kWh-pris inom BRF

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Abraham_90
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 maj 2020 11:04

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Abraham_90 »

Hej,

Är det någon som har ett tips hur jag ska övertyga föreningen? De vägrar att lyssna överhuvudtaget och kör över med avgifterna totalt.

Skrev ett långt mail till dem där jag motiverade med argument och reson. Föreslog även att höja månadskostnaden men sänka kWh-priset från 2kr till det pris föreningen betalar el för. Deras svar? "Det beslut styrelsen har fattat kvarstår". Inget mer, inget mindre. De har inte motiverat priset mer än att det är dyrt. Trots upprepade frågor om att visa den ekonomiska kalkylen vägrar dem vara transparenta. Varför är det en känslig fråga för dem, tro?

Blir så jäkla förbannad på styrelsen när de tror att en bestämd styrelse är en bra styrelse.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Abraham_90 skrev:
Hej,

Är det någon som har ett tips hur jag ska övertyga föreningen? De vägrar att lyssna överhuvudtaget och kör över med avgifterna totalt.

Skrev ett långt mail till dem där jag motiverade med argument och reson. Föreslog även att höja månadskostnaden men sänka kWh-priset från 2kr till det pris föreningen betalar el för. Deras svar? "Det beslut styrelsen har fattat kvarstår". Inget mer, inget mindre. De har inte motiverat priset mer än att det är dyrt. Trots upprepade frågor om att visa den ekonomiska kalkylen vägrar dem vara transparenta. Varför är det en känslig fråga för dem, tro?

Blir så jäkla förbannad på styrelsen när de tror att en bestämd styrelse är en bra styrelse.
Det går alltid byta styrelsen. Vi har gjort det 2 gånger på 4 år. Vad har vi som gillar elbilarna vunnit på det? Från att man bara skrattade när man frågade omm laddningen till att varje medlem kan installera egen laddare. För mig är det tillräckligt :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Jordad »

nek0 skrev:
Abraham_90 skrev:
Hej,

Är det någon som har ett tips hur jag ska övertyga föreningen? De vägrar att lyssna överhuvudtaget och kör över med avgifterna totalt.

Skrev ett långt mail till dem där jag motiverade med argument och reson. Föreslog även att höja månadskostnaden men sänka kWh-priset från 2kr till det pris föreningen betalar el för. Deras svar? "Det beslut styrelsen har fattat kvarstår". Inget mer, inget mindre. De har inte motiverat priset mer än att det är dyrt. Trots upprepade frågor om att visa den ekonomiska kalkylen vägrar dem vara transparenta. Varför är det en känslig fråga för dem, tro?

Blir så jäkla förbannad på styrelsen när de tror att en bestämd styrelse är en bra styrelse.
Det går alltid byta styrelsen. Vi har gjort det 2 gånger på 4 år. Vad har vi som gillar elbilarna vunnit på det? Från att man bara skrattade när man frågade omm laddningen till att varje medlem kan installera egen laddare. För mig är det tillräckligt :)
Det var svårt att få igenom laddplats där jag bor så jag gick med i styrelsen och då jag gick det lättare.

Ett tips är att göra sig själv oumbärlig för förening genom att hjälpa till. Min pappa var bra på det. Han var radioamatör med en gigantisk antenn på tomten men det var aldrig någon som klagade på det i samfälligheten för min pappa gjorde så mycket bra för hela området där han bodde. Det var allt från att fixa gatubelysning, ekonomi och annat. Det kostar lite tid men det kanske det är värt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Jordad skrev:
nek0 skrev:
Abraham_90 skrev:
Hej,

Är det någon som har ett tips hur jag ska övertyga föreningen? De vägrar att lyssna överhuvudtaget och kör över med avgifterna totalt.

