kWh-pris inom BRF

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Abraham_90
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 maj 2020 11:04

kWh-pris inom BRF

Inlägg av Abraham_90 »

Hej,

Jag har en fråga kring kWh-pris för en BRF och tänkte kika med er för att se vad era föreningar tar ut i avgift.

Leverantören av laddstolpen är CaCharge.
Föreningen tar ut 400kr/månad (uteparkering).
Pris per kW är 2kr/kWh.

Vad tar era föreningar ut för pris? Av någon anledning känner jag att 2kr kWh känns ganska dyrt för att ladda utanför sitt hem och nästan i linje med de kommersiella aktörerna? Elen jag betalar ligger långt under 2kr/kWh. Jag har ställt frågan till föreningen men får ett svar om att priset är varken billigt eller för dyrt. Det skulle ta "många många många år innan laddstolpen betalar av sig självt, även om man skulle ta i kWh-priset" enligt deras utsago. Är det rimligt? Det är två ladduttag per stolpe.

I min brors BRF så tar de ut 1,3kr / kWh och betalar 500kr/månad för laddstolpen. Hur kommer det sig att min BRF tar ut 35% högre avgift?

Tacksam för era erfarenheter kring detta.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av fth »

Spontant låter 400:-/månad eller 2:-/kWh rimligt.

Om det är 400:-/månad plus 2:-/kWh är det ockerpris tycker jag.

Men i 400:-/månad kanske själva parkeringen ingår?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av HenricL »

Hej,
Jag betalar 150kr per månad extra för att min bilplats har en laddare + 1,35kr/kWh. Tycker det är högst rimligt. Räknar man in alla delar i elpriset så är 1,35 i princip självkostnadspris.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av loftux »

Skall flytta till en BRF i sommar, där kostar garageplats 1130 kr, laddare inklusive el 370 kr/månad extra. Nybyggt hus, så det är tal om att ändra till kWh debitering senare. Då verkar ju vad HenricL betalar, 150 extra för stolpen och ca 1,35 för elen helt rimligt.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Abraham_90
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 maj 2020 11:04

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Abraham_90 »

Hej,

Tack för era svar. I vår avgift till föreningen så ingår det redan en parkeringsplats, så där betalar jag indirekt för den, även om jag har en plats eller inte.

Föreningen tar 400kr/mån plus ytterligare 2kr / kWh. Känns väldigt dyrt! Föreningen kan inte motivera varför de har en så högt pris detta eller vill inte berätta det; de tycker att priset är ok med tanke på att de varken gör någon förlust eller vinst på detta. Jag är lite rädd att företaget som har tillhandahållit laddstolparna har blåst föreningen på de rörliga kostnaderna (lågt inköpspris, men höga rörliga kostnader). Detta är ju då väldigt inkompetent upphandlat av föreningen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av fth »

Jag tycker som sagt att det låter som ockerpris.

Under förutsättning att du kör som en genomsnittlig bilist, dvs 1171 mil/år, och har en snitförbrukning på 180Wh/km så kostar det dig 4.28:-/kWh.

Inte riktigt Ionity-klass, men dj-t dyrt för att vara hemmaladdning, 3-4ggr inköpspriset på el.

Tesla-ägare tenderar ju att köra mer än genomsnittet, då sjunker förstås ditt pris/kWh, men du kommer ju aldrig under 2:-/kWh hur mycket du än kör.

"Gör om, gör rätt" skulle man nog kunna säga till föreningen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Zalman3 »

I vår BRF tittar vi på att skaffa solceller och IMD.
Tanken är att det inte ska spela någon roll om elen förbrukas i lägenheten eller om elbilen laddas.
Det ska vara samma kWh pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vi kan nog inte räkna med att betala samma kWh pris som för hushållsel när det inte är på egen privat tomtmark.

Kostar en slant att få dit laddboxar.

Något jag också märkt är att de som säljer laddboxar gärna vill sälja olika typer av abonnemang med rätt höga månadskostnader.

Ibland kan det vara bekvämt om någon annan administrerar allt runt laddboxarna.

Ibland är det också avbetalningsköp på laddboxar.

Någon borde ta fram en guide över hur kostnaderna kan hållas låga i Brf och samfälligheter.

Vad kostar en laddplats hos allmännyttans hyresrätter?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av themax »

Jag sitter i styrelsen för vår samfällighet och det kanske inte är möjligt att överföra på er verklighet, men vi har följande upplägg som vi kommer börja med första juni (nu har vi bara första delen). Att vi tar ut 200 kronor för alla (även de som inte har laddbar bil) beror på att vi fortfarande betalar på investeringen att förse alla våra parkeringsplatser med laddbox.

* 200:- i månaden för laddplatsen (som är lika för alla, laddbar bil eller ej)
* Tillkommer gör all förbrukning över 100 kWh/månaden där vi kommer ta 1 SEK / kWh

Vi vet ännu inte hur det kommer påverka vår ekonomi i samfälligheten, men när vi installerade laddboxarna var det med tanken att fler skulle skaffa elbil och vi kommer höja avgiften om det visar sig att det inte räcker. Men vi börjar lågt och höjer sen, istället för tvärt om.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av M3apan »

Våran förening har cacharge stoplar. Vi får betala 200kr (utöver priset garageplatsen) för laddplats + 2,50kr /kWh.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

Håller på med upphandling för vår förening. CaCharge var ett alternativ, men det tar ut en hög avgift för tjänsten - minst 100kr/månad/uttag för tjänsten.

Jag har ifrågasatt priset men de motiverar det med att man kan lägga på en slant på kWh-priset och få igen pengarna. Det må ju funka om man har en kommersiell verksamhet eller på en arbetsplats, men i en BRF håller det inte riktigt tycker jag.

Kan vara så att föreningen gått på de argumenten och slagit på.

400 kr/månad kan det ju landa på om man skriver av investeringen på t.ex. 5 år.

Vi har CaCharge på jobbet och tycker att tjänsten funkar fint dock.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
+1
Så ska jag göra hos mig. Måste gräva ca 30m :(
Synd bara att man inte kan få ladda hemma stödet.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av johan_w »

2kr/kW är inte så orimligt som vissa uttrycker!

Överföring beroende på bolag kanske 30öre/kWh, skatt typ 45 öre/kWh, elpris 30-60öre/kWh landar på iaf 1-1,30kr/kWh. Men framförallt kommer uppsäkringen kosta skjortan, säg 6st 16A trefas kanske man vill höja huvudsäkringen med säg 6A per box = 36A. Att gå från 35A till 63A är beroende på bolag kanske 6000kr/år till uppåt 20000kr/år, slår man ut den ökade fasta kostnaden på de sex uttagen är den faktiska kostnaden närmar 2kr/kWh!

Även om 400kr/mån på platsen är i överkant anser jag inte heller det helt fel om man slår ut en investeringskostnad på 25000kr per plats på tio år, tillsammans med 30-50kr/mån för att underhålla, debitera ut el och den abonnemangskostnad som många aktörer tar ut för att upprätthålla uppkoppling och system för att styra behörighet och läsa av förbrukning.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Off Grid Byggaren »

nek0 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
+1
Så ska jag göra hos mig. Måste gräva ca 30m :(
Synd bara att man inte kan få ladda hemma stödet.
Om du bor i en fastighet som du inte äger behöver du således bifoga intyg från fastighetsägaren om att du har särskild nyttjanderätt om att få installera laddboxen på fastigheten. Det kan till exempel vara ett intyg från styrelsen i bostadsrättsföreningen.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av bylund »

Betalar 200 kr/mån + 1,30 kr/kWh för laddbox, som installerades med stöd från klimatklivet.
Eways är leverantör, och laddar med parlastdelade 16 A enfas, så i värsta fall blir det bara 8 A enfas för mig om grannen laddar samtidigt. Tre Teslor, en Leaf och en handfull laddhybrider i garaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Off Grid Byggaren skrev:
nek0 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
+1
Så ska jag göra hos mig. Måste gräva ca 30m :(
Synd bara att man inte kan få ladda hemma stödet.
Om du bor i en fastighet som du inte äger behöver du således bifoga intyg från fastighetsägaren om att du har särskild nyttjanderätt om att få installera laddboxen på fastigheten. Det kan till exempel vara ett intyg från styrelsen i bostadsrättsföreningen.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Tack så mycket, har missat helt det här
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det optimala torde väl vara om man har ”kollektivt” elabonnemang med mätare för varje hushåll och har det kopplar även till laddboxarna. Då blir det som vilken förbrukning som helst.

Lite solceller på det så borde man vara hemma :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

jeppe_sthlm skrev:
Det optimala torde väl vara om man har ”kollektivt” elabonnemang med mätare för varje hushåll och har det kopplar även till laddboxarna. Då blir det som vilken förbrukning som helst.

Lite solceller på det så borde man vara hemma :-)
Har pratat om det i 3 år men kommer ingenstans. Nu (till sommaren) ska jag installera min laddare och skiter i resten.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
Vi kommer alltså ha undermätning.
Ett gemensamt abonnemang till föreningen från Umeå Energi.
Sen mäter föreningen själv varje lägenhet förbrukning och debiterar för den elen.
Man behöver inte dra en fysisk kabel från lägenheten till p-platsen. Vi kommer även mäta varje p-plats.
Och därmed ha koll på den förbrukningen.

Vi hade kunnat strunta i mätningen till varje lägenhet och bara debitera ett schablonbelopp.
Men folk utnyttjar detta och elförbrukningen kommer då öka drastiskt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
Vi kommer alltså ha undermätning.
Ett gemensamt abonnemang till föreningen från Umeå Energi.
Sen mäter föreningen själv varje lägenhet förbrukning och debiterar för den elen.
Man behöver inte dra en fysisk kabel från lägenheten till p-platsen. Vi kommer även mäta varje p-plats.
Och därmed ha koll på den förbrukningen.

Vi hade kunnat strunta i mätningen till varje lägenhet och bara debitera ett schablonbelopp.
Men folk utnyttjar detta och elförbrukningen kommer då öka drastiskt.
Tycker ändå att det är bäst om man kan koppla in sig på sina ägna säkringar, för då är man oberoende av andra i föreningen. Man kan last balansera som man vill, betalar på sin elräkning och ingen kan klaga på något
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
Vi kommer alltså ha undermätning.
Ett gemensamt abonnemang till föreningen från Umeå Energi.
Sen mäter föreningen själv varje lägenhet förbrukning och debiterar för den elen.
Man behöver inte dra en fysisk kabel från lägenheten till p-platsen. Vi kommer även mäta varje p-plats.
Och därmed ha koll på den förbrukningen.

Vi hade kunnat strunta i mätningen till varje lägenhet och bara debitera ett schablonbelopp.
Men folk utnyttjar detta och elförbrukningen kommer då öka drastiskt.
Tycker ändå att det är bäst om man kan koppla in sig på sina ägna säkringar, för då är man oberoende av andra i föreningen. Man kan last balansera som man vill, betalar på sin elräkning och ingen kan klaga på något
Visst kan det funka, men jag har ca 250m till mitt skärmtak.
Blir lite väl lång ledning från min lägenhet då.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av dstr »

Vad säger föreningens stadgar om att tjäna pengar på att sälja el till medlemmar (eller icke medlemmar)?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Anderzzon »

Vår förening har beställt installation av boxar med 16A 3-fas av Eways nyligen. Vi kommer inte ta något extra för laddplatsen då vi anser att det är en gemensam investering som inte ska behöva betalas av de som är tidigt ute med elbil. Däremot tar Eways en avgift på 47 kr/månad för att debitera elförbrukningen och hålla boxarna uppdaterade.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

nek0 skrev:
Tycker ändå att det är bäst om man kan koppla in sig på sina ägna säkringar, för då är man oberoende av andra i föreningen. Man kan last balansera som man vill, betalar på sin elräkning och ingen kan klaga på något
Det beror ju naturligtvis på hur parkeringarna är placerade i förhållande till säkringarna, men även om lägenhetssäkringarna skulle sitta på samma ställe som en gemensam säkring, så har svårt att se att det skulle bli mer kostnadseffektivt att dra ut separata elkablar till varje box på en parkering än att ha en kabel från elcentralen till parkeringen.

Beror ju också på hur stora säkringar varje lägenhet har, men det finns ju en risk att man behöver installera effektvakter i varje hushåll - istället för en central.

Supporten blir också ganska stökig och sannolikt ganska dyr, då det blir olika förutsättningar för varje laddstolpe.

Jag ser inte riktigt problemet med gemensam lösning, men självklart är det ett betydligt större jobb att rulla ut en lösning för en hel BRF än att köpa en box och ringa en elektriker som kommer och skruvar upp den.

Man ska ha respekt för att inte bara är next-next finish för att fixa och det är ett jobb som ofta görs mer eller mindre gratis av någon granne på sin fritid. Det är mycket politik och rättvisa i ett sådant arbete...
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar