Logga din Tesla från Tronity

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Heiko »

Letar du efter en bra tjänst för att logga din Tesla?
Tronity är ett företag i Tyskland som har en bra tjänst för att just logga din bil.
De finns idag i flera länder men främst i de tysktalande länder och vill nu gärna vill expandera till fler länder.

De erbjuder nu därför användare i Sverige att prova på denna tjänst i tre månader helt kostnadsfritt.
För de som sedan vill teckna ett abonnemang så kostar tjänsten knappt 40 Euro per år.
De som idag använder Teslafi så går det utmärkt att importera all sin data till Tronity genom de filer som går att exportera ut från Teslafi.
Sidan fungerar mycket bra oavsett om du använder en dator, surfplatta eller mobiltelefon.

De har många nya saker på gång och inom kort kommer man att addera in en funktion som gör det enklare att plocka ut sina körjournaler.

De jobbar också med att få fram automatiserad loggning av att ladda din bil hemma så du slipper lägga in detta manuellt i efterhand som jag nu själv testar sedan någon vecka tillbaka.

Jag nyttja själv deras tjänst och är mycket nöjd användare med dess funktioner och har också hjälpt dem en hel del med förbättringar och nya funktioner.
De vill gärna ha input till förbättringar och för att få till nya saker för att logga din bil.

Finns det intresse så sätter de också gärna upp ett webinar för att visa på funktionerna och lite tips och trick för att få ut bästa möjliga från deras tjänst
Om det blir tillräckligt många användare från Sverige kommer sidan att översättas till svenska.

Nyttja länken nedan för att komma igång med tjänsten.
https://tronity.io/home/6zMKmXOb

Sorry för eventuella typos.
TRONITY Overview.pdf
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av themax »

Helt klart snyggare än Teslafi, särskilt som de har ett responsivt tema så det funkar på telefonen. Bör undersökas närmare. Både snyggare och billigare än TeslaFi kan ju inte vara fel.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Heiko »

themax skrev:
Helt klart snyggare än Teslafi, särskilt som de har ett responsivt tema så det funkar på telefonen. Bör undersökas närmare. Både snyggare och billigare än TeslaFi kan ju inte vara fel.
Har som sagt använt med dem en tid och är mycket nöjd.
Det jag gillar med dem är att de svara snabbt och ändra och justera som behövs.
Just nu vet jag att de gärna vill ha hjälp med att få fram priser på olika laddstationer i Sverige.
Jag har gett dem en del info men det finns säkert fler runt om i Sverige som jag inte har koll på.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av andersjo »

Har du möjligtvis svar på dessa frågor?

Var finns den öppna källkoden som det sägs vara?
Finns det mer info om vad TRONITY Platform är för något?
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Curik »

Skummade bara PDF:en..

Hur får dom utkomst till bilen? Är tanken att man ska ge dom inloggningsuppgifterna? :roll:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av themax »

Curik skrev:
Skummade bara PDF:en..

Hur får dom utkomst till bilen? Är tanken att man ska ge dom inloggningsuppgifterna? :roll:
Bra fråga. Stöder de inte token så lär jag inte testa. :-D

Men det verkar lovande på deras hemsida i alla fall:
For vehicles from the manufacturer Tesla, the following specialities apply:
  • Only the so-called token for the vehicle is stored
  • User data from the vehicle is only required once for generating the token
  • No user data (user name, password) from the vehicle is stored at Tronity
  • Alternatively, the token can also be specified directly by the vehicle
Information: Token from the vehicle can be changed at any time by changing the password on tesla.com!
.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Curik »

themax skrev:
Curik skrev:
Skummade bara PDF:en..

Hur får dom utkomst till bilen? Är tanken att man ska ge dom inloggningsuppgifterna? :roll:
Bra fråga. Stöder de inte token så lär jag inte testa. :-D
Ja precis. Har du koll på vilken behörighet dom får med ett token? Känns ju typiskt obra att ge dom en token dom kan starta bilen med.. :cry:
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Heiko »

andersjo skrev:
Har du möjligtvis svar på dessa frågor?

Var finns den öppna källkoden som det sägs vara?
Finns det mer info om vad TRONITY Platform är för något?
Låt mig stämma av med dem och sedan återkommer jag kring dessa frågor.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av andersjo »

Curik skrev:
themax skrev:
Curik skrev:
Skummade bara PDF:en..

Hur får dom utkomst till bilen? Är tanken att man ska ge dom inloggningsuppgifterna? :roll:
Bra fråga. Stöder de inte token så lär jag inte testa. :-D
Ja precis. Har du koll på vilken behörighet dom får med ett token? Känns ju typiskt obra att ge dom en token dom kan starta bilen med.. :cry:
Remote start är inte möjligt med enbart token, det kräver även lösenord vilket de säger sig inte lagra. Men som alltid vid tredjeparts-applikationer är det en frågan om man litar på att allt görs som det ska.
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Curik »

andersjo skrev:
Remote start är inte möjligt med enbart token, det kräver även lösenord vilket de säger sig inte lagra. Men som alltid vid tredjeparts-applikationer är det en frågan om man litar på att allt görs som det ska.
Jag förstår, tack! Då får vi hoppas det finns som alternativ att mata in ett token själv.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Heiko »

themax skrev:
Curik skrev:
Skummade bara PDF:en..

Hur får dom utkomst till bilen? Är tanken att man ska ge dom inloggningsuppgifterna? :roll:
De stödjer Token.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Heiko »

Curik skrev:
andersjo skrev:
Remote start är inte möjligt med enbart token, det kräver även lösenord vilket de säger sig inte lagra. Men som alltid vid tredjeparts-applikationer är det en frågan om man litar på att allt görs som det ska.
Jag förstår, tack! Då får vi hoppas det finns som alternativ att mata in ett token själv.
Det går att mata in ett Token själv när du vill logga bilen.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av themax »

Heiko skrev:

Det går att mata in ett Token själv när du vill logga bilen.
Ja. editerade mitt inlägg tidigare:
For vehicles from the manufacturer Tesla, the following specialities apply:
  • Only the so-called token for the vehicle is stored
  • User data from the vehicle is only required once for generating the token
  • No user data (user name, password) from the vehicle is stored at Tronity
  • Alternatively, the token can also be specified directly by the vehicle
Information: Token from the vehicle can be changed at any time by changing the password on tesla.com!
Dock hittar jag inte att man kan importera från TeslaFi. Hittar ingenting om detta på hemsidan. Hur går det i så fall till?

EDIT: Hittade importfunktionen efter att ha lagt till bilen med token.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Heiko »

themax skrev:
Heiko skrev:

Det går att mata in ett Token själv när du vill logga bilen.
Ja. editerade mitt inlägg tidigare:
For vehicles from the manufacturer Tesla, the following specialities apply:
  • Only the so-called token for the vehicle is stored
  • User data from the vehicle is only required once for generating the token
  • No user data (user name, password) from the vehicle is stored at Tronity
  • Alternatively, the token can also be specified directly by the vehicle
Information: Token from the vehicle can be changed at any time by changing the password on tesla.com!
Dock hittar jag inte att man kan importera från TeslaFi. Hittar ingenting om detta på hemsidan. Hur går det i så fall till?
Under Account och sedan settings så hittar du denna information.
Skärmavbild 2020-05-08 kl. 10.47.56.png
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Curik »

Det finns tydligen möjlighet att installera deras egna docker image, då slipper man att uppge några credentials! :twisted:
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Heiko »

Här kommer lite svar på de frågor som ställts tidigare.

Var kan man hitta den öppna koden de skriver om?
https://gitlab.com/tronity/sync

Var kan man hitta mer information om denna plattform?
The platform (platform.tronity.io) is still in ramp up phase. We are in the first stage, where the platform can be used by users of TRONITY (tronity.io) to connect the vehicle with other services - e.g. IFTT or smart home etc.

In the second stage, it can be interesting for business; for example to manage fleets etc.
So the platform turns out as B2B offering. Lets have a call on that if you are interested or if people in the forum want to know more.

Hur fungera fungerar login och Token hos Tronity?
We only operate on read permissions. To connect the Tesla you can (1) either put in your credentials* (user,passw) and we will generate a token** for you or (2) you provide a token that the user already generated.
* The credentials will never be stored and be forgotten and with the token we will access the car.
** token can only read data, it cannot be used to control the car.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av themax »

Import från TeslaFi funkade utmärkt och det är så mycket snyggare än 90-talsgränssnittet de erbjuder. Nu blir det test under gratisveckorna för att se hur det funkar, men jag är inte alls främmande för att byta. Låter din referralkod vara ensam i flödet Heiko. Vill inte smutsa ner även denna tråd med referenslänkar ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Heiko »

themax skrev:
Import från TeslaFi funkade utmärkt och det är så mycket snyggare än 90-talsgränssnittet de erbjuder. Nu blir det test under gratisveckorna för att se hur det funkar, men jag är inte alls främmande för att byta. Låter din referralkod vara ensam i flödet Heiko. Vill inte smutsa ner även denna tråd med referenslänkar ;-)
Strålande!
Den kod som jag lagt ut ger 3 månader och passa på att nyttja denna.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av themax »

Heiko skrev:
themax skrev:
Import från TeslaFi funkade utmärkt och det är så mycket snyggare än 90-talsgränssnittet de erbjuder. Nu blir det test under gratisveckorna för att se hur det funkar, men jag är inte alls främmande för att byta. Låter din referralkod vara ensam i flödet Heiko. Vill inte smutsa ner även denna tråd med referenslänkar ;-)
Strålande!
Den kod som jag lagt ut ger 3 månader och passa på att nyttja denna.
Japp, nu har jag till början av augusti att testa. Dock hittade jag redan lite problem med att sätta laddkostnad. Mejlar dem lite förbättringsförslag.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Curik »

Nu har jag fått chansen att testa. Jag ville prova att installera det hemma först så jag tog hem deras docker image och började. Det gick bra att generera en token via Postman mot Teslas API och sedan mata in den. Nu stod det att allt var klart men ingen information dök upp. :roll:
Visade sig att jag bara hade missuppfattat hela idén med att köra det hemma. Man är alltså fortfarande beroende av att köra deras moln, det är bara insamlingen av data som sker hemma hos dig istället för på deras server. Mycket riktigt fanns bilen tillagd i dashboarden på deras site nu.

Hade även missuppfattat att hela plattformen skulle vara öppen källkod. Men det är ju bara sync-klienten som är. Kanske borde lägga mig. :D
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av dbar »

Har dom ”autotaggning” likt TeslaFi. Dvs möjligheten att automatiskt tagga resor som privata/arbete beroende på start och/eller mål
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Heiko »

dbar skrev:
Har dom ”autotaggning” likt TeslaFi. Dvs möjligheten att automatiskt tagga resor som privata/arbete beroende på start och/eller mål

Låt mig kolla för jag har själv inte nyttjat detta.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Heiko »

dbar skrev:
Har dom ”autotaggning” likt TeslaFi. Dvs möjligheten att automatiskt tagga resor som privata/arbete beroende på start och/eller mål

Här kommer svar på din fråga.

1 - Please enable the features via TRONITY > Account > Settings | this is necessary due to our security measures (all movement data is encrypted by default)

2 - Tag an existing Trip or add an Charging Rate to a Charging

3 - Next time you will be doing the same trip / charging, the data will be assigned automatically.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av dbar »

Är ju en smutt funktion att den auttaggar alla följande körningar på samma sträcka. Men jag hade behövt ha en mer avancerad taggfunktion.
Tex
- tagga alla resor som börjar vid X (oavsett resemål)
- tagga alla resor som slutar vid Y (oavsett startpunkt)
- tagga alla resor mellan två specifika punkter (detta är det dom kan nu då)

Bonus hade varit att kunna tagga all resor under specifika tidpunkter med en viss tagg, t ex vardagar mellan 8-17.

Utöver det måste det vara smidigt att gå igenom och tagga resor som blivit otaggade och ändra sådana som eventuellt blivit feltaggade.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Logga din Tesla från Tronity

Inlägg av Heiko »

dbar skrev:
Är ju en smutt funktion att den auttaggar alla följande körningar på samma sträcka. Men jag hade behövt ha en mer avancerad taggfunktion.
Tex
- tagga alla resor som börjar vid X (oavsett resemål)
- tagga alla resor som slutar vid Y (oavsett startpunkt)
- tagga alla resor mellan två specifika punkter (detta är det dom kan nu då)

Bonus hade varit att kunna tagga all resor under specifika tidpunkter med en viss tagg, t ex vardagar mellan 8-17.

Utöver det måste det vara smidigt att gå igenom och tagga resor som blivit otaggade och ändra sådana som eventuellt blivit feltaggade.
Tack för dessa input.
Låt mig kika på detta och sedan återkommer jag.
Tesla Model Y
Skriv svar