Skrev ett långt mail till dem där jag motiverade med argument och reson. Föreslog även att höja månadskostnaden men sänka kWh-priset från 2kr till det pris föreningen betalar el för. Deras svar? "Det beslut styrelsen har fattat kvarstår". Inget mer, inget mindre. De har inte motiverat priset mer än att det är dyrt. Trots upprepade frågor om att visa den ekonomiska kalkylen vägrar dem vara transparenta. Varför är det en känslig fråga för dem, tro?

Blir så jäkla förbannad på styrelsen när de tror att en bestämd styrelse är en bra styrelse.
Det går alltid byta styrelsen. Vi har gjort det 2 gånger på 4 år. Vad har vi som gillar elbilarna vunnit på det? Från att man bara skrattade när man frågade omm laddningen till att varje medlem kan installera egen laddare. För mig är det tillräckligt :)
Det var svårt att få igenom laddplats där jag bor så jag gick med i styrelsen och då jag gick det lättare.

Ett tips är att göra sig själv oumbärlig för förening genom att hjälpa till. Min pappa var bra på det. Han var radioamatör med en gigantisk antenn på tomten men det var aldrig någon som klagade på det i samfälligheten för min pappa gjorde så mycket bra för hela området där han bodde. Det var allt från att fixa gatubelysning, ekonomi och annat. Det kostar lite tid men det kanske det är värt.
Det var precis vad jag gjorde. Sitter i styrelsen och då är det lättare att få det man vill ha :)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

BRF-styrelser är en rätt knepig konstruktion från början. I praktiken är det ett gäng glada amatörer som skall sköta en fastighet och verksamhet på mer eller mindre ideell basis.

Styrelsen är dessutom grannar och bekanta med många av medlemmarna.

Många medlemmar ser styrelsen som en fullservicefunktion, men vill aldrig ställa upp och vara med och vill heller inte ha högre avgifter.

Det är som upplagt för att det ska bli trassligt :-)

Därmed inte sagt att det finns mängder av väl skötta föreningar, men det är många intressen och viljor som kan krocka.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 30 nov 2014 20:36
Ort: Borlänge

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av fodogen »

+1 för att gå med i styrelsen. Tror inte jag hade haft laddbox i mitt garage annars. Och inte hade garaget stått där heller om jag inte drivit på.

Dock ska man nog se till att vara lite smidig när man går med och inte på första mötet propsa för laddboxar. Vänta lite och bygg upp förtroendekapital och lär dig hur de andra i styrelsen funkar och resonerar. Kan nog lätt bli dålig stämning annars.

Sen gäller det att vara taktisk. Om jag försöker lägga fram något på måndag kväll när ordförande haft en dålig dag på jobbet så är oddsen mycket sämre än om jag lägger samma förslag på helgen till exempel.
Marine
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 feb 2021 08:28

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Marine »

Min Brf har 8 laddplatser som det tas 300:-/mån inklusive el för. Kanske i billigaste laget men tanken är att gå +-0 och ha det enkelt i början. Nu är det dock dags att installera 12 nya och då behövs det en ny undercentral som avsäkras separat men det innebär att huvudsäkringen maxas men tanken är ändå att ta ut 300:-/mån eller höja det till 400:-/mån.
Föreningens elnätsavtal är sådant att den betalar 90:-/kw för toppeffekt under månaden vilket inte togs hänsyn till i den första kalkylen men börjar bli märkbart att laddningen påverkar den.
Tanken är att i nästa steg installera resterande 52 platser och då med laddbalansering för fastigheten och då också mäta kWh förbrukning för individuella laddare.
Här är inte prisstrukturen klar men kanske 150:-/mån + 1.75 kr/kWh som man nu betalar för förbrukningen i lägenheterna.
Tankar finns att utöver lastbalanseringen mot huvudsäkringen dra ner laddeffekten ytterligare under topplasttimmar. Detta eftersom föreningen betalar timpris för elen och tanken bakom våra laddplatser är att alla med normal förbrukning skall kunna ha fulladdat kl 06 på morgonen vilket det finns god marginal för ändå.
Optimala hade väl egentligen varit att elbilsägarna debiterats timpris och själva valt om de vill nattladda men det är alldeles för komplext och kan krocka med lastbalanseringen och i en Brf bör man hålla administration och krångel till minimum. Tanken är ju att besparingen för nattladdning skall tillfalla elbilsägarna på något sätt. Eller föreningen då ändå de allra flesta av elbilsägarna är medlemmar i föreningen.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Anderzzon »

Marine skrev:
Tanken är att i nästa steg installera resterande 52 platser och då med laddbalansering för fastigheten och då också mäta kWh förbrukning för individuella laddare.
Här är inte prisstrukturen klar men kanske 150:-/mån + 1.75 kr/kWh som man nu betalar för förbrukningen i lägenheterna.
Jag är själv lite anti att lägga på en extra fast avgift på laddplatser. Elbilsladdning är investering som ökar värdet på fastigheten, då borde det betalas gemensamt av föreningen.
Nu vet jag inte var i Sverige det här är men jag tycker också att 1.75 kr/kWh låter rätt mycket.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Peter Andersson »

Zalman3 skrev:
I vår BRF tittar vi på att skaffa solceller och IMD.
Tanken är att det inte ska spela någon roll om elen förbrukas i lägenheten eller om elbilen laddas.
Det ska vara samma kWh pris.
Är det ingen som kör IMD och samma pris för laddström som hushållsström?
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Daniel_S »

Peter Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
I vår BRF tittar vi på att skaffa solceller och IMD.
Tanken är att det inte ska spela någon roll om elen förbrukas i lägenheten eller om elbilen laddas.
Det ska vara samma kWh pris.
Är det ingen som kör IMD och samma pris för laddström som hushållsström?
Jodå, vi kör IMD och debiteras via HSB på månadsavin ihop med förbrukning för lägenheten, samma kWh-pris som i lägenheten (f.n. 1,25 kr/kWh).
Utöver det betalar vi 100kr/mnd extra för el-plats i garaget för att finansiera boxar och installation.
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Peter Andersson »

Daniel_S skrev:
Peter Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
I vår BRF tittar vi på att skaffa solceller och IMD.
Tanken är att det inte ska spela någon roll om elen förbrukas i lägenheten eller om elbilen laddas.
Det ska vara samma kWh pris.
Är det ingen som kör IMD och samma pris för laddström som hushållsström?
Jodå, vi kör IMD och debiteras via HSB på månadsavin ihop med förbrukning för lägenheten, samma kWh-pris som i lägenheten (f.n. 1,25 kr/kWh).
Utöver det betalar vi 100kr/mnd extra för el-plats i garaget för att finansiera boxar och installation.
Låter som bästa lösningen!
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Daniel_S »

Peter Andersson skrev:
Daniel_S skrev:
Peter Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
I vår BRF tittar vi på att skaffa solceller och IMD.
Tanken är att det inte ska spela någon roll om elen förbrukas i lägenheten eller om elbilen laddas.
Det ska vara samma kWh pris.
Är det ingen som kör IMD och samma pris för laddström som hushållsström?
Jodå, vi kör IMD och debiteras via HSB på månadsavin ihop med förbrukning för lägenheten, samma kWh-pris som i lägenheten (f.n. 1,25 kr/kWh).
Utöver det betalar vi 100kr/mnd extra för el-plats i garaget för att finansiera boxar och installation.
Låter som bästa lösningen!
Helt klart! Vi (få) som kör laddbart är väldigt nöjda med lösningen! Jag propsade på att det inte skulle vara någon fast månadsavgift utan som tidigare sagt här att kostnaden för boxarna är en investering i fastigheten men jag fick gammelfolket mot mig och blev nedröstad ;)
En viktig aspekt är att vi fick Minol/Brunata som hanterar IMD i våra lägenheter att även mäta laddboxarna utan någon extra månadsavgift och därmed drar inte laddboxarna någon fast månads-/årskostnad heller, allt för att hålla nere totalkostnaden.
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av fth »

