kWh-pris inom BRF

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

pejvic skrev:
Eller bör varje plats ha ett dedikerat ladduttag med sladd? Personen som har en elplats kommer att få betala tex 100kr extra för att ha elplatsen.
Tycker den bästa kombon är Typ2-ladduttag där man kan låsa fast laddsladden permanent på varje plats (för att undvika stöldrisk). Varför?

1. Det största slitaget över tid är laddsladden. De flesta Tesla WC som gått sönder i forumet är pga. att det till slut blivit glapp i anslutning av sladd i boxer eller handtaget. Mycket billigare att köpa ny Typ2-kabel (antingen av föreningen eller att ägaren själv står för den), jämfört med att byta/felsöka laddboxarna.

2. Genom att varje bilägare får själv använda eller själva anförskaffa laddkabel är två fördelar:

2a: Kablar tas mycket bättre hand om när det är den enskilde bilisten egen kabel (gemensam egendom hanteras, tyvärr, oftast mer vårdslöst av en del). Fördel för föreningen.
2b: Bra att den enskilde elbilisten själv kan välja den Typ2-kabel denne föredrar. Tex. sitter laddportar på olika ställen på olika elbilar, och olika kablar med olika längd varierar beroende på vad som passar varje enskild bil, och vissa som tex. Teslaägare kanske vill ha Typ2-kablar med Teslaknapp/anpassning. Fördel elbilsanvändare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Jag hävdar mottsatsen. Boxar ska helst ha bara uttag och ingen sladd! Sladd ska användaren stå för själv, och det gör det lätt att byta om något går fel (Se: Teslas laddbox).
Håller med helt. Finns en orsak till att ICA och alla affärscentra som har AC-laddning (fungerar inte för DC) bara har ett Typ2-uttag. Mycket mindre problem och underhåll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nx00 »

Jag ska snart flytta och i den BRF(dock endast temporär så kallad byggstyrelse) kostar stolpen 250kr mån extra utöver ordinarie parkeringskostnad och elen 2,5/kWh. Jag frågade varför föreningen ska tjäna pengar på oss som kör elbil med ett sådant högt elpris. Fick svaret att 2,5 är ett genomsnittspris, jo tjena...

Har bestämt att inte hyra en elbilsplats tillsvidare med den dyra elen, så får(en) av deras nya elstolpar stå och damma. Får se om tillträdande styrelse har mer bakom pannbenet.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Klintan »

martinot skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag hävdar mottsatsen. Boxar ska helst ha bara uttag och ingen sladd! Sladd ska användaren stå för själv, och det gör det lätt att byta om något går fel (Se: Teslas laddbox).
Håller med helt. Finns en orsak till att ICA och alla affärscentra som har AC-laddning (fungerar inte för DC) bara har ett Typ2-uttag. Mycket mindre problem och underhåll.
Dessutom fungerar det för oss som även har en bil med Typ 1... Box med låsbart typ 2-uttag är det bästa.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Dinsdale »

nx00 skrev:
Jag ska snart flytta och i den BRF(dock endast temporär så kallad byggstyrelse) kostar stolpen 250kr mån extra utöver ordinarie parkeringskostnad och elen 2,5/kWh. Jag frågade varför föreningen ska tjäna pengar på oss som kör elbil med ett sådant högt elpris. Fick svaret att 2,5 är ett genomsnittspris, jo tjena...

Har bestämt att inte hyra en elbilsplats tillsvidare med den dyra elen, så får(en) av deras nya elstolpar stå och damma. Får se om tillträdande styrelse har mer bakom pannbenet.
Köpt nyproduktion?
Så snart föreningen skapats och du blivit medlem ska du se till att samla ihop underskrifter från 10% av medlemmarna, därefter kräver ni en extrastämma vilket styrelsen måste utlysa inom en viss tid. På denna ser ni till att avsätta byggarstyrelsen utan att ge dem ansvarsfrihet och tar själva över genom en styrelse som enbart består av de framtida boende medlemmarna. Därefter sköter ni framtida boende alla avtal och får insyn i alla papper. Ni kan då styra upp exempelvis sådana här märkligheter. Det kommer ta lite tid att sätta sig in i alla avtal (och framför allt konsekvenserna av dessa, det kan ta flera år), därför ska man inte ge ansvarsfrihet till byggarstyrelsen när man avsätter dem. Man måste kunna få tid på sig att kolla upp så alla avtal tecknats för föreningens bästa och inte byggherrens.

Ni har säkert IMD el (gemensam el med individuell debitering) tex. Varför kan inte laddboxens mätare bara räknas som en extra mätare till hushållet, och därmed inte kosta något extra (eller möjligen en symbolisk extra avgift)? Då blir det samma pris per kWh som det blir för bostaden. Extrakostnader från elbilsladdning pga effektavgift får man bort genom att installera en lastbalanserare. Varning också för att de flesta firmor som debiterar just elbilsladdning tar ut en totalt omotiverad avgift på 20 öre/kWh för omkostnader de inte har (det kostar inte mer att debitera 1000 kWh än vad det tar att debitera 1 kWh). Utöver den fasta avgiften. Så se noga upp där. Sannolikt har ni ett avtal med en imd-firma ni bara kan låta laddboxarna gå igenom.

Det är för övrigt svårt att få tag i nån imd-firma som klarar av att räkna exakt kostnad. Man måste ta hänsyn till varje lägenhets bidrag till effektavgiften samt nätbolagets låg/högtaxa osv för att få exakt rätt. Så ni kommer antingen behöva hitta nån som klarar exakt debitering, eller så får ni leva med ett uppskattat pris. Få styrelser orkar sitta och räkna ut priset inför varje hyresavi, så det kommer inte bli exakt rätt förrän det finns ett IMD-företag som klarar det. Men 2,5 låter mycket högt. Nånstans 1,5-2,0 är mer rimligt om man tar hänsyn till fasta avgifter, effektavgifter, nätavgifter och elförbrukning. Sen justerar man det en gång per år, och för enkelhetens skull binder man elavtalet på ett år.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Dinsdale »

Håller för övrigt helt med om att laddboxarna inte bör ha fast sladd, underhållskostnaden för att laga trasiga laddkablar kan med fördel hamna på den enskilde elbilsägaren istället för på föreningen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nx00 »

Dinsdale skrev:
.
Köpt nyproduktion. Jag är rädd att dom har tecknat avtal med företaget som sköter debitering av den förbrukade elen, och att det är bindande en längre tid.

Stort tack ska du ha för mycket bra information! Sparar undan detta och ska gräva vidare i det du nämner.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Anderzzon »

Laddsladden kopplas på sin höjd in/ur två gånger per dygn i en Brf där man har sin egen plats. Om sladden inte tål det har man nog valt fel laddbox.
Laddatolpar på stan har ju dock såklart högre slitage så där kanske det är mer motiverat att man har sin egna sladd. Även om jag egentligen inte riktigt gillar det heller.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

Anderzzon skrev:
Laddsladden kopplas på sin höjd in/ur två gånger per dygn i en Brf där man har sin egen plats. Om sladden inte tål det har man nog valt fel laddbox.
Laddatolpar på stan har ju dock såklart högre slitage så där kanske det är mer motiverat att man har sin egna sladd. Även om jag egentligen inte riktigt gillar det heller.
Är faktiskt en rad exempel i laddtrådar här på TCS, och även om jag inte räknat på någon exakt statistik, så hade majoriteten av fel varit antingen att en reset/omstart behövs, eller just att kopplingen av den fasta kabeln in i boxen slitis sönder.

Detta gäller laddare i villor, och de borde bli ungefär samma slitage för de BRF som har egna fasta platser. Så det är en sak jag skulle tänka på iaf.

När vi satte upp en ersättare till vår Tesla WC så blev det därför en box som man kan koppla in valfri kabel i. Ser bara fördelar med det, och ingen nackdel.

