart inte riktigt
samma sak...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
micromax
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2020 23:18

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av micromax »

Tack allihop, mycket intresant diskussion! Tror också svag svensk krona måste vägas in, men hade aldrig kommit på tanken hur olika detta kan spela in för olika bilföretag.
Skriv svar