Daniel_S skrev:
Helt klart! Vi (få) som kör laddbart är väldigt nöjda med lösningen! Jag propsade på att det inte skulle vara någon fast månadsavgift utan som tidigare sagt här att kostnaden för boxarna är en investering i fastigheten men jag fick gammelfolket mot mig och blev nedröstad ;)
En viktig aspekt är att vi fick Minol/Brunata som hanterar IMD i våra lägenheter att även mäta laddboxarna utan någon extra månadsavgift och därmed drar inte laddboxarna någon fast månads-/årskostnad heller, allt för att hålla nere totalkostnaden.
Det låter ju som en perfekt lösning ut alla aspekter, den extra månadskostnaden kan man som sagt diskutera, men är det bara en hundring så tycker iaf jag det är helt ok.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Hej!

Vi är i slutfasen att sätta laddboxar i föreningens garage där vi har ca 70 platser.
Det kommer innebära att Eways tar betalt per box (eller uttag?) för att hantera fakturering av el mm.
Man laddar genom att lägga en tag emot.

Min stora fundering är då - bör man sätta färre boxar som täcker flera platser? (mindre kostnad både installation och månadskostnad)

Eller bör varje plats ha ett dedikerat ladduttag med sladd? Personen som har en elplats kommer att få betala tex 100kr extra för att ha elplatsen.

jag är lite kluven här. Jag behöver egentligen ingen egen sladd, men de som har laddhybrider måste ju såklart plugga in varje dag när de kommer hem. Men det är väl rätt övergående om man nu skall tänka på 5-10 års sikt. Har man gått all-in på elbil och inte pendlar 20-30 mil varje dag så behöver man ju egentligen bara plugga in några timmar per vecka totalt med 11kw effekt.

Finns några erfarenheter i gruppen som har egna uttag versus delade laddboxar i garaget?
Vi hyr ej ut platser till externa, och i vissa fall kan ett uttag nå upp till 6 bilar om den sitter på en mittstolpe.
Idag har vi 3 bilar som behöver laddning men det kommer att öka markant upp till 15-20 inom ett år.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av taliz »

Tycker det borde vara standard med fast sladd i boxen.
Att behöva släpa fram en typ2-kabel varje gång skulle iaf jag tycka var jobbigt.
Är tillräckligt jobbigt att behöva ansluta en fast sladd.
Ser fram emot induktionsladdning...

Ps. Var nära att flytta nyligen, men då skulle jag blivit tvungen att just bråka med typ2-kabel varje gång. Faktiskt en anledning att jag valde att inte flytta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

taliz skrev:
Tycker det borde vara standard med fast sladd i boxen.
Att behöva släpa fram en typ2-kabel varje gång skulle iaf jag tycka var jobbigt.
Är tillräckligt jobbigt att behöva ansluta en fast sladd.
Ser fram emot induktionsladdning...

Ps. Var nära att flytta nyligen, men då skulle jag blivit tvungen att just bråka med typ2-kabel varje gång. Faktiskt en anledning att jag valde att inte flytta.

Tack för input. ja boxarna måste ha egen kabel. Men måste varje plats ha en egen laddare eller kan man ha en laddare mittemellan två platser där man turas om att använda den?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
taliz skrev:
Tycker det borde vara standard med fast sladd i boxen.
Att behöva släpa fram en typ2-kabel varje gång skulle iaf jag tycka var jobbigt.
Är tillräckligt jobbigt att behöva ansluta en fast sladd.
Ser fram emot induktionsladdning...

Ps. Var nära att flytta nyligen, men då skulle jag blivit tvungen att just bråka med typ2-kabel varje gång. Faktiskt en anledning att jag valde att inte flytta.

Tack för input. ja boxarna måste ha egen kabel. Men måste varje plats ha en egen laddare eller kan man ha en laddare mittemellan två platser där man turas om att använda den?
Man ska ha egen plats såklart.
Det smidiga med elbil är ju att man laddar över natten och alltid har den SOC man vill ha på morgonen.
Skulle man behöva turas om så skulle det ju behöva planeras och diskuteras med grannen, och planer skulle säkert krocka titt som tätt. Skulle nog kunna leda till en del osämja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Teslaspolen »

Jag hävdar mottsatsen. Boxar ska helst ha bara uttag och ingen sladd! Sladd ska användaren stå för själv, och det gör det lätt att byta om något går fel (Se: Teslas laddbox).
Fredrik j
Inlägg: 10824
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
pejvic skrev:
taliz skrev:
Tycker det borde vara standard med fast sladd i boxen.
Att behöva släpa fram en typ2-kabel varje gång skulle iaf jag tycka var jobbigt.
Är tillräckligt jobbigt att behöva ansluta en fast sladd.
Ser fram emot induktionsladdning...

Ps. Var nära att flytta nyligen, men då skulle jag blivit tvungen att just bråka med typ2-kabel varje gång. Faktiskt en anledning att jag valde att inte flytta.

Tack för input. ja boxarna måste ha egen kabel. Men måste varje plats ha en egen laddare eller kan man ha en laddare mittemellan två platser där man turas om att använda den?
Man ska ha egen plats såklart.
Det smidiga med elbil är ju att man laddar över natten och alltid har den SOC man vill ha på morgonen.
Skulle man behöva turas om så skulle det ju behöva planeras och diskuteras med grannen, och planer skulle säkert krocka titt som tätt. Skulle nog kunna leda till en del osämja.
Det självklara här är väl i så fall en box med två kablar så boxen själv kan välja hur den ska ladda utan att man måste vara ute och fysiskt greja.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Okej, fattar, för mig som kört över två år utan laddning i garaget så är bara möjligheten ett jättelyft.
Körde med Sentry inatt för första gången på något år. herregud vad det drar el.

Det måste handla om runt 3-400 kr i månaden om man har Sentry på.
Billigt om det händer nåt men mkt pengar i längden.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

pejvic skrev:
Eller bör varje plats ha ett dedikerat ladduttag med sladd? Personen som har en elplats kommer att få betala tex 100kr extra för att ha elplatsen.
Tycker den bästa kombon är Typ2-ladduttag där man kan låsa fast laddsladden permanent på varje plats (för att undvika stöldrisk). Varför?

1. Det största slitaget över tid är laddsladden. De flesta Tesla WC som gått sönder i forumet är pga. att det till slut blivit glapp i anslutning av sladd i boxer eller handtaget. Mycket billigare att köpa ny Typ2-kabel (antingen av föreningen eller att ägaren själv står för den), jämfört med att byta/felsöka laddboxarna.

2. Genom att varje bilägare får själv använda eller själva anförskaffa laddkabel är två fördelar:

2a: Kablar tas mycket bättre hand om när det är den enskilde bilisten egen kabel (gemensam egendom hanteras, tyvärr, oftast mer vårdslöst av en del). Fördel för föreningen.
2b: Bra att den enskilde elbilisten själv kan välja den Typ2-kabel denne föredrar. Tex. sitter laddportar på olika ställen på olika elbilar, och olika kablar med olika längd varierar beroende på vad som passar varje enskild bil, och vissa som tex. Teslaägare kanske vill ha Typ2-kablar med Teslaknapp/anpassning. Fördel elbilsanvändare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Jag hävdar mottsatsen. Boxar ska helst ha bara uttag och ingen sladd! Sladd ska användaren stå för själv, och det gör det lätt att byta om något går fel (Se: Teslas laddbox).
Håller med helt. Finns en orsak till att ICA och alla affärscentra som har AC-laddning (fungerar inte för DC) bara har ett Typ2-uttag. Mycket mindre problem och underhåll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nx00 »

Jag ska snart flytta och i den BRF(dock endast temporär så kallad byggstyrelse) kostar stolpen 250kr mån extra utöver ordinarie parkeringskostnad och elen 2,5/kWh. Jag frågade varför föreningen ska tjäna pengar på oss som kör elbil med ett sådant högt elpris. Fick svaret att 2,5 är ett genomsnittspris, jo tjena...