En annan fördel är att olika elbilar kräver lite olika långa och olika typer av kabel. Då kan respektive elbilsägare själv få möjlighet att använda den kabeln som passar just deras bil bäst.

Men alla får självklart göra precis som de själva vill. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:

Dessutom fungerar det för oss som även har en bil med Typ 1... Box med låsbart typ 2-uttag är det bästa.
Jo, det är ju ytterligare en bra poäng i en BRF med många olika typer av både BEV och pluginhybrider. Finns en del som kör Typ 1 som du påpekar.

Bra för en BRF att inte utesluta någon medlems elbil.

Synd att riskera att få en missnöjd elbilist emot projektet eller styrelsen (räcker nog att slåss mot alla motsträviga ICE-bilister).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Anderzzon »

martinot skrev:
Klintan skrev:

Dessutom fungerar det för oss som även har en bil med Typ 1... Box med låsbart typ 2-uttag är det bästa.
Jo, det är ju ytterligare en bra poäng i en BRF med många olika typer av både BEV och pluginhybrider. Finns en del som kör Typ 1 som du påpekar.

Bra för en BRF att inte utesluta någon medlems elbil.

Synd att riskera att få en missnöjd elbilist emot projektet eller styrelsen (räcker nog att slåss mot alla motsträviga ICE-bilister).
Många leverantörer erbjuder typ 1 kabel om man vill ha en sån istället
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Anderzzon »

martinot skrev:
Anderzzon skrev:
Laddsladden kopplas på sin höjd in/ur två gånger per dygn i en Brf där man har sin egen plats. Om sladden inte tål det har man nog valt fel laddbox.
Laddatolpar på stan har ju dock såklart högre slitage så där kanske det är mer motiverat att man har sin egna sladd. Även om jag egentligen inte riktigt gillar det heller.
Är faktiskt en rad exempel i laddtrådar här på TCS, och även om jag inte räknat på någon exakt statistik, så hade majoriteten av fel varit antingen att en reset/omstart behövs, eller just att kopplingen av den fasta kabeln in i boxen slitis sönder.

Detta gäller laddare i villor, och de borde bli ungefär samma slitage för de BRF som har egna fasta platser. Så det är en sak jag skulle tänka på iaf.

När vi satte upp en ersättare till vår Tesla WC så blev det därför en box som man kan koppla in valfri kabel i. Ser bara fördelar med det, och ingen nackdel.

En annan fördel är att olika elbilar kräver lite olika långa och olika typer av kabel. Då kan respektive elbilsägare själv få möjlighet att använda den kabeln som passar just deras bil bäst.

Men alla får självklart göra precis som de själva vill. :)
Själv tänker jag att en lös sladd innebär ytterligare en kontakt som kan glappa.
Men i en Brf borde det största problemet vara stöldrisken. Vissa boxar kan iof låsa fast kabeln, men vad händer om man bryter strömmen? Låses kabeln upp då?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

Anderzzon skrev:
Själv tänker jag att en lös sladd innebär ytterligare en kontakt som kan glappa.
Men i en Brf borde det största problemet vara stöldrisken. Vissa boxar kan iof låsa fast kabeln, men vad händer om man bryter strömmen? Låses kabeln upp då?
I praktiken är Typ2-uttagen extremt starka och pålitliga så detta är inget som helst praktiskt problem. De har som sagt designats för att användas av offentliga laddstolpar med kunder som ständigt kopplar i och ur sladdar dagarna i ända. Typ2 är extremt stabila kontaktdon. Därav fördelen framför att använde CEE och Schuko, som bara bör vara temporära lösningar (och där CEE designats för i sin tur mycket högre både mekanisk och termisk hållbarhet jämfört med Schuko som är klart sämst).

