Sprit i bilen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Sprit i bilen

Inlägg av ChristerSjo »

danielalmestal skrev:
Man bör alltid låta handspriten torka in/dunsta bort innan man tar i något. Då det är brandfarlig vätska så kan det om man har otur ta eld om man får en gnista statisk elektricitet på händerna just när man gnider in spriten. kan tänka mig att risken blir ännu större om man sätter sig i en soluppvärmd bil vilket kommer bli fallet inom en ganska snar framtid i vissa delar av landet. Så bråttom iväg har du väl inte?
Intressant, vad är sannolikheten för detta? Några verkliga fall, dvs att det börjat brinna om händerna pga av handsprit?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Sprit i bilen

Inlägg av Teslaspolen »

Fredrik j skrev:
M3apan skrev:
Problemet med handskar i trean är att man inte kan trycka på skärmen!! (i alla fall med mina)
Är du säker?
I en omodern volvo kan man köra skärmen med handskar.
Om du menar att skärmen är gammal den med så kan det bero på annan, äldre teknik för touch. Förr var det mindre touch, mera tryck.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sprit i bilen

Inlägg av Fredrik j »

Ett försök att vara lite ironisk...

Volvo använder en annan typ av toushskärm som går att använda med handskar.
Skärmen har nått system med infraröda sensorer som kompenserar för den resisiva skärmen lägre känslighet.
danielalmestal
Inlägg: 39
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Sprit i bilen

Inlägg av danielalmestal »

ChristerSjo skrev:
danielalmestal skrev:
Man bör alltid låta handspriten torka in/dunsta bort innan man tar i något. Då det är brandfarlig vätska så kan det om man har otur ta eld om man får en gnista statisk elektricitet på händerna just när man gnider in spriten. kan tänka mig att risken blir ännu större om man sätter sig i en soluppvärmd bil vilket kommer bli fallet inom en ganska snar framtid i vissa delar av landet. Så bråttom iväg har du väl inte?
Intressant, vad är sannolikheten för detta? Några verkliga fall, dvs att det börjat brinna om händerna pga av handsprit?[/https://www.expressen.se/nyheter/handsp ... tt-brinna/
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Sprit i bilen

Inlägg av HenrikM76 »

taliz skrev:
Jag rengör ratten med tvål då och då.
Oklart hur bra det är, men man slipper äcklig ratt iaf.
Eller får man sluta äta grillad kyckling i bilen.....hur får du ratten äcklig? Har kört 5800 mil nu på exakt ett år med min och inte rengjort ratten en enda gång och den är inte ett dugg flåtig eller äcklig. Kanske är värre för folk med fet hud iofs? Själv är jag bara småfet under huden...
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sprit i bilen

Inlägg av taliz »

HenrikM76 skrev:
taliz skrev:
Jag rengör ratten med tvål då och då.
Oklart hur bra det är, men man slipper äcklig ratt iaf.
Eller får man sluta äta grillad kyckling i bilen.....hur får du ratten äcklig? Har kört 5800 mil nu på exakt ett år med min och inte rengjort ratten en enda gång och den är inte ett dugg flåtig eller äcklig. Kanske är värre för folk med fet hud iofs? Själv är jag bara småfet under huden...
På sikt blir allt man tar i äckligt om man inte rengör det.
Även om händerna är "rena och torra" avger de döda hudceller och diverse bakterier etc. Svett innehåller också bl.a. ammoniak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar