kWh-pris inom BRF

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

Håller på med upphandling för vår förening. CaCharge var ett alternativ, men det tar ut en hög avgift för tjänsten - minst 100kr/månad/uttag för tjänsten.

Jag har ifrågasatt priset men de motiverar det med att man kan lägga på en slant på kWh-priset och få igen pengarna. Det må ju funka om man har en kommersiell verksamhet eller på en arbetsplats, men i en BRF håller det inte riktigt tycker jag.

Kan vara så att föreningen gått på de argumenten och slagit på.

400 kr/månad kan det ju landa på om man skriver av investeringen på t.ex. 5 år.

Vi har CaCharge på jobbet och tycker att tjänsten funkar fint dock.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
+1
Så ska jag göra hos mig. Måste gräva ca 30m :(
Synd bara att man inte kan få ladda hemma stödet.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av johan_w »

2kr/kW är inte så orimligt som vissa uttrycker!

Överföring beroende på bolag kanske 30öre/kWh, skatt typ 45 öre/kWh, elpris 30-60öre/kWh landar på iaf 1-1,30kr/kWh. Men framförallt kommer uppsäkringen kosta skjortan, säg 6st 16A trefas kanske man vill höja huvudsäkringen med säg 6A per box = 36A. Att gå från 35A till 63A är beroende på bolag kanske 6000kr/år till uppåt 20000kr/år, slår man ut den ökade fasta kostnaden på de sex uttagen är den faktiska kostnaden närmar 2kr/kWh!

Även om 400kr/mån på platsen är i överkant anser jag inte heller det helt fel om man slår ut en investeringskostnad på 25000kr per plats på tio år, tillsammans med 30-50kr/mån för att underhålla, debitera ut el och den abonnemangskostnad som många aktörer tar ut för att upprätthålla uppkoppling och system för att styra behörighet och läsa av förbrukning.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Off Grid Byggaren »

nek0 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
+1
Så ska jag göra hos mig. Måste gräva ca 30m :(
Synd bara att man inte kan få ladda hemma stödet.
Om du bor i en fastighet som du inte äger behöver du således bifoga intyg från fastighetsägaren om att du har särskild nyttjanderätt om att få installera laddboxen på fastigheten. Det kan till exempel vara ett intyg från styrelsen i bostadsrättsföreningen.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av bylund »

Betalar 200 kr/mån + 1,30 kr/kWh för laddbox, som installerades med stöd från klimatklivet.
Eways är leverantör, och laddar med parlastdelade 16 A enfas, så i värsta fall blir det bara 8 A enfas för mig om grannen laddar samtidigt. Tre Teslor, en Leaf och en handfull laddhybrider i garaget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Off Grid Byggaren skrev:
nek0 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
+1
Så ska jag göra hos mig. Måste gräva ca 30m :(
Synd bara att man inte kan få ladda hemma stödet.
Om du bor i en fastighet som du inte äger behöver du således bifoga intyg från fastighetsägaren om att du har särskild nyttjanderätt om att få installera laddboxen på fastigheten. Det kan till exempel vara ett intyg från styrelsen i bostadsrättsföreningen.

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Tack så mycket, har missat helt det här
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det optimala torde väl vara om man har ”kollektivt” elabonnemang med mätare för varje hushåll och har det kopplar även till laddboxarna. Då blir det som vilken förbrukning som helst.

Lite solceller på det så borde man vara hemma :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

jeppe_sthlm skrev:
Det optimala torde väl vara om man har ”kollektivt” elabonnemang med mätare för varje hushåll och har det kopplar även till laddboxarna. Då blir det som vilken förbrukning som helst.

Lite solceller på det så borde man vara hemma :-)
Har pratat om det i 3 år men kommer ingenstans. Nu (till sommaren) ska jag installera min laddare och skiter i resten.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
Vi kommer alltså ha undermätning.
Ett gemensamt abonnemang till föreningen från Umeå Energi.
Sen mäter föreningen själv varje lägenhet förbrukning och debiterar för den elen.
Man behöver inte dra en fysisk kabel från lägenheten till p-platsen. Vi kommer även mäta varje p-plats.
Och därmed ha koll på den förbrukningen.

Vi hade kunnat strunta i mätningen till varje lägenhet och bara debitera ett schablonbelopp.
Men folk utnyttjar detta och elförbrukningen kommer då öka drastiskt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
Vi kommer alltså ha undermätning.
Ett gemensamt abonnemang till föreningen från Umeå Energi.
Sen mäter föreningen själv varje lägenhet förbrukning och debiterar för den elen.
Man behöver inte dra en fysisk kabel från lägenheten till p-platsen. Vi kommer även mäta varje p-plats.
Och därmed ha koll på den förbrukningen.

Vi hade kunnat strunta i mätningen till varje lägenhet och bara debitera ett schablonbelopp.
Men folk utnyttjar detta och elförbrukningen kommer då öka drastiskt.
Tycker ändå att det är bäst om man kan koppla in sig på sina ägna säkringar, för då är man oberoende av andra i föreningen. Man kan last balansera som man vill, betalar på sin elräkning och ingen kan klaga på något
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det skulle ju inte vara så tokigt om alla har fasta P-platser att dra en kabel från varje bostads elmätare till laddstolpe.

Förbrukningen hamnar då på vanliga elräkningen, och ingen administration krävs från Brf.

Alla kan teckna egna elhandelsavtal.

Funkar inte där el ingår i hyran förstås.

Numer är det ju tillåtet att dra elkablar utanför tomtgräns till laddstolpar.
Vi kommer alltså ha undermätning.
Ett gemensamt abonnemang till föreningen från Umeå Energi.
Sen mäter föreningen själv varje lägenhet förbrukning och debiterar för den elen.
Man behöver inte dra en fysisk kabel från lägenheten till p-platsen. Vi kommer även mäta varje p-plats.
Och därmed ha koll på den förbrukningen.

Vi hade kunnat strunta i mätningen till varje lägenhet och bara debitera ett schablonbelopp.
Men folk utnyttjar detta och elförbrukningen kommer då öka drastiskt.
Tycker ändå att det är bäst om man kan koppla in sig på sina ägna säkringar, för då är man oberoende av andra i föreningen. Man kan last balansera som man vill, betalar på sin elräkning och ingen kan klaga på något
Visst kan det funka, men jag har ca 250m till mitt skärmtak.
Blir lite väl lång ledning från min lägenhet då.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av dstr »

Vad säger föreningens stadgar om att tjäna pengar på att sälja el till medlemmar (eller icke medlemmar)?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Anderzzon »

Vår förening har beställt installation av boxar med 16A 3-fas av Eways nyligen. Vi kommer inte ta något extra för laddplatsen då vi anser att det är en gemensam investering som inte ska behöva betalas av de som är tidigt ute med elbil. Däremot tar Eways en avgift på 47 kr/månad för att debitera elförbrukningen och hålla boxarna uppdaterade.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

nek0 skrev:
Tycker ändå att det är bäst om man kan koppla in sig på sina ägna säkringar, för då är man oberoende av andra i föreningen. Man kan last balansera som man vill, betalar på sin elräkning och ingen kan klaga på något
Det beror ju naturligtvis på hur parkeringarna är placerade i förhållande till säkringarna, men även om lägenhetssäkringarna skulle sitta på samma ställe som en gemensam säkring, så har svårt att se att det skulle bli mer kostnadseffektivt att dra ut separata elkablar till varje box på en parkering än att ha en kabel från elcentralen till parkeringen.

Beror ju också på hur stora säkringar varje lägenhet har, men det finns ju en risk att man behöver installera effektvakter i varje hushåll - istället för en central.

Supporten blir också ganska stökig och sannolikt ganska dyr, då det blir olika förutsättningar för varje laddstolpe.

Jag ser inte riktigt problemet med gemensam lösning, men självklart är det ett betydligt större jobb att rulla ut en lösning för en hel BRF än att köpa en box och ringa en elektriker som kommer och skruvar upp den.

Man ska ha respekt för att inte bara är next-next finish för att fixa och det är ett jobb som ofta görs mer eller mindre gratis av någon granne på sin fritid. Det är mycket politik och rättvisa i ett sådant arbete...
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

jeppe_sthlm skrev:
nek0 skrev:
Tycker ändå att det är bäst om man kan koppla in sig på sina ägna säkringar, för då är man oberoende av andra i föreningen. Man kan last balansera som man vill, betalar på sin elräkning och ingen kan klaga på något
Det beror ju naturligtvis på hur parkeringarna är placerade i förhållande till säkringarna, men även om lägenhetssäkringarna skulle sitta på samma ställe som en gemensam säkring, så har svårt att se att det skulle bli mer kostnadseffektivt att dra ut separata elkablar till varje box på en parkering än att ha en kabel från elcentralen till parkeringen.

Beror ju också på hur stora säkringar varje lägenhet har, men det finns ju en risk att man behöver installera effektvakter i varje hushåll - istället för en central.

Supporten blir också ganska stökig och sannolikt ganska dyr, då det blir olika förutsättningar för varje laddstolpe.

Jag ser inte riktigt problemet med gemensam lösning, men självklart är det ett betydligt större jobb att rulla ut en lösning för en hel BRF än att köpa en box och ringa en elektriker som kommer och skruvar upp den.

Man ska ha respekt för att inte bara är next-next finish för att fixa och det är ett jobb som ofta görs mer eller mindre gratis av någon granne på sin fritid. Det är mycket politik och rättvisa i ett sådant arbete...
Håller med dig om mycket men inte om allt. Jag skrev "om man kan installera själv" Jag måste gräva ca 30m och räknar med att en Easse och allt material plus arbete hamnar under 12000kr efter bidrag blir det 6000kr och sedan skiter man i hur föreningen vill göra. Sitter själv i styrelsen och har kämpat i 3 år för att få genom installationen utan framgång. Det finns för många anti-allt personer i landet.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av PoloPrinsen »

nek0 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
nek0 skrev:
Tycker ändå att det är bäst om man kan koppla in sig på sina ägna säkringar, för då är man oberoende av andra i föreningen. Man kan last balansera som man vill, betalar på sin elräkning och ingen kan klaga på något
Det beror ju naturligtvis på hur parkeringarna är placerade i förhållande till säkringarna, men även om lägenhetssäkringarna skulle sitta på samma ställe som en gemensam säkring, så har svårt att se att det skulle bli mer kostnadseffektivt att dra ut separata elkablar till varje box på en parkering än att ha en kabel från elcentralen till parkeringen.

Beror ju också på hur stora säkringar varje lägenhet har, men det finns ju en risk att man behöver installera effektvakter i varje hushåll - istället för en central.

Supporten blir också ganska stökig och sannolikt ganska dyr, då det blir olika förutsättningar för varje laddstolpe.

Jag ser inte riktigt problemet med gemensam lösning, men självklart är det ett betydligt större jobb att rulla ut en lösning för en hel BRF än att köpa en box och ringa en elektriker som kommer och skruvar upp den.

Man ska ha respekt för att inte bara är next-next finish för att fixa och det är ett jobb som ofta görs mer eller mindre gratis av någon granne på sin fritid. Det är mycket politik och rättvisa i ett sådant arbete...
Håller med dig om mycket men inte om allt. Jag skrev "om man kan installera själv" Jag måste gräva ca 30m och räknar med att en Easse och allt material plus arbete hamnar under 12000kr efter bidrag blir det 6000kr och sedan skiter man i hur föreningen vill göra. Sitter själv i styrelsen och har kämpat i 3 år för att få genom installationen utan framgång. Det finns för många anti-allt personer i landet.
Beskriv gärna hur det resoneras i föreningens styrelse. Vad är de emot, vad är ok, vad är förhandlingsbart, vilka är missförstånden, vilka är faktafelen osv...!??
Hur är förutsättningarna för din brf OM allt varit ok från styrelsen, är det bara 10 meter kabeldragning, ingen extra säkringsskåp behöver köpas in o kopplas upp, finns elöverföringskapaciteten in till brfen idag? Osv...
Kanske vi andra kan komma med nått bra om vi vet förutsättningarna.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

PoloPrinsen skrev:
nek0 skrev:
jeppe_sthlm skrev:
nek0 skrev:
Tycker ändå att det är bäst om man kan koppla in sig på sina ägna säkringar, för då är man oberoende av andra i föreningen. Man kan last balansera som man vill, betalar på sin elräkning och ingen kan klaga på något
Det beror ju naturligtvis på hur parkeringarna är placerade i förhållande till säkringarna, men även om lägenhetssäkringarna skulle sitta på samma ställe som en gemensam säkring, så har svårt att se att det skulle bli mer kostnadseffektivt att dra ut separata elkablar till varje box på en parkering än att ha en kabel från elcentralen till parkeringen.

Beror ju också på hur stora säkringar varje lägenhet har, men det finns ju en risk att man behöver installera effektvakter i varje hushåll - istället för en central.

Supporten blir också ganska stökig och sannolikt ganska dyr, då det blir olika förutsättningar för varje laddstolpe.

Jag ser inte riktigt problemet med gemensam lösning, men självklart är det ett betydligt större jobb att rulla ut en lösning för en hel BRF än att köpa en box och ringa en elektriker som kommer och skruvar upp den.

Man ska ha respekt för att inte bara är next-next finish för att fixa och det är ett jobb som ofta görs mer eller mindre gratis av någon granne på sin fritid. Det är mycket politik och rättvisa i ett sådant arbete...
Håller med dig om mycket men inte om allt. Jag skrev "om man kan installera själv" Jag måste gräva ca 30m och räknar med att en Easse och allt material plus arbete hamnar under 12000kr efter bidrag blir det 6000kr och sedan skiter man i hur föreningen vill göra. Sitter själv i styrelsen och har kämpat i 3 år för att få genom installationen utan framgång. Det finns för många anti-allt personer i landet.
Beskriv gärna hur det resoneras i föreningens styrelse. Vad är de emot, vad är ok, vad är förhandlingsbart, vilka är missförstånden, vilka är faktafelen osv...!??
Hur är förutsättningarna för din brf OM allt varit ok från styrelsen, är det bara 10 meter kabeldragning, ingen extra säkringsskåp behöver köpas in o kopplas upp, finns elöverföringskapaciteten in till brfen idag? Osv...
Kanske vi andra kan komma med nått bra om vi vet förutsättningarna.
Mvh PP.
Förutsättningarna
63A idag går ca 300W lampor på det
Ett rör framdraget till 17 parkeringar de andra 7 för vi dra till.
Hur det resoneras i föreningens styrelse?
Vi har inga pengar, det är dyrt, inte säkert att det är miljövänligt med elbilar (prat om barnarbetet och sånt),finns inga elbilar på parkeringen och ingen vill ha sådant skit. Har påpekat att det finns pengar men då säger de att pengarna behovs till annat viktigt men ingen vill specificera till vad.
Vad är de emot, vad är ok, vad är förhandlingsbart?
De är emot allt.
Har drivit genom ett förslag att de som vill får installera egna laddare på egen bekostnad. Jag får nöja mig med det. För mig blir det billigast och bäst att göra allt själv. Har 16A huvudsäkring och det räcker långt. Jobbar 400m från lägenheten så bilen står på parkeringen många timmar :)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av PoloPrinsen »

Du har ju löst det så eg inte så viktigt att dra vidare... men för framtiden kanske det vore bra ändå...

Först vore det kanske bra att be om att allt skall tas skriftligt så att man kan se idiotin sen i framtiden nät man blickar tillbaka o minns barnarbetsargumenten som baaara kan gälla elbilars tillverkning o inte de andra bilarnas tillverkning...


En kul sak (om du har tid lust och humor samt kan släppa loss lite... vore att göra ett riktigt prank,i stil med den där reklamen där alla hushållsapparater är bensindrivna .

Bygg om en gammal rykande och jättebullrig gräsklippare till dammsugare. Ta sen och dammsug hahaha i styrelsens lägenheters trappuppgångar och utanför på ev markplattor intill balkongdörrar etc. Rena idiotigrejjor helt enkelt.
Hmm kanske lite väl dumt men om nån av grannarna har humor i behåll och är insatt i elbil/avgasbilsdilemmat så kanske denne kan påpeka för de i styrelsen att det e goare utan aviga gaser...
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Daniel_S »

Bor i brf (anslutna till HSB), 45 lägenheter och 44 garageplatser.
Vi installerade förra året 15st Garo-boxar (22kW) med stöd från Klimatklivet. Kostnad ~22 tkr före stöd, 11 tkr netto efter stödet per plats, allt inkluderat.
De som har elbil och vill ha boxen aktiverad betalar 100kr/mnd (för avskrivning av boxen/installationen) och 1,25kr/kWh (precis höjt från 1,00kr). Boxarna har individuell mätning och det ingår i vårt administrativa avtal med HSB att de fakturerar förbrukningen på våra månadsavier. Målet vi siktade efter var så låga månadskostnader som möjligt för både brf och bilägare eftersom fasta dyra månadsavgifter ger en dyr kWh-kostnad i slutändan, precis som fth räknade ut tidigare i tråden.
Vår tanke var att ingen, varken brf eller boende, skall "tjäna" på detta utan vi har försökt göra allt så mycket +/-0 det går.
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Abraham_90
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 maj 2020 11:04

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Abraham_90 »

Daniel_S skrev:
Bor i brf (anslutna till HSB), 45 lägenheter och 44 garageplatser.
Vi installerade förra året 15st Garo-boxar (22kW) med stöd från Klimatklivet. Kostnad ~22 tkr före stöd, 11 tkr netto efter stödet per plats, allt inkluderat.
De som har elbil och vill ha boxen aktiverad betalar 100kr/mnd (för avskrivning av boxen/installationen) och 1,25kr/kWh (precis höjt från 1,00kr). Boxarna har individuell mätning och det ingår i vårt administrativa avtal med HSB att de fakturerar förbrukningen på våra månadsavier. Målet vi siktade efter var så låga månadskostnader som möjligt för både brf och bilägare eftersom fasta dyra månadsavgifter ger en dyr kWh-kostnad i slutändan, precis som fth räknade ut tidigare i tråden.
Vår tanke var att ingen, varken brf eller boende, skall "tjäna" på detta utan vi har försökt göra allt så mycket +/-0 det går.
Låter väldigt bra. Synd att min BRF inte har samma syn. Efter vidare diskussion så anser de att vi ska vara med och betala av denna investering eftersom det är många andra i föreningen som inte har nytta av denna investering. Ungefär 203 bostadsrätter i denna förening.

Det jag dock inte förstår är varför min förening ansett denna investering som något väldigt dyrt och därför ej kommer att kunna betalas på "många, många, många" år, även med nuvarande prissättning enligt dem. De vill ju inte att vi bara ska betala av denna, de vill ju förmodligen tjäna pengar på detta med.

Ifrågasätter detta naturligtvis då laddboxar höjer värdet och intresset för fastigheten. Detta har mäklare slagit fast jämfört med fastigheter som inte laddboxar. Så andra kommer ju kunna ta en indirekt nytta av detta.

Vet dock inte hur jag ska nå fram med mitt budskap. De vägrar helt enkelt lyssna på mig. Känns nästan lite lönlöst då BRF är ju i praktiken suveräna.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Mickep »

Ett annat synsätt är att BRF eller elbilsägaren inte skall förlora något på det. När jag har pratat om att sätta upp laddare (har ingen elbil, ingen i brf heller) så har vicevärden kommit med påstående att de som laddar "stjäl" från brf om de laddar för billigt, som om det var brfs bensin som missbrukades när elbilen laddades.
Har man en kostnadsneutral modell (så att inte de som ej har bil kommer ej få högre avgift för det) men samtiigt inte skinnar de initiala elbilsägarna med orimliga debiteringar.)
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Daniel_S »

Abraham_90 skrev:
Låter väldigt bra. Synd att min BRF inte har samma syn. Efter vidare diskussion så anser de att vi ska vara med och betala av denna investering eftersom det är många andra i föreningen som inte har nytta av denna investering. Ungefär 203 bostadsrätter i denna förening.

Det jag dock inte förstår är varför min förening ansett denna investering som något väldigt dyrt och därför ej kommer att kunna betalas på "många, många, många" år, även med nuvarande prissättning enligt dem. De vill ju inte att vi bara ska betala av denna, de vill ju förmodligen tjäna pengar på detta med.

Ifrågasätter detta naturligtvis då laddboxar höjer värdet och intresset för fastigheten. Detta har mäklare slagit fast jämfört med fastigheter som inte laddboxar. Så andra kommer ju kunna ta en indirekt nytta av detta.

Vet dock inte hur jag ska nå fram med mitt budskap. De vägrar helt enkelt lyssna på mig. Känns nästan lite lönlöst då BRF är ju i praktiken suveräna.
Det viktiga här är att det är inte styrelsen som bestämmer, styrelsens uppdrag är att verkställa det stämman beslutat, och stämman är vi som bor i huset.
Jag sitter själv i styrelsen och (pga inne på tredje eldrivna bilen nu) drivande i frågan men resonerade som så att för att detta skall bli så smidigt, aka få klagomål/gnäll från grannar, som möjligt så valde vi att lyfta detta till en fråga på stämman. Om stämman röstar "ja" kan inte styrelsen göra annat än att verkställa och medlemmarna har själva varit med att rösta fram förslaget = mindre gnäll efteråt. Och hur får vi då stämman att rösta ja? Vi valde att ha flera informationsmöten med medlemmarna i huset, informerade om kostnader, fördelar, säkerhet osv osv och vi märkte att de två största fördelarna medlemmarna nappade på var att "framtidssäkra huset" och att dessa 15 laddplatser ökar värdet på samtliga lägenheter, dvs tant Agda som inte ens har körkort gynnas av att det installeras laddboxar för den dagen hon och de andra vill sälja får det mer betalt.
Vi här kan ju själva fundera på vad vi tycker det är värt att betala "extra" vid bostadsbyte för riktiga, kraftfulla laddboxar med billig el, förmodligen långt mer än vad detta kostar :)

På stämman röstades det enhälligt för installation trots majoritet gamla pensionärer och bara en som kör el (jag :)).
Nu 9 månader senare är det 4 elbilar i garaget.

Lycka till - det här ska du vinna! :)
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Mickep skrev:
Ett annat synsätt är att BRF eller elbilsägaren inte skall förlora något på det. När jag har pratat om att sätta upp laddare (har ingen elbil, ingen i brf heller) så har vicevärden kommit med påstående att de som laddar "stjäl" från brf om de laddar för billigt, som om det var brfs bensin som missbrukades när elbilen laddades.
Har man en kostnadsneutral modell (så att inte de som ej har bil kommer ej få högre avgift för det) men samtiigt inte skinnar de initiala elbilsägarna med orimliga debiteringar.)
Det är därför jag tycker att man ska, om det är möjligt koppla in sig på sina egna säkringar. Då kan ingen klaga och man är inte löst på något sätt.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av abagewitz »

I min brf har vi satt upp 36 laddboxar. Vi gjorde så att föreningen tog kostnaden för de delar av installationen som kunde ses som gemensamma, tex uppsäkring av inkommande el, installationer i elcentral, dragning av kabel i garaget. Varje enskild medlem fick sen betala för själva laddboxen samt installationen av den. Tanken är att de som inte satt upp box nu så kunna sätta upp en box med liknande villkor i framtiden som de som gjorde det nu. Vi sökte och fick också bidrag från klimatklivet för 50% av installatkonstnaden. (bidraget kan ju dock komma att försvinna i framtiden)

Själva elförbrukning vid laddning funkar så att alla som vill kunna ladda får beställa ett laddkort av leverantören. Vid laddning aktiverar man boxen med sitt laddkortet som är kopplat till ett betalkort. Leverantören drar sen pengar från betalkortet varje månad på ett av föreningen beslutat kWh-pris och man får en faktura per epost. Själva elen betalar dock Brfen (det är brfs elavtal) så leverantören betalar sen tillbaka till föreningen var 6e månad med samma kwhpris son de tar ut av medlemmen. Varje medlem får också betala en "abbonemangskostnad" på 45 sek/månad för fakturering, support, hålla boxarnas programvara uppdaterade etc.

När det gäller kwhpriset så gjorde vi det enkelt för oss. Vi kollade helt enkelt vad snittet per kWh var för vad vi som Brf betalade till vår elleverantör på helåret innan vi satte upp laddarna. Det landade på ca 1,5 sek/kWh (ink moms). Så, vi kör på det och så kommer vi utvärdera år för år om vi ska höja eller säkna priset.
Skriv svar