Gällande att bryta strömmen så fortsätter kabeln att vara fastlåst i vår laddbox som är Easee om du valt att kabel skall vara permanent låst iden. Skulle misstänka att det är liknande för andra boxar. Följ instruktionen här gällande Easee för mer info: https://support.tibber.com/sv/articles/ ... ningskabel
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mats-Ola
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2022 10:20

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Mats-Ola »

Tar upp denna tråd igen.
Min brf kommer inom kort att höja priset från 2,50 till 5 kr/kwh. Jag har beställt en MYP, men börjar tveka nu. Hur ser det ut för er andra i era bostadsrättsföreningar?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Nu vet jag inte i vilket elområde du bor men de låter som att styrelsen vill tjäna pengar på just elbilister.
Eller har de något motsvarande system för att även profitera på fossilbilisterna i föreningen?

Vi betalar 1:40 i se3 Stockholm.
Jag har påtalat att vi borde höja men styrelsen är ganska ineffektiv.

Och sen tar ju InCharge 3kr överallt här runtomkring på stan så
Kostar det mer än så då skulle jag aldrig plugga in i vår Brf.

1:40 är dock alldeles för billigt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Mats-Ola skrev:
Tar upp denna tråd igen.
Min brf kommer inom kort att höja priset från 2,50 till 5 kr/kwh. Jag har beställt en MYP, men börjar tveka nu. Hur ser det ut för er andra i era bostadsrättsföreningar?
Tiden med extremt låga elpriser i Sverige verkar ju vara över nu.

Vi får väl helt enkelt räkna med högre energipriser framöver, kanske på Europanivå i värsta fall.

Vad ligger bakom just din Brf prishöjning, vad köper de in elen till för pris?

Det är ju kaos på elmarkanden just nu, och alla energikrävande företag, Brf:er samt hushåll har det väldigt kämpigt.
Mats-Ola
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 maj 2022 10:20

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Mats-Ola »

Off Grid Byggaren skrev:
Mats-Ola skrev:
Tar upp denna tråd igen.
Min brf kommer inom kort att höja priset från 2,50 till 5 kr/kwh. Jag har beställt en MYP, men börjar tveka nu. Hur ser det ut för er andra i era bostadsrättsföreningar?
Tiden med extremt låga elpriser i Sverige verkar ju vara över nu.

Vi får väl helt enkelt räkna med högre energipriser framöver, kanske på Europanivå i värsta fall.

Vad ligger bakom just din Brf prishöjning, vad köper de in elen till för pris?

Det är ju kaos på elmarkanden just nu, och alla energikrävande företag, Brf:er samt hushåll har det väldigt kämpigt.
Bor i Uppsala, så elområde 3. Vet inte mer än att man i styrelsen kommit överens om ”marknadsanpassa” elkostnaderna.
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 mar 2021 10:37

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pp3 »

Vi gick från 1.65 till 2.55. Ser fram emot vintern, verkligen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3299
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Niklas Z »

Mats-Ola skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Mats-Ola skrev:
Tar upp denna tråd igen.
Min brf kommer inom kort att höja priset från 2,50 till 5 kr/kwh. Jag har beställt en MYP, men börjar tveka nu. Hur ser det ut för er andra i era bostadsrättsföreningar?
Tiden med extremt låga elpriser i Sverige verkar ju vara över nu.

Vi får väl helt enkelt räkna med högre energipriser framöver, kanske på Europanivå i värsta fall.

Vad ligger bakom just din Brf prishöjning, vad köper de in elen till för pris?

Det är ju kaos på elmarkanden just nu, och alla energikrävande företag, Brf:er samt hushåll har det väldigt kämpigt.
Bor i Uppsala, så elområde 3. Vet inte mer än att man i styrelsen kommit överens om ”marknadsanpassa” elkostnaderna.
5 kr/kWh är dyrt. Billigare i så fall att ladda för 3 kr/kWh hos t ex MER.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av themax »

Vi har 2:- inklusive moms nu, kommer höja till tre kronor plus moms vid nästa fakturering. Detta eftersom schablonpriset (inklusive alla rörliga kostnader i elhandel & nät) i SE3 låg på 2:76 plus moms under augusti och vi tror inte det blir billigare i höst.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jonasl »

Det är riktigt svårt att sätta ett rimligt pris. Vi har från början sagt att vi ska ligga nära självkostnadspris, senaste månaderna har kostnaderna varit högst varierande. Ser inte riktigt fram mot Oktober och framåt..

Vad vår förening betalat per kWh senaste månaderna, ingen hänsyn taget till effektavgift då ska täckas av den fasta kostnaden vi tar ut.

April 1,57 kr
Maj 1,61 kr
Juni 2,23 kr
Juli 1,33 kr
Augusti 2,04 kr

Priset inkluderar Förbrukning och arvode förvaltat elavtal, Rörlig Elnätsavgift Låglast, Energiskatt och moms. Från November-Mars är elnätsavgiften högre förutom 22-07 också.. Än så länge så har vi debiterat 1.8 kr / kWh men vi kommer sannolikt behöva justera från Q4.

Min åsikt är att föreningen inte ska subventionera priset men inte heller tjäna pengar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

Dinsdale skrev:
Det är för övrigt svårt att få tag i nån imd-firma som klarar av att räkna exakt kostnad. Man måste ta hänsyn till varje lägenhets bidrag till effektavgiften samt nätbolagets låg/högtaxa osv för att få exakt rätt. Så ni kommer antingen behöva hitta nån som klarar exakt debitering, eller så får ni leva med ett uppskattat pris. Få styrelser orkar sitta och räkna ut priset inför varje hyresavi, så det kommer inte bli exakt rätt förrän det finns ett IMD-företag som klarar det. Men 2,5 låter mycket högt. Nånstans 1,5-2,0 är mer rimligt om man tar hänsyn till fasta avgifter, effektavgifter, nätavgifter och elförbrukning. Sen justerar man det en gång per år, och för enkelhetens skull binder man elavtalet på ett år.
Vi har en KTH-professor i föreningen som är rätt svängd på det här med att räkna. Han byggde en Mathlab-modell som läser timpris från nordpool, laddsessionsdata från chargeamps och klappar sedan på nätagifter och skatter. Ur snurran kommer en IMD-faktura med ett kWh-pris som är baserat på det faktiska priset när respektive medlem har laddat.

Vi betatestar under månaden, infomrerar medlemmarna och går över till timdebitering i November.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Men kör ni Tim på hela föreningsförbrukningen då? Är inte det svårt att räkna hem då tvättstuga osv går dagtid
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av agehall »

Det är ju jättesvårt att säga vad som är rimligt att ta ut för en BRF - det beror på fler omständigheter än bara elpriset. Har alla egna uttag eller är det gemensamma laddstolpar? Vem driftar? Hur många bor i BRF:en? Hur många har elbil? Etc etc.

Det är väldigt lätt att bara titta på elpriset och tänka att det är vad man ska betala men BRF:en kan mycket väl ha mer omkostnader runt det hela som motiverar ett påslag samt att de kan vilja jämna ut priset över året.

Är man mån om att hålla priset så lågt som möjligt bör man nog engagera sig i styrelsen och lyfta frågan där. Detta är ett mycket bättre sätt än påverka än att tex bara gå på årsmötet och gnälla. (Inte för att jag läst att någon gjort det men ändå…)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jonasl »

pejvic skrev:
Men kör ni Tim på hela föreningsförbrukningen då? Är inte det svårt att räkna hem då tvättstuga osv går dagtid
Vi har funderat på att ha ett separat abonnemang för elbilsladdningen, ev. ett säkringsabonnemang på 3x63A för att slippa effektavgiften. Men det är ju inte otänkbart att prismodellen ändras även för dem.

Med 3x63A skulle potentiellt alla 32 platser kunna dra 6A enfas momentant - och i verkligheten är det bara 24 som har laddbox dessutom.. och alla laddar ju som sagt inte samtidigt. Det borde räcka till med marginal, men om man börjar köra timpris blir det stökigt med att styra laddning till billiga timmar, då vill man ju kunna köra hög effekt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar