Jag som bor i kalla Norrland, ska kolla om det går att installera en Batteri värmare på min bil.
Citat från Facebook.
Sådär. Fick tillbaka bilen igår från Calix i Eskilstuna efter att de bytt värme element till en 1000 wattare. De har även haft hela bilen i frysen över natten och sett att allt funkar och elementet klarar hålla temperaturen. Jag har alltså en motorvärmare i batterikylvätskeslingan som med termostat och cirkulationspump håller hela batteripacket på en behaglig 20-25°C. Det gör att jag har full re-gen motorbroms och möjlighet till eventuell snabb eller semi-snabb laddning. Jag har full räckvidd, även mitt i vintern. Batteriets skillnad i temperatur är liten trots väldigt blåsig natt på - 6°C.
Det som återstår är att eventuellt tilläggsisolera batterilådan underifrån. Om jag kör lugnt på 70-80 väg vid 0°C ute temperatur så sjunker temperaturen i batteriet, så efter tre mil är den på 17°C och då får jag lite reducerad re-gen igen.
Varför förvärmer jag inte bilen och kupén innan jag åker någonstans via appen? Jo, det gör jag ibland men min Model X från 2016 förvärmer inte batteriet. Inte vid något tillfälle, ens om jag navigerar till en Supercharger. Vissa modeller är väl bara så. Varför jag tänkte på motorvärmare från början var att på jobbet förbjuder fastighetsägaren alla med elbil eller hybrid att ladda från motorvärmarstolparna. Kan jag förvärma batteriet och behålla räckvidd och re-gen så är mycket sparat i alla fall. Inbillar mig även att behålla en jämn temperatur förlänger batteriets totala livslängd.
Mvh Patrik
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Synd att det inte går att göra detta via appen, all hårdvara finns ju på plats i bilen redan för att göra just så. Skulle inte se poängen för egen del dock. Huvudsaken bilen är varm i kupen. Enda gången det skulle kunna vara av värde är väl om man måste åka å ladda direkt och bilen är kall. Där skulle man kanske spara lite tid, men batteriet blir ju varmt av att laddas hemma också, så med lite timing kanske man kan få ett acceptabelt resultat ändå. Lika så om man bara har ett motorvärmaruttag med shuko med 2 t timer tillgängligt. Då kan man inte ladda nåt värt namnet, men ändå värma batteriet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Synd att det inte går att göra detta via appen, all hårdvara finns ju på plats i bilen redan för att göra just så. Skulle inte se poängen för egen del dock. Huvudsaken bilen är varm i kupen. Enda gången det skulle kunna vara av värde är väl om man måste åka å ladda direkt och bilen är kall. Där skulle man kanske spara lite tid, men batteriet blir ju varmt av att laddas hemma också, så med lite timing kanske man kan få ett acceptabelt resultat ändå. Lika så om man bara har ett motorvärmaruttag med shuko med 2 t timer tillgängligt. Då kan man inte ladda nåt värt namnet, men ändå värma batteriet.
Jag är resande, motorvärmarstolpar finns nästan överallt här i Norrland, men inte så många laddare.
Kan inte ladda hemma, i sämsta fall har jag kallt batteri när jag ska ladda på SuC.
Då vore det bra med en batterivärmare.
Har idag hemma tillgång till Schukouttag med 1 t timer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hej har en tesla MS som har pajad batteri värmare och efter lite jagande fick jag denna PDF från Calix/KGK...
Borde inte bilens dator varna om värmaren inte fungerar? Min värmare gick sönder för någon månad sedan och det slutade med att hela bilen till slut stängde ner och blev helt svart. Jag var tvungen att bärga bilen till Tesla för reparation av värmaren.