Fel läge att köpa Tesla M3?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
pejvic skrev:
Verdi skrev:
pejvic skrev:
Priset kommer med 100% säkerhet gå upp.

Om kronan som som nu gått ner 10% så går priset på Tesla upp 10%.

Enkelt. Köp nu.

Nej, det verkar som att Tesla övergett den där hårda kopplingen till dollar-kursen sen ett par år tillbaka. Så det är inte givet. De höjer väl priset om de tror att folk fortfarande skulle köpa... Får de svårt att sälja bilar så lär de inte höja.
jag tror att de tar betalt för sina bilar oavsett att svenska kronan är svag. sverige lär nog ej bli prissanktionerat som enda land. Det är ju inte Teslas fel att vi har en bananvaluta. Skall de prissänka bilar endast hit så får vi börja exportera Teslor. Tror inte alls att de kommer ge extra rabatt just till Sverige ifall vi säljer dåligt här. Alla bilar vi importerar går upp i pris, även mobiltelefoner, tv osv.

Vi är redan sanktionerat sen en tid tillbaka. Men visst, det står Tesla fritt att höja priserna med 10-20% för att kompensera för SEK-kursen. Men då ska de inte bli förvånade om försäljningen störtdyker.

Höjer Tesla priserna, så höjer alla andra, Tesla har samma valutakurs som alla andra.

Tror faktiskt att Coronaviruset HÖJER Teslas marknadsandelar.
Tesla gör nästan allt själva, medans traditionella biltillverkare är i sämsta fall en sammansättningsfabrik, med bildelar från stora delar av världen, och är väldigt känsliga för störningar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
pejvic skrev:
Verdi skrev:
pejvic skrev:
Priset kommer med 100% säkerhet gå upp.

Om kronan som som nu gått ner 10% så går priset på Tesla upp 10%.

Enkelt. Köp nu.

Nej, det verkar som att Tesla övergett den där hårda kopplingen till dollar-kursen sen ett par år tillbaka. Så det är inte givet. De höjer väl priset om de tror att folk fortfarande skulle köpa... Får de svårt att sälja bilar så lär de inte höja.
jag tror att de tar betalt för sina bilar oavsett att svenska kronan är svag. sverige lär nog ej bli prissanktionerat som enda land. Det är ju inte Teslas fel att vi har en bananvaluta. Skall de prissänka bilar endast hit så får vi börja exportera Teslor. Tror inte alls att de kommer ge extra rabatt just till Sverige ifall vi säljer dåligt här. Alla bilar vi importerar går upp i pris, även mobiltelefoner, tv osv.

Vi är redan sanktionerat sen en tid tillbaka. Men visst, det står Tesla fritt att höja priserna med 10-20% för att kompensera för SEK-kursen. Men då ska de inte bli förvånade om försäljningen störtdyker.

Höjer Tesla priserna, så höjer alla andra, Tesla har samma valutakurs som alla andra.

"Alla andra" har hedge mot valutarörelser så att de inte ska behöva ändra priserna så mycket på lokala marknader. Ibland tjänar de på det, ibland förlorar de på det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
När det gäller coronasituationen, så bestämde jag att helt lägga ner projektet att beställa Taycan. Jag har helt enkelt inte mage till att köra runt i en ny Porsche när tiotusentals människor och företag kommer gå i botten! Då hade jag skämts som en gris varenda dag :(
Fast det är ju det beteendet som orsakar den nedåtgående spiralen. När vår familj är friska igen ska vi ge oss ut och spendera!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
pejvic skrev:
Verdi skrev:
pejvic skrev:
Priset kommer med 100% säkerhet gå upp.

Om kronan som som nu gått ner 10% så går priset på Tesla upp 10%.

Enkelt. Köp nu.

Nej, det verkar som att Tesla övergett den där hårda kopplingen till dollar-kursen sen ett par år tillbaka. Så det är inte givet. De höjer väl priset om de tror att folk fortfarande skulle köpa... Får de svårt att sälja bilar så lär de inte höja.
jag tror att de tar betalt för sina bilar oavsett att svenska kronan är svag. sverige lär nog ej bli prissanktionerat som enda land. Det är ju inte Teslas fel att vi har en bananvaluta. Skall de prissänka bilar endast hit så får vi börja exportera Teslor. Tror inte alls att de kommer ge extra rabatt just till Sverige ifall vi säljer dåligt här. Alla bilar vi importerar går upp i pris, även mobiltelefoner, tv osv.