Har bestämt att inte hyra en elbilsplats tillsvidare med den dyra elen, så får(en) av deras nya elstolpar stå och damma. Får se om tillträdande styrelse har mer bakom pannbenet.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Klintan »

martinot skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag hävdar mottsatsen. Boxar ska helst ha bara uttag och ingen sladd! Sladd ska användaren stå för själv, och det gör det lätt att byta om något går fel (Se: Teslas laddbox).
Håller med helt. Finns en orsak till att ICA och alla affärscentra som har AC-laddning (fungerar inte för DC) bara har ett Typ2-uttag. Mycket mindre problem och underhåll.
Dessutom fungerar det för oss som även har en bil med Typ 1... Box med låsbart typ 2-uttag är det bästa.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Dinsdale »

nx00 skrev:
Jag ska snart flytta och i den BRF(dock endast temporär så kallad byggstyrelse) kostar stolpen 250kr mån extra utöver ordinarie parkeringskostnad och elen 2,5/kWh. Jag frågade varför föreningen ska tjäna pengar på oss som kör elbil med ett sådant högt elpris. Fick svaret att 2,5 är ett genomsnittspris, jo tjena...

Har bestämt att inte hyra en elbilsplats tillsvidare med den dyra elen, så får(en) av deras nya elstolpar stå och damma. Får se om tillträdande styrelse har mer bakom pannbenet.
Köpt nyproduktion?
Så snart föreningen skapats och du blivit medlem ska du se till att samla ihop underskrifter från 10% av medlemmarna, därefter kräver ni en extrastämma vilket styrelsen måste utlysa inom en viss tid. På denna ser ni till att avsätta byggarstyrelsen utan att ge dem ansvarsfrihet och tar själva över genom en styrelse som enbart består av de framtida boende medlemmarna. Därefter sköter ni framtida boende alla avtal och får insyn i alla papper. Ni kan då styra upp exempelvis sådana här märkligheter. Det kommer ta lite tid att sätta sig in i alla avtal (och framför allt konsekvenserna av dessa, det kan ta flera år), därför ska man inte ge ansvarsfrihet till byggarstyrelsen när man avsätter dem. Man måste kunna få tid på sig att kolla upp så alla avtal tecknats för föreningens bästa och inte byggherrens.

Ni har säkert IMD el (gemensam el med individuell debitering) tex. Varför kan inte laddboxens mätare bara räknas som en extra mätare till hushållet, och därmed inte kosta något extra (eller möjligen en symbolisk extra avgift)? Då blir det samma pris per kWh som det blir för bostaden. Extrakostnader från elbilsladdning pga effektavgift får man bort genom att installera en lastbalanserare. Varning också för att de flesta firmor som debiterar just elbilsladdning tar ut en totalt omotiverad avgift på 20 öre/kWh för omkostnader de inte har (det kostar inte mer att debitera 1000 kWh än vad det tar att debitera 1 kWh). Utöver den fasta avgiften. Så se noga upp där. Sannolikt har ni ett avtal med en imd-firma ni bara kan låta laddboxarna gå igenom.

Det är för övrigt svårt att få tag i nån imd-firma som klarar av att räkna exakt kostnad. Man måste ta hänsyn till varje lägenhets bidrag till effektavgiften samt nätbolagets låg/högtaxa osv för att få exakt rätt. Så ni kommer antingen behöva hitta nån som klarar exakt debitering, eller så får ni leva med ett uppskattat pris. Få styrelser orkar sitta och räkna ut priset inför varje hyresavi, så det kommer inte bli exakt rätt förrän det finns ett IMD-företag som klarar det. Men 2,5 låter mycket högt. Nånstans 1,5-2,0 är mer rimligt om man tar hänsyn till fasta avgifter, effektavgifter, nätavgifter och elförbrukning. Sen justerar man det en gång per år, och för enkelhetens skull binder man elavtalet på ett år.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar