Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Corona

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Corona

Inläggav Alzie » 19 mar 2020 10:50

Hej allesammans,

Jag har en fundering. Hur tror ni att denna Coronapandemi kommer att spegla sig på dels nybils- och begagnatmarknaden av Tesla samt dess priser?

Personligen blir man ju lite mindre sugen på att slösa en stor summa pengar på bil i dessa tider, men skulle vara kul att höra hur ni andra tänker kring detta.

Sköt om er!
Alzie

Re: Corona

Inläggav Teslaägare LarsL » 19 mar 2020 10:56

Jag ser en stor överreaktion just nu i världen. Förhoppningsvis släpper det om några veckor/månader när folk inser att alla inte kommer dö, se Kina. Kommer det då bli en acceleration i ekonomin eller har vi hamnat i en nedgående spiral?
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.8.1
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Verdi » 19 mar 2020 11:00

LarsL skrev:Jag ser en stor överreaktion just nu i världen. Förhoppningsvis släpper det om några veckor/månader när folk inser att alla inte kommer dö, se Kina. Kommer det då bli en acceleration i ekonomin eller har vi hamnat i en nedgående spiral?

Kina svetsade igen dörrar och satte upp staket runt bostadshus så att folk inte skulle kunna ta sig ut. Sverige och stora delar av övriga världen kan och vill inte handla så resolut. Då får vi ett mer utdraget förlopp. Du kan inte jämföra med Kina.

Jag tror vi underreagerar faktiskt. Särskilt på börserna. VEM köper aktier nu liksom? Hoppas verkligen jag har fel men det här är nåt extraordinärt. Den värsta farsoten sen spanska sjukan för drygt 100 år sen.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav hooked » 19 mar 2020 11:11

Verdi skrev:
LarsL skrev:Jag ser en stor överreaktion just nu i världen. Förhoppningsvis släpper det om några veckor/månader när folk inser att alla inte kommer dö, se Kina. Kommer det då bli en acceleration i ekonomin eller har vi hamnat i en nedgående spiral?

Kina svetsade igen dörrar och satte upp staket runt bostadshus så att folk inte skulle kunna ta sig ut. Sverige och stora delar av övriga världen kan och vill inte handla så resolut. Då får vi ett mer utdraget förlopp. Du kan inte jämföra med Kina.

Jag tror vi underreagerar faktiskt. Särskilt på börserna. VEM köper aktier nu liksom? Hoppas verkligen jag har fel men det här är nåt extraordinärt. Den värsta farsoten sen spanska sjukan för drygt 100 år sen.

Ska du inte chilla lite med dina domedagsprofetior och överdrifter?

Det finns många som köper aktier just nu annars hade ingen kunnat sälja.

Att ta upp ett exempel att man svetsar igen dörrar i Kina är bara skrämselpropaganda. Även om så skedde i något unikt fall så är det inte så att detta har varit normen.
hooked

Inläggav Teslaägare Verdi » 19 mar 2020 11:28

hooked skrev:
Verdi skrev:

Ska du inte chilla lite med dina domedagsprofetior och överdrifter?

Det finns många som köper aktier just nu annars hade ingen kunnat sälja.

Att ta upp ett exempel att man svetsar igen dörrar i Kina är bara skrämselpropaganda. Även om så skedde i något unikt fall så är det inte så att detta har varit normen.

Vi får väl se... Jag tror ju att något extraordinärt är på väg att hända. Eller tror du militären smäller upp ett stort militärsjukhus här i Uppsala för att det är roligt?

Vad gäller Kina så tog de krafttag som vi inte varit i närheten av så jämförelser med Kina är inte vatten värda.
Model S 90D -16 MC Red
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Mattys » 19 mar 2020 11:58

Verdi skrev:
Särskilt på börserna. VEM köper aktier nu liksom? Hoppas verkligen jag har fel men det här är nåt extraordinärt.

Ja vem? Jo jag och tror andra med mig. De värsta i allt detta är folk som får panik och bara drar sig ur allt. Men som återkoppling, jag är kvar på börsen och även om poster går back så finns det andra där jag gör vinst på kort sikt nu.

Tror även du behöver chilla ner lite med domedags-snacket. Alt böra fråga dig själv vad du gör för att förändra läget och bidra snarare än att vara domedagsprofet.
Senast redigerad av Mattys 19 mar 2020 12:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mattys
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 19 mar 2020 12:02

Mattys skrev:
Verdi skrev:
Särskilt på börserna. VEM köper aktier nu liksom? Hoppas verkligen jag har fel men det här är nåt extraordinärt.

Ja vem? Jo jag och tror andra med mig. De värsta i allt detta är folk som får panik och bara drar sig ur allt. Men som återkoppling, jag är kvar på börsen och även om poster går back så finns det andra där jag gör vinst på kort sikt nu.

Även om jag håller med Verdi om att jag tror Sverige underskattar riskerna med Corona så köper faktiskt jag också.

Har aldrig trott mig kunna bedöma börsens svängningar som helhet. Jag försöker köpa bolag jag tycker ser fundamentalt undervärderade ut (särskilt med hänsyn då till Coronas effekter), och det finns gott om dem i mitt tycke. Finns ju faktiskt tom sektorer som gynnas av Corona.

Min filosofi är att ha ca X% av mitt kapital på börsen oavsett hur börsen ser ut. Det innebär alltså att jag tar ut pengar från börsen i uppgång och stoppar in pengar i nedgång. Har fått stoppa in mycket pengar denna gång :o
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Alzie » 19 mar 2020 12:40

Intressanta skildringar. Mitt perspektiv hamnar någonstans mellan era. Jag är ganska cool men tror vi har djupare att gå in i denna kris innan det vänder uppåt.

Btw, kan vi inte uppskatta varandras åsikter och lära oss utav varandra istället för att "skippa domedagssnacket"? 8-)
Alzie

Inläggav ochso » 19 mar 2020 12:45

Legato skrev:
Mattys skrev:
Verdi skrev:

Även om jag håller med Verdi om att jag tror Sverige underskattar riskerna med Corona så köper faktiskt jag också.

Har aldrig trott mig kunna bedöma börsens svängningar som helhet. Jag försöker köpa bolag jag tycker ser fundamentalt undervärderade ut (särskilt med hänsyn då till Coronas effekter), och det finns gott om dem i mitt tycke. Finns ju faktiskt tom sektorer som gynnas av Corona.

Min filosofi är att ha ca X% av mitt kapital på börsen oavsett hur börsen ser ut. Det innebär alltså att jag tar ut pengar från börsen i uppgång och stoppar in pengar i nedgång. Har fått stoppa in mycket pengar denna gång :o

Även jag köper aktier löpande nu.
ochso

Inläggav Teslaägare Verdi » 19 mar 2020 12:50

Om inte dessa siffror får er att bli åtminstone lite nervösa så vet inte jag. Sverige är ytterst illa rustat för att hantera den här pandemin samtidigt som vi gör minst av alla. Kalla det domedagssnack om ni vill.

Förhoppningsvis är det här en väckarklocka som gör att vi rustar upp sjukvården även på lång sikt.

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... jukdomar-/

Vid corona-utbrottet hade Tyskland 29,2 intensivvårdsplatser per 100 000 invånare. Samma siffra för Italien var 12,5.

För Sverige var den 5,8.
Model S 90D -16 MC Red
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Nästa

Återgå till Övrigt