Vi är redan sanktionerat sen en tid tillbaka. Men visst, det står Tesla fritt att höja priserna med 10-20% för att kompensera för SEK-kursen. Men då ska de inte bli förvånade om försäljningen störtdyker.
Hur har försäljningen sett ut hittills vid alla prishöjningar? Om det nu går att tolka det vill säga, men någon liten
trend kanske går att utläsa... det har iaf triggat en del köp före prishöjningar hittills men det är ju såklart inte riktigt
samma sak...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
micromax
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2020 23:18

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av micromax »

Tack allihop, mycket intresant diskussion! Tror också svag svensk krona måste vägas in, men hade aldrig kommit på tanken hur olika detta kan spela in för olika bilföretag.
micromax
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2020 23:18

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av micromax »

Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av PontusT »

micromax skrev:
Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.
Jag tror inte det blir någon större skillnad när Model Y kommer, det är för stor skillnad i pris mellan ny och beg. Däremot när Model Y kommer ut på begmarknaden kanske det kan hända något men då kommer dom vara mycket nyare och ändå i en annan prisklass. M3 performance tror jag kommer stå sig bäst, den som vill ha en sportbil kommer inte överväga en långsammare och klumpigare mini-suv.

Någon rea på M3 tror jag inte kommer vara aktuell, det kan blir brist när produktionen stängs ner och dollarkurser är ett ytterligare problem.
Model 3 Performance.
Verdi

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Verdi »

micromax skrev:
Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.

Det är väl ganska givet? Är samma prisklass skulle jag säga.
Verdi

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Verdi »

PontusT skrev:
micromax skrev:
Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.
Jag tror inte det blir någon större skillnad när Model Y kommer, det är för stor skillnad i pris mellan ny och beg. Däremot när Model Y kommer ut på begmarknaden kanske det kan hända något men då kommer dom vara mycket nyare och ändå i en annan prisklass. M3 performance tror jag kommer stå sig bäst, den som vill ha en sportbil kommer inte överväga en långsammare och klumpigare mini-suv.

Någon rea på M3 tror jag inte kommer vara aktuell, det kan blir brist när produktionen stängs ner och dollarkurser är ett ytterligare problem.

SR+ kommer också stå sig bra. Kommer väl ingen motsvarande som Y? Det blir antagligen LR som tar mest stryk... Kan dock räddas en del av sitt låga förmånsvärde.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av pejvic »

micromax skrev:
Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.

det är inte säkert - men en sak är säker. Redan innan vårt 10% kronfall så exporterar vi numer väldigt mkt bilar som är från 2016-2019 (innan importerades de från Tyskland och Italien). Dvs, det flödet kommer att öka kraftigt, vilket gör att beg.priserna generellt i Sverige kommer hålla sig extremt bra. De har redan varit bra senaste åren. Men det blir ungefär som vi sett - att en 3a som är ett år gammal är värd "ungefär" som nypriset minus bonusen.
Haft alla 3/Y
Verdi

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Verdi »

pejvic skrev:
micromax skrev:
Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.

det är inte säkert - men en sak är säker. Redan innan vårt 10% kronfall så exporterar vi numer väldigt mkt bilar som är från 2016-2019 (innan importerades de från Tyskland och Italien). Dvs, det flödet kommer att öka kraftigt, vilket gör att beg.priserna generellt i Sverige kommer hålla sig extremt bra. De har redan varit bra senaste åren. Men det blir ungefär som vi sett - att en 3a som är ett år gammal är värd "ungefär" som nypriset minus bonusen.

Blir de sålda för det utannonserade priset verkligen? I så fall, vem köper? Går de på export? För ingen i Sverige betalar väl lika mycket för en ett år gammal bil som för en ny?
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av PontusT »

Verdi skrev:
SR+ kommer också stå sig bra. Kommer väl ingen motsvarande som Y? Det blir antagligen LR som tar mest stryk... Kan dock räddas en del av sitt låga förmånsvärde.
Bra poäng, hade missat att det inte finns en SR av MY.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av OfarligTesla »

micromax skrev:
Och tror ni verkligen model y sänker andrahandsvärdet på m3? Jag tänker att det är olika prisklasser när model y kommer ut.
Nja, kanske initialt om det är många som byter men på sikt tror jag inte det får någon gigantisk påverkan. Då är nog eventuella prissänkningar som sker pga billigare tillverkning något som påverkar mer.
micromax
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2020 23:18

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av micromax »

Återigen, tack allihop. Känns som att jag ska hålla på min M3P.

Jädrans vad ekonomin gungar nu asså, även om jag själv inte är orolig så känns det ju som någon annan sa lite sisådär att köpa en sprillans ny bil när många runt omkring en förmodligen kommer få det tufft. Å andra sidan är det väl ingen som svälter direkt i Sverige oavsett. Ser fram emot bättre tider!
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Fel läge att köpa Tesla M3?

Inlägg av Fredrik j »

micromax skrev:
Återigen, tack allihop. Känns som att jag ska hålla på min M3P.

Jädrans vad ekonomin gungar nu asså, även om jag själv inte är orolig så känns det ju som någon annan sa lite sisådär att köpa en sprillans ny bil när många runt omkring en förmodligen kommer få det tufft. Å andra sidan är det väl ingen som svälter direkt i Sverige oavsett. Ser fram emot bättre tider!
Lågkonjunktur. Svårt att hitta begagnade sportbilar från 08/09. Såldes få.
Skriv svar